|
ابراهیم سحرخیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: با اجرای طرح 3-3-6 دانشآموزان هنرستانی به جای دو سال، باید سه سال تحصیل کنند که این موضوع به دانش تخصصی آنها کمک بسیار زیادی میکند.
وی ادامه داد: هم اکنون دانشآموزانی که در پایه ششم ابتدایی تحصیل میکنند، اگر در مقطع دبیرستان رشتههای فنی – حرفهای را انتخاب کنند، ملزم به گذراندن سه سال دوره تحصیلی هستند.
سحرخیز درباره تغییرات کتابهای فنی-حرفهای و کارودانش گفت: بخشی از تغییرات محتوای کتابها در اختیار آموزش و پرورش است و بخش دیگر را باید سازمان فنیوحرفهای براساس استانداردهای روز دنیا تغییر دهد که چنانچه تغییراتی در سطح بینالمللی در این رشتهها ایجاد شود، قطعاً در هنرستانهای فنی- حرفهای و کارودانش لحاظ خواهد شد.
رشد 7 درصدی تحصیل در رشتههای کارودانش در سال آینده
توسعه و تجهیز رشتههای فنیوحرفهای و کارودانش از جمله مهمترین برنامههای معاونت آموزش متوسطه است و با توجه به آییننامه آموزشی جدید مقطع متوسطه پیشبینی میکنیم که تمایل به رشتههای کارودانش برای سال تحصیلی آینده 7 درصد رشد پیدا کند.
وی با بیان اینکه برای تشویق دانشآموزان باید هنرستانها تجهیز شود، افزود: به منظور تجهیزشدن هنرستانها نیازمند کمکهای مردمی و دولتی هستیم و همانگونه که دولت هشت میلیارد دلار برای مدرسهسازی هزینه کرد، اکنون نیز باید در بخش تجهیز هنرستانها اقدامات جهادی صورت گیرد.
این مقام مسوول در آموزش و پرورش کمکهای مردمی را شامل کمکهای داوطلبانه، پرداخت هزینه برای کلاسهای فوق برنامه عنوان کرد و افزود: کمکهای دولتی نیز شامل پرداخت سرانه مدارس است.
به گفته سحرخیز، آموزش و پرورش به منظور تجهیز هنرستانهای کارودانش و فنی – حرفه ای برای سال تحصیلی جدید 31 میلیارد تومان هزینه میکند اما این میزان کافی نیست و باید مردم و دولت نیز در این حوزه مشارکت گستردهای کنند.
نجات کشور در گرو توسعه رشتههای فنی - حرفهای است
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نجات کشور در گرو توسعه رشتههای فنی – حرفه ای و کارودانش است، تصریح کرد: با توجه به مشکلات و معضلات شغلی درصد کمی از دانشآموزان باید در رشتههای ریاضی، تجربی و یا انسانی تحصیل کنند و تعداد بسیار زیادی از دانشآموزان باید رشتههای فنیوحرفه ای و کارودانش را برای تضمین آینده شغلی خود انتخاب کنند که این همه، نیازمند توسعه هنرستانهاست.
وی ادامه داد: به همین منظور و با توجه به نیازهای شغلی و توسعه رشتههای متناسب با آن ضروری است در هر استان سند توسعه استانی براساس آمایش منطقه و نیاز بازار کار از طریق انجام پژوهشهای استانی تنظیم شود.
|