متن كامل خبر
تدوین برنامه راهبردی 24 رشته تخصصی

تاريخ خبر : 26/4/1385امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 407

معاون آموزشی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی در حاشیه چهارمین همایش معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ازطی مراحل نهایی اعتبارسنجی و استاندارد سازی دوره پزشکی عمومی، تدوین برنامه راهبردی 24 رشته تخصصی، بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی، شفاف سازی آیین نامه‌ها برای حمایت از استعدادهای درخشان، برگزاری هشتمین همایش سراسری آموزش پزشکی در اسفند ماه، کسب 10 تا 15 درصد رتبه‌های اول دانشگاه‌ها توسط ‌دانشجویان شاهد و ایثارگر و تعمیم آموزشهای مداوم به سایر رشته‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار «صنفی آموزشی» خبرگزاری دانشجویان ایران، دکتر محمدعلی محققی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش، اظهار کرد: این همایش با هدف افزایش تعامل بین وزارتخانه و دانشگاه‌ها، هماهنگی و هم اندیشی راهبرد اصلی ارتقای آموزش پزشکی، طرح موضوعات و مسائل مهم دانشگاه‌ها و راهیابی آنها، برقراری همکاری بین‌بخشی و تلاش‌ها و فعالیت‌های بین دانشگاهی برگزار شده است.


مرور عملکرد سال تحصیلی گذشته و برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی آینده

وی با بیان این که از نظر زمانی در موقعیت پایانی سال 85-86 هستیم، تصریح کرد: مرور عملکرد سال تحصیلی گذشته و برنامه‌ریزی برای سال تحصیلی آینده تم اصلی همایش بوده است که کلیات آن به تفکیک دانشگاههای تیپ یک، دو و سه به بحث گذاشته شد.


اجرای برنامه‌هایی در جهت توسعه تفویض اختیار به دانشگا‌ه‌ها

وی، استقلال دانشگاههای علوم پزشکی، تمرکز زدایی و تفویض اختیارات مالی و آموزشی به دانشگا‌ه‌ها را از دیگر مباحث این همایش عنوان کرد و گفت: استقلال دانشگاهها در تعامل با وزارت بهداشت مفهوم پیدا می‌کند. دانشگاه‌ها دارای توانمندی و تجارب عمیقی هستند و در این میان تلاش وزارت بهداشت این است که بسیاری از اختیارات به جایگاه اصلی خود یعنی دانشگاه تفویض شود، به گونه‌ای که طی سال گذشته بسیاری از بودجه‌های غیر متمرکز به دانشگاه‌ها واگذار شد.

وی افزود: همچنین در بخش آموزشی آزمون‌های ارتقای دستیاری و برخی آزمون‌های ورودی phD و ارشد به دانشگاه‌ها واگذار شده و به صورت مطلوبی در حال برگزاری است.


طی مراحل نهایی اعتبارسنجی و استاندارد سازی دوره پزشکی عمومی

وی با اشاره به اهم مسائل و پیشرفت‌های سال تحصیلی 84-85، خاطرنشان کرد: اعتبارسنجی و استاندارد سازی دوره پزشکی عمومی که با مشارکت دانشگاه‌ها صورت گرفت از مهمترین تحولات بوده که در مراحل نهایی خود قرار دارد، این تحولات به طور عمده ناظر بر تحقق استاندارد بین‌المللی و پرداختن به وظایف حرفه‌ای آینده فارغ التحصیلان این رشته و نیازهای مبرم کشوراست که باید در نظام سلامت از طریق فعالیت پزشکان عمومی، اجرا شود.

دکتر محققی تاکید کرد: اعتبار سنجی دوره عمومی تاثیر عمیقی در بازنگری و تحول سایر مقاطع اعم از دوره‌های عمومی و تخصصی بر جای خواهد گذاشت.


تدوین برنامه راهبردی 24 رشته تخصصی

وی، تدوین برنامه راهبردی 24 رشته تخصصی را از مسائل مهمی عنوان کرد که با همکاری گسترده دانشگاه‌ها انجام شده است، گفت: بر این اساس گروه‌های راهبردی به محوریت دانشگاه‌های مادر و بزرگ تشکیل شده و با دعوت و همکاری صاحب نظران کلیه رشته‌های دستیاری و تخصصی به این مسئله می‌پردازند و مطمئنیم که این فعالیت تحول بسیار بزرگی در کلیه عرصه‌ها ایجاد خواهد کرد.


اجرای گسترده برنامه‌های توانمندسازی گروههای آموزش پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در جهت توانمندسازی گروههای آموزش پزشکی، اظهار کرد: توانمندسازی ابعاد مختلفی دارد و منجر به تولید محصولات با ارزشی که همان فارغ التحصیلان هستند می‌شود و طی آن این افراد در عرصه‌های حرفه‌ای بعدی خود افرادی توانمند، دانا و آگاه به وظایف حرفه‌ای و مسلط خواهند شد.

وی با اشاره به برنامه‌هایی برای توانمندسازی مربیان، اظهار کرد: توانمندسازی مربیان برنامه‌ای منسجم است که طی آن عموم مربیان دانشگاه‌های کشور در برنامه‌های آموزشی عرصه‌های عمومی، تخصصی و آموزش پزشکی شرکت کرده و از نظر علمی ارتقا می‌یابند.


آغاز برنامه‌های توانمندسازی مربیان دانشگاه‌های جنوب شرقی کشور

دکتر محققی با بیان این که برنامه‌های توانمندسازی مربیان آغاز شده است، اظهار کرد: در این راستا برنامه‌های توانمندسازی برای مربیان دانشگاه‌های جنوب شرقی از ابتدای تابستان آغاز شده و طی آن 200 نفر در قالب 4 گروه پنجاه نفره در فاز اول این برنامه دوره‌های علمی مورد نظر را از طریق مراکز مطالعات این دانشگاه‌ها دریافت می‌کنند، این برنامه به صورت تور علمی پژوهشی طراحی شده و طی آن مربیان دربرنامه‌های آموزشی دانشگاه‌های کرمان، رفسنجان، یزد، قم و مشهد شرکت می‌کنند.

وی افزود: این برنامه‌ها برای هر گروه سه هفته به طول می‌انجامد و پس از آن هر یک از شرکت کنندگان یک عنوان پژوهشی را انتخاب و آن را دنبال می‌کنند؛ همچنین برنامه‌هایی در دست اجراست تا این فعالیت‌ها معادل سازی شده وبا تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی درارتقای رتبه علمی اعضای هیات علمی موثر باشد.

به گفته وی، هسته‌های دیگر این بحث با محوریت سمنان و یک هسته شمال غربی با محوریت تبریز پیش بینی شده است که در آینده پیگیری می‌شود؛ همچنین جزئی از برنامه‌های توانمندسازی و دستاوردهای آن به سایر عرصه‌های اعضای هیات علمی، کارمندان، دانشجویان و مدیران تعمیم داده می‌شود.


بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی

معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی در هیات ممیزه مرکزی، اظهار کرد: امیدواریم که همزمان با بحث توانمندسازی گروه‌های مربیان و دانشجویان آیین نامه ارتقا نیزتصویب شود.

وی با بیان اینکه بودجه سال آینده دانشگاه‌ها بر اساس سرانه دانشجویی تخصیص می‌یابد، اظهار کرد: اطلاعات لازم برای تحلیل کسری بودجه دانشگاه ها در حال جمع آوری است تا طی آن کسریها از طریق لایحه متمم بودجه جبران شود.


شفاف سازی آیین نامه‌ها برای حمایت از استعدادهای درخشان

دکتر محققی برنامه‌هایی برای حمایت از استعدادهای درخشان را از دیگر موضوعات مورد توجه وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها دارای طیف وسیعی از دانشجویان با استعداد هستند که این مسائل مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر تلاشهای شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت مقرر شد در دانشگاه‌ها با محوریت مراکز توسعه و مطالعات پزشکی این موضوع راهیابی و به شکل عملی و مستمر حمایت شود. در این خصوص می‌توان به رفع ابهامات و شفاف سازی آیین نامه‌های موجود، شناسایی، هدایت و حمایت از استعدادهای درخشان اشاره کرد.

وی با اشاره به جایگاه مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه‌ها به عنوان مغز متفکر سیستم آموزشی اظهار کرد:‌ مقرر شده است تا با همکاری گروه‌های آموزشی این نهادها در دانشگاه تقویت شوند.


برگزاری هشتمین همایش سراسری آموزش پزشکی در اسفند ماه

دکتر محققی همچنین با اشاره به برگزاری هشتمین همایش سراسری آموزش پزشکی در اسفند ماه، خاطرنشان کرد: این همایش که در کرمان برگزار می‌شود، فرصت خوبی است تا دستاوردها به نقد و بررسی گذاشته شده و موجبات مشارکت دانشگاه‌ها را فراهم کند.

وی با اشاره به تخصیص بودجه قابل ملاحظه ای برای تجهیز دانشگاه‌ها طی سال گذشته، اظهار کرد: این بودجه برای تجهیز مرکز مهارت‌ها، مطالعات و مراکز تحقیقاتی ‌در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت.

وی با اشاره به سایر مباحث این نشست اظهار کرد: بررسی راهکارهای ارتقای علمی دانشگاه‌ها و تحقق برنامه‌های پنج ساله توسعه و سند چشم انداز 20 ساله و همچنین رهنمودهای مقام معظم رهبری از دیگر مباحث این نشست بود و طی آن مقرر شد همه دانشگاه‌ها فعالیت‌های خود را در قالب برنامه پنج ساله بر اساس این مبانی و اسناد تنظیم کرده و به وظایف قانونی خود پاسخ مناسب و علمی ارائه دهند.


کسب 10 تا 15 درصد رتبه‌های اول دانشگاه‌ها توسط ‌دانشجویان شاهد و ایثارگر

دکتر محققی همچنین با اشاره به پیشرفت علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر، اظهار کرد: در وضعیت فعلی طیف وسیعی از دانشجویان شاهد و ایثارگر در کلیه دانشگاه‌ها جزو نخبگان و ممتازان هستند و 10 تا 15 درصد رتبه‌های علمی و اول دانشگاه‌ها‌ را این دسته از دانشجویان به خود اختصاص می‌دهند. در همین راستا در برنامه ریزی‌های آینده قرار شد تا با اجرای برنامه‌هایی، کسب رتبه‌های ممتاز توسط این دانشجویان به بیش از 25 درصد افزایش یابد، همچنین با برنامه ریزی مکانیسم‌هایی از افت تحصیلی دانشجویان از طریق مشاوره‌های تحصیلی و برگزاری دوره‌های علمی پیشگیری شود.


تعمیم آموزشهای مداوم به سایر رشته‌ها

دکتر محققی در خاتمه با اشاره به سیاستهای وزارت بهداشت در عرصه آموزش مداوم اظهار کرد: دراین خصوص ارایه آموزش‌های از راه دور یا نیمه حضوری به صورت قانونمند مورد تاکید قرار گرفته است، همچنین در این راستا آموزش مداوم به رشته‌های پرستاری، مامایی، اپتومتری نیز تعمیم داده شده است و سیاست اصلی تعمیم این آموزش‌ها به سایر رشته‌هاست.


     منبع خبر : ايسنا

بازگشت