متن كامل خبر
فراهم شدن امکان تشخیص جزوی‌ترین نقایض فنی در موتور هواپیماها با نواوری استاد ایرانی دانشگاه «پوردو» امریکا

تاريخ خبر : 12/8/1386امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 994

- گفتنی است که در روش‌های متداول امروزی از روش روغن کاری حسگرها و در ادامه اندازه‌گیری تغییرهای روغن برای پی بردن به نقص فنی موتور هوایپما استفاده می‌شود. - این حسگرها نمونه‌ای از سیستم‌های میکرواکترومکانیک (MEMS) هستند و نیروی هوایی امریکا برای استفاده از آن‌ها به‌منظور جلوگیری از نقص موتور هواپیماها ابراز تمایل کرده است.

فراهم شدن امکان تشخیص جزوی‌ترین نقایض فنی

در موتور هواپیماها

با نواوری استاد ایرانی دانشگاه «پوردو» امریکا








 گفتنی است که در روش‌های متداول امروزی از روش روغن کاری حسگرها و در ادامه اندازه‌گیری تغییرهای روغن برای پی بردن به نقص فنی موتور هوایپما استفاده می‌شود.
 این حسگرها نمونه‌ای از سیستم‌های میکرواکترومکانیک (MEMS) هستند و نیروی هوایی امریکا برای استفاده از آن‌ها به‌منظور جلوگیری از نقص موتور هواپیماها ابراز تمایل کرده است.

 

استاد ایرانی مهندسی مکانیک دانشگاه «پوردو» به‌همراه دستیار خود موفق به ابداع حسگرهای بی‌سیم بسیار ظریفی شده‌اند که به‌دلیل دقت و قدرت بسیار بالا می‌توانند تشخیص دهند چه موقع جزویی‌ترین نقص‌های فنی در موتور جت - که ممکن است منجر به سقوط هواپیماها شود - در حال بروز است.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این حسگرها نمونه‌ای از سیستم‌های میکرواکترومکانیک (MEMS) هستند و نیروی هوایی امریکا برای استفاده از آن‌ها به‌منظور جلوگیری از نقص موتور هواپیماها ابراز تمایل کرده است.

نتایج تحقیقات دکتر «فرشید صادقی» استاد مهندسی مکانیک دانشگاه پوردوی امریکا - که به همراه «دیمیتریوس پرولیس» دستیار خود این حسگرهای پیشرفته را ابداع کرده است - در «کنفرانس انستیتوی مهندسان برق و الکترونیک» در آتلانتا ارائه خواهد شد.

متخصصان می‌گویند که از این حسگرهای بسیار ظریف هم‌چنین می‌توان در هواپیماهای نظامی، خودرو‌ها و سایر سیستم‌های نقل و انتقالی استفاده کرد.

به گفته‌ی این محققان هر سیستمی که موتور داشته باشد می‌تواند از این نوع حسگرهای میکرواکترومکانیک (MEMS) بهره‌مند شود.

بنابراین گزارش، این حسگرها می‌توانند وضعیت‌های حیاتی در موتور هواپیما را کنترل و ردیابی کنند.

این حسگرها سریع‌ترین و دقیق‌ترین هشدارها را درباره‌ی نقص در وضعیت موتور اعلام می‌کنند چرا که می‌توانند دمای کارکردهای موتور را در وضعیت حیاتی به طور مستقیم کنترل کنند.

گفتنی است که در روش‌های متداول امروزی از روش روغن کاری حسگرها و در ادامه اندازه‌گیری تغییرهای روغن برای پی بردن به نقص فنی موتور هوایپما استفاده می‌شود.








     منبع خبر : ايسنا

بازگشت