متن كامل خبر
اخذ «حق تحفظ» جمهوری اسلامی در سند ۲۰۳۰

تاريخ خبر : 20/3/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 309

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در نشست بررسی سند ۲۰۳۰ با اشاره به اخذ «حق تحفظ» جمهوری اسلامی در این سند از حضور برخی از نمایندگان مجلس در تدوین سند ۲۰۳۰ خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، علی زرافشان در دومین نشست از سلسله نشست‌های عصر تربیت با موضوع بررسی آثار تربیتی سند ۲۰۳۰ که در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به حواشی پیش‌آمده در خصوص سند ۲۰۳۰، اظهار کرد: این نشست با هدف ارائه گزارشی از واقعیت‌های مربوط به سند ۲۰۳۰ برگزار می‌شود تا از اشاعه سوءتفاهم در جامعه پیشگیری شود.
 
وی با اشاره به نکات رهگشای رهبر معظم انقلاب درمورد سند ۲۰۳۰ افزود: آنچه در یونسکو انجام‌شده تا زمانی که در دولت تصویب نشود ضمانت اجرایی نخواهد داشت زیرا مخاطب این سند، دولت‌ها هستند.
 
زرافشان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان با ایشان در ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری فرمودند؛ توجه داشته باشید گزارش‌هایی به من می‌رسد که یک جریانی سعی می‌کند آموزش‌وپرورش را از چشم‌ها بیندازد، ارزش و اعتماد به آموزش‌وپرورش از دل‌ها برود، مقاصدی دارند و این جریان از بیرون هدایت می‌شود.
 
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: در جامعه بحث‌هایی به دور از شان آموزش‌وپرورش مطرح و تهمت‌هایی به آموزش‌وپرورش زده شد از جمله؛ تدریس کتاب «لک‌لکی در کار نیست» در مدارس، سئوال اینجاست آیا می‌شود کتابی در مدارس تدریس شود و کسی از معلمان یا اولیا متوجه نشوند یا درس شهید فهمیده حذف شود اما کسی در جامعه متوجه نشود درحالی‌که چنین کتاب وجود خارجی ندارد و اگر کسی ادعا کند، مشخصات انتشارات آن را بیاورد یا بگوید در کدام مدرسه تدریس شده است، بنابراین مطالب مطروحه کاملا کذب و خلاف واقع است.
 
وی افزود: هر تصمیمی که در جلسات شورای عالی آموزش‌وپرورش گرفته شود، ملاک عمل سند ۲۰۳۰ خواهد بود.
 
زرافشان در ادامه به ارائه گزارشی از پیشینه سند ۲۰۳۰ پرداخت و خاطرنشان کرد: در سال ۱۹۹۰ وزرای آموزش‌وپرورش کشورها در شهر «جان تیم» تایلند دور هم جمع شدند تا درباره پیشرفت آموزش‌وپرورش همفکری کنند، در آنجا ۶ هدف دنبال و برای اجرای آن برنامه ۱۰ ساله‌ای در نظر گرفته شد که تا سال ۲۰۰۰ به آن عمل شود، در سال ۲۰۰۰ جمع‌بندی انجام شد، با تجدید نظر در اهداف و تغییر یک هدف، برنامه عمل بعد از سال ۲۰۰۰ یعنی تا سال ۲۰۱۵ مجددا تدوین و اهداف تا سال ۲۰۱۵ مشخص گردید، در حالی که یک هدف جابه جا شده بود.
 
وی افزود: در سال ۲۰۱۵ با توجه به تغییری که براساس دستاوردهای ۲۵ ساله انجام شده بود «برنامه آموزش برای همه» تحت عنوان «آموزش بعد از ۲۰۱۵» با چشم‌اندازی ۱۵ ساله مورد تاکید قرار گرفت.
 
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش گفت: چهار چوب عمل ۲۰۳۰ یک توافق جهانی بین سران کشورها و وزرای آموزش‌وپرورش می‌باشد که به منظور همکاری کشورها در پیشرفت آموزش‌وپرورش تهیه‌شده و هیچ کشوری ملزم به اجرای آن نیست.
 
وی اضافه کرد: پس ارسال ۹۰ در فصل هشتم سند تحول بنیادین، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین آموزش‌وپرورش یک تقسیم‌کار ملی درکشور صورت گرفت که بخش اول آن مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی، بخش دوم مرتبط با شورای عالی آموزش‌وپرورش، بخش سوم مربوط به وزارت آموزش‌وپرورش و بخش چهارم مربوط به سایر دستگاه هاست.
 
زرافشان تصریح کرد: بلافاصله بعد از تصویب سند، کمیته‌ای درآموزش‌وپرورش به عنوان «کمیته پایش اجرای سند تحول بنیادین تشکیل شد که وظیفه آن در فصل هشتم، تدوین سیاست ها و استلزامات سند، چار چوب زیر نظام‌های سند و برنامه‌های عمل وزارت آموزش‌وپرورش برای عملیاتی کردن سند بود.
 
وی افزود: سند تحول بنیادین و سند ۲۰۳۰، دو سند رقیب یا موازی نیستند، سند تحول بنیادین یک سند فرادستی است که براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تمام برنامه‌ها ذیل آن قرار می‌گیرد، از طرفی آنچه در توافقات جهانی انجام می‌شود باید ذیل سند تحول قرار گیرد.
 
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به این مطلب که امضای این سند مخفیانه نبوده و در اجلاس «اینچئون» کره جنوبی،‌ وزیر آموزش‌وپرورش وقت با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این سند را امضا کرده است یادآورشد: ۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از طرف رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این مذاکرات حضور داشته اند.
 
زرافشان اظهار کرد: در متن حق تحفظ جمهوری اسلامی ایران که توسط آقای فانی وزیر وقت آموزش‌وپرورش در اجلاس «اینچئون» کره جنوبی به نمایندگی از هیات ایرانی اعلام شد؛ جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به اجرای چارچوب آموزش ۲۰۳۰ که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویت‌های ملی، باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی جامعه ایرانی تفسیر و تعبیر شوند، ندانسته است.
 
وی گفت: مسئولیت تعبیر و تفسیر مغایرت یا عدم مغایرت سند ۲۰۳۰ با سند تحول بنیادین برعهده وزارت آموزش‌وپرورش به عنوان مجری و شورای عالی آموزش‌وپرورش به عنوان ناظراست، به همین دلیل است که در مصوبه هیات وزیران اصرار شد که در بند ۲، کارگروهی زیر نظر دولت و وزارت آموزش‌وپرورش تشکیل شود که مسئولیت نظارت بر این مهم یا به عبارت دیگر، مسئولیت نظارت بر مرتبط بودن و همسویی آنچه انجام می‌شود با اهداف و برنامه‌های توسعه کشور و برنامه راهبری توسعه نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین را داشته باشد.
 
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد: در مجامع جهانی، دوره حاکمیت تفکر غرب در عرصه آموزش‌وپرورش تمام‌شده و در تقسیم‌بندی کشورها به شمال و جنوب، عصر حاضر، عصر کشورهای جنوب است ودر یونسکو، یک کرسی به نام کرسی آینده آموزش‌وپرورش ایجاد شده که از ویژگی‌های محوری آن، حاکمیت فلسفه تعلیم و تربیت شرق است نه غرب، لذا عصر حاضر، عصر گفتگوی کشورهای شرق است.
 
وی با اشاره به این مطلب که می‌توانیم از فرصت و ظرفیت کرسی ایجاد شده در یونسکو استفاده کنیم و نظرات خودمان را مطرح کنیم، تصریح کرد: حدود یک سال از برنامه‌ها اجرا شده است، یونسکو هیچ‌گاه به کشوری توصیه نمی‌کند، گرچه وجود یک چهارچوب جهانی در این مورد مطلوب‌تر است، اما در عمل، رویکرد منطقه‌ای و زیر منطقه‌ای، امکان‌پذیرتر به نظر می‌رسد. براساس همین سطوحی که برای تولید برنامه‌ها در نظر گرفته شده است، اولین سطح پیش‌بینی‌شده؛ سطح ملی است که در این سطح، ۶ عامل باید در نظر گرفته شود که عبارتند از: عدالت، نتایج آموزش، کیفیت، یادگیری مادام العمر، نظام‌ها و اعتبارات که کشورها براساس این سطوح به شکل ملی برمبنای فرهنگ، اسناد و قوانین و مقررات، برنامه خود را تنظیم و ارزیابی می‌کنند.
 
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: هدف عملیاتی شماره پنجم سند، تامین و بسط عدالت در برخورداری از تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب و با توجه به تفاوت‌ها و ویژگی‌های دختران و پسران مناطق مختلف کشور و تعلیم دوره پیش‌دبستانی، برنامه‌ریزی و تمهید مقدمات پوشش کامل دوره آموزش متوسطه می‌باشد.
 
زرافشان گفت: تمامی هم و غم وزارت آموزش‌وپرورش، اجرای سند تحول بنیادین است و همین سند ما را مکلف کرده است که تعامل موثر و مثبت با نظام‌های جهانی داشته باشیم، بنابراین، کسب موقعیت نخست تربیتی در منطقه وجهان اسلام و ارتقای فزاینده جایگاه تعلیم و تربیت ایران در سطح جهان، مستلزم رصد کردن تحولات نظام آموزش‌وپرورش و حوادث مهم و تحولات علمی ازجمله تعامل سازنده و موثر با تعلیم و تربیت جهان است.
 
وی افزود: در برنامه ششم توسعه، بحث اصلی مربوط به آموزش‌وپرورش است و استلزامات آن نیز فراهم شده است، ضمن آن‌که نمایه اجرایی آن تنظیم شده و تاکنون در دولت یازدهم دو زیر نظام؛ فضا و تجهیزات تولید شده و زیر نظام پژوهش و مدیریت نیز دردستورکار قرارگرفته است، بنابراین اهتمام جدی ما سند تحول است که یک برنامه کیفی و محتوایی است و سند ۲۰۳۰ یک برنامه کمی است ازجمله، پوشش تحصیلی و به همین خاطر زود به تحقق رسیده است.
 
زرافشان ادامه داد: این گونه اسناد چون جنبه الزام‌آور ندارند، نه تنها در جمهوری اسلامی ایران بلکه در هیچ کشوری به مصوبه مجلس نیاز ندارند.
 
وی با اشاره به این مطلب که به منظور مدیریت کردن کارگروه ملی مربوط به سند ۲۰۳۰، ۲ بار در مجلس مصوبه گذرانده شده است، عنوان کرد: براساس ماده ۱۳۸ قانون اساسی، تمامی طرح‌ها باید به مصوبه تبدیل شوند و در حین تصویب در مجلس شورای اسلامی اگر مورد یا مواردی مغایر با قوانین، فرهنگ و یا مسائل شرعی باشد، توسط مجلس از طرح مذکور حذف می‌شود و کمیته تطبیق، کار بررسی،‌پذیرش و یا عدم پذیرش را انجام می‌دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: ممکن است این سئوال پیش بیاید که با وجود سند تحول بنیادین چه نیازی به سند ۲۰۳۰ است باید گفت: بنا بر مصوبه مجلس ایران عضو توافقنامه ۲۰۳۰ می‌باشد و سالانه حق عضویت می‌پردازد و برای خروج از عضویت نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است.
 
زرافشان افزود: براساس ماده ۱۹ برنامه پنجم توسعه بند ۱۶، دولت و آموزش‌وپرورش مکلف به ارتباط با سایر کشورهای دنیا هستند.
 
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: ۲ نماینده مجلس شورای اسلامی که به نمایندگی از مجلس در جلسات مربوط به ۲۰۳۰ حضور داشتند، موظف بودند گزارشی از جلسات مربوط به مجلس ارائه دهند، بنابراین اگر مغایرتی باشد، مجلس شورای اسلامی اقدام لازم را انجام می‌دهد.
 
وی با اشاره به این مطلب که وزیر وقت آموزش‌وپرورش نیز پس از هر نشست بین‌المللی، گزارشی از اقدامات صورت گرفته به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داده است، در خصوص هدف برابری جنسیتی اظهار کرد: در ادبیات آموزش‌وپرورش، این هدف معنای خاص خود را دارد که عبارت است از دسترسی یکسان دانش آموزان دختر و پسر به آموزش که این مورد نیز هدف پنجم سند تحول بنیادین می‌باشد، بنابراین اهدافی که در سند ۲۰۳۰، سال ۲۰۱۵ آمده است قبلا در سند تحول بنیادین به وضوح بیان شده است که هدف آن پوشش تحصیلی بیش از ۹۵ درصدی می‌باشد.
 
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش گفت: به طور خلاصه علت شرکت ما در توافق ۲۰۳۰، دو مورد است، اول عضویت با مصوبه مجلس و خروج که آن نیز باید با مصوبه مجلس باشد و دوم حضور جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی به منظور ارائه دستاوردهای آموزشی در سطح جهانی.
 
زرافشان در خصوص انتقادات وارده به سند ۲۰۳۰، گفت: ما با دو سند مواجهیم، اول سندی که سازمان یونسکو به عنوان برنامه کلی به همه کشورهای عضو ابلاغ کرده و دیگری، سند بومی‌سازی شده‌ای که در کمیسیون ملی یونسکو در کشور طراحی و تدوین شده است.
 
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه وزارت آموزش‌وپرورش مدافع سند دوم است، ادامه داد: متاسفانه انتقادهای وارده به سند اول مربوط است که در سازمان یونسکو تهیه‌شده، در صورتی که سندی که در ایران رونمایی شده با سند آموزشی یونسکو تفاوت‌های بسیار دارد.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت