متن كامل خبر
برنامه‌های رفتاری مدارس به بهبود موفقیتهای تحصیلی دانش‌آموزان کمک می‌کند

تاريخ خبر : 21/9/1384امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 438

پژوهشگران می‌گویند اجرای برنامه‌هایی در مدارس که مهارتهای تصمیم‌گیری، اجتماعی و عاطفی دانش آموزان را هدف قرار می‌دهد به بهبود موفقیتهای تحصیلی آنها نیز کمک می‌کند.این یافته‌ها نشان می‌دهد اینگونه برنامه‌ها آثار گسترده‌تری در مقایسه با طرحهایی که فقط با هدف پیشرفت درسی دانش آموزان ارایه می‌شود دربردارد.به گزارش خبرگزاری رویترز هلث از نیویورک، چارلز فلمینگ تحلیلگر محقق در دانشکده فعالیتهای اجتماعی دانشگاه واشنگتن می‌گوید مهارتهای اجتماعی ، پیوند با مدرسه، و مشکلات رفتاری اولیه مانند مصرف مواد مخدر، پرخاشگری و دیگر اشکال رفتارهای ضداجتماعی و مخل به پیش بینی وضع تحصیلی دانش آموز کمک می‌کند.این یافته‌ها شواهدی ارایه می‌کند که براساس آن اجرای برنامه‌هایی در مدارس که این مسائل را هدف قرار می‌دهد و به منظور پیشگیری از مصرف مواد مخدر و دیگر انواع رفتارهای مشکل ساز ارایه می‌شود تاثیر مثبتی در وضع تحصیلی دانش آموزان دارد.فلمینگ و همکارانش اطلاعات مربوط به ‪ ۵۷۶‬دانش آموز را در ‪ ۱۰‬مدرسه که در طرح دراز مدت پرورش کودکان سالم شرکت کرده بودند ارزیابی نمودند.آنها مهارتهای رفتاری و اجتماعی کودکان را در کلاس سوم و وضع تحصیلی دانش‌آموز را در کلاس دهم بررسی کردند.آنها دریافتند مهارتهای تصمیم‌گیری ، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان به پیش بینی نمرات و رتبه آنها در کلاس دهم کمک کرد.بطور مثال دانش آموزانی که پیوند بالاتری با مدرسه داشتند، مدرسه را مایه لذت و شادی می‌دانستند و تلاش خود را در مدرسه بکار می‌بردند و نیز کسانی که از مهارتهای تصمیم‌گیری ، عاطفی اجتماعی بهتری برخوردار بودند نمرات و رتبه‌های بالاتری از همسالان خود کسب کردند.برعکس کسانی که مشکل تمرکز حواس داشتند، دوستانشان رفتارهای منفی مانند مصرف مشروبات الکلی و درگیری از خود نشان می‌دادند و کسانی که رفتار پرخاشجویانه و مخل داشتند نمرات و رتبه‌های پایین تری کسب کردند.دانش آموزانی که مشکلات انضباطی داشتند بیشتر احتمال داشت با واکنشهای منفی آموزگاران و همسالان خود روبرو شوند و فرصتهای کمتری برای مفید واقع شدن در مدرسه بدست آوردند. دانش آموزانی که احساس می‌کردند پیوند یا ارتباط کمتری با مدرسه دارند موفقیتهای تحصیلی کمتری کسب کردند.این یافته‌ها نشان می‌دهد انجام اقداماتی برای بهبود مهارتهای اجتماعی و عاطفی کودکان قدرت تمرکز حواس را در کلاس بالا می‌برد، پیوند با مدرسه را بهبود می‌بخشد، و عملکرد تحصیلی کودکان را افزایش می‌دهد.


     منبع خبر : آفتاب

بازگشت