بازخورد اجرای تصمیمات شورای عالی آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت باید بررسی شود.
علیرضا علی احمدی وزیر اموزش و پرورش در همایش نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استانها با بیان این مطلب افزود : نخستین حلقه فرایند مدیریت آموزشی ، نیازسنجی است و تصمیمات باید مبتنی بر نیازها باشد.
وی یکسانی برنامه های آموزشی بزرگسالان با دانش آموزان دیگر مقاطع را نمونه ای از
بی توجهی به نیازسنجی دانست و اضافه کرد : حدود یک ماه پیش در شورای عالی آموزش و پرورش به یکسانی این برنامه های آموزشی پی بردیم و از این موضوع بسیار متاثر شدیم .
علی احمدی افزود : اگر به مراکزآموزشی بزرگسالان می رفتیم و بازخورد تصمیمات در این عرصه را بررسی می کردیم ، می دانستیم که نیازهای نسل کودکان ، نوجوانان و جوانان با بزرگسالان در حال تحصیل در هیچ جنبه ای شباهت ندارد.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد : از پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انتظار می رود که این موضوعات را ارزیابی کند تا اگر در حوزه های مختلف به بازنگری در تصمیمات نیاز است
اقدام شود.
وی طراحی سیستم و حاکمیت رفتار نظام مند را ضروری دانست و افزود : هر جا که سیستم درستی طراحی شده باشد روند تصمیم گیری تا اجرا از برنامه ریزی و سازماندهی و نظارت به خوبی پیش می رود.
علی احمدی اضافه کرد: هر کجا رفتار سیستمی حاکم نباشد ، وظایف جدیدی مانند کارچاق کنی و پیگیری به الگوی مدیریت اضافه می شود و در چنین نظامی ، ابلاغ بخشنامه های متعدد
اهداف را محقق نمی کند .
وی گفت : اکنون بخشنامه های متعدد از ستاد مرکزی و بخشنامه های دیگری از استانداریها
و مقامات محلی برای سازمانهای آموزش و پرورش در استانها ارسال می شود که شاید حتی فرصت مطالعه آن نباشد و فقط به اعمال دستورات کلیشه ای در هامش آن اکتفا می شود.
علی احمدی افزود : به علت مهیا نبودن شرایط لازم برای تصمیم گیری اصولی ، برآیند فرآیند
کنونی درنظام مدیریت آموزشی ، پیگیری نشدن امور و بی نتیجه ماندن تصمیمات در آخرین رده های سازمانی است.
وی بر بازنگری و اصلاح این فرآیند تاکید و اضافه کرد : دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش با کمک پژوهشگاه مطالعات این وزارتخانه باید فرایند کنونی تصمیم گیری را اصلاح و سیستم کارآمدتری طراحی کند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین مشارکت متخصصان و مجریان را در فرآیند تصمیم گیری ها ضروری بیان کرد.
علی احمدی گفت : جنبه علمی و اجرایی در تصمیم گیری ها باید همزمان مورد توجه باشد وگرنه تصمیمات در صحنه اجرایی یا از غنا و پشتوانه علمی یا از واقع بینی در صحنه اجرا برخوردار نیست که نتیجه آن ، اتلاف وقت و منابع است.
وی همچنین با اشاره به اقدامات ستاد تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش گفت : اقدامات محتوایی این ستاد با همکاری اندیشمندان حوزه و دانشگاه در حال پیشرفت است اما ثمره مباحث مطرح در این ستاد باید به قانون تبدیل و اجرایی شود که برای تحقق این هدف باید سازمان کار های لازم فراهم باشد.