|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علیاصغر فانی در اولین روز از گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل استانهای سراسر کشور که در اردوگاه باهنر برگزار شد، با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین تصریح کرد: در برنامه ششم مبنای کار در آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بنیادین است .
دکتر فانی با بیان اینکه باید بدانیم هر تحولی و هر تغییری با مقاومتهایی همراه است افزود: در مسیر ایجاد تحول و تغییر باید موانع موجود را حل و برطرف نمود.
وزیر آموزش و پرورش، بهبود مدیریت منابع انسانی را مهمترین امر در اجرای مطلوب سند تحول بنیادین دانست و اظهار کرد: ساماندهی نیروی انسانی، بهسازی منابع انسانی، توانمندسازی منابع انسانی، به روزرسانی دانش و اطلاعات معلمان و افزایش انگیزه در آنان از دیگر عرصههای مهم و قابل توجه در اجرای سند تحول می باشد.
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: کنترل ورودیهای آموزش و پرورش یک ضرورت است و یکی از مشکلات آموزش و پرورش در سالهای گذشته عدم کنترل ورودیهای منابع انسانی به دلایل مختلف بوده است که باید این کنترلها با دقت بیشتری صورت پذیرد و در این راستا باید با یک عزم ملی نیروی انسانی به لحاظ کیفیت، جنسیت، رشته و بومیگزینی مورد توجه قرار گیرد.
دکتر فانی افزود: ایجاد نظام ارزیابی صلاحیتهای معلم از تأکیدات سند تحول است. آموزش و پرورش به منظور بالندگی شغلی و حرفهای منابع انسانی خود نیازمند ایجاد یک ساختار و سازوکار برای ارزیابی حرفهای از شایستگیهای معلمین است تا براساس آن بتواند معلمان را ارزشیابی و رتبهبندی نماید و خوشبختانه کارهای اولیه در این خصوص انجام شده است .
وی با اشاره به تأکید سند تحول بنیادین و توسعه مشارکتها در آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش متعلق به همه مردم است و به همین دلیل باید همه مردم در رشد بالندگی آن مشارکت داشته باشد و انعقاد تفاهمنامههای مختلف با سایر دستگاهها، شناخت فرصتها و ظرفیتهای این تفاهمنامهها و پیگیری و تعقیب تعهدات سازمانها در همین راستا باید مورد توجه قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اهمیت و نقش کلیدی انجمنهای اولیا و مربیان تصریح کرد: انجمنهای اولیا و مربیان نه به عنوان یک امر تشریفاتی بلکه به عنوان بازوی قوی مدارس باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر فانی بهبود مدیریت منابع مالی و اقتصاد آموزش و پرورش را از دیگر اهداف مندرج در سند تحول بنیادین دانست و گفت: باید در این مسیر با طراحی سازوکارها به منابع مالی دولتی و غیردولتی تنوع داد و مدارس و مراکز آموزشی را به تولید خدمات آموزشی با کیفیت و عرصه آن به جامعه هدایت کرد و ظرفیتهای موجود را در توسعه کارآفرینی بسیج کرد و به تقویت مهارت آموزی در دانشآموزان و هدایت آنها به بازار کار پرداخت و مراکز آموزشی را تقویت نمود .
عضو کابینه تدبیر و امید بیان کرد: ایجاد نظام جامع برنامهریزی آموزش و پرورش، ارتقای رهبری و مدیریت، انتصاب مدیران براساس شایستگی را از دیگر راهبردهای سند تحول بنیادین عنوان نمود و اظهار کرد: توسعه عدالت آموزشی و پرورشی و ورزشی و نهادینه کردن آن بر مناطق مختلف به ویژه مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته باید مورد اهتمام قرار گیرد.
|