نرم افزار تحلیل ناپایداری در پرههای بالگرد در دانشکده مهندسی هوا - فضا دانشگاه صنعتی امیر کبیر طراحی و تدوین شد.
به گزارش سرویس «پایاننامه» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسین شاهوردی، دانشآموخته دکتری هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری این طرح با اشاره به اهمیت تعیین محدود ناپایداری در سازههایی که در تماس مستقیم با سیال هستند گفت: بر همکنش سازه و سیال در برخی سرعتها ایجاد نوعی ناپایداری (ناپایداری آیروالاستیک) را موجب میشود که میتواند به شکستن سازه منجر شود.
وی افزود: در این طرح روش عددی بهینه شدهای برای توسعه الگوی آیرودینامیکی سیال پیشنهاد شد که با سرعت و دقت بیشتری در مقایسه با روشهای عددی موجود محاسبات مورد نیاز را انجام میدهد.
شاهوردی تصریح کرد: این الگو در قالب نرم افزاری درآمده که قابلیت تحلیل آیروالاستیک پرههای بالگرد را دارد.
مجری طرح کاربرد این نرم افزار را در طراحی و بهینه سازی پره بالگرد و پیشگیری از ناپایداری آن ذکر کرد و گفت: این برنامه علاوه بر سرعت، کارایی و دقت بیشتر میتواند در دیگر بخشهای صنایع هوا - فضا کاربرد داشته باشد و همچنین با توجه به دسترسی نداشتن محققان و مهندسان کشورمان به نرم افزارهای طراحی در این صنایع، زمینه کار و پژوهشهای بعدی را نیز فراهم کند.
وی تصریح کرد: تعیین ناپایداری در پره بالگرد به علت انعطاف پذیری بالای آن از پیچیدگی زیادی در مقایسه با بال هواپیما برخوردار است.