وزیر آموزش و پرورش گفت: در بحث انرژی و اتلاف آن، با توجه به هدفمند کردن یارانهها باید بر روی در، پنجره و مصالح مورد استفاده در ساخت مدارس، تجدید طراحی داشته باشیم. به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، علیرضا علیاحمدی در همایش مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی که در سالن شهید آوینی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه مدرسهای که در حال خلق طراحی آن هستیم، مدرسهای است که باید در خدمت نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد، گفت: ای کاش معماران، خود معلم بودند و از نزدیک نیازهای مدرسه را لمس میکردند. وی افزود: باید با توجه به تغییرات جدیدی که در فرآیند تعلیم و تربیت مؤثرند، طراحیهای مدرسه را خودمان انجام دهیم و یکی از تغییراتی که در فرایند تعلیم و تربیت اتفاق افتاده است، تغییرات در فناوری رسانهای است. علیاحمدی با اشاره به اینکه در حوزه تحولات رسانهای و فناوری اطلاعات، نظام تعلیم و تربیت ما به شدت تأثیرپذیر است، اضافه کرد: اگر روزی تعامل خانه و مدرسه میتوانست در شکلپذیری شاکله شخصیت فرزندان ما تأثیر داشته باشد، امروز رسانهها فرهنگ عمومی کشور را تحتالشعاع خود قرار میدهند. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس ما امروز رقیب پیدا کردهاند و منزلت معلمان تغییر یافته است، اظهار داشت: اگر در گذشته بیشتر وقت دانشآموزان در خانه و مدرسه میگذشت، امروز آنها اوقات زیادی را صرف اینترنت، ماهواره و رسانههای دیگر میکنند. علیاحمدی با بیان اینکه امروز مدارس چه ویژگیهایی باید داشته باشند تا پاسخگوی نیازهای جدید بوده و سرآمد سایر رسانهها باشند، گفت: باید ببینیم که چه کاری باید انجام دهیم تا فرزندانمان محیط مدرسه را با طیب خاطر پذیرا باشند.
وی با بیان اینکه امروزه باید نیازهای جدید مدارس را مدنظر قرار دهیم، اظهار داشت: باید فضا و امکانات لازم را برای کارگاههای آموزشی و آزمایشگاههای جدید پیشبینی کنیم و همچنین زیرساختهای فناوری اطلاعات در مدارس و اتصال مدارس به اینترنت نیز باید پیشبینی شود. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام ارزشی اسلامی در جامعه الزاماتی را در نظام تعلیم و تربیت ایجاد میکند که از جمله این الزامات بحث محرمسازی است، اظهار داشت: مدارس باید به گونهای طراحی شوند که معلمان آزادی عمل خود را داشته باشند.
وی با بیان این که پوشش زنان و مردان در مدرسه الزاماً نباید مانند پوشش آنها در خارج از فضای مدرسه باشد، گفت: باید در طراحی مدارس اندرونی و بیرونی تعریف شود و حریم مدرسه رعایت شود. علیاحمدی افزود: با ورود افرادی غیر از معلم و دانشآموز در محیط مدرسه نباید فعالیتهای جاری مثل زنگ ورزش دانشآموزان دچار اخلال شود. وی با بیان اینکه نیازهای دختران و پسران دانشآموز متفاوت است، گفت: وجود نمازخانه برای دختران از دوره ابتدایی با توجه به تکلیف آنها در سن 9 سالگی نیازی ضروری به شمار میرود. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به زندگی آپارتمانی در شهرهای بزرگ عنوان داشت: اگر مدارس گسترده و وسیع را نتوانستیم طراحی کنیم باید فضاهای خاصی را در آن احداث کنیم تا ورزشهای ویژه را در فضاها و مدارس کوچک بتوانیم، انجام دهیم. وی با اشاره به اینکه در زندگی آپارتمانی امروز مدرسه باید محیطی باشد که در آن تحرک دانشآموزی وجود داشته باشد، اظهار داشت: در آپارتمان و مدارس کوچک ورزشها باید بگونهای باشد که هم ایجاد تحرک کند و هم در فضاهای کوچک قابل تعبیه باشد. علیاحمدی با بیان اینکه متوسط عمر مدارس در ایران 40 سال است، اظهار داشت: در انتخاب مصالح، نوع طراحی، ساخت و نظارت بر ساخت مدارس باید این فرآیند را به گونهای دنبال کنیم تا مدارسمان از استحکام بیشتری برخوردار شوند. وی گفت: در ساخت مدارس همچنین باید سرعت داشته باشیم تا در مواقع لزوم از طریق الگوهای پیشساخته به سرعت اقدام به ساخت آن کنیم و باید مدرسهای بنا کنیم که با فرهنگ دانشآموزان مطابقت داشته باشد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در جزئیات طراحی باید به نکات ظریفی توجه داشت، گفت: اگر کلاسهای مدارس دارای دو در باشد در هنگام بروز حوادث شاهد برخی اتفاقات ناگوار چون زندانی شدن بچهها در کلاس نخواهیم بود. وی در پایان گفت: در بحث انرژی و اتلاف آن با توجه به هدفمند کردن یارانهها باید بر روی در، پنجره و مصالح مورد استفاده تجدید طراحی داشته باشیم.