قائم مقام وزیر آموزش و پرورش خواستار مشارکت اولیای دانشآموزان در تصمیمسازی مدارس شد و گفت: اولیا باید بر مسایل مدارس نظارت داشته باشند."ابوالفضل خادمیان" روز یکشنبه در جمع مدیران مدارس همدان در خانه معلم این شهر افزود: تحقیقات نشان داده که بزرگترین و سالمترین راه مشارکت برای ورود مردم در آموزش و پرورش انجمن اولیا و مربیان است.
وی اضافه کرد: انجمن اولیا و مربیان بستر لازم را برای مشارکت اولیا فراهم میکند.وی بیان کرد: متاسفانه نگرش مردم نسبت به مدرسه منفی است چرا که اولیا دانشآموزان بر این باورند که مدارس تنها برای مسایل مالی از آنان برای شرکت در جلسات دعوت میکند.رییس سازمان انجمن اولیا و مربیان کشور گفت: برای رفع این معضل باید تغییر نگرش و اعتمادسازی در اولیای دانشآموزان ایجاد شود.ادمیان اظهار داشت: انجمن اولیا و مربیانی قوی است که از مجمع عمومی توانمند با حضور حداکثری اولیای دانشآموزان تشکیل شده باشد.وی بیان کرد: انجمن اولیا و مربیان باید برنامه محور باشد تا توانایی جذب اولیای دانشآموزان را داشته باشد.
خادمیان گفت: انجمن اولیا و مربیان به لحاظ اجرای برنامه در مدرسه حلقه اتصال بین مردم و دولت هستند، بنابراین حضور پررنگ اولیا در این انجمنها ضروری است.وی خاطرنشان کرد: مهمترین هدف تشکیل انجمنهای اولیا و مربیان تعامل اولیا در مدرسه برای همسو کردن نظام تعلیم و تربیت است.رییس سازمان آموزش و پرورش همدان نیز گفت: موفقیت آموزش و پرورش مستلزم تعامل اعضای یک مثلث شامل دانشآموزان، نظام آموزشی و اولیااست که نبود هر کدام کار نظام آموزشی را مختل میکند."ابراهیم سحرخیز" افزود: اگر خواستار مشارکت مردم هستیم باید مشارکت را در تصمیم سازترین سازمان که همان آموزش و پرورش است، جدی بگیریم.وی اضافه کرد: برخی از اولیای دانشآموزان نگاه دینی به تعلیم و تربیت دارند و باید از تصمیمسازی آنان در مدارس استفاده کرد.وی خاطرنشان کرد: سازمان آموزش و پرورش بدون بال مشارکت توانایی پرواز نخواهد داشت.سحرخیز افزود: تسویه حساب قبوض مدارس، جمعآوری چهارمیلیارد ریال کمک نقدی اولیای دانشآموزان و برگزاری ۹۲۰دور کامل و چهارهزار نشست پراکنده آموزش خانواده از مهمترین فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان استان در سال جاری است.