دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
|
كاربر مهمان
|
ورود
دانشنامه
انجمنها
گالری عكس
پایگاه آموزشی ۱۲۶
فعاليتهای علمی
كتابهای درسی (PDF)
بانك نرم افزار
کارآفرینی
امتحان نهايی
پيوندها
جشنواره تولید محتوا
كتابخانهی آموزشگاهی
آموزش مجازی
رسانههای آموزشی
مجلات رشد
دارالقرآن كريم
خاکریز (دفاع مقدس)
جشنوارهی فيلم رشد
گنجينه فيلم (آموزشی - تربیتی)
پست الكترونيكی
متن كامل خبر
تدوین برنامه راهبردی 24 رشته تخصصی
تاريخ خبر :
26/4/1385
امتياز بده :
هيچكدام
ضعيف
متوسط
خوب
بسيار خوب
عالي
ارسال به دوست
تعدادمشاهده :
407
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه چهارمین همایش معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور ازطی مراحل نهایی اعتبارسنجی و استاندارد سازی دوره پزشکی عمومی، تدوین برنامه راهبردی 24 رشته تخصصی، بازنگری آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی، شفاف سازی آیین نامهها برای حمایت از استعدادهای درخشان، برگزاری هشتمین همایش سراسری آموزش پزشکی در اسفند ماه، کسب 10 تا 15 درصد رتبههای اول دانشگاهها توسط دانشجویان شاهد و ایثارگر و تعمیم آموزشهای مداوم به سایر رشتهها خبر داد.
به گزارش خبرنگار «صنفی آموزشی» خبرگزاری دانشجویان ایران، دکتر محمدعلی محققی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش، اظهار کرد: این همایش با هدف افزایش تعامل بین وزارتخانه و دانشگاهها، هماهنگی و هم اندیشی راهبرد اصلی ارتقای آموزش پزشکی، طرح موضوعات و مسائل مهم دانشگاهها و راهیابی آنها، برقراری همکاری بینبخشی و تلاشها و فعالیتهای بین دانشگاهی برگزار شده است.
مرور عملکرد سال تحصیلی گذشته و برنامهریزی برای سال تحصیلی آینده
وی با بیان این که از نظر زمانی در موقعیت پایانی سال 85-86 هستیم، تصریح کرد: مرور عملکرد سال تحصیلی گذشته و برنامهریزی برای سال تحصیلی آینده تم اصلی همایش بوده است که کلیات آن به تفکیک دانشگاههای تیپ یک، دو و سه به بحث گذاشته شد.
اجرای برنامههایی در جهت توسعه تفویض اختیار به دانشگاهها
وی، استقلال دانشگاههای علوم پزشکی، تمرکز زدایی و تفویض اختیارات مالی و آموزشی به دانشگاهها را از دیگر مباحث این همایش عنوان کرد و گفت: استقلال دانشگاهها در تعامل با وزارت بهداشت مفهوم پیدا میکند. دانشگاهها دارای توانمندی و تجارب عمیقی هستند و در این میان تلاش وزارت بهداشت این است که بسیاری از اختیارات به جایگاه اصلی خود یعنی دانشگاه تفویض شود، به گونهای که طی سال گذشته بسیاری از بودجههای غیر متمرکز به دانشگاهها واگذار شد.
وی افزود: همچنین در بخش آموزشی آزمونهای ارتقای دستیاری و برخی آزمونهای ورودی phD و ارشد به دانشگاهها واگذار شده و به صورت مطلوبی در حال برگزاری است.
طی مراحل نهایی اعتبارسنجی و استاندارد سازی دوره پزشکی عمومی
وی با اشاره به اهم مسائل و پیشرفتهای سال تحصیلی 84-85، خاطرنشان کرد: اعتبارسنجی و استاندارد سازی دوره پزشکی عمومی که با مشارکت دانشگاهها صورت گرفت از مهمترین تحولات بوده که در مراحل نهایی خود قرار دارد، این تحولات به طور عمده ناظر بر تحقق استاندارد بینالمللی و پرداختن به وظایف حرفهای آینده فارغ التحصیلان این رشته و نیازهای مبرم کشوراست که باید در نظام سلامت از طریق فعالیت پزشکان عمومی، اجرا شود.
دکتر محققی تاکید کرد: اعتبار سنجی دوره عمومی تاثیر عمیقی در بازنگری و تحول سایر مقاطع اعم از دورههای عمومی و تخصصی بر جای خواهد گذاشت.
تدوین برنامه راهبردی 24 رشته تخصصی
وی، تدوین برنامه راهبردی 24 رشته تخصصی را از مسائل مهمی عنوان کرد که با همکاری گسترده دانشگاهها انجام شده است، گفت: بر این اساس گروههای راهبردی به محوریت دانشگاههای مادر و بزرگ تشکیل شده و با دعوت و همکاری صاحب نظران کلیه رشتههای دستیاری و تخصصی به این مسئله میپردازند و مطمئنیم که این فعالیت تحول بسیار بزرگی در کلیه عرصهها ایجاد خواهد کرد.
اجرای گسترده برنامههای توانمندسازی گروههای آموزش پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برنامههای این وزارتخانه در جهت توانمندسازی گروههای آموزش پزشکی، اظهار کرد: توانمندسازی ابعاد مختلفی دارد و منجر به تولید محصولات با ارزشی که همان فارغ التحصیلان هستند میشود و طی آن این افراد در عرصههای حرفهای بعدی خود افرادی توانمند، دانا و آگاه به وظایف حرفهای و مسلط خواهند شد.
وی با اشاره به برنامههایی برای توانمندسازی مربیان، اظهار کرد: توانمندسازی مربیان برنامهای منسجم است که طی آن عموم مربیان دانشگاههای کشور در برنامههای آموزشی عرصههای عمومی، تخصصی و آموزش پزشکی شرکت کرده و از نظر علمی ارتقا مییابند.
آغاز برنامههای توانمندسازی مربیان دانشگاههای جنوب شرقی کشور
دکتر محققی با بیان این که برنامههای توانمندسازی مربیان آغاز شده است، اظهار کرد: در این راستا برنامههای توانمندسازی برای مربیان دانشگاههای جنوب شرقی از ابتدای تابستان آغاز شده و طی آن 200 نفر در قالب 4 گروه پنجاه نفره در فاز اول این برنامه دورههای علمی مورد نظر را از طریق مراکز مطالعات این دانشگاهها دریافت میکنند، این برنامه به صورت تور علمی پژوهشی طراحی شده و طی آن مربیان دربرنامههای آموزشی دانشگاههای کرمان، رفسنجان، یزد، قم و مشهد شرکت میکنند.
وی افزود: این برنامهها برای هر گروه سه هفته به طول میانجامد و پس از آن هر یک از شرکت کنندگان یک عنوان پژوهشی را انتخاب و آن را دنبال میکنند؛ همچنین برنامههایی در دست اجراست تا این فعالیتها معادل سازی شده وبا تصویب شورای عالی برنامهریزی درارتقای رتبه علمی اعضای هیات علمی موثر باشد.
به گفته وی، هستههای دیگر این بحث با محوریت سمنان و یک هسته شمال غربی با محوریت تبریز پیش بینی شده است که در آینده پیگیری میشود؛ همچنین جزئی از برنامههای توانمندسازی و دستاوردهای آن به سایر عرصههای اعضای هیات علمی، کارمندان، دانشجویان و مدیران تعمیم داده میشود.
بازنگری آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی
معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به بازنگری آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی در هیات ممیزه مرکزی، اظهار کرد: امیدواریم که همزمان با بحث توانمندسازی گروههای مربیان و دانشجویان آیین نامه ارتقا نیزتصویب شود.
وی با بیان اینکه بودجه سال آینده دانشگاهها بر اساس سرانه دانشجویی تخصیص مییابد، اظهار کرد: اطلاعات لازم برای تحلیل کسری بودجه دانشگاه ها در حال جمع آوری است تا طی آن کسریها از طریق لایحه متمم بودجه جبران شود.
شفاف سازی آیین نامهها برای حمایت از استعدادهای درخشان
دکتر محققی برنامههایی برای حمایت از استعدادهای درخشان را از دیگر موضوعات مورد توجه وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: دانشگاهها دارای طیف وسیعی از دانشجویان با استعداد هستند که این مسائل مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر تلاشهای شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت مقرر شد در دانشگاهها با محوریت مراکز توسعه و مطالعات پزشکی این موضوع راهیابی و به شکل عملی و مستمر حمایت شود. در این خصوص میتوان به رفع ابهامات و شفاف سازی آیین نامههای موجود، شناسایی، هدایت و حمایت از استعدادهای درخشان اشاره کرد.
وی با اشاره به جایگاه مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاهها به عنوان مغز متفکر سیستم آموزشی اظهار کرد: مقرر شده است تا با همکاری گروههای آموزشی این نهادها در دانشگاه تقویت شوند.
برگزاری هشتمین همایش سراسری آموزش پزشکی در اسفند ماه
دکتر محققی همچنین با اشاره به برگزاری هشتمین همایش سراسری آموزش پزشکی در اسفند ماه، خاطرنشان کرد: این همایش که در کرمان برگزار میشود، فرصت خوبی است تا دستاوردها به نقد و بررسی گذاشته شده و موجبات مشارکت دانشگاهها را فراهم کند.
وی با اشاره به تخصیص بودجه قابل ملاحظه ای برای تجهیز دانشگاهها طی سال گذشته، اظهار کرد: این بودجه برای تجهیز مرکز مهارتها، مطالعات و مراکز تحقیقاتی در اختیار دانشگاهها قرار گرفت.
وی با اشاره به سایر مباحث این نشست اظهار کرد: بررسی راهکارهای ارتقای علمی دانشگاهها و تحقق برنامههای پنج ساله توسعه و سند چشم انداز 20 ساله و همچنین رهنمودهای مقام معظم رهبری از دیگر مباحث این نشست بود و طی آن مقرر شد همه دانشگاهها فعالیتهای خود را در قالب برنامه پنج ساله بر اساس این مبانی و اسناد تنظیم کرده و به وظایف قانونی خود پاسخ مناسب و علمی ارائه دهند.
کسب 10 تا 15 درصد رتبههای اول دانشگاهها توسط دانشجویان شاهد و ایثارگر
دکتر محققی همچنین با اشاره به پیشرفت علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر، اظهار کرد: در وضعیت فعلی طیف وسیعی از دانشجویان شاهد و ایثارگر در کلیه دانشگاهها جزو نخبگان و ممتازان هستند و 10 تا 15 درصد رتبههای علمی و اول دانشگاهها را این دسته از دانشجویان به خود اختصاص میدهند. در همین راستا در برنامه ریزیهای آینده قرار شد تا با اجرای برنامههایی، کسب رتبههای ممتاز توسط این دانشجویان به بیش از 25 درصد افزایش یابد، همچنین با برنامه ریزی مکانیسمهایی از افت تحصیلی دانشجویان از طریق مشاورههای تحصیلی و برگزاری دورههای علمی پیشگیری شود.
تعمیم آموزشهای مداوم به سایر رشتهها
دکتر محققی در خاتمه با اشاره به سیاستهای وزارت بهداشت در عرصه آموزش مداوم اظهار کرد: دراین خصوص ارایه آموزشهای از راه دور یا نیمه حضوری به صورت قانونمند مورد تاکید قرار گرفته است، همچنین در این راستا آموزش مداوم به رشتههای پرستاری، مامایی، اپتومتری نیز تعمیم داده شده است و سیاست اصلی تعمیم این آموزشها به سایر رشتههاست.
منبع خبر : ايسنا
بازگشت
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران (رشد)
سرویسهای آموزشی
گالريها
پيوندها
پست الکترونیکی
شما و رشد
شبكه رشد
Natayej
تست پانوراما
شرکت بدر الکتریک
مدیریت بحران - پس از رخداد زلزله
راهنمای معلم - عربی پایه هفتم
راهنمای معلم - ریاضی پایه هفتم
راهنمای معلم تفکر و سبک زندگی پایه هفتم
راهنمای معلم تفکر و پژوهش پایه هفتم
فهرست فیلمهای راهنمای معلم
راهنمای معلم - ریاضی پایه سوم
راهنمای معلم - انگلیسی پایه هفتم
کتابهای پایه چهارم و هشتم
کتابهای پایه چهارم
کتاب آموزش قرآن - چهارم دبستان
کتاب هدیههای آسمان - چهارم دبستان
کتاب فارسی خوانداری - چهارم دبستان
کتاب فارسی مهارتهای نوشتاری - چهارم دبستان
کتاب مطالعات اجتماعی - چهارم دبستان
کتاب علوم تجربی - چهارم دبستان
کتابهای پایه هشتم
فیلمهای راهنمای معلم پایه هشتم
ریاضی هشم - راهنمای معلم
ریاضی چهارم - راهنمای معلم
فیلمهای راهنمای معلم - پایه چهارم
کتاب گویا - پایه چهارم
فارسی خوانداری چهارم - کتاب گویا
کتاب گویا - پایه هشتم
عربی هشتم - کتاب گویا
فارسی هشتم - کتاب گویا
انگلیسی هشتم - کتاب گویا
کار و فناوری هشم - راهنمای معلم
کتاب گویای عربی پایه نهم
کتاب گویای زبان انگلیسی پایه نهم
کتاب گویای فارسی نهم - خوانداری
کتاب گویای فارسی پنجم - شنیداری
کتاب گویای فارسی نهم
ویژه نامه مباهله
شرح نزول آیه مباهله
فضیلت اهل بیت(ع) در آیه مباهله
مباهله به استناد متون کهن
تفسیر آیه مباهله در کتاب تفسیر نمونه
ماجرای مباهله
دستاوردهای مباهله
مباهله به روایات تشیع و تسنن
اعمال روز مباهله
نامه رهبر انقلاب به عموم جوانان در کشورهای غربی
رسانههای کمک درسی
راههای پیشگیری از آنفولانزا
آنفولانزا چیست؟
علائم بیماری آنفولانزا
راههای انتقال آنفولانزا
راههای پیشگیری
فیلم راهنمای معلم - علوم پایه چهارم
ویژهنامه بزرگداشت مقام معلم
جایگاه معلم در آیات قرآن
معلم در آینه احادیث و روایات
کلام بزرگان (ویژه نامه معلم)
معلمان شهید (ویژه نامه معلم)
تاریخچه آموزش و پرورش
معلمان نمونه (ویژه نامه معلم)
شیوه نامه انتخاب معلم نمونه
معرفی کتاب (ویژه نامه معلم)
چندرسانهای (ویژه نامه معلم)
آثار معلمان (ویژه نامه معلم)
پوسترهای ویژه روز معلم
پیامک (ویژه نامه معلم)
زندگینامه شهید مطهری
گزیده کلام شهید مطهری
شهید مطهری در کلام بزرگان
پیام امام خمینی به مناسبت شهادت شهید مرتضی مطهری
ویژه نامه شهید مطهری
آثار شهید مطهری
هفتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی(رشد)
جشنواره تولید محتوای الکترونیکی- اردبیل
جشنواره تولید محتوای الکترونیکی- بوشهر
جشنواره تولید محتوای الکترونیکی- خراسان جنوبی
کتاب گویا - پایه دهم
کتاب گویا - عربی زبان قرآن پایه دهم
کتاب گویا - عربی پایه دهم
کتاب گویا - انگلیسی پایه دهم
کتاب گویا - فارسی دهم
ویژه نامه شهدای مدافع حرم
شهید امین کریمی
شهید مهدی علیدوست
شهید هادی باغبانی
شهید مصطفی بختی
شهید محمود رضا بیضایی
شهید محمد استحکامی
شهید حسن غفاری
شهید روح الله قربانی
شهید رضا حاجی زاده
شهید حامد کوچک زاده
سردار شهید حسین همدانی
شهید محمد اینانلو
شهید محمدمهدی مالامیری
شهید سید محمدحسین میردوستی
شهید محمدحسین مرادی
شهید سیدمهدی موسوی
شهید میثم نجفی
شهید علیرضا نوری
شهید مهدی نوروزی
شهید مهدی صابری
شهید مصطفی صدرزاده
شهید عبدالحمید سالاری
شهید علی اصغر شیردل
لیست اسامی شهدای مدافع حرم
فراخوان هشتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد
نقشهکشی فنی رایانهای
کتاب گویای زبان انگلیسی پایه یازدهم
کتاب گویای زبان انگلیسی پایه دهم
کتاب گویای عربی پایه دهم
کتاب گویای عربی پایه دهم - مشترک
کتاب گویای عربی پایه یازدهم
کتاب گویای عربی یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی
نرمافزار جغرافیا (2) پایه یازدهم
ورود به سیستم
testjquery
برگزیدگان هشتمین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی