ژنگ تفریح شمارهی 154
آشنایی با تگهای RFID
تقریباً همهی محصولاتی که از فروشگاهها خریداری میکنید دارای بارکد UPC هستند. این بارکدها به فروشندگان و تولیدکنندگان کمک میکنند که آمار دقیقی از فهرست محصولات موجود خود داشته باشند. همچنین این بارکدها اطلاعات مفیدی در مورد تعداد محصولات خریداری و در بعضی موارد مشتریانی که آنها را میخرند ارائه میدهند. این کدها اثرانگشت محصولات را که از کدهای باینری ساخته شدهاست ارائه میدهند.
در اوایل دهه 1970 میلادی که این بارکدها ایجاد شدند دارای معایبی بودند برای مثال برای تهیه فهرستی از محصولات شرکتها باید هر بار کد روی هر جعبه را برای یک محصول خاص اسکن میکردند و این که بارکد یک تکنولوژی فقط خواندنی است یعنی فقط میتوان از اطلاعاتی که روی آن ذخیره شده استفاده کرد و بارکد خودش اطلاعاتی را دریافت نمیکند.
|
|
تگهای RFID نوع پیشرفتهتری از بارکدها هستند چراکه هم قابلیت خواندن و هم قابلیت نوشتن دارند، دادههایی که روی تگهای RFID ذخیره میشوند را میتوان تغییر داد، به روز رسانی کرد و یا حتی قفل کرد. بعضی از فروشگاهها که شروع به استفاده از تگهای RFID کردهاند متوجه شدند که این تکنولوژی راه بهتری برای دنبال کردن محصولات و موجودی و اهداف بازاریابی در اختیارشان قرار دادهاست. با تگهایRFID فروشندگان سرعت فروش محصولات مختلف و خریداران را راحتتر متوجه میشوند.
تگهای RFID از گذشته تا به امروز
تکنولوژی RFID از 1970 وجود دارد اما در گذشته استفاده از آن در مقیاسهای عظیم گران بود. در اصل از تگهای RFID برای ردیابی موارد عظیم استفاده میشد مانند ماشینها و کالاهای هواپیمایی که در مسیرهای طولانی انتقال مییافتند. به این تگهای ابتدایی تگهایی RFID القایی جفتی گفته میشد. این تگها سیستم پیچیدهای بودند که از سیمپیچهای فلزی، آنتن و شیشه ساخته شدهبودند.
|
بعدها تگهای ظرفیتی جفتی با هدف ارزانتر بودن ایجاد شدند. این تگها با این هدف که قابل عرضه باشند و برای موارد ارزانتر و کوچکتر نیز استفاده شوند و بتوانند جای بارکدها را بگیرند ارائه شدند.
|
در این تگهای RFID از جوهر کربن رسانا به جای فلز برای انتقال داده استفاده شدهبود. این جوهر بر روی کاغذ برچسبها چاپ میشد و توسط دستگاهی که اطلاعات RFID را میخواند اسکن میشد.
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید به مطلبی در همین زمینه در صفحه علوم و فنون جدید مراجعه کنید : RFID