متن كامل خبر
ابلاغ آیین‌نامه نحوه راه‌اندازی مدارس قرآنی

تاريخ خبر : 1/5/1391امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 748

آیین‌نامه نحوه راه‌اندازی مدارس قرآنی موضوع مصوبه هشتصدوشصت‌و‌یکمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با امضای دکتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور و رئیس این شورا ابلاغ شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش در هشتصدوشصت‌و‌یکمین جلسه خود ، آیین‌نامه نحوه راه‌اندازی مدارس قرآنی را به شرح زیر اصلاح کرد. براساس این گزارش، متن کامل این مصوبه بدین شرح است: با عنایت به نقش آموزش و پرورش درفراهم آوردن زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان، مبتنی بر معارف انسان‌ساز قرآن کریم و سیره تعالی بخش پیامبراکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) و با توجه به ضرورت تقویت و تعمیق شایستگی‌ها ومهارت‌های پایه تربیت قرآنی دانش‌آموزان و در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین، شورای عالی آموزش و پرورش مقرر می دارد: وزارت آموزش و پرورش با رعایت نکات زیر نسبت به راه‌اندازی «مدارس قرآنی» در هر یک از دوره‌های تحصیلی اقدام نماید: ماده 1- مدارس قرآنی به مدارسی اطلاق می‌شود که در آن دانش‌آموزان مستعد و علاقمند، علاوه بر برنامه رسمی و ساعات مقرر در جداول مواد درسی دوره‌ها و رشته‌های مختلف تحصیلی، حداکثر 6 جلسه آموزشی درهفته، معارف، شایستگی‌ها ومهارت‌های تکمیلی قرآنی را فرا می‌گیرند. تبصره 1- مدارس دولتی و غیردولتی در تمام دوره‌های تحصیلی، با اولویت دوره ابتدایی، می‌توانند، با رعایت مفاد این آیین‌نامه و براساس دستورالعملی که وزارت آموزش و پرورش تدوین وابلاغ می‌نماید، نسبت به اجرای این مصوبه اقدام کنند. تبصره 2-مجوز تاسیس این مدارس برابر ضوابط، به درخواست اداره کل آموزش و پرورش استان و موافقت معاونت پرورشی و فرهنگی صادر می‌شود. ماده 2-اهداف مدارس قرآنی، علاوه بر اهداف مصوب دوره‌های تحصیلی، عبارت است از: الف) زمینه‌سازی برای تربیت قرآنی دانش‌آموزان ب) رشد و توسعه معارف، مفاهیم و سوادقرآنی دانش‌آموزان ج) فراهم آوردن زمینه حفظ آیات، تدبر در آنها و توانایی بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن کریم در زندگی فردی و اجتماعی. د) ارتقای جایگاه مدرسه به کانون تربیتی محله و اعتلای فرهنگ و تربیت قرآنی در جامعه. ماده 3- فضای آموزشی و تربیتی حاکم برمدرسه، منابع و مناسبات انسانی، روش‌های یاددهی -یادگیری، شیوه‌های ارزشیابی، مدیریت آموزشی و رهبری تربیتی جاری درمدرسه، باید با الهام از تعالیم حیات‌بخش قرآن کریم، زمینه تربیت‌پذیری و تقویت اخلاق قرآنی دانش‌آموزان را بیش از پیش فراهم آورند. ماده 4-راهنمای برنامه و برنامه‌های آموزشی و تربیتی و محتوای فعالیت‌های تکمیلی و مهارتی این مدارس، مبتنی بر مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باهمکاری معاونت پرورشی وفرهنگی، تدوین و پس از بررسی و تایید کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی، ابلاغ می‌شود. این برنامه به برنامه و سرجمع ساعات درس قرآن در پایه مربوط اضافه می‌شود و عنوان مستقلی برای آن منظور نخواهد شد. تبصره- محتوای آموزشی و تربیتی این مدارس همسو با برنامه‌های درسی شامل برنامه‌ها وفعالیت‌های تقویت روخوانی، قرائت، درک مفاهیم ومعارف قرآنی، حفظ قرآن کریم وفعالیت‌های تربیتی قرآنی می‌باشد. ماده 5- چگونگی ارزشیابی تربیتی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان این مدارس در راهنمای برنامه درسی موضوع ماده 4 این آیین نامه تعیین می‌شود. ماده 6- به دانش‌آموزان این مدارس، علاوه بر مدرک تحصیلی رسمی، پس از کسب موفقیت دربرنامه‌های مقرر، برابرضوابط، گواهینامه اعطا می‌شود. ماده 7-منابع انسانی شاغل دراین مدارس، اعم از مدیر، معاون، مربیان، معلمان و سایر کارکنان علاوه بر ضوابط عمومی، متخلق به اخلاق قرآنی بوده و از حسن شهرت برخوردار می‌باشند و همچنین شرایط اختصاصی مدیر مدرسه و معلم درس قرآن به شرح زیر خواهد بود:‌ الف: مدیر و معاون پرورشی مدرسه :‌ 1- اولویت دارا بودن مدرک تحصیلی فوق لیسانس در رشته‌های مرتبط با علوم قرآنی و یا معادل حوزوی آن 2- دارا بودن حداقل 5 سال سابقه موفق مدیریت برای مدیر مدرسه و 3سال سابقه موفق معاونت پرورشی برای معاون پرورشی مدرسه 3- توانایی برقراری تعامل اثربخش و سازنده با مراکز وسازمان‌های قرآنی و مساجد محله ب- معلمان درس قرآن : 1- دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل لیسانس در رشته‌های مرتبط با علوم قرآنی و یا معادل حوزوی آن تبصره: دوره ابتدایی از شمولیت این بند مستثنی بوده و آموزش قرآن به عهده معلم مربوط می‌باشد. 2- توانایی و تسلط کافی و لازم درآموزش قرآن با اولویت آشنایی با مفاهیم و معارف قرآنی. 3-آشنایی با روش‌های فعال تدریس و فناوری‌های نوین و توانمندی به کارگیری آنها در فرآیند تدریس ماده 8- این مدارس باید از فضای آموزشی و تربیتی مناسب، امکانات و تجهیزات لازم و کافی برای تحقق اهداف مورد نظر برخوردار باشند. ماده 9- این مدارس می توانند به صورت هیات امنایی اداره شوند واز اختیارات وامتیازات مدارس هیات امنایی، مصوب شورای عالی آموزش وپرورش برخوردار گردند. ماده 10- منابع مالی این مدارس براساس منابع مندرج در ذیل ماده 11 قانون شوراهای آموزش وپرورش(اعتبارات دولت که به صورت سرانه دانش‌آموزی پرداخت می‌شود، کمک‌های مردمی، سهمی که از طریق شورای آموزش و پرورش از عوارض اخذ شده در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد، و وجوه حاصل از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه) تامین می‌شود. ماده 11- مدارس عادی می‌توانند تمام یا بخشی از برنامه‌های آموزشی و تربیتی و محتوای فعالیت‌های تکمیلی قرآنی، موضوع ماده 4 این آیین‌نامه را به صورت فوق برنامه در نوبت دوم به دانش آموزان علاقمند خود ارائه و برابر مفاد ماده 6 گواهینامه مربوط اعطا نمایند. تبصره - سایر افراد علاقمند به معارف قرآنی (مانند دانش‌آموزان دیگر مدارس، کارکنان آموزش و پرورش، والدین دانش‌آموزان، افراد علاقمند محله) با رعایت دستورالعمل مذکور می‌توانند درکلاس‌های آموزش قرآن این مدارس که به طور جداگانه تشکیل می‌شود، شرکت نمایند و از برنامه‌های آموزشی و تربیتی آن بهره‌مند شوند. ماده 12-مواردی که دراین آیین‌نامه اشاره نشده، تابع مقررات مورد عمل در وزارت آموزش و پرورش می‌باشد. ماده 13- گزارش ارزیابی دو سالانه اجرای این آیین‌نامه ،توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی تهیه و برای اتخاذ تصمیم، به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه خواهد شد.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت