توصیه‌های ترنس تائو
 لينك‌هاي مفيد
 
 تاثیر محیط بر یادگیری موزه ها
تاثیر محیط بر یادگیری موزه ها
اگرچه یادگیری اغلب ماهیتی علمی و ذهنی دارد،اما بیشتر آنچه که در فرایند یادگیری افراد اتفاق می افتد، بستگی به چگونگی محیط اطراف آنها دارد.

 

همه چیز می تواند بر روی یادگیری یک انسان تاثیر بگذارد.حتی دانشمندان در بریتانیا به تازگی کشف کرده اند که نور آبی هنگام صبح ،وقتی که کودک از خواب بیدار می شود می تواند روی یادگیری او در طول روز تاثیر بگذارد و آنها این را از روی بدن انسان یافته اند.

یکی از مهمترین وجه تمایز انسان با سایر موجودات قدرت تفکر و خلاقیت انسان است که می تواند انسان را در دنیا موفق کند.همچنین قدرت دستکاری در پدیده ها و قدرت کشف و تولید ابزارات که همه این ها به نوبه خود خلاقیت است.

همه انسان ها به نوبه خود خلاق هستند و خلاقیت دارند اما این در بعضی زیاد است و در بعضی کم،مهم آن است که بتوانیم آن را شکوفا کنیم.

بنابر این انسان با ذهن خلاق خود می تواند محیط هایی را برای خود پرورش دهد که باعث بالا رفتن یادگیری و قدرت تفکر انسان شود.محیط هایی مانند موزه ها که در همه دنیا وجود دارد.و برای انسان بسیار مفید بوده است.


گوناگونی و تنوع موضوعات تاثیر گذار، جنبه اجتماعی موضوعات ، ویژگی های فضا و محیط، و حتی میزان نور محیطی و صدا بر فرایند آموزش و یادگیری تاثیر می گذارد. افزون بر آن ،معماری بیرونی ساختمان بر برداشت و انتظار بازدید کنندگان نقش زیادی دارد.

تحقیقات در زمینه تاثیر طراحی فضا ها بر امر ۀموزش کمتر از دیگر مولفه های آموزس بسط و گسترش داده شده است.برخی از نتایج تحقیقات از مطالعاتی که اخیرا در زمینه روانشناسی محیط (که در زمینه عکس العمل افراد نسبت به محیط فیزیکی اجتماعی اطرافشان مطالعه می کند.)انجام شده، قابل استخراج است.

برخی از تحقیقات خاص نیز بر روی اثرات محیط های آموزش رسمی تر مانند کلاس های درس و فضا های بازی ، تمرکز دارد.

در بسیاری از موارد، زمان، مکان، محیط و فضا به منزله مربیان صامت و پرورش کاران نامرئی تلقی می شوند که نقش مهمی بر ذهن، خاطره و عواطف مخاطبان دارند.ترکیب تعاملی عناصر فضا و ارتباط آن با نگاه و نیاز مخاطب می تواند تاثیر پنهان و ناهشیاری بر روح و روان بر جای گذارد.

تحقیقات انجام شده درباره رابطه میان کودکان و فضا شامل تاثیر طراحی کلاس های درس و فضای بازی بر پرورش کودکان می باشد.همچنین توجه به تجربیاتی که که از درک فضا داشته ایم به ما می آموزد که فضا ها چگونه کار می کنند.

نحوه طراحی فضا می تواند کاملا بر برداشت ما از اجزای فضا تاثیر بگذارد.یک موضوع نمایشی به تنهایی کارایی ندارد بلکه هر موضوع در حقیقت بخشی از یک مجموعه است است که نمایشگاه جانبی نمایشگاه های دورتر و محیط اطراف را نیز شامل می شود.

در سال های اخیر موزه ها و نکار خانه ها نقش برجسته تری نسبت به دوره های پیش پیدا کردند و به مسئولیت های خود در قبال مخاطبان، آگاه تر شدند.در گذشته کارکنان موزه ها بیشتر به فکر مراقبت از مجموعه ها بودند.


بیشترین تفاوت های بازدید کنندگان مربوط به سن و سال آنهاست و این تفاوت ها عمدتا از حس بی پروای اکتشاف در بچه هاست.کودکان به طور ذاتی همه چیز را با دست هایشان تجربه می کنند.اما بزرگسالان منتظر می مانند تا برای دست زدن یا مشارکت در موضوع دعوت شوند. در حالی که بزرگتر ها ابتدای هر کار در پی فهمیدن ساختار یا دستور العمل موضوع هستند، اما کودکان بدون توجه به این موارد کار خود را پیش می برند.

 

 

 

 

1389/2/1لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 
 فعاليت هاي علمي
 تماس با ما
 بازديدها
كاربران غيرعضو آنلاينكاربران غيرعضو آنلاين:  2800
 كاربران عضو آنلاين:  0
  کل كاربران آنلاين:  2800