XMod
 جلسه‌ی هشتم
جلسه‌ی هشتم
بافرها (74245) و ICهای راه انداز (L298) و .....

جلسه‌ي هفتم

صفحه ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي نهم (آزمايشگاه)


به نام خدا

 
 

در اين جلسه قصد داريم در باره ي عملکرد دو دسته از هايIC بسيار پر کاربرد در الکترونيک صحبت کنيم

  
بسياري از المانهاي الکترونيکي و به خصوص IC هاي ديجيتالي، قابليت جريان دهي محدودي دارند و قطعاتي مانند موتور، لامپ ، رله و ... که مصرف جريان زيادي دارند را نمي توان مستقيم به آن ها متصل نمود.

  
علاوه بر اين در بعضي مدارات ممکن است خروجي يک IC به ورودي چند IC ديگر داده شود. براي هر IC پارامتري به نام Fan-Out تعريف مي شود که مشخص مي کند خروجي IC به ورودي چند IC مي تواند داده شود. در بعضي موارد که تعداد اتصالات بيشتر از Fan-out آي سي باشد، IC نمي تواند جريان لازم براي تغذيه ي تمام خروجي هايش را فراهم کند و خروجي اش افت مي کند. در چنين مواردي مي بايست از ICهاي بافر استفاده نمود. به عبارت ديگر Fan-out بافر ها بسيار زياد است.

بافر

 

بافرها 2 وظيفه ي مهم را انجام مي دهند:


جلسه‌ي هفتم

صفحه ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي نهم (آزمايشگاه)


1- منطقي کردن ولتاژ ورودي: اگر ولتاژ ورودي بين 2.5-0 ولت باشد، بر روي خروجي مربوطه ولتاژ 0 قرار گرفته و اگر بين 5-2.5 ولت باشد، 5 ولت روي آن قرار مي گيرد. در حقيقت بر روي پايه هاي خروجي همواره ولتاژ 0 يا 5 ولت (وابسته به ولتاژ ورودي) قرار مي گيرد.(درباره ي ولتاژ منطقي در بخش ديجيتال توضيح خواهيم داد)

2- تقويت جريان ورودي ها بر روي خروجي ها


 

 

 

   پرکاربردترين بافر در کار ما آي سي 74245 مي باشد که يک آي سي 20 پايه بوده و در آن 8 بافر مجزا تعبيه شده.
   ترتيب پايه هاي اين IC در شکل زير آمده است.(هر فلش سبز 2طرفه يک بافر را نشان مي دهد)

 

 

   پايه ي 19 پايه ي"Enable" يا فعال ساز نام دارد، اگر اين پايه به زمين (0 منبع تغذيه) وصل شود، بافرها فعال مي شوند و اگر به 5ولت متصل شود، بافرها خاموش مي شوند.(در شکل بالا، مثلاً A0 و B0 يک بافر هستند)
   پايه ي 1 نيز که پايه ي جهت يا "Direction" نام دارد، جهت بافرها را نشان مي دهد. مثلاً اگر DIR به زمين متصل شود، جهت بافر ازB به A (يعني B ورودي و A خروجي است)و اگر به 5 ولت متصل شود، جهت بافر A به B مي شود(يعني A ورودي و B خروجي است).

پايه ي 20هم به 5ولت و پايه ي 10 هم به زمين يا 0ولت متصل مي شود.

ICهاي راه انداز(Driver)

 

   براي راه اندازي بسياري از قطعات مانند موتورهاي الکتريکي پرتوان، پمپ آب و...،معمولاً جريان خروجي المان هاي الکترونيکي(حتي بافرها) نا کافي بوده و نياز به تقويت جريان دارد. قبلاً آموخته بوديم به وسيله ي ترانزيستور مي توان اين کار را انجام داد. در اين جلسه با آي سي L298 آشنا مي شويم که قابليت راه اندازي 2 قطعه(مثلاً 2موتور) را به صورت همزمان دارد.
 


 

همان طور که در شکل مي بينيد، يک قطعه فلز در پشت اين IC تعبيه شده تا از با انتقال گرما از IC به محيط، مانع گرم شدن بيش از حد IC شود. اين قطعه Heat sink نام دارد. گاهي براي اطمينان بيشتر از يک Heat sink کمکي نيز استفاده مي کنيم، به اين صورت که Heat sink به وسيله ي پيچ بهHeat sink خود IC بسته مي شود.

   اين IC يک پايه ي وروديِ ولتاژ دارد که هر ولتاژي به اين پايه وصل شود، مستقيماً به موتور يا هر الماني که به IC متصل شده باشد منتقل مي شود. اين پايه VPS نيز نام دارد (Variable Power Supply).

ترتيب پايه هاي اين IC در شکل زير توضيح داده شده است.
 


اين آي سي 15  پايه مي باشد.


 

نحوه ي کار با اين IC و ترتیب پایه های آن در جلسه ی هفدهم توضيح داده شده است.
منتظر سوالات و نظرات دوستاي خوبم هستم...
جلسه ي آينده پنجشنبه 27/10 بر روي سايت قرار داده خواهد شد
 

دوست شما، فراز

1386/10/21 لينک مستقيم

فرستنده :
مهمد HyperLink HyperLink 1388/11/11
مـتـن : سلام
آیا ال298 به هیت سینک کمکی نیاز دارد؟ متشکرم
پاسـخ : سلام دوست عزیز
جواب این سوال بستگی به نوع موتور استفاده شده در ربات دارد، اگر موتور شما جریان بالایی از مدار بخواهد، L298 احتمالاً داغ خواهد کرد و نیاز به هیت سینک کمکی نیز خواهد داشت. شما می توانید با چک کردن دمای هیت سینک در حین کار ربات، نیاز یا عدم نیاز به هیت سینک کمکی برای L298 را تشخیص دهید.
موفق باشید

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1388/11/11
مـتـن : mer3000000

فرستنده :
معین پهلوان HyperLink HyperLink 1388/11/11
مـتـن : ای ول! انصافا می تونم بگم که تو کل نت بگردیم مطالبی به این منظمی و مفیدی واسه رباتیک پیدا نمیشه! همینا واسه حرفه ای شدن کافیه! اگه کسی با همین مطالب شروع به کسب تجربه کنه حتما حرفه ای میشه! مثل خودت! اصلا تو با این کارا بازار ملت رو کساد می کنی! واقعا عالیه! موفق باشی فراز جان!
پاسـخ : سلام معین جان
ممنونم از نظرات تخصصیت دوست عزیزم. موفق و پیروز باشی

فرستنده :
سید نوید موسوی HyperLink HyperLink 1386/10/26
مـتـن : به نام خدا
با سلام و خسته نباشید و تشکر از خدمات شما و همکارتان در بحث رباتیک یک سوال داشتم : اقا فراز ما دیروز رفتیم پژوهس سرای دانش اموزی شهرمان ودر مورد تیم رباتیک سوالاتی کردیم و درباره نحوه تشکیل یک تیم رباتیک(فوتبال) پرسش هایی کردیم اما بعد متوجه شدیم که ظاهرا تمام کارهای این تیم کار با کامپیوتر است و انگار هیچ گونه کار عملی انجام نمی دهند و تمامی کارها با زبان های برنامه نویسی همچون ++c و c و الگوریتم و مطلب می باشد و با انچه که در این سایت اموزش داده می شود ، مغایرت دارد . و ظاهرا اموزش ساخت فوتبال دو بعدی می دهند و هیچ گونه کار عملی مثل کاری که شما در حال حاضر دارید تئوری ان را اموزش می دهید و بعدا کار عملی انرا اغاز می کنید ندارد و به ما گفتند که سر فصل هایی که برای اموزش تیم در نظر گرفته شده است همگی مرتبط با کامپیوتر است و هیچ گونه کار عملی نداریم ، بنده هم در ادامه صحبت به اموزش شما در این سایت (رشد ) اشاره کردم که ظاهرا از تشکیل این بخش (رباتیک ) به درستی اطلاع نداشتند . حالا می خواستم بدانم که ایا در مسابقات دانش اموزی روباتیک مگر نباید روبات درست کرد و با روبات شرکت کرد . مگر اموزش رباتیک به جز بخش میکرو کنترل ها که نیازمند برنامه نویسی است ، مگر کاری دیگر با کامپیوتر دارد ، انهم به طور وسیع؟
ایا واقعا ما در کار با روباتیک نیازمند اموختن زبان های برنامه نویسی به طور وسیع هستیم ؟ایا مسابقات به صورت چند بعدی برگزار می شود ؟ مگر رباتیک نیازمند انجام کارهای عملی نیست؟ و در اخر مدت زمان اموزش یک تیم حدودا چند روز به طول می انجامد ؟ و ایا شرکت در مسابقات شرایط سنی هم دارد ؟ راستی بچه های تیم ما همگی دانش اموزان سال دوم رشته ریاضی فیزیک هستند .
پاسخ شما کلید حل مشکل ماست .

یا علی، خداحافظ

پاسـخ : سلام نوید جان
نمیدونم شما مطالب رو از جلسه ی چندم دنبال کردید، من در جلسه ی اول در مورد انواع مختلف مسابقات رباتیک توضیحاتی دادم، عرض کردم که بخشی از رباتیک مربوط به شبیه سازی ربات می شود(Simulation) و در آن رباتی به صورت فیزیکی ساخته نمی شود. توصیه من اینه که شما در قدم اول همه ی جلسات ما رو با دقت بخونید.(2بعدی و 3 بعدی هم مربوط به مسابقات شبیه سازی است)
هدف ما در اینجا شبیه سازی نیست، بلکه ما قصد داریم یک ربات فیزیکی و کامل بسازیم.
حرف شما هم تقریباً درسته، ما در کارمون فعلاً تنها جایی که با کامپیوتر کار داریم در بحث میکروکنترلر هست.
اکثر مسابقات داخلی محدودیت سنی ندارند و اتفاقاً شما و دوستانتون هم در سن مناسبی دست به کار شدید.
آموزش یک تیم دانش اموزی (از صفر مطلق و برای ساخت یک ربات آتش نشان ساده) حداقل نیاز به 30 جلسه زمان دارد. البته این زمان فقط برای آموزش است و برای ساخت ربات هم باید زمان زیادی بسته به نوع ربات صرف کرد!
براای شما و بقیه ی بچه های تیمتون آرزوی موفقیت می کنم، اگر هر سوالی در روند کارتون داشتید حتماً با ما در میون بذارید!

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 جلسه‌ی هشتم
جلسه‌ی هشتم
بافرها (74245) و ICهای راه انداز (L298) و .....

جلسه‌ي هفتم

صفحه ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي نهم (آزمايشگاه)


به نام خدا

 
 

در اين جلسه قصد داريم در باره ي عملکرد دو دسته از هايIC بسيار پر کاربرد در الکترونيک صحبت کنيم

  
بسياري از المانهاي الکترونيکي و به خصوص IC هاي ديجيتالي، قابليت جريان دهي محدودي دارند و قطعاتي مانند موتور، لامپ ، رله و ... که مصرف جريان زيادي دارند را نمي توان مستقيم به آن ها متصل نمود.

  
علاوه بر اين در بعضي مدارات ممکن است خروجي يک IC به ورودي چند IC ديگر داده شود. براي هر IC پارامتري به نام Fan-Out تعريف مي شود که مشخص مي کند خروجي IC به ورودي چند IC مي تواند داده شود. در بعضي موارد که تعداد اتصالات بيشتر از Fan-out آي سي باشد، IC نمي تواند جريان لازم براي تغذيه ي تمام خروجي هايش را فراهم کند و خروجي اش افت مي کند. در چنين مواردي مي بايست از ICهاي بافر استفاده نمود. به عبارت ديگر Fan-out بافر ها بسيار زياد است.

بافر

 

بافرها 2 وظيفه ي مهم را انجام مي دهند:


جلسه‌ي هفتم

صفحه ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي نهم (آزمايشگاه)


1- منطقي کردن ولتاژ ورودي: اگر ولتاژ ورودي بين 2.5-0 ولت باشد، بر روي خروجي مربوطه ولتاژ 0 قرار گرفته و اگر بين 5-2.5 ولت باشد، 5 ولت روي آن قرار مي گيرد. در حقيقت بر روي پايه هاي خروجي همواره ولتاژ 0 يا 5 ولت (وابسته به ولتاژ ورودي) قرار مي گيرد.(درباره ي ولتاژ منطقي در بخش ديجيتال توضيح خواهيم داد)

2- تقويت جريان ورودي ها بر روي خروجي ها


 

 

 

   پرکاربردترين بافر در کار ما آي سي 74245 مي باشد که يک آي سي 20 پايه بوده و در آن 8 بافر مجزا تعبيه شده.
   ترتيب پايه هاي اين IC در شکل زير آمده است.(هر فلش سبز 2طرفه يک بافر را نشان مي دهد)

 

 

   پايه ي 19 پايه ي"Enable" يا فعال ساز نام دارد، اگر اين پايه به زمين (0 منبع تغذيه) وصل شود، بافرها فعال مي شوند و اگر به 5ولت متصل شود، بافرها خاموش مي شوند.(در شکل بالا، مثلاً A0 و B0 يک بافر هستند)
   پايه ي 1 نيز که پايه ي جهت يا "Direction" نام دارد، جهت بافرها را نشان مي دهد. مثلاً اگر DIR به زمين متصل شود، جهت بافر ازB به A (يعني B ورودي و A خروجي است)و اگر به 5 ولت متصل شود، جهت بافر A به B مي شود(يعني A ورودي و B خروجي است).

پايه ي 20هم به 5ولت و پايه ي 10 هم به زمين يا 0ولت متصل مي شود.

ICهاي راه انداز(Driver)

 

   براي راه اندازي بسياري از قطعات مانند موتورهاي الکتريکي پرتوان، پمپ آب و...،معمولاً جريان خروجي المان هاي الکترونيکي(حتي بافرها) نا کافي بوده و نياز به تقويت جريان دارد. قبلاً آموخته بوديم به وسيله ي ترانزيستور مي توان اين کار را انجام داد. در اين جلسه با آي سي L298 آشنا مي شويم که قابليت راه اندازي 2 قطعه(مثلاً 2موتور) را به صورت همزمان دارد.
 


 

همان طور که در شکل مي بينيد، يک قطعه فلز در پشت اين IC تعبيه شده تا از با انتقال گرما از IC به محيط، مانع گرم شدن بيش از حد IC شود. اين قطعه Heat sink نام دارد. گاهي براي اطمينان بيشتر از يک Heat sink کمکي نيز استفاده مي کنيم، به اين صورت که Heat sink به وسيله ي پيچ بهHeat sink خود IC بسته مي شود.

   اين IC يک پايه ي وروديِ ولتاژ دارد که هر ولتاژي به اين پايه وصل شود، مستقيماً به موتور يا هر الماني که به IC متصل شده باشد منتقل مي شود. اين پايه VPS نيز نام دارد (Variable Power Supply).

ترتيب پايه هاي اين IC در شکل زير توضيح داده شده است.
 


اين آي سي 15  پايه مي باشد.


 

نحوه ي کار با اين IC و ترتیب پایه های آن در جلسه ی هفدهم توضيح داده شده است.
منتظر سوالات و نظرات دوستاي خوبم هستم...
جلسه ي آينده پنجشنبه 27/10 بر روي سايت قرار داده خواهد شد
 

دوست شما، فراز

1386/10/21 لينک مستقيم

فرستنده :
مهمد HyperLink HyperLink 1388/11/11
مـتـن : سلام
آیا ال298 به هیت سینک کمکی نیاز دارد؟ متشکرم
پاسـخ : سلام دوست عزیز
جواب این سوال بستگی به نوع موتور استفاده شده در ربات دارد، اگر موتور شما جریان بالایی از مدار بخواهد، L298 احتمالاً داغ خواهد کرد و نیاز به هیت سینک کمکی نیز خواهد داشت. شما می توانید با چک کردن دمای هیت سینک در حین کار ربات، نیاز یا عدم نیاز به هیت سینک کمکی برای L298 را تشخیص دهید.
موفق باشید

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1388/11/11
مـتـن : mer3000000

فرستنده :
معین پهلوان HyperLink HyperLink 1388/11/11
مـتـن : ای ول! انصافا می تونم بگم که تو کل نت بگردیم مطالبی به این منظمی و مفیدی واسه رباتیک پیدا نمیشه! همینا واسه حرفه ای شدن کافیه! اگه کسی با همین مطالب شروع به کسب تجربه کنه حتما حرفه ای میشه! مثل خودت! اصلا تو با این کارا بازار ملت رو کساد می کنی! واقعا عالیه! موفق باشی فراز جان!
پاسـخ : سلام معین جان
ممنونم از نظرات تخصصیت دوست عزیزم. موفق و پیروز باشی

فرستنده :
سید نوید موسوی HyperLink HyperLink 1386/10/26
مـتـن : به نام خدا
با سلام و خسته نباشید و تشکر از خدمات شما و همکارتان در بحث رباتیک یک سوال داشتم : اقا فراز ما دیروز رفتیم پژوهس سرای دانش اموزی شهرمان ودر مورد تیم رباتیک سوالاتی کردیم و درباره نحوه تشکیل یک تیم رباتیک(فوتبال) پرسش هایی کردیم اما بعد متوجه شدیم که ظاهرا تمام کارهای این تیم کار با کامپیوتر است و انگار هیچ گونه کار عملی انجام نمی دهند و تمامی کارها با زبان های برنامه نویسی همچون ++c و c و الگوریتم و مطلب می باشد و با انچه که در این سایت اموزش داده می شود ، مغایرت دارد . و ظاهرا اموزش ساخت فوتبال دو بعدی می دهند و هیچ گونه کار عملی مثل کاری که شما در حال حاضر دارید تئوری ان را اموزش می دهید و بعدا کار عملی انرا اغاز می کنید ندارد و به ما گفتند که سر فصل هایی که برای اموزش تیم در نظر گرفته شده است همگی مرتبط با کامپیوتر است و هیچ گونه کار عملی نداریم ، بنده هم در ادامه صحبت به اموزش شما در این سایت (رشد ) اشاره کردم که ظاهرا از تشکیل این بخش (رباتیک ) به درستی اطلاع نداشتند . حالا می خواستم بدانم که ایا در مسابقات دانش اموزی روباتیک مگر نباید روبات درست کرد و با روبات شرکت کرد . مگر اموزش رباتیک به جز بخش میکرو کنترل ها که نیازمند برنامه نویسی است ، مگر کاری دیگر با کامپیوتر دارد ، انهم به طور وسیع؟
ایا واقعا ما در کار با روباتیک نیازمند اموختن زبان های برنامه نویسی به طور وسیع هستیم ؟ایا مسابقات به صورت چند بعدی برگزار می شود ؟ مگر رباتیک نیازمند انجام کارهای عملی نیست؟ و در اخر مدت زمان اموزش یک تیم حدودا چند روز به طول می انجامد ؟ و ایا شرکت در مسابقات شرایط سنی هم دارد ؟ راستی بچه های تیم ما همگی دانش اموزان سال دوم رشته ریاضی فیزیک هستند .
پاسخ شما کلید حل مشکل ماست .

یا علی، خداحافظ

پاسـخ : سلام نوید جان
نمیدونم شما مطالب رو از جلسه ی چندم دنبال کردید، من در جلسه ی اول در مورد انواع مختلف مسابقات رباتیک توضیحاتی دادم، عرض کردم که بخشی از رباتیک مربوط به شبیه سازی ربات می شود(Simulation) و در آن رباتی به صورت فیزیکی ساخته نمی شود. توصیه من اینه که شما در قدم اول همه ی جلسات ما رو با دقت بخونید.(2بعدی و 3 بعدی هم مربوط به مسابقات شبیه سازی است)
هدف ما در اینجا شبیه سازی نیست، بلکه ما قصد داریم یک ربات فیزیکی و کامل بسازیم.
حرف شما هم تقریباً درسته، ما در کارمون فعلاً تنها جایی که با کامپیوتر کار داریم در بحث میکروکنترلر هست.
اکثر مسابقات داخلی محدودیت سنی ندارند و اتفاقاً شما و دوستانتون هم در سن مناسبی دست به کار شدید.
آموزش یک تیم دانش اموزی (از صفر مطلق و برای ساخت یک ربات آتش نشان ساده) حداقل نیاز به 30 جلسه زمان دارد. البته این زمان فقط برای آموزش است و برای ساخت ربات هم باید زمان زیادی بسته به نوع ربات صرف کرد!
براای شما و بقیه ی بچه های تیمتون آرزوی موفقیت می کنم، اگر هر سوالی در روند کارتون داشتید حتماً با ما در میون بذارید!

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content