متن كامل خبر
مدارس فاقد مجوز و شهریه‌بگیر،از وضعیت هیئت‌امنایی خارج می‌شوند

تاريخ خبر : 11/5/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 386

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده گفت: مدارس هیئت‌امنایی که مجوز از شورای آموزش‌وپرورش نداشته باشند و از اولیای دانش‌آموزان، وجوهی با عنوان «شهریه» دریافت کنند، از وضعیت هیئت‌امنایی خارج شده و به حالت عادی بازمی‌گردند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش به نقل از سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، مرضیه گرد بابیان اینکه ما به دنبال بازگرداندن مدارس هیئت‌امنایی به جایگاه اصلی هستیم، افزود: مشاهده شده در برخی از این مدارس از عنوان اخذ «شهریه» استفاده کرده و ثبت‌نام دانش‌آموزان را مشروط به پرداخت شهریه دانسته‌اند.
 
وی از ادارات کل و مدیران آموزش‌وپرورش خواست بر فرایند صدور مجوز مدارس هیئت‌امنایی نظارت بیشتری داشته باشند و در صورت مشاهده تخلف، تابلوی هیئت‌امنایی از مدارس فاقد مجوز حذف شده و مدرسه به حالت عادی بازگردد.
 
رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده خاطرنشان کرد: مدارس هیئت‌امنایی باید ابتدا یک سال فعالیت کنند و سپس موافقت اصولی آن‌ها تبدیل به موافقت دائم شود بنابراین اگر مدارسی فاقد شرایط لازم باشند هیئت‌امنایی بودن آن‌ها بی‌معناست و استفاده ازاین‌گونه نام‌ها باعث سردرگمی خانواده‌ها خواهد شد.
 
گرد با اشاره به اینکه اگر انجمن اولیا و مربیان در مدارس فعال شده و مسائل و مشکلات را صادقانه با خانواده‌ها مطرح کنند، کمک‌های داوطلبانه بیشتر خواهد شد، اضافه کرد: باید توجه کرد که وجه دریافتی از اولیا صرفاً برای همان مدرسه هزینه می‌شود و هیئت‌امنا حق خرج پول را در جای دیگر ندارند.
 
وی یادآور شد: البته برخی مدارس هیئت‌امنایی نیز با کمک خیرین، افراد متدین و علمی اداره می‌شود که باید این رویه گسترش‌یافته و خیرین، صاحبان صنایع و داوطلبان مشارکت‌های مردمی با تأیید صلاحیت وارد این عرصه شوند.
 
هدف اصلی تأسیس مدارس هیئت‌امنایی، خودگردانی مدرسه است
 
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده با بیان اینکه برای بررسی وضعیت مدارس هیئت‌امنایی اقدامات بسیار جدی از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: اکنون اهداف و علت تأسیس این مدارس با آنچه در برخی مدارس انجام می‌شود فاصله زیادی دارد.
 
گرد ادامه داد: هدف از تأسیس این مدارس، طبق سند تحول بنیادین استفاده از مشارکت‌های مردمی برای خودگردان کردن مدرسه است اما اکنون روند اصلی تشکیل این مدارس به درستی رعایت نمی‌شود.
 
وی اضافه کرد: روال کار مدارس هیئت‌امنایی به این صورت است که ابتدا باید مدرسه پیشنهاد خود مبنی بر اینکه افرادی توانایی تأمین منابع مالی دارند را به شورای آموزش‌وپرورش استان ارائه دهد تا پس از تأیید صلاحیت اعضای هیئت‌امنا، کلاس‌های فوق‌برنامه با رضایت انجمن اولیا و مربیان و هیئت‌امنا و به صورت کاملاً اختیاری برنامه‌ریزی شود.
 
معاون وزیر آموزش‌وپرورش بیان داشت: اکنون مشاهده می‌شود در برخی مدارس هیئت‌امنایی این‌گونه عمل نمی‌شود و فعالیت‌های فوق‌برنامه بدون دریافت مجوز شورای آموزش‌وپرورش و با اخذ وجه از اولیا به اجرا درمی‌آید و البته در کنار آن، از وزارت آموزش‌وپرورش نیز تأمین مالی می‌شوند که با فلسفه وجودی این مدارس متفاوت است.
 
گرد خاطرنشان کرد: مدارس هیئت‌امنایی همان مدارس عادی دولتی هستند که صرفاً با مدیریت متفاوت باید اداره شوند و افرادی به‌عنوان اعضای هیئت‌امنا انتخاب شوند که بتوانند در فرآیند تحصیلی و تربیتی بچه‌ها نقش‌آفرین باشند و این هیئت‌امنا می‌تواند جمعی از معلمان، مدیران، اولیا یا صاحبان صنایع یا یک مجموعه علمی باشد.
 
نتایج نظارت بر مدارس هیئت‌امنایی پایان آذرماه ارائه می‌شود
 
وی با تأکید بر اینکه مدارس هیئت‌امنایی به معنای این نیست که گروهی جمع شده و به‌واسطه تغییر تابلوی مدرسه، وجه دریافت کنند، ادامه داد: گزارش‌های دوره‌ای برای نظارت بر این مدارس آغاز شده و نتیجه بررسی‌ها تا پایان آذرماه به‌طور کامل ارائه می‌شود.
 
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده اضافه کرد: سال گذشته آموزش‌هایی برای مدیران مدارس هیئت‌امنایی ارائه شد اما هنوز برخی از این مدارس شرایط خودگردانی را پیدا نکرده‌اند.
 
گفتنی است؛ بر اساس آمار سال تحصیلی ۹۶ - ۹۵، از حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز که در ۱۰۷ هزار مدرسه سراسر کشور درس می‌خوانند، تعداد ۹۰۲ هزار و ۶۴۵ نفر در دو هزار و ۹۶۷ مدرسه هیئت‌امنایی مشغول به تحصیل بوده‌اند.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت