رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش و پرورش, با اشاره به پژوهشی در خصوص شناسایی واژگان پایه در دوره ابتدایی، گفت: دامنه لغات دانشآموزان پایه اول و دوم دبستان در شهرهای بزرگ بین 700 تا 900 کلمه است؛ اما این رقم در مناطق دو زبانه به 200 تا 250 لغت کاهش مییابد.
به گزارش خبرنگار ایلنا, مهدی نویدادهم, رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش و پرورش, در جمع خبرنگاران، گفت: در حال حاضر تمام دانشآموزان در نقاط محروم و دور افتاده کتابهای یکسان مطالعه میکنند؛ اما باید در تولید کتاب برای مناطق مختلف تغییراتی ایجاد کنیم.
وی، با اشاره به تغییرات کتابهای درسی دوره ابتدایی، افزود: کتاب "فارسی ما" که حدود 40 سال در ایران تدریس میشد؛ تنها امر مهارت خواندن و نوشتن را به دانشآموزان میآموخت در حالیکه کتاب "بخوانیم, بنویسیم" 4 مهارت خواندن, نوشتن, گوشدادن و سخن گفتن را به دانشآموزان میآموزد.
وی، با اشاره به آغاز هفته پژوهش گفت: روحیه تحقیق و پژوهش در کشور ما بسیار محدود است و در سطوح دانشگاه نیز این مشکل وجود دارد.
نویدادهم، کنکور به شیوه فعلی را فرایندی آسیبزا در تعلیم و تربیت دانست و خاطرنشان کرد: سیستم آموزش و پرورش ما مجموعهای از آموختههای قبلی را به ذهن دانشآموزان منتقل میکند و مهارت معلم و شیوه ارزشیابی ما نیز بر اساس این رویکرد شکل گرفته است.
وی یادآور شد: فرایند امروز آموزش و پرورش ما از جایگاه و پایگاهی لازم برخوردار نیست و در صورت تبدیل رویکرد آموزشی آموزش و پرورش به رویکردی فرهنگی- تربیتی، میتوانیم پرسشگری و تحقیق را در کشور نهادینه کنیم.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش و پرورش, با اشاره به اینکه هفته پژوهش بهانهای برای پرداختن به مشکل اساسی در فرایند تحقیق و پژوهش است، افزود: مشکل هفته پژوهش تنها منابع مالی نیست؛ بلکه باید اندیشه پرسشگری و رویحه تحقیق در جامعه ما حکم فرما شود.
وی تصریح کرد: در سال جاری، بودجه سازمان حدود 70 میلیارد ریال است که حدود 10 میلیارد ریال آن به حوزه پژوهش اختصاص یافته و مشابه این رقم نیز در اختیار پژوهشگاه و معاونتهای آموزشی برای امر تحقیق قرار دارد.
نویدادهم, از بررسی طرحی در خصوص تحقیق دانشآموزی در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: طرحی در کمیسیون عالی شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است که بر اساس آن بخشی از نمره دانشآموزاندر هر درس به امر تحقیق اختصاص مییابد.
وی، با اشاره به تدوین برنامه درسی ملی تا پایان سال 86، افزود: در برنامه درسی ملی, آموختنیهای دانشآموزان متناسب با سنین و مقاطع مختلف تدوین میشود و دقیقاً مشخص میشود که هر درس به چه میزان در چه مقطعی تدریس شود.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سند ملی آموزش پرورش تا شهریورماه سال 85 تدوین شده و به مراجع ذیصلاح ارجاع داده میشود.