|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در مراسم تجلیل از معلمان و مربیان نمونه استان اصفهان که در سالن کوثر برگزار شد، با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره استاد مرتضی مطهری، اظهار کرد: اهمیت علم و دانایی بر کسی پوشیده نیست بنابراین این روز خجسته را باید به همه معلمان تبریک گفت.
وزیر آموزشوپرورش حل مشکلات آموزشوپرورش را نیازمند گفتمان ملی دانست و افزود: اگر رهبر معظم انقلاب هزینه در آموزشوپرورش را سرمایهگذاری مضاعف میداند و اقتصاددانان دنیا، توسعه را در آموزشوپرورش جستجو میکنند باید گفتمان ملی، ارتقای نظام تعلیم و تربیت را در دستور کار قرار دهیم.
وی گفت: برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت، باید تربیت را بر آموزش سیطره دهیم همچنان که سند تحول، تربیت را اصل میداند.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر ضرورت به روز کردن محتواهای آموزشی، تصریح کرد: تلاش میکنیم معلمان در تدوین کتابهای درسی مشارکت جدی داشته باشند و این مسئله یکی از نگرشهایی است که در دستور کار قرار دارد.
عضو کابینه تدبیر وامید گفت: مقام و منزلت معلمان باید در ساختار آموزشوپرورش ارتقا یابد و برای تحقق این هدف، معلمان در تمام مراحل تصمیمگیری باید مشارکت داشته باشند و تا با خلاقیت آنان، تربیت را در مدارس جاری و محقق شود.
وی افزود: تحقق تربیت، در گرو آموزش مهارتهاست و اگر این مسئله اتفاق بیفتد افرادی کارآمد و دارای تخصص تحویل جامعه خواهد شد.
دکتر دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: آموزش مهارتها و تربیت دانشآموزانی متفکر در کلاسهای فوقبرنامه تحقق نمییابد بلکه تمام موضوعات درسی باید در قالب مهارتها به دانشآموزان آموزش داده شود.
وزیر آموزشوپرورش بهترین روشهای تدریس را روشهای قرآنی دانست و اضافه کرد: قصهگویی و طرح سؤال ازجمله مواردی است که خداوند برای تربیت انسانها در قرآن آورده است بنابراین بهترین روشهای تربیتی در قرآن وجود دارد.
وی آموزش رقابت سالم را در مدارس ضروری دانست و تصریح کرد: عدم توجه کافی به رقابت سالم و سازنده دانشآموزان در مدارس میتواند عواقب نامطلوبی را در بزرگسالی، در جامعه ایجاد کند.
دکتر دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: امروزه شاهد برخی رقابتها غیرمنصفانه هستیم که افراد به جای معرفی خود به تخریب دیگران میپردازند و این تربیت غلط، نتیجه غفلت در آموزش و رقابت غیر صحیح در دوران تحصیل است.
وی بر ضرورت ایجاد پایههای اخلاق در مدارس تأکید و اعلام کرد: ممکن است دانشآموز با مشاهدات و مطالعاتش مسائل علمی را فراگیرد اما وظیفه معلم است که با تربیت صحیح از سقوط او جلوگیری کند.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: ضروری است داستان چوپان دروغگو را برای دانشآموزان تکرار کنیم تا آنان بدانند دروغگویی ممکن است در کوتاه مدت نتیجه نداشته باشد اما در دراز مدت، دروغگو را رسوا میشود.
|