|
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش فارس در خصوص سرانه مدارس اظهار داشت: بیشتر اعتبارات بخش آموزش و پرورش صرف حقوق میشود و اعتبارات کمی برای سرانه مدارس اختصاص پیدا میکند.
وی ادامه داد: در حال برنامهریزی هستیم تا با ساماندهی نیروی انسانی و نیز افزایش منابع بتوانیم کاری کنیم سرانه افزایش یابد.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص میزان درصد افزایش سرانه مدارس، خاطر نشان کرد: نمیتوانم عدد آن را در حال حاضر عنوان کنم اما نسبت به سال 95، بیشتر است چرا که واقعاً عدد مربوط به سال 95، صفر بوده و خیلی عدد قابل توجهی نبوده است و مدیران مدارس با مشارکت مردم قسمتی از هزینه مدارس را تأمین کردهاند.
دکتر احمدی دانشآشتیانی یادآور شد: برنامهریزی داریم تا در سال 96 موضوع سرانه مدارس را تا حدودی برطرف کنیم.
وی در خصوص وجود تناسب بین دانشآموزان در مدارس و اینکه چه زمانی این مسئله فراهم میشود، افزود: با توجه به کمبود زیادی که در فضای آموزشی داریم، لازم است در درجه اول این فضای آموزشی را تأمین کنیم تا دانشآموزان بتوانند یک آموزش باکیفیت را داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: نکته دوم در این خصوص این موضوع است که بر اساس نظامهای جدید آموزشی خصوصا سند تحول بنیادین که بخش تربیت در آموزش پررنگ است نیازمندیم تعداد دانشآموزان، کلاسها بیشتر از حد استاندارد نباشد و حد استاندارد بین 20 تا 25 دانشآموز در کلاس است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر متأسفانه به دلیل کمبود فضای آموزشی این نسبت را نداریم و در بسیاری از مدارس تعداد دانشآموزان در کلاس بیش از 30 و تا 40 دانشآموز است که این موضوع به کیفیت آموزشی لطمه میزند.
دکتر دانشآشتیانی متذکر شد: باید در آینده بر نامهریزی کنیم تا استاندارد این نسبت بین 20 تا 25 دانش آموز است رعایت شود و نسبت به تأمین فضای آموزشی قدم برداریم.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامه سال آینده در تأمین فضاهای آموزشی خاطر نشان کرد: در برنامه ششم ردیفی گذاشته شده است تا با استفاده از اعتباراتی که وجود دارد بتوانیم بحث ایمنسازی مدارس را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه ایمنسازی مدارس دارای دو بعد است، بیان داشت: مدارس تخریبی داریم که باید بازسازی شود و دومین موضوع در این خصوص مقاومسازی مدارس است چرا که ساختمانهایی داریم که نیازمند مقاومسازی هستند.
دکتر دانشآشتیانی عنوان کرد: اعتباراتی که گذاشته شده در دو جهت باید مصرف شود؛ البته اولویتی که ما در سال 96 داریم بیشتر این موضوع است که کمبود فضای آموزشی را در مناطق محروم به ویژه در مناطقی که یا مدرسهای در آن نداریم و یا اگر فضا و کلاسی وجود دارد فضای غیراستانداردی است در نظر بگیریم.
وی در خصوص عمر مفید مدارس کشور تصریح کرد: همین مسئله را جزء استانداردها گذاشتهایم و در سازمان نوسازی و تجهیز مدارس نیز به این مسئله پرداختهایم تا از این به بعد ساخت و سازی که صورت میگیرد کاری کنیم تا عمر مدارس بیش از 50 سال و یا 100 سال باشد که این افزایش هم میتواند با طراحی به عنوان فضایی ماندگار در کشور باقی بماند و هم نیاز نباشد که مرتب به سمت تخریب و بازسازی برویم.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص ورود مؤسسات آموزشی به مدارس به ویژه در مدارس ابتدایی افزود: مسئلهای که داریم در نظام آموزشی به خصوص در دوره دبستان فرآیند یاددهی و یادگیری است در این خصوص بعضاً مؤسسات آموزشی با وارد شدن به آموزش برای نمونه برنامه امتحانی برای دانشآموزان تعیین میکنند و این موضوع روند عالی تعلیم و تربیت را خدشهدار کرده است.
دکتر احمدی دانشآشتیانی تأکید کرد: در جلسهای که با مدیران داشتهایم عنوان کردهایم به هیچ عنوان اجازه ندهید تا چنین مؤسساتی برای برنامهریزی و امتحان گرفتن از دانشآموزان و موارد مشابه وارد شوند چرا که این موضوع هم به دانشآموز و نیر به روند یادگیری لطمه وارد میکند.
وی در خصوص دریافت مبالغ از دانشآموزان از سوی مؤسسات هنگام اخذ امتحانها از دانشآموزان خاطر نشان کرد: بله، بعضاً گفته میشود برای شرکت در امتحانات دانشآموزان باید مبالغی بدهند که این منطقی نیست.
|