متن كامل خبر
بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی مهمترین استراتژی در سال 93

تاريخ خبر : 18/9/1392امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 465

دکتر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی را مهمترین استراتژی در سال 93 توصیف کرد .

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیمای جمهوری اسلامی ایران که ساعت 45/22 روز پنجشنبه 14 آذرماه پخش گردید، با اشاره به چهار اولویت بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی، توسعه مشارکت آحاد جامعه در برنامه ریزی، مدیریت بر منابع مالی آموزش و پرورش و توسعه مدیریت آموزشگاهی، بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی را از مهمترین الویت های این وزارتخانه در سال 93برشمرد و اضافه نمود : کمیته هایی در این رابطه فعال شده و سرگرم برنامه ریزی هستند.
 
وی با اشاره به ضرورت مشارکت همه دستگاه ها و  آحاد مردم در آموزش و پرورش افزود: امکانات وزارت آموزش و پرورش برای  تعلیم و تربیت مطلوب بیش از 12 میلیون و سیصد هزار دانش آموز کافی نیست و در این راه همه دستگاه ها، نهاد ها و معلمین، دانش آموزان و اولیای محترم آنان باید با مشارکت فعال خود به آموزش و پرورش کمک  کنند که بخشی از این مشارکت ها در قالب اقدامات خیر اندیشان خیرین مدرسه ساز متجلی است و جا دارد در اینجا از همه آن بزرگواران تشکر و قدر دانی نمایم .
دکتر فانی در ادامه افزود : ما اعتقاد داریم همین بودجه تخصیص یافته چنانچه به نحو احسن مدیریت شود و بر اساس سرانه دانش آموزان توزیع گردد، بهره وری آن افزایش می یابد.
وی با اشاره به اولویت چهارم ( توسعه مدیریت آموزشگاهی) افزود: مدیران توانمند و با انگیزه چنانچه از اختیارات لازم نیز برخوردار باشند یقینا بهتر انجام وظیفه خواهند کرد .
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سئوال مجری که پرسیده بود؛ در این مدت 100 روزه چه کارهایی انجام شده است ؟ گفت : آموزش و پرورش گسترده ترین و پر مخاطب ترین وزارتخانه است، شما درب هرخانه ای را بزنید قطعا یکی دونفر مرتبط با آموزش و پرورش در آن خواهید یافت که یا معلم است و یا دانش آموز در مدرسه دارد. لذا می توان گفت آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و جامعه است و به عبارت دیگر آموزش و پرورش آئینه تمام نمای کشور است.
وی افزود از 27 مرداد ماه 92 که حکم سرپرستی این وزارتخانه را از آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری محترم دولت اعتدال، تدبیر و امید دریافت کردم، اولین اولویت را بازگشایی با شکوه مدارس قرار دادم که بحمدالله با همکاری همه فرهنگیان و کمک های دولت به بهترین وجه انجام گرفت و ارزیابی های انجام شده حاکی از آن است که این مراسم در استان ها و مناطق، بهتر از سال های گذشته برگزار شده است .
 دکتر فانی اضافه کرد از دیگر اقدامات ما در این مدت راه اندازی کمیته هایی به منظور شناسایی و احصاء مسائل و مشکلات آموزش و پرورش بوده است که این کمیته ها بیش از 750 مساله را احصاء، طبقه بندی و اولویت بندی کرده اند و برنامه تقدیم شده به مجلس شورای اسلامی نتایج حاصل از این آسیب شناسی بوده است و حال اگر بخواهیم با تدبیر عمل کنیم باید از میان این 750 مساله چند مساله را برگزینیم، که ما با بازخوردهایی که از استان ها و مناطق دریافت کردیم، چهار اولویتی را که قبلا به آن اشاره کرده ام برای سال 93 برگزیده ایم.
وی با اشاره به ارکان شش گانه آموزش و پرورش یعنی مدیریت، معلم، مقررات و آئین نامه ها، فضا، تجهیزات و بودجه افزود : از همه مهمتر نقش معلم است و معلم نقش کلیدی دارد زیرا معلم با حرکاتش، سکناتش، خنده اش، اخمش، لطفش الگوی رفتاری به دانش آموزان ارائه و آنان را هدایت می کند. لذا اگر تربیت را ایجاد رفتار مطلوب و پایدار در مخاطب تعریف کنیم ، معلم نقش کلیدی در آن دارد و اگر انتظار داریم فرزندان ما درست تربیت شوند و نیروی انسانی خوب تربیت کنیم باید به معلم و جایگاه او توجه شود . یعنی امنیت فرهنگی را جایگزین فرهنگ امنیتی کنیم . باید شرایطی فراهم کنیم تا معلم حرف خود را بزند، برنامه ها را نقد کند و بداند در برنامه ریزی ها نقش دارد .
وزیر آموزش و پرورش در خصوص سند تحول و تالیف کتب درسی نیز گفت: سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالادستی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ما خود را مکلف به اجرای آن می دانیم . بعلاوه این سند جامع همه اسناد بالادستی بوده و یک فرصت تلقی می شود که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است  در عین حال جهت اجرای کامل نیاز به نقشه راه ، ساز و کار و زیرساخت های لازم دارد که باید آماده کرد.  باید اضافه کنم این سند دارای اجزای فراوانی است که 3-3-6 تنها یک جزء ساختاری از آن است و تعجیل در اجرای آن بدون آماده سازی زیر ساخت های لازم، سبب بروز مشکلات فراوان از جمله تامین معلم متخصص، فضا، محتوا و تجهیزات زیرساختی گردیده است.
وی افزود: اما در خصوص کتب باید بگویم؛ متاسفانه کتاب های جدید با عجله تالیف شده و به همین دلیل  خالی از اشکال نیست . کتاب باید مبتنی بر اهداف تعلیم و تربیت باشد و اهداف در دوره ابتدایی 5 ساله بوده و مشخص نیست کتاب های ششم با چه هدفی تدوین شده است  به هر حال کار آغاز شده و ناچار باید در حرکت نسبت به اصلاح و بهبود آن اقدام گردد.
دکتر فانی در ادامه از تشکیل جلسات کارشناسی با  حضور کارشناسان دوره ابتدایی، متوسطه ، پرورشی و فرهنگی خبر داد که در این جلسات عمده ترین مسائل و مشکلات و چالش های پیش رو مورد بررسی قرار گرفته و راه کارهایی برای حل آن ارائه می گردد .
وی اضافه کرد:  تیمی برای بررسی نحوه استفاده از تعطیلی پنجشنبه ها با استفاده از روش های علمی و کار کارشناسی ماموریت یافته اند تا پس از مطالعات کافی نتایج آن را در خصوص چگونگی بهره مندی بهینه از این  فرصت تهیه و برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه نمایند.
دکتر فانی با اشاره به تحقیقات میدانی انجام شده  در سال 78 تحت عنوان« مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسه محوری» اضافه کرد : گرچه ادارات آموزش و پرورش ، رئیس منطقه و مدرسه داریم ولی باید بپذیریم که محور اصلی مدرسه است و همه چیز باید در خدمت مدرسه و دانش آموزان باشد. زیرا محور تربیت و محور توسعه پایدار کشور است . لذا نقش مدیر نیز بسیار حائز اهمیت است و باید از مدیران متخصص و با تجربه استفاده کرد که بتوانند مشکلات مدرسه را چه به لحاظ نیروی انسانی، چه به لحاظ امور مالی و چه به لحاظ تجهیزات به خوبی سامان دهند . به همین دلیل دفتر بهبود مدیریت و بانک مدیران را راه اندازی کردیم تا انشاالله پس از 4 سال شاهد تربیت مدیرانی متخصص، متعهد و کارآمد باشیم.
وی افزود همچنین اتاق های فکری را با استفاده از افراد توانمند و با تجربه طراحی کردیم تا با بررسی و تحلیل مسائل و مشکلات حوزه های مختلف و بهره گیری از نظرات متخصصان و صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی راه حل های مناسب ارائه نمایند . در واقع در کنار سازمان رسمی آموزش و پرورش یک سازمان غیر رسمی ایجاد شده تا حاصل مطالعات علمی و تجربی خود را به سازمان رسمی انتقال داده و آن را در حل مشکلات یاری نماید.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص دریافت حق ثبت نام بیشتر از تعرفه برخی مدارس غیر دولتی نیز گفت: همانطور که بارها اعلام کرده ام امر خطیر تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان این مرز و بوم تنها از عهده وزارت آموزش و پرورش برنمی آید و همه دستگاه ها، نهاد ها و اولیای محترم دانش آموزان باید در این امرخطیر آموزش و پرورش را یاری نمایند. هم اکنون دولت بطور میانگین برای هر دانش آموز سالانه یک میلیون و سیصد تا یک میلیون و چهارصد هزار تومان هزینه می کند البته این غیر از هزینه های سرمایه ای است. در ابتدای شروع خدمتم این توفیق را داشته ام تا  با مساعدت دولت محترم  50میلیارد تومان اعتبار را بین مدارس توزیع نمایم . البته مدارس غیر دولتی در راستای مصوبات قانونی و برای کمک به دولت ایجاد شده اند و برخی مدارس پول اضافی را برای کار اضافی و خدماتی که ارائه می نمایند به ویژه کلاس های تقویتی و جبرانی و اردوهای علمی، سیاحتی و زیارتی با تصویب انجمن اولیاء و مربیان و یا هیات امناء مدرسه مطالبه می کنند و این بدان معنا نیست که هیچ تخلفی صورت نمی گیرد . در عین حال هرگونه تخلف در صورت دریافت گزارش  و شکایت قابل پیگیری و برخورد است .


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت