|
به گزارش گروه آموزشوپرورش خبرگزاری فارس، مجتبی زینیوند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزشوپرورش در سال ۱۳۷۲ اظهار داشت: قانون تشکیلش ۴ وراهای آموزشوپرورش با هدف جلب مشارکت دستگاههای بیرون از آموزشوپرورش و استفاده از ظرفیت سایر دستگاهها برای تحقق اهداف آموزشوپرورش به تصویب رسیده است.
وی افزود: در هفته شوراها، در سطح کشور برنامههای متنوعی داشتیم و با توجه به شرایطی که استانها دارند، اگر بتوانند از ظرفیتهای آن استان استفاده کنند، اهداف بسیاری محقق میشود.
زینیوند ادامه داد: در هیچ کجای دنیا، آموزشوپرورش بدون مشارکت بخشهای خارج از آموزشوپرورش نمیتواند به اهدافش برسد، بنابراین شوراها میتوانند با توجه به شرایط مقتضی در هر استان یک همافزایی و همگرایی بین مسئولین استان ایجاد کنند.
*درآمد حاصله از مصوبات شورا در همان منطقه هزینه میشود
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزشوپرورش، مشارکتهای مردمی را بسیار مؤثر برشمرد و تصریح کرد: شوراهای آموزشوپرورش تجسم اراده ملی در توسعه فرهنگ هستند و آموزشوپرورش، نهادها و مردم ۳ ضلع مثلث توسعه را تشکیل میدهند.
وی ادامه داد: از آنجایی که استاندار و یا فرماندار، رئیس شوراهای آموزشوپرورش هستند، مصوبات شورا از پشتوانه اجرایی خوبی برخوردار است، البته تصمیمگیریهایی که در استانها اتخاذ میشود نیاز به نظارت دارد، بنابراین نظارت بر عملکرد آموزشوپرورش یکی از مهمترین وظایف شوراهاست.
زینیوند خاطرنشان کرد: اگر هر دستگاهی متناسب با مسئولیت اجتماعی که دارد حق آموزشوپرورش را استیفاد کند، بسیاری از مشکلات آموزشوپرورش مرتفع خواهد شد.
وی افزود: توسعه، تجهیز و ساخت مدارس، اولویت اول درآمدهای ناشی از مصوبات شوراهاست، بنابراین ساخت فضای آموزشی، هوشمندسازی مدارس و تجهیز فضای مدرسه ازجمله مواردی است که در دستور شوراها قرار دارد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی اذعان کرد: اگر مردم مطمئن باشند درآمد ناشی از مصوبات شوراها، در مدارس آن منطقه هزینه میشود بیش از پیش با شوراهای آموزشوپرورش همکاری میکنند.
وی ادامه داد: در قالب شوراهای آموزشوپرورش در ۲ حوزه باید با آموزشوپرورش همکاری شود؛ حوزه اول اهلقلم، امامجمعه و افراد دارای تریبون در همه استانها هستند تا با استفاده از تریبونها، مردم را به مشارکت تشویق کنند و در حوزه دوم؛ دستگاهها هستند که باید وظایف خود را نسبت به آموزشوپرورش انجام دهند.
زینیوند عنوان کرد: در راستای سیاستهای تمرکززدایی، از برگزاری همایش سراسری در تهران خودداری و به جای آن با هدف فعال کردن شوراها، در سال جاری بیش از ۲۵ همایش در مراکز استانها برگزار کردهایم.
وی بازتعریف شاخصهای ارزیابی را ازجمله اقدامات در سال جاری برشمرد و خاطرنشان کرد: مهمترین شاخص در انتخاب شوراهای برتر مناطق، میزان تحقق مصوبات و فعالیتهای آنهاست.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی، پایینترین میزان درآمد از محل مصوبات شوراها را ۵ میلیارد تومان در یکی از استانها اعلام و عنوان کرد: درمجموع، کل درآمد ناشی از مصوبات شوراهای آموزشوپرورش در سال ۹۵ حدود ۱۶۰۹ میلیارد تومان است که غالب این درآمد صرف ساختوساز مدارس همان مناطق شده است.
وی ادامه داد: بر اساس قانون شوراها و طبق ماده ۸ آن، شرح وظایف شوراهای مناطق مشخصشده و استانداران و مدیران کل بر درآمد شوراها نظارت کامل دارند، همچنین در بند ۳ ماده ۱۳ قانون شوراها که درآمدهای ناشی از عوارض ساختوساز است، میزان درآمدها در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ کاهش داشته است و از بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان به حدود ۷۷ میلیارد تومان رسیده است.
زینیوند از راهاندازی سامانه درآمدی قانون شوراها خبر داد و تصریح کرد: در این زمینه سایر دستگاهها باید به آموزشوپرورش کمک کنند.
وی اظهار کرد: اگر تعامل بین شهرداری و آموزشوپرورش وجود نداشته باشد مصوبات مرتبط محقق نمیشود، بنابراین انتظار میرود در کارگروههای محقق سازی قانون شوراها که توسط شهرداری تشکیل میشود از مسئولین آموزشوپرورش نیز حضور داشته باشند.
*قرارداد شهریه مدارس غیردولتی از سال آینده الکترونیکی میشود
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزشوپرورش در پاسخ به سؤالی در خصوص آزمون ورودی مدارس غیردولتی اظهار کرد: با توجه به وجود تقاضای زیاد برای ورود به برخی مدارس غیردولتی، این مدارس ناچار به برگزاری آزمون هستند، البته به زودی دستورالعملی را تهیه و به مدارس ارسال میکنیم تا ظرافتهای تربیتی نیز در این مدارس بیش از پیش رعایت شود.
وی گفت: الزام مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی به رعایت قوانین و مقررات، یکی از وظایف رئیس مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی است.
زینیوند خاطرنشان کرد: ازجمله مواردی که مؤسسین ملزم به اجرای آن هستند، قانون دریافت شهریه، بر اساس ماده ۱۵ و ۱۶ قانون مدارس و مراکز مربوطه است، بنابراین قانون تمام مناطق، کارگروههای شهریه را تشکیل و بر اساس مقتضیات هر منطقه میزان شهریه را تعیین میکنند و اگر مؤسسین نسبت به میزان شهریه معترض بودند میتوانند به شوراهای استان مراجعه کنند، بنابراین مهلت تعیین شهریهها تا پایان اردیبهشتماه است و تا پایان خردادماه مهلت اعتراض مؤسسین است، البته اولیا میتوانند بر اساس قرارداد شهریه در سامانه الگوی تعیین شهریه که از سال آینده راهاندازی میشود، به صورت الکترونیکی قرارداد را منعقد کنند.
رئیس مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزشوپرورش در پاسخ به پرسشی در مورد طرح خرید خدمات اظهار کرد: حدود ۲۱۰ هزار دانشآموز تحت پوشش طرح خرید خدمات قرار دارند و رعایت شاخصهای مشخص شده در جذب نیروهای طرح خرید خدمات الزامی است.
*راهاندازی سامانه خرید خدمات آموزشی
زینیوند افزود: کیفیتبخشی آموزشی و پرورشی در طرح خرید خدمات آموزشی همواره مورد تأیید است و تنها مشکل ما در اجرای طرح خرید خدمات آموزشی، پرداخت هزینهها و معوقات است، البته با جدیت تمام پیگیر پرداخت این هزینهها هستیم.
وی ادامه داد: برای سال آینده اقداماتی برای طرح خرید خدمات انجام شده است، ازجمله راهاندازی سامانه خرید خدمات آموزشی، با هدف نحوه پوشش بیمهای نیروهای طرح مذکور که از هفته قبل صورت گرفته است، تعیین فرمولی برای پرداخت حقالزحمه نیروهای این طرح و اینکه مؤسسینی که برای اجرای این طرح داوطلب میشوند باید شرایط لازم را دارا باشند.
زینیوند تصریح کرد: با راهاندازی سامانه خرید خدمات آموزشی و اختصاص ردیف بودجهای، مشکلات موجود طرح خرید خدمات رفع میشود.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی، توسعه متوازن مدارس غیردولتی را دستور کار این سازمان برشمرد و عنوان کرد: صدور مجوزها الکترونیکی خواهد شد و شوراهای نظارت مناطق آموزشوپرورش بر اساس مقتضیات هر منطقه تصمیمگیری میکنند.
وی گفت: صدور مجوز قبلاً بر عهده شورای نظارت استان بود اما از سال آینده شورای نظارت مناطق تشکیل و به صدور مجوز میپردازد.
|