متن كامل خبر
ساخت چرخ و فلکی بدون چرخ بزرگ توسط مبتکر ایرانی

تاريخ خبر : 24/1/1387امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 649

- یکی از مهم‌ترین معایب نمونه‌های متداول چرخ و فلک‌ها - که ساخت این وسایل تفریحی خصوصاً نمونه‌های بلند آن را محدود می‌کند - هزینه‌های زیادی است که از ساختار آن‌ها ناشی می‌شود و هرچه چرخ و فلکی که در نظر داریم مرتفع‌تر باشد هزینه‌ی ساخت آن به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود.

ساخت چرخ و فلکی بدون چرخ بزرگ

توسط مبتکر ایرانی







 یکی از مهم‌ترین معایب نمونه‌های متداول چرخ و فلک‌ها - که ساخت این وسایل تفریحی خصوصاً نمونه‌های بلند آن را محدود می‌کند - هزینه‌های زیادی است که از ساختار آن‌ها ناشی می‌شود و هرچه چرخ و فلکی که در نظر داریم مرتفع‌تر باشد هزینه‌ی ساخت آن به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود.

 

مخترع ایرانی از طراحی و ساخت چرخ و فلکی فاقد چرخ بزرگ با مزایای ویژه نسبت به چرخ و فلک‌های متداول خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «همت کمیلی» مبتکر این طرح درباره‌ی معایب و محدودیت‌هایی که به‌زعم وی در چرخ و فلک‌های معمول وجود دارد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین معایب نمونه‌های متداول چرخ و فلک‌ها - که ساخت این وسایل تفریحی خصوصاً نمونه‌های بلند آن را محدود می‌کند - هزینه‌های زیادی است که از ساختار آن‌ها ناشی می‌شود و هرچه چرخ و فلکی که در نظر داریم مرتفع‌تر باشد هزینه‌ی ساخت آن به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود.

برای به چرخش در آوردن چرخ و فلک‌های موجود، نیروی زیادی مصرف می‌شود و با توجه به طرح چرخ و فلک‌های موجود، ساخت نمونه‌های بسیار مرتفع مثلاً: به‌ارتفاع برج میلاد، هیچ‌گونه توجیه فنی و اقتصادی معقولی ندارد چون در آن صورت باید چرخ بسیار بزرگ و سنگینی بسازیم.

وی گفت: از طرف دیگر از آن‌جا که چرخ و فلک‌های موجود تنها به یک شکل (دایره‌ای) ساخته می‌شوند الگوی حرکت این وسیله‌ی تفریحی تنها در یک مسیر دایره‌ای است اما چرخ و فلک طراحی شده - که تحت‌عنوان «چرخ و فلک بدون چرخ بزرگ» ثبت اختراع شده - این معایب را ندارد.

«کمیلی» با بیان این‌که هزینه‌ی ساخت چرخ و فلک طراحی شده در مقایسه با چرخ و فلک‌های موجود بسیار پایین است اظهار کرد: اسکلت اصلی این نوع چرخ و فلک ثابت بوده و محملی که افراد بر روی آن‌ها سوار هستند به‌چرخش درمی‌آید؛ بنابراین انرژی کم‌تری مصرف می‌شود.

از طرف دیگر با استفاده از این طرح می‌توانیم چرخ و فلک‌های بسیار مرتفعی مثلاً: به‌ارتفاع برج میلاد بسازیم.

وی افزود: با این طرح می‌توانیم چرخ و فلک‌های بسیار متنوعی بسازیم که محمل افراد در مسیرهای بسیار متفاوت حتی در مسیر دایره‌یی شکل (شبیه چرخ و فلک‌های موجود) به چرخش دراید.

«کمیلی» خاطرنشان کرد: این نوع چرخ و فلک را می‌توانیم مانند «تله‌کابین» طراحی کنیم که بدون توقف چرخ و فلک، افراد سوار و یا از آن پیاده شوند یعنی در همان حال که چرخ و فلک در حال حرکت است محمل و یا کابین افراد به چرخ و فلک اضافه و یا از آن جدا شود.

وی در پایان تصریح کرد این طرح بر روی چرخ و فلک‌های موجود هم قابل‌پیاده‌سازی است.


     منبع خبر : ايسنا

بازگشت