|
به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، دکتر علیاصغر فانی درباره سند تحول نظام آموزش و پرورش گفت: این سند در واقع مهمترین سند بالادستی است که آینده آموزش و پرورش را رقم خواهد زد و مبنای برنامه ششم توسعه کشور خواهد بود.
وی درباره میزان موفقیت اجرای این طرح افزود: سند تحول در واقع هنوز اجرا نشده و تنها در 3 سال پیش، سال ششم ابتدایی به مقطع ابتدایی کشور اضافه شد البته بدون آمادگی قبلی این کار انجام شد که مشکلاتی نیز به همراه داشته است.
دکتر فانی تصریح کرد: از ابتدای دولت یازدهم معتقد بودیم که این سند باید نقشه راه برای پیادهسازی داشته باشد و نسخه نهایی آن تا یک ماه آینده آماده خواهد شد و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی این نقشه راه را ارائه خواهیم داد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال از 131 راهکاری که در سند تحول پیشبینی شده است به 40 راهکار آن ورود پیدا کردهایم و در قالب 99 برنامه بحث اجرایی کردن سند را دنبال میکنیم اما اجرای اصلی سند بعد از تصویب نقشه راه آغاز خواهد شد.
دکتر فانی درباره کمبود معلم در مقطع ابتدایی نیز تصریح کرد: در کل کشور یک میلیون همکار فرهنگی وجود دارد که متکلف 13 میلیون دانشآموز در سراسر کشور هستند که از این 13 میلیون دانشآموز، 11.5 میلیون نفر در بخش دولتی مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: به ازای هر 11.5 دانشآموز یک نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود دارد که این آمار بیان کننده آن است که در کلان با کمبود نیروی انسانی مواجه نیستیم بلکه با تورم نیروی انسانی نیز مواجه هستیم اما مشکل در این است که این نیروی انسانی به درستی توزیع نشدهاند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: از سال گذشته در قالب طرحی با عنوان «ساماندهی نیروی انسانی» کار ساماندهی یک میلیون نیروی فرهنگی آغاز شده است.
دکتر فانی درباره حضور دانشجو معلمان در مدارس سراسر کشور اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان دارای 100 شعبه است که این دانشگاه وظیفه تربیت نیروی انسانی برای آموزش و پرورش را برعهده دارد که این دانشجو معلمان پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه فرهنگیان در گردونه آموزش و پرورش کشور قرار میگیرند.
وی با اشاره به استخدامهای غیربومی در آموزش و پرورش نیز گفت: طرحی در دولت یازدهم با عنوان «از بوم برای بوم» کلید خورده است که کشور را به بومهای مختلف تقسیمبندی شده است که پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان نیز بر این مبنا میباشد یعنی از هر بوم نیروی همان منطقه گرفته میشود و سپس استخدام همان منطقه خواهند شد.
وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه استخدامی آموزش و پرورش در سال 94 اظهار کرد: طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، وزارت آموزش و پرورش میتواند علاوهبر جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان، از لیسانسههای مرتبط از طریق آزمون نیز نیرو جذب کند و به دنبال آن هستیم که از این طریق نیز نیرو جذب کنیم و باید مجوز این نوع جذب را از سازمان مدیریت دولتی بگیریم.
دکتر فانی درباره طرح مهرآفرین نیز گفت: در سه ساله آخر دولت قبل در مجموع 148 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شدند که رقم بسیار بالایی است و سازمان مدیریت اعلام کرده که ظرفیت استخدام در آموزش و پرورش در سه سال گذشته پیشخور شده است و امیدواریم که بتوانیم طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان بتوانیم نیروی مورد نیاز خود را جذب کنیم.
وی درباره شرایط رفاهی و مالی مدارس کشور نیز گفت: در 2 سال آخر دولت دهم هیچ هزینهای به مدارس به عنوان سرانه مدارس پرداخت نشده بود اما دولت یازدهم در سال 92، 50 میلیارد تومان به عنوان سرانه به مدارس پرداخت کردیم و در سال جاری نیز با تصویب مجلس 120 میلیارد تومان به عنوان سرانه در بودجه پیشبینی شده بود که 60 میلیارد آن به مدارس پرداخت شده است و 60 میلیارد دیگر آن نیز تا پایان سال جاری بین مدارس کشور توزیع خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: رقمهایی که دولت میتوان تامین کند در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت اما از مردم نیز انتظار داریم در این امر خیر به یاری دولت بیایند و اگر مردم نسبت به موضوعی توجیه شود یقینا کمک خواهند کرد.
دکتر فانی درباره مدارس غیرانتفاعی نیز گفت: امسال در سطح کشور حدود 900 مدرسه را به بخش خصوصی و موسسین با تجربه واگذار کردیم. این کار برای اولین بار و براساس ماده 13 قانون خدمات کشوری صورت گرفت که کار بسیار مهمی بود که با اظهار نظرهای موافق و مخالف نیز مواجه بودیم.
وی ادامه داد: در این طرح مدرسه واگذار نشده است بلکه مدیریت مدرسه به موسسین قابل اعتماد واگذار شد که بیشتر نیز در مناطق محروم این کار صورت گرفته است که این طرح باعث ایجاد 8000 شغل در کل کشور شده است بدون آنکه برای دولت هزینهای در بر داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت بودجه آموزش و پرورش در سالهای 93 و 94 نیز گفت: بودجه آموزش و پرورش در سال 93، 21 هزار میلیارد تومان بوده است که برای سال 94 بیش از 23 هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است. از این میزان رقم حدود 99 درصد آن مربوط به حقوق کارمندان است و تنها یک درصد در اختیار آموزش و پرورش قرار میگیرد.
وی افزود: 10.7 درصد بودجه 93 دولت به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است و این در حالی است که در سال 92 در حدود 9.7 درصد بوده است البته این رقم بازهم کافی نیست.
دکتر فانی درباره جلسه هفته گذشته خود با نوبخت نیز گفت: مقرر شد حقالتدریس همکاران فرهنگی و حقالزحمه امتحانات نیز که به تعویق اقتاده بود، حقوق سرباز معلمها تا پایان سال جاری پرداخت شود و همچنین بیمه طلایی فرهنگیان نیز تامین اعتبار شود و همچنین بازنشستگان فرهنگی نیز از مزایای بیمه طلایی شاغلین آموزش و پرورش نیز برخوردار شوند که این اعتبارات در تخصیص سه ماهه چهارم پیشبینی شده است.
وزیر آموزش و پرورش درباره لایحه رتبهبندی معلمین نیز گفت: لایحه رتبهبندی معلین با هدف افزایش انگیزه، رشد و تعالی شایستگیهای حرفهای معلمین تا آخر امسال تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد و امیدواریم این لایحه در مجلس به سرعت تصویب شود.
وی گفت: سیاسیت آموزش و پرورش در دولت یازدهم ارتقای کیفیت هستند و این سیاست نیز نیازمند ابزار لازم است و یکی از این ابزارها ایجاد پژوهشسراهای تخصصی در سراسر کشور است. در سال 82 اولین پژوهشسرای دانشآموزی در کشور دایر شد و در سال 93، 101 پژوهشسرای دانشآموزی در سطح کشور تاسسیس کردیم که هم اکنون 401 پژوهشسرای دانشآموزشی در 401 منطقه آموزش و پرورشی کشور فعال است.
|