|
علی زرافشان در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت معدل دانشآموزان در مقاطع تحصیلی مختلف اظهار کرد: در مجموع میانگین معدل دانشآموزان نسبت به سالهای قبل رو به افزایش است. به عنوان مثال میانگین نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان در سال گذشته 12.5 بود که نسبت به سال قبل از آن 1.5 نمره رشد داشت.
وی افزود: یک علت این است که عوامل تسهیلکننده و حمایتکننده برای یادگیری دانشآموزان افزایش یافته است. از سوی دیگر ارزشیابی توصیفی نیز تغییر رویکردی بوده که اتفاق افتاده و دیگر تاکید بر نمره، نیاز امروز آموزش و پرورش نیست.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز انتظارات جدیدی از آموزش و پرورش مطرح است اظهار کرد: به عنوان مثال گفته میشود آموزش و پرورش باید مهارتهای زندگی، خلاقیت و کارآفرینی را به دانشآموزان بیاموزاند و تقویت کند که این موارد هیچ کدام نمرهمحور نیستند.
زرافشان ادامه داد: در واقع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نگاه را از مواد درسی به یادگیرنده معطوف کرده و وقتی تاکید میکند دانشآموز باید به مراحلی از حیات طیبه دست پیدا کند، باید ساحتهای شش گانه را در وی تقویت کرد که از جمله آنها میتوان به ساحت علمی و فناوری، تربیت اخلاقی، تربیت بدنی، زیباشناختی و ... اشاره کرد. به همین خاطر برای باز شدن این فضا بحث گرفتن نمره مدتی است که تسهیل شده است.
وی درباره اجباری شدن تحصیلات در کشور نیز گفت: اکنون در اکثر کشورهای دنیا تحصیلات تا پایان پایه نهم اجباری است. در ایران براساس برنامه چهارم توسعه تحصیلات تا پایان دوره راهنمایی اجباری بود اما این قانون در برنامه پنجم توسعه تمدید نشد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: البته در نقشه جامع علمی کشور آمده است که باید پوشش تحصیلی در دورههای ابتدایی و راهنمایی صد درصد باشد و این بدان معناست که آموزش و پرورش باید بستری را فراهم کند تا هیچ دانشآموزی از مدرسه اخراج نشود و یادگیریاش را استمرار دهد.
|