|
دکتر حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «برخی فرهنگیان معتقد هستند ماهیت زنگ پرورشی مبنی بر تبیین مباحث انقلابی برای دانشآموزان تغییر پیدا کرده است؛ نظر شما چیست؟»، اظهار داشت: قبلاً درس پرورشی شامل فعالیتهای قرآنی و مرتبط با مسائل تربیتی و اخلاقی دانشآموزان و پژوهشهای دانشآموزی بود که هر کدام راهنمای عمل داشت؛ یعنی هم سرفصل داده میشد و نیز کتابهایی در حوزه پرورشی وجود داشت.
وی ادامه داد: درس پرورشی در اوایل نمره نداشت، به جهت اینکه دانشآموزان آزاد باشند و مربی آنها روحیاتشان را به دست آورد و بیشتر سر فصل داده میشد و اجباری در این خصوص وجود نداشت.
دکتر کفاش افزود: این روش با برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین تغییر کرد، یعنی در حال حاضر مربیان پرورشی، درس دارند اما آن درسی که قبلاً در اختیار ما بود و برای آن سرفصل میدادیم، تغییر کرده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: تغییرات، متناسب با تحولاتی است که در سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و فرامین رهبر معظم انقلاب پیشبینی شده است؛ ایشان در سالهای اخیر روی سبک زندگی و تفکر تأکید زیادی داشتند.
وی یادآور شد: در همین راستا در حال حاضر درسی به عنوان تفکر و سبک زندگی تدوین شده است که ممکن است هنوز برخی از مربیان آموزش ندیده باشند، اما این درس در حقیقت روشهای فکر کردن، عقلانیت و اندیشیدن است و رویکردهای جدیدی را مطرح میکند.
دکتر کفاش با اشاره به بحث کرسیهای آزاد اندیشی گفت: این بحث از مدرسه شروع میشود و آشنا کردن دانشآموزان با مبانی پژوهش، مطالعه و تحقیق نیز به عنوان یک درس در حال حاضر وارد آموزش شده است و درس پژوهش در پایه هفتم، هشتم و نهم وجود دارد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: درس کار و فناوری نیز تدریس میشود؛ ضمن اینکه در درس تفکر و سبک زندگی موضوع مهارتهای زندگی در هر پایه تشریح شده است که این برای دختران و پسران به صورت جدا بیان شده است.
وی تصریح کرد: البته رویکرد انقلابی زنگ پرورشی تغییر پیدا نمیکند، بلکه دانشآموزان در تشکلهای دانشآموزی و شوراهای دانشآموزی در فعالیتهای مربوط به انقلاب و دهه فجر شرکت کرده و تزئین مدارس در اعیاد و وفاتها و راهپیماییها را در ایام سال، انجام میدهند و این موضوع کم نشده است.
دکتر کفاش با اشاره به اینکه کلاس درس پرورشی تبدیل به مباحث جدی و آموزشیتر شده است، افزود: از جمله این مباحث مهارتهای زندگی است؛ برای نمونه برای دختران دانشآموز بحث خانهداری بیان میشود تا مهارتهای لازم را یاد گیرند، مباحثی همچون تربیت فرزند و فرزندآوری و آموزشهای غیر مستقیم توسط مربیان خانم به دختران در خصوص سبک زندگی و مهارتهای آینده، کودک یاری و آشپزی در خانه آموزش داده میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: برای دانشآموزان پسر، آموزشهای تحمل همدیگر، مشارکت در مسائل زندگی، بحث غلبه بر خشم، فعالیتهای اجتماعی، حضور و پذیرش در جمع و احترام گذاشتن به یکدیگر بیان میشود که این مسائل مدون شده است.
وی تاکید کرد: قبلاً برای این مسایل کتاب و نمره نداشتیم اما الان این دروس منظم شده و کتاب، راهنما و بسته آموزشی تدوین شده و برای مربیان دورههای آموزشی پیشبینی شده است.
دکتر کفاش خاطرنشان کرد: به نظر میرسد سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی درخصوص ساماندهی فعالیتهای پرورشی در قالب دروس تربیتی نسبت به گذشته نه تنها کم نشده است بلکه منظمتر، علمیتر و دقیقتر متناسب با پژوهشها شده و مسائل به روزتری مطرح شده است.
|