|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش به نقل از معاونت آموزش ابتدایی، رضوان حکیمزاده در خصوص نحوه آموزش کتب درسی دوره ابتدایی در مدارس گفت: وزارت آموزشوپرورش همزمان با تغییر و تحول در کتب درسی پایه ششم ابتدایی، از طریق سازمان پژوهشی و برنامهریزی آموزشی و دفتر تألیف کتب درسی و مرکز نیروی انسانی در وزارتخانه، دورههای آموزشی لازم را بهمنظور آموزش حرفهای دبیران برگزار میکند.
وی افزود: قبل از شروع سال تحصیلی جدید معلمها با شرکت در کلاسهای آموزشوپرورش، با آمادگی کامل سال تحصیلی را آغاز کردهاند بنابراین نگرانیای نسبت به عدم کارایی سطح تدریس دبیران در مدارس وجود ندارد و این اطمینان را به اولیای دانشآموزان میدهیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش در خصوص اقدام برخی مدارس نسبت به تأکید بر معلم خصوصی در برخی از دروس برای جبران کمبودهای درسی در خانه خاطرنشان کرد: تأکید مدارس نسبت به گرفتن معلم خصوصی در هر شرایطی غیرقانونی است و در صورت تدریس کتب جدید یا قدیم، معلمها مسئولیت آمادگی و آموزش دانشآموزان نسبت به دروس مربوطه را بر عهده دارند؛ بنابراین از نظر آموزشوپرورش مسئولیت آموزش بهطور کامل بر عهده معلمان مدارس است و هیچ دلیل قانعکنندهای برای توجیه عدم کارایی لازم از جانب معلمان در تدریس دروس قابل قبول نیست.
وی عنوان کرد: مدارس به هیچ عنوان نمیتوانند مسئولیت آموزش دروس جدید را به خانوادهها و معلمهای خصوصی محول کنند بنابراین همکاری خانوادهها با مدارس به معنای اخذ معلم خصوصی محسوب نمیشود و مدارس ملزم به ارائه آموزش به دانش آموزان هستند.
حکیمزاده اذعان داشت: مدیران وظیفه دارند با نظارت بر وظایف و نقش دبیران در مدارس، سطح آموزش دانشآموزان را افزایش و از عوامل تحریککننده آن جلوگیری کنند. این در حالی است که در صورت بروز هرگونه تخلف ازجمله تأکید برخی مدارس بر گرفتن معلم خصوصی نسبت به آموزش برخی دروس مانند ریاضی در منزل، مدیران مدارس بهطور رسمی وظیفه رسیدگی بر اعمال غیرقانونی در چارچوب آموزشوپرورش را بر عهده دارند و در صورت عدم رسیدگی به موضوع، والدین میتوانند شکایت خود را از جانب وزارت آموزشوپرورش پیگیری کنند.
وی در ادامه یادآور شد: آموزش و آگاهسازی در چارچوب مدرسه و توجه به ظرفیت اولیاء و مربیان و تشریح مسئولیتها بر عهده مدیران مدارس است که باید با مشارکت خانوادهها بررسی و پیگیری شود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش درباره برخی اظهارات والدین نسبت به عدم کارایی معلمها در مدارس پرجمعیت گفت: بسیاری از معلمها در مناطق محروم و روستاها، مشغول به تدریس چند پایه مختلف در یک کلاس هستند که برخلاف تصور بسیاری از مردم، تاکنون بازخورد آموزشی خوبی نسبت به اینگونه مدارس داشتهایم؛ بنابراین بالا بودن تعداد دانش آموزان کلاسها، به معنای کاهش سطح آموزش دبیران محسوب نمیشود و با مشارکت آگاهانه خانوادهها و فرآیند مدیران مدارس میتوان نسبت به افزایش بهبودی کلاسها و خروجی آموزش در مقاطع ابتدایی اقدامات مؤثری را انجام داد.
وی افزود: خانوادهها در فرآیند تربیت و آموزش دانشآموزان نقش بسزایی دارند، اما مسئولیت اصلی آموزش دروس بر عهده معلمها است و خانواده تنها در جایگاه نیروی کمکی، برای فراهم آوری آرامش محیط برای دانش آموزان نقش مهمی را ایفا میکنند. بر این اساس مدرسه باید پناهگاهی امن برای دانشآموزان تلقی شود تا بازخورد خوبی نسبت به آموزش در مدارس کسب شود.
|