... |
|
«جواد تقیزاده فيروزجايی» دانشجوی دكتری فيزيك دانشگاه صنعتی شريف و دارندهی مدال برنز المپياد كشوری فيزيك در سال 1379. | |
|
| چی شد كه وارد المپياد شدی؟ | بدون اينكه زياد درس بخوانم نمرههای فيزيك من از بقيهی بچهها بيشتر میشد و علاقهی خاصی به فيزيك داشتم. | |
|
چون در محيط روستا بودم هيچكس بهخاطر خواندن المپياد مرا تشويق نكرد و بلكه به مخالفت با من پرداختند. | |
|
از «مجموعه سؤالهای المپياد فيزيك ايران» نوشتهی دكتر «سپهریراد» شروع كردم. | |
|
| حالا از المپياد بگيم ... مراحل | كشوری چهجوری هست؟ | متأسفانه كسی میتواند در مرحلهی كشوری المپياد موفق شود كه حداقل اطلاعاتی از حساب ديفرانسيل و انتگرال - كه خارج از سطح دبيرستان است - داشته باشد كه در مرحلهی جهانی المپياد لازم نيست و اين غربال خوبی برای شناسايی دانشاموزان تيزهوش و نابغه نيست و حتی آمار هم اين را تأييد میكند.
شما ببينيد درصد دانشاموزانی كه از مدارس معتبر مثل: «علامه حلی» وارد مرحلهی كشوری میشود خيلی زياد است ولی لزومی ندارد اين درصد دانشاموز تيزهوش در اين مدارس باشد. | |
|
| بهنظرت رمز موفقيتات چیه؟ | اگه بشه گفت كه المپياد موفقيت است (!!!) تلاش و توكل به خدا. | |
|
| از كلاسهای تقويتی و ... | استفاده كردی؟ | كلاس خاصی نمیرفتم ولی سؤالهايم را جمع میكردم و هر از چند گاهی پيش يك معلم فيزيك میرفتم. | |
|
| كنكور چيه؟ فرق كنكور با المپياد | چيه؟ معايب و مزايای هر كدوم ... | بهنظر من كنكور و المپياد هركدوم جنبههای مختلفی دارند و بهتر است نظر يك كارشناس را در اين مورد بپرسيم.
ولی اينرو میتوانم بگويم بعضی از معايب كنكور و المپياد اين است كه كارشناسان روی آنها نظر نمیدهند. | |
|
| حالا میخواهی دانشگاه چه | رشتهای رو ادامه بدی ... با توجه به اينكه از سال دوم میتونی دو رشته بخونی چه رشته(هايی) رو انتخاب میكنی؟ | رشتهی فيزيك. | |
|
| به علاقهمندان برای شركت در | المپياد چه توصيهای داری؟ | - مشورت با افرادی كه اين مسير را طی كردهاند
- برنامهريزی برای استفادهی بهينه از وقت و منابع درسی
و
- توكل به خدا. | |
|
| اوقات فراغاتت رو چهجوری | میگذرونی؟ | ورزش، مطالعههاي جنبی و كار در مزرعه. | |
|
غير از «قرآن» و «نهجالبلاغه»، كتاب «مثنوی معنوی مولوی». | |
|
| آرزويی كه میخوای به ما بگی؟! | دوست دارم خداوند تقوای الهی را در ابعاد مختلف زندگی نصيب ما كند. | |
|
| در مورد دورهی باشگاه كه | گذروندی بگو؟ باشگاه چه معايب و مزايايی در كارش داره؟ | دورهی بسيار خوبی است مخصوصاً برای نزديك كردن بچههای شهرستانی به منابع المپياد.
ولی معايبی دارد كه اين چند مورد به ذهن من رسيد:
| - دور كردن بچههای شهرستانی از خانواده - كه كانون گرمی را برای تحصيل علم فراهم میكند.
| | - استرسی كه بهخاطر عقب ماندن از كنكور وارد میكند.
| پيشنهاد من استفاده از ابزارهای جديد ارتباطات برای آموزشهای باشگاه به سراسر كشور (موضعی در «مكان» و «زمان» به سراسری در «مكان» و «زمان») است. | |
|
به مازندرانی (من در حين پيادهسازی متن مصاحبه مسلماً اشتباههايی داشتهام، دوستان من را ببخشيد و حتماً در آيندهای نزديك اگر در تايپ شعر ايرادی داشتهام آن را درست میكنم. لطفاً نظر بدهيد)!: كَكی بخون، ككی بخون مِدِل غم بيته شب و روز مِر ماتم بيته
ككی بخون كه سلطونت اسيره غريبه و كه از دِنيا وِسيره. | |
|
در پايان ميخواهم دعای مطالعه را با دوستان بخوانيم:
«اللَّهُمَّ أَخْرِجْنِي مِن ظُلُمَاتِ الْوَهْمِ وَ أَكْرِمْنِي بِنُورِ الْفَهْمِ، اللََهُمَّ افْتَحْ أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ وَ نَشِّرْ عَلَيْنَا خزَائِنَ عُلُومِكَ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ»
«خدايا! ما را از ظلمات وهم خارج فرما و با نور فهم به ما كرامت ده!
خدايا! درهای رحمتت را بر ما بگشا و چشمههای علومت را بر ما باز كن!
به اميد رحمتت! ای مهربانترين مهربانان»! | |