|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان خراسان رضوی، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در نشست مشترک شورای معاونین و روسای آموزش و پرورش مناطق استان خراسان رضوی، اظهارکرد: علیرغم این که تلاشها و زحمات زیادی در آموزش و پرورش کشیده میشود اما خروجی این تلاشها آن چیزی که مدنظر سند تحول بنیادین است نمیباشد و امروز شاهد نقدهای زیادی به آموزش رسمی کشور در جامعه مطرح میشود.
وی با اشاره به اینکه ریلگذاری نظام تعلیم و تربیت نیاز به بازنگری جدی دارد تصریح کرد: افزایش فضاهایی در قالب آموزش و پرورش غیررسمی یکی از مخاطراتی ست که با آن مواجه هستیم و باید با نزدیکتر شدن به آنچه که امروز در نظامهای تعلیم و تربیت روز دنیا میگذرد این وضعیت را مدیریت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش به برخی چالشهای موجود در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد خاطرنشان کرد: شاید از ابتدا مسیر را اشتباه رفتیم، از جایی که فلسفه تعلیم و تربیت را از یکدیگر جدا کردیم در حالی که نباید فراموش کنیم که این دو حوزه از یکدیگر جدا نیستند، ما باید همه معلمان را به عنوان یک الگوی تربیتی و اخلاقی برای دانشآموزان بدانیم و کلاسهای درس را محیطی برای تربیت دانشآموز قلمداد کنیم و این موضوعی ست که در سند تحول بنیادین برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه مورد تاکید قرار گرفته است.
دکتر دانشآشتیانی افزود: در کشورهایی که دارای نظامهای آموزشی و پرورشی پیشرفته هستند بحث بر سر این موضوع است که در کنار پرداختن به مبحث اصلی درس که یک ابزار محسوب میشود و نباید به آن به عنوان هدف نگاه کرد، تمام ساعات درسی باید با محوریت مباحث تربیتی برای دانش آموزان باشند اما در نظام آموزشی کشور ما متاسفانه به این موضوع توجه نمی شود.
وی افزود: اگر به دنبال تربیت واقعی دانش آموزانمان هستیم باید براساس همین اهداف برنامهریزی و حرکت کنیم، امروز به این نیاز داریم که در کلاسهای درس، ذهن دانش آموزان را علاوه بر مبحث اصلی دروس با موضوعات اجتماعی و اخلاقی مختلف درگیر کنیم تا در نهایت شاهد رشد تربیتی آنها در ساحتهای مختلف باشیم.
وی تاکید کرد: اگر به دنبال تربیت دانش آموز متفکر و خلاق هستیم باید به شکلی عمل کنیم که دانش آموزان ما در موقعیتهای مختلف تفکر کرده و بر همین اساس هم در زندگی عمل کند اما باید توجه داشته باشیم برای تربیت دانش آموزان و وادار کردن آنها به تفکر نباید به دنبال پیادهسازی نظام آمرانه باشیم و بیشتر به این سمت حرکت کنیم که در کنار دانش آموزان به انتخاب مسیر آنها کمک کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که امروز باید به کمک مدیران آموزش و پرورش در راستای تکریم و تعظیم معلمان گام برداریم و نباید در این مسیر منتظر حرکت دستگاهها و بخشهای دیگر باشیم افزود: کاهش بخشنامهها و دستورالعملها در نظام اجرایی مدارس ما یکی از مواردی است که باید در این مسیر به آن عمل کنیم، امروز باید به این باور برسیم که تنها وظیفهای که ما در ستاد بر عهده داریم سیاستگذاری است و باید اختیار اجرای بقیه فعالیتها را به مدیر مدارس و معلمان واگذار کنیم و از دخالت در جزئیترین برنامههای مدارس فاصله بگیریم.
وی ادامه داد: امروز یکی از مسائل مهمی که معلمان ما را آزار میدهد موضوع نحوه و مدل ارزشیابی همکاران فرهنگی در مدارس است و برهمین اساس به دنبال اصلاح این روند در سالهای آتی هستیم که بر این اساس بیشتر به دنبال خودارزیابی معلمان و همچنین بررسی عملکرد در فعالیتهای کلاسی و مدرسهای خواهیم بود ضمن اینکه در حوزه کلانتر برنامهریزی کردیم تا اختیارات از سطح وزارت به استان، از استان به شهرستان و مناطق و از این بخشها به مدارس منتقل کرده و در قالب همین برنامه شوراهای آموزش و پرورش استانها و شهرستانها تصمیم گیرنده اصلی باشند.
|