متن كامل خبر
برگزاری سومین وب‌‌کنفرانس وزیر آموزش و پرورش با مدیران

تاريخ خبر : 15/2/1393امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 334

سومین وب‌ کنفرانس وزیر آموزش و پرورش با بیش از 500 نفر از مدیران در سالن جلسات وزیر برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی‌اصغر فانی با تبریک بزرگداشت مقام معلم خطاب به مدیران کل استان‌ها و مناطق، گفت: باید از دیدگاه و اندیشه‌های استاد مطهری با حفظ اصول جهت رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان این مرز و بوم استفاده کنیم.
وی سپس به بیان و تبیین چهار سیاست اصلی وزارت آموزش و پرورش پرداخت.

ساماندهی و بهسازی منابع انسانی
فانی، ساماندهی و بهسازی منابع انسانی را مهم‌ترین سیاست آموزش و پرورش در سال 93 عنوان کرد و افزود: ساماندهی یک میلیون معلم در 105 هزار مدرسه باید به گونه‌ای صورت گیرد که افزایش بهره‌وری را به دنبال داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش صرفه‌جویی در نیروی انسانی را یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی عنوان و اظهار کرد: مبنای ساماندهی نیروی انسانی نیاز نسبی مناطق است نه مطلق یعنی تعداد نیروی انسانی مورد نیاز هر منطقه در مقایسه با منطقه دیگر ملاک قرار می‌گیرد.
وی نسبت اعتبارات به تعداد پرسنل را میانگین پرداختی به آن‌ها توصیف و خاطر نشان کرد: افزایش اعتبارات در مقایسه با تورم سالانه اثر میانگین پرداختی را بی‌اثر می‌کند پس باید به جای جذب نیروهای جدید و با حفظ تعداد دانش‌آموز در هر کلاس بهره‌وری نیروی انسانی را افزایش دهیم.
فانی با تاکید بر این‌که ساماندهی نیروی انسانی باید تا پایان تیرماه انجام شود، گفت: در سال تحصیلی جدید میزان حق‌التدریس هر منطقه را 10 درصد کاهش داده‌ایم و به مناطقی که از این مقدار هم کمتر نیروی حق‌التدریس داشته باشند پاداش می‌دهیم.
رییس شورای عالی آموزش و پرورش بومی‌پذیری را یکی از راه حل‌های کاهش نقل و انتقالات نیروی انسانی معرفی و اظهار کرد: در بودجه 93 آموزش و پرورش و در مناطق محروم خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی می‌تواند سبب محقق شدن عزم ملی و مدیریت جهادی باشد.
ارتقای مدیریت آمو‌زشگاهی
فانی دومین اولویت سال 93 را ارتقای مدیریت آمو‌زشگاهی خواند و با اشاره به طرح موفق مدارس لازم التوجه، گفت: با استفاده از مدیران توانمند، شاخص‌های کیفیت در این مدارس به نحو چشمگیری تغییر کرد.
وی ارزیابی پیوسته مدیران را امری لازم دانست و یادآور شد: آموزش‌های ضمن خدمت و استقاده از تجربیات مدیران توانمند می‌تواند ضعف برخی از سوء مدیریت‌ها را برطرف کند.
توسعه مشارکت‌ها
فانی توسعه مشارکت‌ها را اولویت سوم معرفی و عنوان کرد: اکنون آموزش و پرورش با تکیه صرف بر منابع دولتی نمی‌تواند همه مشکلات سیستم را حل کند پس باید علاوه‌بر کمک دولت، از بودجه و امکانات مردم در توسعه و تأسیس مدارس بهره‌مند شویم.
وی مشارکت معلمان، دانش‌آموزان، اولیا و مردم را ذیل این سیاست دانست و ادامه داد: دانش‌آموزان به عنوان کارگزاران آینده، باید مسئولیت‌پذیر و یاری‌رسان مدیران مدارس باشند تا بتوانند در آینده فرد تاثیرگذاری برای جامعه باشند.
وزیر آموزش و پرورش مشارکت اولیا را گامی موثر در آشنایی آن‌ها با مسایل مدرسه عنوان و خاطر نشان کرد: همکاری و مشارکت اولیا و مردم می‌تواند به صورت تأسیس مدارس غیردولتی و خیرین مدرسه‌ساز متجلی شود.
فانی رشد 26 درصدی بودجه وزارت‌خانه در مقایسه با رشد 11 درصدی بودجه کل کشور را نشان از توجه ویژه مجلس و دولت به تعلیم و تربیت دانست و یادآور شد: سیاست آموزش و پرورش حمایت و توسعه از موسسین مدارس غیردولتی است.
عملیاتی کردن بودجه
وزیر آموزش و پرورش، اولویت چهارم را عملیاتی کردن و سرانه‌ای کردن بودجه معرفی و عنوان کرد: طبق نظر مجلس در بودجه، امسال نیم درصد یعنی 500 مدرسه را به صورت سرانه‌ای اداره می‌کنیم تا مدیران ضمن مسئولیت‌پذیری در قبال آموزش، بهره‌وری بیشتر اعتبارات دولتی را مدنظر قرار دهند.
وی از برگزاری اجلاس روسای کل آموزش و پرورش سراسر کشور پس از پایان ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: آمادگی داریم در این اجلاس راهکارها، پیشنهادات و انتقادات را احصا کرده تا بتوانیم با برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل دقیق بهره‌وری بیشتر منابع و امکانات دولتی را ارتقا دهیم.


     منبع خبر : آموزش و پرورش ایران

بازگشت