|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن کامل پیام دکتر علیاصغر فانی به شرح زیر است:
همکاران محترم و والدین گرامی فرا رسیدن ماه محرم الحرام را به عاشقان حضرت سیدالشهدا امام حسین (ع) تسلیت و تعزیت عرض می نمایم. محرم، ماه ایثار و ازجان گذشتگی، ماه عشق و شور و فریاد است. محرم، ماه قیام و پیام است که دلهای شیدای نیکان و مشتاقان را به سوی مراد و محبوبشان معطوف میسازد. امید است عزاداری رهروان راستین آن حضرت مورد قبول درگاه حق تعالی واقع شود و با تامل و تعمق در فرهنگ والای عاشورا از رهروان واقعی آن حضرت باشیم .
همانگونه که میدانید «خانه و مدرسه» دو کانون عمدهی تعلیم و تربیت هستند از اتفاق و همراهی این دو کانون، «انجمن اولیا و مربیان» در سطح مدارس شکل میگیرد و همدلی و همراهی اولیا و مربیان موجب پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانشآموزان میشود. سیاست و رویکرد حاکم بر وزارت آموزش و پرورش، توسعه و تعمیق مشارکتهای همه جانبه والدین در نظام تعلیم و تربیت است و اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مستلزم نقش و جایگاه نهاد خانواده و جلب مشارکتهای آنان در نظام تعلیم و تربیت است .
سال تحصیلی 95-1394 را در حالی پشت سرگذاشتیم که با اهتمام جدی انجمنهای اولیا و مربیان، شاهد پیشرفت بسیار در حوزههای آموزشی و پرورش دانش آموزان بودیم. به برکت تعامل موثر، سازنده و فعال مربیان و اولیا در قالب انجمنهای اولیا و مربیان، مشارکت حداکثری والدین در عرصه مدارس محقق شد و آمار و ارقام حاصل از بررسی و تحلیل گزارشها نشان از رشد کمی و کیفی در فعالیتهای آموزشی و پرورشی مدارس دارد .
در پیام سال گذشته خویش به مناسبت هفتهی بزرگداشت پیوند اولیا و مربیان، دو خواستهی عمده را مطرح نمودم، در اولین خواستهام خطاب به مدیران مدارس، عرض کردم که مدارس پذیرای والدین باشند به گونهای که به صورت کاملا واقعی مدرسه را خانهی دوم خود و فرزندانشان بدانند و بارویی گشاده و عزمی راسخ در صدد جلب و جذب مشارکتهای همه جانبهی والدین باشند. ایجاد فضای مناسب همکاری و همدلی میان اولیا و مربیان باید به گونه ای باشد که در محیطی سرشار از هماهنگی، تعامل، گفتمان و هم اندیشی، برنامهها، مشکلات و مسائل مربوط به دانش آموزان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و برنامههای اجرایی با توافق اولیا و مربیان پس از تصویب انجمن مدرسه در چارچوب تقویم زمانبندی تا پایان سال اجرا گردد .
خواستهی دوم از اولیای دانش آموزان مطرح شد که با درک این موضوع که «نظام تعلیم و تربیت با حضور حداکثری و موثر آنان است که به اهداف عالی خود خواهد رسید» مدرسه را خانهی دوم خود و فرزندانشان بدانند و با حضوری موثر و کارآمد در فرایندهای اموزشی و پرورشی مشارکت نمایند و در ایفای حق برنامهریزی و نظارتی خود بکوشند زیرا تعلیم و تربیت شامل فرآیندهای پیچیدهای است که جز با مشارکت خانواده حصول به وضعیت مطلوب و مورد انتظار میسر نخواهد بود. بنابراین در سال جاری تحصیلی نیز با تاکید بر خواستههای پیشین خویش انتظار دارم در عین تشکیل مستمر و نظام مند جلسات انجمن اولیا و مربیان، تشکیل کارگروههای تخصصی و مهارتی اولیا مورد توجه و اهتمام ویژه قرار گیرد. سازماندهی جمعیت عظیم اولیای فهیم، آگاه و داوطلبانه در قالب کارگروههای تخصصی و مهارتی جایگزینی بسیار مناسب برای مشارکتهای مالی اولیاست. والدین با حضور در مدارس و اطلاع از شرایط و تحلیل امکانات و الزامات آموزشی و پرورشی مورد نیاز دانش آموزان همچون گذشته یاریگر نظام تعلیم و تربیت خواهند بود و این موجب می شود با همکاری نزدیک و متقابل دوکانون عمده و اصلی آموزشی و پرورشی خانه و مدرسه، شاهد پیشرفت روزافزون دانش آموزان در ساحتهای علمی و تربیتی باشیم.
همچنین از مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور انتظار دارم که بررسی و پیگیری نمایند تشکیل و فعالیت انجمنهای اولیا و مربیان در تمامی مدارس کشور، دولتی و غیردولتی، از سوی مدیران مدارس با جدیت و پشتکار مورد اهتمام قرارگیرد و نظارت کامل و مستمر برفعالیت آنان صورت پذیرد و تاکید میگردد با تشکیل شوراهای انجمن اولیا و مربیان در مراکز استانها و مناطق تابعه، به بررسی و تحلیل وضعیت موجود انجمنها بردازند و برتشکیل و توسعهی کارگروههای تخصصی و مهارتی والدین در مدارس نظارت نمایند، بدون تردید گذر از وضعیت فعلی وقرار گرفتن در مسیر پیشرفت و تحول در حوزهی آموزش و پرورش در گرو تقویت انجمنهای اولیا و مربیان و تثبیت زیر ساختهای مشارکت والدین خواهد بود .
امید است در سالی که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامیده شده است با برنامهریزیهای مناسب، فراهم نمودن زمینههای لازم، انجام اقدامات مناسب و با حضور حداکثری اولیا، سالی سرشار از همدلی، همراهی و مشارکتهای پایدار داشته باشیم و فرزندانی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تربیت نماییم.
|