توصیه‌های ترنس تائو
 لينك‌هاي مفيد
 
 بازهم امتحان، باز هم استرس (مشاوره‌ي شماره‌ي 20)
بازهم امتحان، باز هم استرس (مشاوره‌ي شماره‌ي 20)
استرس، اين دوست بد

بازهم امتحان، باز هم استرس

استرس، دوست بد





با فرا رسيدن امتحانات خيلي از بچه‌ها دچار استرس مي‌شن. هيچ ميدونين كه استرس عملكرد ما رو چقدر پايين مي‌آره؟ آيا ميدونين استرس مانع استفاده از همه‌ي پتانسيل ما ميشه؟

حتما ده‌ها بار اين مطالب رو خونده يا شنيده باشين. ولي واقعا چقدر سعي كردين مانع اين بشين كه مثلا موقع امتحان بي‌خيال و  ريلكس سر امتحان بشينيد و با فكري راحت به سؤالات پاسخ بدين؟ راستش رو بخواين من كه خودم هنوز موقع امتحان دادنيه كم استرس دارم! مطمئن باشين اكثر كساني كه مي‌گن ما استرس نداريم از استرس خودشون خبر ندارن چون به اون عادت كردن.

اما الان وقتشه با هم تمرين‌هاي رو ياد بگيريم تا اين دوست بد رو دك كنيم بره پي كارش! من هميشه پيش خودم فكر مي‌كنم براي از بين بردن عادت‌ها بايد عادت كنيم به ضد عادت‌ها! (دور باطل!!!) براي اين‌كار بايد تمرين كرد!!! باور كنين بدون تمرين و تكرار نمي‌شه يه دوست بد رو كه چندين سال همراه ما بوده رو فراموش كنيم.

حداقل اگه نمي‌خواين پوستتون جوش بزنه سعي كنيد استرس رو دك كنيد بره پي كارش(قابل توجه دخترخانم‌ها!).

يه نكته! استرس در حد كمش خيلي هم خوبه ولي ما منظورمون اينجا استرس زياده كه در بين دانش‌آموزا خيلي شايعه هست.

اولين قدم اينه كه با استرس‌هاي خودمون رو بشناسيم! اگه تو ايام امتحانات عضلاتتون دچار انقباضه، تمركز ندارين، زود عصباني مي‌شين، بي‌قرار هستيد، بد خواب مي‌شين، افزایش‌ ضربان‌ قلب‌ يا نفس كشيدن داريد و خلاصه معمولي نيستيد به احتمال زياد اون دوست بد (استرس) سراغتون اومده.

بعد اين‌كه قبول كردين استرس دارين خوب حالا بايد درمانش كنيم مگه نه؟

خوب مي‌تونين بگين چرا استرس به‌وجود مي‌ياد؟ طبق مقاله‌هايي كه من خوندم علت اصليش اينه كه ما با يه شرايط خاص (مثل امتحان دادن و جو خاصش) روبه رو مي‌شيم. بهترين راهكار براي كاهش استرس اينه كه خودمون رو تو شرايط امتحان دادن به‌صورت «ساختگي» قرار بديم (خيلي از آزمون‌هايي كه مؤسسه‌هاي مختلف برگزار مي‌كنن براي اين منظوره!). نبايد با خودمون شوخي داشته باشيم؛‌ بايد امتحانا جدي جدي باشن و الا شرايط امتحان به‌وجود نمي‌ياد. اين كار در مورد بقيه‌ي كارها هم صدق مي‌كنه مثلا مصاحبه يا امتحان شفاهي، خواستگاري!!! (البته وقتي بزرگ شديم‌آ) و ...

خيلي از موارد ما ذهنمون رو الكي درگير مسائل استرس‌زا مي‌كنيم. مثلا من هي پيش خودم فكر مي‌كنم بخش فلان هنوز تموم نشده - وقتم كمه - نمي‌تونم اين مبحث رو ياد بگيرم و... اين فكرها ماشه‌ي استرس هستن! اگه مي‌خواين شليك كنيد آزاديد. در اكثر موارد دليل اصلي اين افكار حساسيت بيش از حده!!!

احساساتتون و افكارتون رو كاغذ بنويسيد. اصلا از اين به بعد روزي 15 دقيقه هر چي دوست داشتين بنويسيد (مثلا بد و بيراه به بخش مشاوره‌ي نخبگان!!! {شوخي كردما}). اگه اين مطالب در مورد عواملي كه باعث اضافه شدن استرس در شما شده باشه (چي شد) بهتره. يه دفترچه يادداشت (سررسيد) تهيه كنيد و توش بنويسيد.

كارهاي آرامش‌بخش انجام بديد مثل گوش دادن به موسيقي مورد علاقه، نفس عميق كشيدن (كه خيلي مهمه و خيلي وقت‌ها ما فراموشش مي‌كنيم)، ورزش‌هاي كششي.

اگه موقع امتحان استرس سراغتون اومد و گيج شدين، اعصابتون خورد شد، دستاتون رو به هم قلاب كنيد، كف دستاتون رو بالاي سرتون ببريد طوري كه كف دستتون به‌طرف سقف باشه، به پشت دستتون نگاه كنيد و يه نفس خيلي خيلي عميق بكشين. اين‌جوري دكمه‌ي ري‌استارت خودتون رو فشار دادين! (امتحان كنيد من كه نتيجه گرفتم)

به اين لينك هم يه سر بزنين مطالب جالبي داره. اگه تكنيك خاصي براي كاهش استرس دارين به ما هم بگين. منتظر نظراتتون هستيم.

 

1386/8/28لينک مستقيم

فرستنده :
فربد HyperLink HyperLink 1389/8/12
مـتـن : ممنونم از كمكتان خيلي به درد خورد من هميشه استرس دارم حتي وقتي كه 2 دور كتاب را مي خوانم !!!
ممنونم !!!!!!!!!!
پاسـخ : شاد و موفق باشی :)

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1389/8/12
مـتـن : mer30

فرستنده :
soosan HyperLink HyperLink 1386/10/21
مـتـن : salam raha jun..................jedi rabti nadare man be zist kheyli alaghe mandam va az khundanesh lezat mibaram yani har darsi ke dust dashte bashamesh vali jadidan nemidunam chera bazi mogheha esteres nadaram jedi baram ajibe mani ke inghadr steres dashtam ke nesfe omram dar hale gerye kardan budam inghadr bikhial shodam?bad ye chize dige inke raha jun ye ketabi moarefi karde budi baraye viliam stanfild baraye entesharate fatemi maslan age in ketab chapesh baraye 81 bashe mishe azash estefade konam??
پاسـخ : سلام. سوسن جان! البته من آرامم. اينطور كه من مي‌بينم تو همچين بي‌خيالم نيستي همين كه هي برات سؤال پيش مي‌ياد و دنبال راه‌حل هستي و ... اگه هم تا به حال يه كم بي‌خيال بودي از اين به بعد تصميم جدي و جدي بگير كه ديگه .... سوسن‌جان چون مطالبش خيلي پايه‌ايه به نظر من زياد سال انتشارش مهم نيست.

فرستنده :
soosan HyperLink HyperLink 1386/10/19
مـتـن : kheyli matalebe jalebi darid.taze man shoma ro kashf kardam.ye chizi shoma goftid nadashtam esteres ham bade.man nemidunam chera in juri shodam .masla diruz fekr kardam barf miyad ba madrese tatile akhe be inke hichi rahat shabesh gereftam khabidam hala 1faslo naghes khundam 3 ta darsam aslan nakhunde budam jalebe mage na.jedi bad az mtahan ke fahmidam chi kar kardam az khodam badam umad.chera che chiz baes shode ke man in juri besham?age rahnamaeem konid mamnun misham.
پاسـخ : سوسن جان بله همونطور كه گفتي نداشتن استرس هم بده و فكر كنم تو با اين مشكل مواجه شدي. يه كم سترس داشتن موجب تلاش و كوشش بيشتر در ايام امتحانها ميشه. البته از خانومي مثل تو كه اين همه به درس و المپياد و .. توجه داره يه كم بعيده كه بي‌خيال امتحانش باشه و...
راستش من تو اين متن راه‌هاي كنترل استرس رو شرح دادم. ما بايد از استرسمون تو راه درست استفاده كنيم و اجازه نديم كه استرس بيش از حد مانع بدست آوردن نتيايج مورد نظرمون بشه.

فرستنده :
ما را ل HyperLink HyperLink 1386/10/9
مـتـن : خوب بود امتحان کنیم بد نیست

فرستنده :
زهرا HyperLink HyperLink 1386/9/25
مـتـن : به نظر من خوب بود ولي راهنمايي هاي بيشتري را مي داديد بهتر بود.

فرستنده :
مريم HyperLink HyperLink 1386/9/17
مـتـن : سلام. اول اينكه مرسي از زحمتتون. اما من هميشه زماني كه دچار استرس ميشم نميتونم خودم كنترل كنم و همش نتيجهي منفي ميگيرم. هميشه دچار لرزش ميشم و اينجوري نتيجه امتحانم اون چيزي نيست كه انتظار دارم.
پاسـخ :

فرستنده :
جواد HyperLink HyperLink 1386/9/16
مـتـن : از كمك شما متشكرم
پاسـخ : خواهش مي‌كنم جواد جان.

فرستنده :
سونیا HyperLink HyperLink 1386/9/14
مـتـن : بد نبود . به امتحانش می ارزه.

فرستنده :
ساناز HyperLink HyperLink 1386/9/10
مـتـن : خيلي قشنگ بود از زحمتتون متشكرم
پاسـخ :

فرستنده :
سارا HyperLink HyperLink 1386/9/10
مـتـن : مرسي. خيلي عالي و با مزه بود. من خودم كلا خيلي استرس دارم و تو ايام‌ امتحانها قرص پروپانولول ميخورم خيلي مفيده.
پاسـخ :

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 
 فعاليت هاي علمي
 تماس با ما
 بازديدها
كاربران غيرعضو آنلاينكاربران غيرعضو آنلاين:  4536
 كاربران عضو آنلاين:  0
  کل كاربران آنلاين:  4536