|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حجتالاسلام و المسلمین محیالدین بهرام محمدیان اظهار کرد: تدوین و ارائه برنامههای جدید درسی و آموزشی بر کار گروهی و کارگاهی دانشآموزی و راهبری آموزشی، تربیتی معلمان تاکید دارد.
وی ادامه داد: درسهایی همانند تفکر و سبک زندگی، کار و فناوری، مطالعات اجتماعی نمونههایی هستند که در سالهای اخیر مورد استقبال معلمان، دانشآموزان و خانوادهها قرار گرفته است.
دکتر محمدیان افزود: ایجاد فرصت گفتوگو برای دانشآموزان در فرایند آموزش نقد و بررسی میدان تمرینی برای ارتقاء ضریب تحمل و بردباری و به گزینی برای سازگاری عمومی است.
وی افزود: در برنامه جدید زبان و ادبیات فارسی علاوهبر مهارتهای چهارگانه خواندن، نوشتن، گوشدادن و سخنگفتن، بر مفاهمه زبانی تاکید میشود تا دانشآموزان از قضاوتهای شتابزده و سطحی و توقف در ظاهر زبان الفاظ اجتناب کنند و با تامل و اندیشه بتوانند علاوهبر مفاهیم نهفته در واژگان و جملات را نیز با امکان تاویلهای متعدد دریافت نمایند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اضافه کرد: این کار در شروع برنامه، کاری سخت و دشوار است. اما امیدواریم با آموزشهای لازم معلمان و درک و حوصله خانواده، دانشآموزان را با این روش بتوانیم علاوهبر اهداف اولیه حوزه یادگیری زبان و ادبیات، با کارکردهای ثانوی و اهداف پنهان آموزشهای زبانی مانند تفکر و اندیشه و به عبارت دیگر" فلسفیدن" آشنا کنیم.
دکتر محمدیان با تاکید بر ضرورت "فلسفه برای کودکان" از مراکز پژوهش، اساتید و معلمان با تجربه درخواست همکاری برای توسعه این رویکرد در برنامههای درسی ارائه کرد وادامه داد: متون آموزشی نشانگر نصاب علمی و آموزشی کشور است و باید در آن تراز علمی در سطح ملی حفظ و قابل رقابت با متون آموزشی در سطح منطقهای و بینالمللی باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: دانشآموزان باید در سطح منطقه و بینالملل با شرکت در مسابقات جهانی مانند المپیادها و یا آزمونهای بینالمللی مانند تیمز و پرلز به اهداف تعیین شده در چشمانداز بیست ساله کشور دست یابند.
دکتر محمدیان ضمن تاکید بر نیازهای بومی و استانی با توجه به فرهنگ قومیتهای ایرانی، بر بسترسازی آنها در آموزشهای فنی و مهارتی و همچنین حوزههای فرهنگی مانند دروس استان شناسی و ادبیات اضافه کرد: در سند برنامه درسی ملی 10 تا 20 درصد محتوای کتب، برای تولید برنامه توسط معلمان در مدرسه پیشبینی شده است. اما لازمه این کار تربیت مولفان آموزشی از میان معلمان به ویژه معلمان مجرب در سطح ملی است که امسال انتشارات مدرسه با راهاندازی باشگاه معلمان مولف، این مهم را پیگیری می کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از عرضه بسته آموزشی "برفراز آسمان" همراه با کتب درسی پنجم و نهم خبر داد و اضافه کرد: ایفای نقش آموزش و پرورش در حوزه وظایف عمومی دولت چشمگیر و قابل توجه است.
دکتر محمدیان اظهار کرد: همکاریهای مشترک آموزش و پرورش در ارتقا و توسعه سواد زیستمحیطی و نهادینهسازی رفتارهای حفاظتی و مراقبتی دانشآموزان از محیطزیست و یا ارتقاء دانش آنان در زمینه بهداشت و سلامت و گسترش فرهنگ خود مراقبتی بهداشتی بسیار موثر بوده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: متون و محتوای آموزشی با رویکرد "آموزش برای بهتر زیستن" و "آموزش برای با هم زندگی کردن" توانسته است بر توسعه زندگی ایرانی- اسلامی موثر باشد و اثربخشی آموزش برای زندگی را ارتقاء بخشد.
دکتر محمدیان افزود: آموزش های ارائه شده بر بستر فرهنگی و با محور قرار دادن پژوهش و مطالعاتی به رفتارسازی و بروندادهای تربیتی بر اساس نظام معیار می انجامد. این مهم در تولید و ارائه برنامههای جدید درسی، تربیتی در صدر اهداف قرار دارد.
وی به تولید محتواهای آموزشی پایه پنجم و نهم اشاره کرد و افزود: امسال کتابهای درسی همراه با بستههای آموزشی تحت عنوان "برفراز آسمان " برای دانشآموزان، معلمان و اولیاء عرضه خواهد شد.
|