|
به گزارش سازمان آموزش و پرورش استثنایی، این دستورالعمل با هدف افزایش توانمندیهای دانشآموزان در کسب مهارتهای زندگی و استقلال فردی و اجتماعی و نیز ارتقاء سطح پوشش خدمترسانی توانبخشی و ارائه وسایل کمک توانبخشی تدوین و به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها ابلاغ شده است.
در این دستورالعمل نحوه هزینه کرد اعتبارات برنامه توانبخشی، تعیین و برای اجرای بهینه آن شورای مرکزی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تشکیل شده است که سیاست گذاریها و بررسیهای علمی و اخذ تصمیمات مربوطه توسط این شورا انجام خواهد شد.
در همین راستا شورای نظارت برنامه توانبخشی در استان و شورای تخصصی در سطح مدرسه، نیز پیگیر و مسئول اجرای برنامه توانبخشی هستند.
براساس این دستورالعمل، اولویتبندی دانشآموزان شامل دانشآموزان شاهد و افرادی است که به دلیل نداشتن وسیله کمک توانبخشی امکان جذب در مدرسه عادی را ندارند و یا نیاز به خرید وسیله کمک توانبخشی و دریافت خدمت توانبخشی، مشاوره و مددکاری دارند.
گفتنی است در شرایط یکسان، دانشآموزان بیسرپرست، بدسرپرست یا بیبضاعت با نظر مشاور یا مددکار مدرسه در اولویت دریافت خدمات توانبخشی قرار میگیرند.
افرادی که از خدمات بیمهای بهرهمند هستند و همچنین دانشآموزان تلفیقی و کلاسهای ضمیمه نیز تحت پوشش برنامه توانبخشی قرار میگیرند.
منابع مالی و اعتبارات این برنامه برای خرید تجهیزات وخدمات توانبخشی موردنیاز دانشآموزان جسمی-حرکتی، کمتوان ذهنی، اختلال رفتاری-هیجانی، آسیبدیده بینایی، آسیبدیده شنوایی و چند معلولیتی هزینه میشود.
براساس این دستورالعمل، هزینههای قابل پرداخت برای تهیه وسایل کمک توانبخشی شامل:(شامل سمعک، قالب و باطری سمعک،عینک،عصا، ذرهبین، دستگاه بزرگنما، انواع ارتزها، کفش طبی، ویلچر و واکر) و خدمات توانبخشی شامل:(گفتاردرمانی،کاردرمانی، فیزیوتراپی، تربیت شنیداری، مشاوره و مددکاری) به تفکیک استان به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان اعلام شده است.
|