|
به گزارش گروه آموزشوپرورش خبرگزاری فارس، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش اظهار داشت: کتابها، مواد و رسانههای آموزشی و کمکآموزشی در همه نظامهای تعلیم و تربیت دنیا دیده میشوند و کارکرد خاص خودشان را دارند.
وی افزود: موضوع کتابهای کمکآموزشی و منابع آموزشی همواره مورد توجه بوده است، کما اینکه «دفتر امور کمکآموزشی و کتابخانهها»، نیم قرن قبل با عنایت به چنین مسئلهای در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش شکل گرفت.
زرافشان ادامه داد: فلسفه تشکیل این دفتر که بعدها به دفتر انتشارات کمکآموزشی تغییر یافت و اکنون با عنوان «دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی» فعالیت میکند، ناظر بر ضرورت توجه به منابع آموزشی و کمکآموزشی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: وجود چنین نگاهی و ضرورت توجه به دیگر منابع آموزشی غیررسمی (در مقابل منابع رسمی که همان کتابهای درسی است) باعث شده است که هنوز هم یکی از چالشهایی که در جامعه با آن مواجهیم این باشد که بالاخره این مواد و رسانههای آموزشی یا کمکآموزشی جایگاهشان در نظام تعلیم و تربیت کشور کجاست و اصولاً آیا ما اینها را به رسمیت میشناسیم یا خیر؛ اگر به رسمیت میشناسیم درهرحال رابطه ما با این پدیده رسمی چیست و چگونه باید اتفاق بیفتد.
زرافشان به نقش کتابهای آموزشی در تعمیق و توسعه یادگیری اشاره کرد و تصریح کرد: به هر حال دانشآموزان علائق و توانمندیهای متفاوتی دارند که منابع درسی رسمی تنها قادر هستند به بخشی از این علائق بپردازند و اگر قرار باشد که این علایق در یک فضا و بستر وسیعتری و با نگاه عمیقتری پاسخ داده شود نیاز به منابع دیگری وجود دارد.
وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش هم «تنوعبخشی به منابع یادگیری» جزو تکلیفهای ماست، چون این تنوعبخشی به ارتقای کیفیت یادگیری کمک میکند. بر اساس چنین استدلالی، دیگر نوع برخورد ما نمیتواند برخورد سلبی و بر اساس نفی آن در جامعه باشد، در همین ارتباط اگر به مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزشوپرورش در این زمینه رجوع کنیم، خواهیم دید که وزارت آموزشوپرورش اصل وجود این منابع و به کارگیری آنها را به رسمیت شناخته است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: برگزاری جشنواره کتابهای آموزشی رشد، گام مهم حمایتی وزارت آموزشوپرورش از مؤلفین و ناشرانی است که کتابهایشان را بر مبنای این استانداردها تولید میکنند؛ در این جشنواره آثار آنها داوری میشود و کتابهای انتخاب شده، مورد حمایت سازمانی قرار گیرد؛ کتابنامههای رشد و فهرستگان رشد هم برای همین اساس منتشر میشود که هر ساله کتابهای استاندارد را در این کتابنامهها به مدارس معرفی کند تا مدارس، در صورت نیاز از آنها بهره بگیرند.
وی با اشاره به اینکه ما علاوه بر برنامه درسی ملی، کتابهای درسی را هم ملی کردیم، افزود: بر این اساس قرار است همه بچهها یک کتاب درسی را بخوانند و در چنین نظامی، ضرورت منابع آموزشی بیش از نظامهای غیرمتمرکز است.
زرافشان با اشاره به تفاوتهای فردی دانشآموزان و توانمندیهای آنها با یکدیگر، اظهار داشت: در یک چنین شرایطی، بهطور طبیعی کتابی که ما منتشر میکنیم، باید متوسطی از توانمندیهای دانشآموزان را در بربگیرد لذا ما برای دانشآموزانی که پایینتر از حد متوسط هستند، نیاز به منابع آموزشی داریم؛ برای دانشآموزانی هم که بالاتر از حد متوسط هستند نیاز به منابع آموزشی داریم که بتواند نیازهای آموزشی آنان را بهطور کامل پاسخ دهد.
وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم در این حوزه موفقیتی کسب کنیم در حوزه نشر و ناشران باید یک نظام حمایتی را (طبق همان روندی که در گذشته بنیانگذاری شده) داشته باشیم و از ناشران حمایت کنیم، گفت: برپایی جشنواره کار خوبی است که در سالهای اخیر انجام شده است و علاوه بر انتشار کتابنامه رشد و فهرستگان رشد، خوب است هولوگرامهایی هم که به کتابهای آموزشی مورد تأیید، داده شود تا اولیا و خانوادهها بدانند که این کتابها مورد تأیید قرار گرفته است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه ما باید قدرت انتخابگری را در معلمانمان افزایش و نحوه انتخاب کتاب خوب را آموزش دهیم تا شورای معلمان که بنا بر قانون وظیفه انتخاب مواد آموزشی لازم را دارد، بتواند مواد مناسب را برای آموزش انتخاب کند، خاطرنشان کرد: معلم ما باید به سمت معلم انتخابگر و معلم برنامهریز درسی و مؤلف، پیش برود؛ معلمی که خودش نهتنها انتخابگر، بلکه تولیدکننده و مؤلف هم هست یعنی از آن سطحی از شایستگیهای حرفهای و علمی برخوردار است که بتواند از بین منابع آموزشی موجود، مناسبترین منابع آموزشی را انتخاب کند.
|