در سومین روز از هفته ناجا، زنگ انضباط اجتماعی توسط سرپرست وزارت آموزش و پرورش و جانشین فرمانده انتظامی در مجتمع آموزشی پسرانه متقین واقع در منطقه 12 تهران به صدا در آمد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، در این مراسم که با حضور مسولان نیروی انتظامی و آموزش و پرورش برگزار شد، دکتر علیاصغر فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش آموزش درشکلگیری نظم اجتماعی اظهار کرد: یکی از وظایف سیستم آموزشی، تربیت فردی در کنار تربیت اجتماعی است تا زمانی که افراد در زندگی جمعی قرار گرفتند در مقابله با تعارضات ذاتی جامعه و تعدی به حقوقشان با استفاده از آموزههای اجتماعی از بر هم خوردن نظم اجتماعی جلوگیری کنند.
فانی کارکرد آموزش و پرورش را تربیت افراد خود کنترل عنوان کرد و افزود: سیستم آموزشی به دنبال تربیت افرادی است که به حقوق جامعه احترام گذاشته و با خود انضباطی، بدون کنترل و نظارت دیگران از قوانین در راستای حفظ نظم اجتماعی تابعیت کنند.
وی تعریف خود کنترلی در آموزش و پرورش را فراگیری کنترل اجتماعی در میان دانشآموزان عنوان و تصریح کرد: آموزش و پرورش به عنوان نهاد انسان ساز که زیر ساختهای جامعه را تنظیم میکند موظف به تربیت نظارت درونی ، خود کنترلی و احترام به انضباط اجتماعی در افراد است به طوری که جامعه از ابتدا به رعایت نظم اجتماعی عادت کرده و این رویه در دانشآموزان نهادینه شود .
فانی در خاتمه با بیان این که تلاش نیروی انتظامی ایجاد کنترل اجتماعی میان مردم و دانشآموزان است ، افزود: پلیس نقش هدایتگر جامعه را بر عهده دارد و نه نقش ممیزی و دخالت کننده در امور مردم، از این رو سیستم آموزشی در تربیت این نگاه به افراد تعامل فعالی با این نهاد بر عهده دارد.
به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم سردار علی عبداللهی جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز در سخنانی با تاکید بر این که نظم اجتماعی مقدمه رشد و پویایی آینده کشور است تصریح کرد: انضباط اجتماعی در کشوری که بالغ بر 19 میلیون جمعیت جوان داشته که بالغ بر 70 درصد جمعیت کشور است از اهمیت ویژهای برخوردار است و در این راستا وظیفه آموزش و پرورش به عنوان ارگان تربیت اجتماعی در شکلگیری رفتارها و هنجارهای اجتماعی در مدرسه و خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است.
سردار عبداللهی با اشاره به حضور 17 هزار دانشآموز همیار پلیس در مدارس کشور اظهار کرد: در آینده بخشی از فعالیتهای پلیس در خصوص نظارت انضباطی و نظم بخشی در مدارس و سرویسهای رفت و آمد دانشآموزان به پلیس یاران واگذار میشود.
وی هدف از نواختن زنگ انضباط اجتماعی در مدارس را افزایش تعاملات دانشآموزان با پلیس ، آشنایی دانشآموزان با ماموریتهای پلیس، افزایش آگاهی دانشآموزان در زمینه حقوق فردی و نیز گسترش همکاری دانشآموزان با پلیس در برنامههایی همچون همیاران پلیس و ایجاد امنیت مطلوب در محیطهای آموزشی و نیز افزایش روحیه مشارکت جویی در میان دانشآموزان ، اعتماد و تقویت باورهای درست نسبت به پلیس در میان دانشآموزان برشمرد و گفت: ایجاد علاقه و انس و الفت نسبت به پلیس و سیستم انتظامی و ایجاد نگرش منفی نسبت به کژرویهای در تربیت فکری رعایت نظم اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در پایان این برنامه پس از قرائت پیام مشترک نیروی انتظامی و آموزش و پرورش ، زنگ انضباط اجتماعی به صدا در آمد.