متن كامل خبر
رهبری آموزشی جانشین مدیریت آموزشی در آموزش و پرورش

تاريخ خبر : 3/8/1393امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 626

وزیر آموزش و پرورش در جمع مدیران و معلمان نمونه چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ما امروز در آموزش و پرورش به جای مدیریت آموزشی به رهبری آموزشی نیاز داریم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان چهارمحال وبختیاری، دکتر علی‌اصغر فانی با حضور در جمع مدیران و معلمان نمونه استان طی سخنانی با اشاره به اینکه ما امروز در آموزش و پرورش به جای مدیریت آموزشی به رهبری آموزشی نیاز داریم، گفت: تفاوت رهبری آموزشی و مدیریت در این است که رهبری آموزشی قدرت نفوذ در دیگران را دارد و ما در آموزش و پرورش نیاز به مدیران و معلمانی داریم که در همکاران و دانش‌آموزانشان نفوذ کنند.
وی افزود: یک رهبر آموزشی شخصیتی است که می‌تواند زیردستان خود را آن‌گونه هدایت کند که آنها با عشق و علاقه کار کنند نه از ترس قوانین و مقررات و تهدیدات.
دکتر فانی بابیان اینکه اصولاً مدیران در آموزش و پرروش باید محبوبیت و مقبولیت داشته باشند، عنوان کرد: در صورت محبوبیت و مقبولیت کارها خیلی ساده‌تر و سریع‌تر و اثربخش‌تر انجام می‌شوند.
وی در ادامه سخنان با اشاره به اینکه حاکمیت اخلاق و روابط انسانی کلید اصلی مدیریت در آموزش و پرورش است، تصریح کرد: ما امروز در آموزش و پرورش نیاز به اخلاق و روابط انسانی داریم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین به زندگی‌نامه معلم شهید خداکرم رجب پور، شهید شاخص فرهنگیان کشور در سال 1393 اشاره کرد و اظهار داشت: این شهید بزرگوار در مدرسه قدرت نفوذ بر دانش‌آموزان داشت و قدرت نفوذ و اعتماد کلید اصلی تربیت است.
وی با اشاره به اینکه گام اول در تربیت جلب اعتماد است، گفت: نقش اصلی آموزش و پرورش تربیت است و تربیت ایجاد رفتار مطلوب و پایدار در متربی است.
دکتر فانی گفت: از سیاست‌های جدی آموزش و پرورش مدرسه محوری است زیرا تربیت در مدرسه شکل می‌گیرد و نه در ادارات و وزارتخانه ها بنابراین همه باید تابع مدرسه باشند نه اینکه مدرسه تابع اداره و وزارتخانه باشد.
وی لازمه مدرسه‌محوری را سه عنصر اخلاق و روابط انسانی، مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی و تمرکززدایی و تفویض اختیار عنوان کرد و گفت: تفویض اختیار به دیگران موجب رشد آنها می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خلاء بزرگ در آموزش و پرورش ما این است که دانش‌آموزان کمتر با مهارت‌های زندگی آشنا می‌شوند.
دکتر فانی اظهار کرد: در سند تحول آموزش و پرورش آمده که دانش‌آموز ما بایستی در 6 ساحت علمی، اخلاقی و اعتقادی، زیباشناختی و هنری، حرفه‌ای و اقتصادی، تربیت اجتماعی و سیاسی و تربیت بدنی و جسمانی در حد نیاز آموزش ببیند اما فاصله ما تا اجرای این بخش خیلی زیاد است.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین زیر نظام آموزش و پرورش منابع انسانی است افزود: در رابطه با نیروی انسانی سه نکته منزلت، هویت و معیشت را بایستی رعایت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلم ما بایستی انگیزه لازم و شایستگی حرفه‌ای داشته باشد.
وی با بیان اینکه لایحه رتبه‌بندی معلمان تا پایان امسال به مجلس می‌رود و با شناختی که از نمایندگان مجلس دارم تصویب خواهد شد، عنوان کرد: هر معلمی که تلاش بیشتر، طرح درس بهتر و پژوهش در حوزه کاری و به کارگیری روش‌های نوین تدرسی داشته باشد در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد و در نتیجه حقوق بیشتر و انگیزه بیشتری پیدا می کند.
دکتر فانی اظهار کرد: ما در استان چهارمحال وبختیاری به دلیل کوهستانی بودن و پراکندگی زیاد روستاها مشکلاتی در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی داریم که با بکارگیری نیروهایی بومی و آموزش آنها در دانشگاه فرهنگیان و استفاده از توان بخش خصوصی در مناطق کمتر توسعه یافته، بخشی از مشکلات نقل و انتقالات همکاران را مرتفع خواهیم کرد.
وی از اختصاص 250 میلیارد تومان تخت عنوان کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش خبر داد و گفت: طرح تعالی مدیریت مدرسه، رسیدگی به کلاس‌های چندپایه، توسعه پژوهش‌سراها در قالب کیفیت‌بخشی خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: هم در بودجه سال 94 و هم در برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، آموزش و پرورش در اولویت قرار می‌گیرد.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت