متن كامل خبر
شکل‌گیری هویت ایرانی - اسلامی از دوره پیش‌دبستانی

تاريخ خبر : 4/11/1394امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 507

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با شاره به این که کیفیت‌بخشی و هویت ایرانی - اسلامی یکی از چشم‌اندازهای مهم در این دوره است، گفت: باید تربیت اسلامی از دوره پیش‌دبستانی شکل گرفته و نهادینه شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان زنجان، رخساره فضلی در همایش استانی مربیان پیش‌دبستانی با محوریت «پرورش مهارت‌های تفکر در کودکان» افزود: عوامل متعددی در شکل‌گیری هویت ایرانی -اسلامی دخیل است که باید در دوره پیش‌دبستانی مورد توجه قرار گیرد تا کودک در برابر ارزش‌ها سر تسلیم فرود آورد که این موضوعی پیچیده به شمار می‌رود.
وی اهمیت و ضروت سرمایه‌گذاری در دوره پیش‌دبستانی را بسیار مهم بیان کرد و یادآور شد: سرمایه‌گذاری در این دوره فقط مالی و اقتصادی نیست، چرا که سرمایه‌گذاری معنوی نیز بسیار مهم است.
مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: سرمایه‌گذاری در دوره پیش‌دبستانی پرداخت دین به کودکان است و این وزارتخانه نیز بر مبنای یافته‌های علمی در اسناد، توجهی ویژه به این دوره دارد.
فضلی اظهار کرد: عدالت آموزشی، مهمترین مساله مورد توجه در دوره پیش‌دبستانی است که سال گذشته نقشه‌ای ترسیم شد تا براساس آن، در تمام مناطقی که محروم، دو زبانه و کمتر توسعه یافته هستند این اصل اجرایی شود.
مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش، بر لزوم بسترسازی برای تربیت اسلامی تاکید کرد و گفت: قانون پیش‌دبستانی رویکرد شکوفایی فطرت الهی به شمار می‌رود و محورهای اصلی که برنامه‌ها را به هم پیوند می‌دهد، انس با قرآن است.
فضلی خاطرنشان کرد: دوره پیش‌دبستانی که در عین حال آموزشی است، در درجه نخست موضوع تربیتی نیز محسوب می‌شود و تربیت اسلامی بحثی است که باید از این دوره شکل گیرد.
مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: هم اکنون 18 موسسه قرآنی و بیش از 10 نهاد و موسسه فعالیت پیش‌دبستانی در سطح کشور انجام می‌دهند.
فضلی به اهمیت اجرای طرح سنجش در دوره پیش‌دبستانی تاکید کرد و افزود: باید کودکان دارای نیازهای ویژه شناسایی شوند، اما تا کنون برای کودکان دیرآموز در کشور برنامه‌ای اجرا نشده است.
وی انعطاف‌پذیری را یکی از اصول حاکم بر آموزش پیش‌دبستانی عنوان و اظهارکرد: نوآموزان در این دوره باید حق انتخاب و اختیار انجام فعالیت‌ها را داشته باشند، چرا که در این دوره آزادی عمل دارای اهمیت است.
مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از اهداف مهم دوره پیش‌دبستانی، ایجاد نگرش مثبت در کودکان نسبت به خود، ارتباط با دیگران، یادگیری و محیط آن است که باید این موضوع محقق شود تا کودک به خود مدیریتی و خودکارآمدی برسد.
فضلی تاکید کرد: اولویت سال جاری در این دوره، توجه به کارکرد فرهنگی است و این مساله‌ای بسیار مهم و جدی به شمار می‌رود.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت