XMod
 جلسه ی دهم (آزمایشگاه)
جلسه ی دهم (آزمایشگاه)
معرفی قطعات مورد نیاز تا شروع مبحث دیجیتال، آزمایش1، آموزش کار با مولتی متر دیجیتال....

جلسه‌ي نهم (آزمايشگاه)

صفحه ي اصلي رباتيك

جلسه ي يازدهم (آزمايشگاه)


به نام خدا

با عرض سلام خدمت همه ي دوستاي خوبم

   در مدت زمان امتحانات، ما سعي کرديم حجم کار و مطالب ارايه شده را تا حد ممکن کم کنيم تا دوستان دچار مشکل نشوند. ولي طبق قولي که داده بودم ، بعد از امتحانات کار رو به صورت خيلي جدي تر و با سرعت بيشتر دنبال مي کنيم. جلسات آزمايشگاه نيز به صورت جدي شروع خواهند شد تا دوستان کاربرد عملي اِِلِمان هاي معرفي شده را ياد بگيرند.

   درضمن وظيفه ي خودم مي دونم تا از دوستاني که در اين مدت کمي از سرعت پايين کار گلايه داشتند نيز جداً عذرخواهي کنم.

   خوب، بريم سراغ کارمون. قرار شد در اين جلسه،ابتدا همه ي وسايل و قطعاتي که براي چند جلسه ي آينده نياز داريم رو من به دوستان معرفي کنم، تا براي خريد هر قطعه مجدداً وقت شما گرفته نشود.

اين قطعات عبارتد از:

چند عدد LED سبز و قرمز(1 يا 2 عدد از هر رنگ کافيست).
مقاومت هاي 220? ،100?، 1k?، 10k?. مقاومت معمولاً به صورت رول هاي 50 تايي فروخته مي شود. ولي ما براي کارمون 2يا 3 تا از هر کدام از مقاومت هاي بالا کافي است.
خازن هاي 1000?F و 470?F(12ولت) هر کدام يک عدد.
2 عدد رگولاتور 7805.
1 عدد رگولاتور LM317.
يک عدد آي سي OpAmp) LM358)
يک عدد آي سي L298
يک عدد آي سي 74245 (بافر)
يک عدد ترانزيستور TIP41
5عدد ديود n4001
2 عدد مقاومت متغير10k?
1 عدد سِوِن سگمنت (7segment)
2عدد گيرنده و 2عددفرستنده مادون قرمز(فتوترانزيستور) 3 يا 5 ميليمتري
اين قطعات فعلاً تا شروع مبحث ديجيتال و آزمايشگاه هاي آن براي کار ما کافي مي باشند.


آزمايش 1


  
اولين آزمايش ما تحليل يک مدار بسيار ساده از نظر ولتاژ . هدف از اين آزمايش آموزش کار با مولتي متر، استفاده از قانون اهم، و کد خواني مقاومت است.
 

مولتي متر ديجيتال:


نحوه ي استفاده از مولتي متر در مدار:

1- براي استفاده از ولت متر در مدار، بايد انرا به صورت موازي به مدار متصل کنيم. مقاومت دروني ولت متر بسيار زياد است و تقريباً هيچ جرياني را از خود عبور نمي دهد

2- براي استفاده از آمپر متر نيز در مدار، بايد آنرا به صورت سري در مدار متصل کنيم. مقاومت دروني آمپر متر بسيار ناچيز و قابل صرف نظر کردن است.
به شکل نگاه کنيد


   دستگاههاي اندازه گيري ديجيتالي مقادير اندازه گيري شده را به صورت رقم يا ارقام روي صفحه نمايش (Display) نشان مي‌دهند و معمولا واحد کميت اندازه گيري شده مانند ولت ، آمپر ، ميلي آمپر ، درجه سانتيگراد و غيره را نيز به طريق مناسبي نمايش مي‌دهند. از جمله دستگاههاي اندازه گيري مي‌توان به ولت متر، دورشمارها ، حرارت سنج و مولتي متر اشاره نمود.‌
   مهم ترين مزيت دستگاههاي ديجيتالي، دقت کار بالاي آن ها و همچنين ساده تر بودن کار با آن ها مي باشد.

طرز کار مولتي متر ديجيتالي

   با دستگاه مولتي متر همگي در درس حرفه و فن دوره ي راهنمايي آشنا شده ايم، پس بدون مقدمه نحوه ي کار با اين دستگاه رو ارايه مي کنيم.
   يکي از قسمت هاي اصلي يک مولتي متر، ولت مترDC آن مي باشد. اساس کار يک ولت متر DC ديجيتالي بر مبناي مقايسه است. يعني ولتاژ اعمال شده به ولت متر ، با يک ولتاژ مرجع (معمولا 100 ميلي ولت و در بعضي از مولتي مترها، در ولناژ AC ، يک ولت) مقايسه مي‌شود و نتيجه مقايسه به کمک مدارات الکترونيکي و ديجيتالي به صورت ارقام که مبين مقدار ولتاژ DC اعمالي به ولت متر است، روي صفحه نمايش آن ظاهر مي‌گردد.

   در شماي کلي اين دستگاه يک صفحه مدرج به همراه يک selector مشاهده مي کنيد. همانطور که از اسم آن مشهود است اين دستگاه براي اندازگيري کميت هايي مانند اختلاف پتانيسل- مقاومت- جريان طراحي گرديده.
   لازم به تذکر است روي دسته سلکتور نشانگري مو جود است که تعيين کننده دامنه کاري در اندازگيري هاي شما مي باشد. يعني نشان مي دهد ولتاژي که شما قصد اندازه گيري آنرا داريد در چه حدودي قرار دارد، مثلاً بين 10-100ولت است يا بين 1-10 ولت يا .... . اين حدود ولتاژ را بايد خود شما با توجه به ولتاژ منبع تغذيه و مدارها به صورت حدودي بدانيد. (اين تنظيم دامنه براي مقاومت و جريان هم بايد انجام شود.)

   مولتي متر هاي امروزي قادر به اندازه گيري ولتاژ ها از چند صد ميلي ولت تا 1000 ولت به صورت خودکار هستند و نيازي نيست شما حدود را بدانيد و تنظيم کنيد، فقط کافيست شما نشانگر را بر روي قسمت ولتاژ قرار دهيد. اگر ولتاژ AC بود(مثل برق شهري) بر روي قسمت AC قرار داده و اگر DC بود، بروي قسمت DC قرار مي دهيم. اگر هم قصد اندازه گيري مقاومت يا جريان را هم داشتيم، بايد نشانگر را بچرخانيم و روي بخش مربوطه قرار دهيم. به اين نوع مولتي مترها که به صورت خودکار تنظيم مي شوند مولتي رنج يا آُتو رنج ميگويند

   اين دستگاه نيز مانند هر سيستم ديگري داراي دو ترمينال - و + مي باشد. براي استفاده صحيح از دستگاه بايستي سيم مشکي را به ترمينال منفي و سيم قرمز را به ترمينال مثبت متصل کنيد. حال دکمه power دستگاه را زده و هر نوع اندازگيري را مي توانيد شروع کنيد. دقت کنيد که معمولاً مولتي مترها 2 پايانه ي قرمز يا + دارند که شما بايد با توجه به توضيحات اختصاري ِ زير آنها پايانه ي مناسب را انتخاب کنيد. مثلاً براي اندازه گيري جريان هاي بيش از چند دهم آمپر بايد سيم قرمز را در پايانه ي ديگري قرار دهيم.

در اين آزمايش قصد داريم مدار روبرو را از لحاظ جريان ، ولتاژ و مقاومت تحليل کنيم.


مقدار مقاومت را از روي کد رنگي آن بخوانيد.(يک کيلو اهم)

مقدار همين مقاومت را (قبل از اتصال در مدار) با مولتي متر اندازه گيري کنيد.

اين 2 مقدار بايد تقريباً مساوي باشند.

حال مدار بالا را ببنديد(منبع تغذيه را روي 5 ولت تنظيم کنيد.)

جريان مدار را توسط مولتي متر اندازه گيري کنيد(نشانگر مولتي متر در قسمت آمپر و در همين موقيعتي که در شکل نشان داده شده بايد قرار گيرد.)

جرياني که مولتي متر نشان مي دهد را يادداشت کنيد.

حال توسط قانون اهم (V=I*R) جريان مدار را محاسبه کنيد.

آيا مقدا بدست آمده با چيزي که مولتي متر نشان مي دهد مطابقت دارد؟ اگر چنين است آزمايش را با موفقيت انجام داده ايد.

مولتي متر را در مُد ولت متر نيز به صورت نشان داده شده در شکل(در 2 طرف مقاومت) وصل کنيد و عدد را بخوانيد. اگر سيم شما مقومت واقعً ناچيزي داشته باشد اين مقدار تقريباً همان ولتاژ منبع تغذيه خواهد بود.

خطاهاي احتمالي:

ممکن است منبع تغذيه ي شما دقيقاً ولتاژ 5 ولت را در اختيار شما قرار ندهد، پس ممکن است محاسبات شما دچار مشکل شود. بهتر است در ابتدا ولتاژ منبع تغذيه را با مولتي متر چک کنيد.


در جلسه ي آينده نحوه ي استفاده از بِرِد بُرد نيز آموزش داده مي شود تا از اين به بعد مدارها را بر روي برد برد ببنديم.

از دوستاي عزيز تقاضا مي کنم اگر در روند کار سوال و مشکلي داشتند حتماً مطرح کنند تا اگر دوستان ديگه اي هم با اين مشکل روبرو شدند بتونند از تجربيات بقيه استفاده کنند.

ضمناً جلسه ي آينده 5 شنبه 25/11 ارايه خواهد شد.

تا جلسه ي آينده خدا نگه دار

دوست شما، فراز


جلسه‌ي نهم (آزمايشگاه)

صفحه ي اصلي رباتيك

جلسه ي يازدهم (آزمايشگاه)


1386/11/21 لينک مستقيم

فرستنده :
حمیدرضا HyperLink HyperLink 1387/2/15
مـتـن : جالبه

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1386/12/1
مـتـن : khaste nabashi ostad faraz!
پاسـخ : ممنونم دوست عزیز

فرستنده :
محمد HyperLink HyperLink 1386/12/1
مـتـن : سلام
ابتدا تشكر مي كنم از اين كه اين قسمت را راه اندازي كرده ايد.
از آن جا كه من علاقه ي بسيار زيادي به رباتيك دارم و تازه كار هم هستم مي خواستم طريقه ي ساخت ربات مسير ياب را به صورت ساده با نقشه شماتيك و مدار چاپي آن را توضيح دهيد بسيار متشكرم.
پاسـخ : سلام محمد جان
حقیقتش ما در اینجا قصد ساخت ربات آتش نشان رو داریم و باید این کار رو تا انتها دنبال کنیم، پیشنهاد می کنم اگر واقعاً تازه کار هستید با ما پیش بیاید و روی همین ربات آتش نشان سرمایه گذاری کنید.
به هر حال براتون آرزوی موفقیت میکنم

فرستنده :
barbod HyperLink HyperLink 1386/12/1
مـتـن : به مظر من چوت مبحث رو از ابتدا شروع کردید خیلی خوبه امیدوارم آموزشهاتون ادامه داشته باشه موفق باشید
پاسـخ : ممنونم دوست عزیز، حتماً همینطور خواهد بود

فرستنده :
رامین HyperLink HyperLink 1386/12/1
مـتـن : سایت فوق العاده ای دارید . اگر ممکن است نقشه مدارهای ربات را درسایت بگذاریدواگر ازروی نقشه آموزش دهید بهتر است . البته این پیشنهاد بود .
پاسـخ : سلام رامين جان
ممنونم، هدف ما اینکه قدم به قدم با کمک شما پیش بریم و نقشه ی ربات رو با هم طراحی کنیم، اگر ما از الان نقشه رو روی سایت قرار بدیم روال کار یه مقدار مختل می شه.
به هر حال ممنونم از پیشنهادت

فرستنده :
nima HyperLink HyperLink 1386/12/1
مـتـن : kashki adresse sitehairo ke mitunim az akhbare robotic khabar begirim,bezarin vasamun..mamnoonam khaste nabashid agha faraz!
پاسـخ : سلان نیما جان
مشکل اینجاست که سایت رسمی برای اخبار رباتیک فعلاً در ایران وجود ندارد که من بخوام به شما معرفی کنم. سایت های متعددی در این زمینه فعالیت می کنند، ولی هیچ کدام اخبار جامعی در اختیار شما قرار نخواهند داد. شاید با یه کم جستجو در سایت های Search مثله Google بتونید اخبار نسبتاً مناسبی پیدا کنید.
موفق باشی دوست عزیز

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1386/12/1
مـتـن : salam mikhastam begam mishe kami dar morede sensor tozih bedin
پاسـخ : سلام
سنسور در حالت کلی به معنای حسگر است، حسگر ممکن است حسگر دما، نور، حرارت، گاز یا..... باشد.در مورد سنسور نوری نیز در جلسه ی 6 توضیحاتی داده شده...
موفق باشید

فرستنده :
کلاغ سفید HyperLink HyperLink 1386/12/1
مـتـن : سلام کاکو!
داری کاری می کنی کارسون. خیلی با حالی.
ولی قول و قراری که می ذاری پایبند باشید.(انتقاد اساسی).
میگما، من میخوام یه Deminer بسازم. می شه راهنماییم کنی؟
اگه مطلب یا پروژه ای داری واسم میل کنید.
قبلا ازت کلی ممنونم.
پاسـخ : سلام
ممنون دوست عزیز
در مورد Diminer باید خدمتتون عرض کنم که این ربات واقعاً ساختش برای دانش آموزان دبیرستانی سخت و سنگینه، نیاز به مقدمات و تجربه ی فراوون داره(البته اگه بخوای حضور پررنگی داشته باشی)
من پیش نهاد می کنم شما روی ربات های ساده تر(مثلاً مسیریاب یا آتش نشان یا حداکثر فوتبالیست کوچک(Junior)) سرمایه گذاری کن.
موفق باشی دوست عزیز

فرستنده :
اختروش HyperLink HyperLink 1386/11/30
مـتـن : با سلام
مطالب واقعا مفیدی دارین
اگه بتونین در کنار همین مطالب در مورد کد نویسی روبات توضیحاتی رو بدین خیلی خوب میشه و به درد خیلی ها می خوره
اگر هم چنین امکانی وجود نداره لطفا صفحه ای رو به من معرفی کنید که آموزش کد نویسی روبات رو به طور کامل از اول داده باشه
با تشکر یکی از دانش آموزان تیزهوشان زاهدان
پاسـخ : سلام
خیلی ممنونم، ما در برنامه هامون آموزش کدنویسی میکروکنترلر خواهیم داشت، البته بعد از ارایه ی بحث دیجیتال...
موفق باشید دوست عزیز

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 جلسه ی دهم (آزمایشگاه)
جلسه ی دهم (آزمایشگاه)
معرفی قطعات مورد نیاز تا شروع مبحث دیجیتال، آزمایش1، آموزش کار با مولتی متر دیجیتال....

جلسه‌ي نهم (آزمايشگاه)

صفحه ي اصلي رباتيك

جلسه ي يازدهم (آزمايشگاه)


به نام خدا

با عرض سلام خدمت همه ي دوستاي خوبم

   در مدت زمان امتحانات، ما سعي کرديم حجم کار و مطالب ارايه شده را تا حد ممکن کم کنيم تا دوستان دچار مشکل نشوند. ولي طبق قولي که داده بودم ، بعد از امتحانات کار رو به صورت خيلي جدي تر و با سرعت بيشتر دنبال مي کنيم. جلسات آزمايشگاه نيز به صورت جدي شروع خواهند شد تا دوستان کاربرد عملي اِِلِمان هاي معرفي شده را ياد بگيرند.

   درضمن وظيفه ي خودم مي دونم تا از دوستاني که در اين مدت کمي از سرعت پايين کار گلايه داشتند نيز جداً عذرخواهي کنم.

   خوب، بريم سراغ کارمون. قرار شد در اين جلسه،ابتدا همه ي وسايل و قطعاتي که براي چند جلسه ي آينده نياز داريم رو من به دوستان معرفي کنم، تا براي خريد هر قطعه مجدداً وقت شما گرفته نشود.

اين قطعات عبارتد از:

چند عدد LED سبز و قرمز(1 يا 2 عدد از هر رنگ کافيست).
مقاومت هاي 220? ،100?، 1k?، 10k?. مقاومت معمولاً به صورت رول هاي 50 تايي فروخته مي شود. ولي ما براي کارمون 2يا 3 تا از هر کدام از مقاومت هاي بالا کافي است.
خازن هاي 1000?F و 470?F(12ولت) هر کدام يک عدد.
2 عدد رگولاتور 7805.
1 عدد رگولاتور LM317.
يک عدد آي سي OpAmp) LM358)
يک عدد آي سي L298
يک عدد آي سي 74245 (بافر)
يک عدد ترانزيستور TIP41
5عدد ديود n4001
2 عدد مقاومت متغير10k?
1 عدد سِوِن سگمنت (7segment)
2عدد گيرنده و 2عددفرستنده مادون قرمز(فتوترانزيستور) 3 يا 5 ميليمتري
اين قطعات فعلاً تا شروع مبحث ديجيتال و آزمايشگاه هاي آن براي کار ما کافي مي باشند.


آزمايش 1


  
اولين آزمايش ما تحليل يک مدار بسيار ساده از نظر ولتاژ . هدف از اين آزمايش آموزش کار با مولتي متر، استفاده از قانون اهم، و کد خواني مقاومت است.
 

مولتي متر ديجيتال:


نحوه ي استفاده از مولتي متر در مدار:

1- براي استفاده از ولت متر در مدار، بايد انرا به صورت موازي به مدار متصل کنيم. مقاومت دروني ولت متر بسيار زياد است و تقريباً هيچ جرياني را از خود عبور نمي دهد

2- براي استفاده از آمپر متر نيز در مدار، بايد آنرا به صورت سري در مدار متصل کنيم. مقاومت دروني آمپر متر بسيار ناچيز و قابل صرف نظر کردن است.
به شکل نگاه کنيد


   دستگاههاي اندازه گيري ديجيتالي مقادير اندازه گيري شده را به صورت رقم يا ارقام روي صفحه نمايش (Display) نشان مي‌دهند و معمولا واحد کميت اندازه گيري شده مانند ولت ، آمپر ، ميلي آمپر ، درجه سانتيگراد و غيره را نيز به طريق مناسبي نمايش مي‌دهند. از جمله دستگاههاي اندازه گيري مي‌توان به ولت متر، دورشمارها ، حرارت سنج و مولتي متر اشاره نمود.‌
   مهم ترين مزيت دستگاههاي ديجيتالي، دقت کار بالاي آن ها و همچنين ساده تر بودن کار با آن ها مي باشد.

طرز کار مولتي متر ديجيتالي

   با دستگاه مولتي متر همگي در درس حرفه و فن دوره ي راهنمايي آشنا شده ايم، پس بدون مقدمه نحوه ي کار با اين دستگاه رو ارايه مي کنيم.
   يکي از قسمت هاي اصلي يک مولتي متر، ولت مترDC آن مي باشد. اساس کار يک ولت متر DC ديجيتالي بر مبناي مقايسه است. يعني ولتاژ اعمال شده به ولت متر ، با يک ولتاژ مرجع (معمولا 100 ميلي ولت و در بعضي از مولتي مترها، در ولناژ AC ، يک ولت) مقايسه مي‌شود و نتيجه مقايسه به کمک مدارات الکترونيکي و ديجيتالي به صورت ارقام که مبين مقدار ولتاژ DC اعمالي به ولت متر است، روي صفحه نمايش آن ظاهر مي‌گردد.

   در شماي کلي اين دستگاه يک صفحه مدرج به همراه يک selector مشاهده مي کنيد. همانطور که از اسم آن مشهود است اين دستگاه براي اندازگيري کميت هايي مانند اختلاف پتانيسل- مقاومت- جريان طراحي گرديده.
   لازم به تذکر است روي دسته سلکتور نشانگري مو جود است که تعيين کننده دامنه کاري در اندازگيري هاي شما مي باشد. يعني نشان مي دهد ولتاژي که شما قصد اندازه گيري آنرا داريد در چه حدودي قرار دارد، مثلاً بين 10-100ولت است يا بين 1-10 ولت يا .... . اين حدود ولتاژ را بايد خود شما با توجه به ولتاژ منبع تغذيه و مدارها به صورت حدودي بدانيد. (اين تنظيم دامنه براي مقاومت و جريان هم بايد انجام شود.)

   مولتي متر هاي امروزي قادر به اندازه گيري ولتاژ ها از چند صد ميلي ولت تا 1000 ولت به صورت خودکار هستند و نيازي نيست شما حدود را بدانيد و تنظيم کنيد، فقط کافيست شما نشانگر را بر روي قسمت ولتاژ قرار دهيد. اگر ولتاژ AC بود(مثل برق شهري) بر روي قسمت AC قرار داده و اگر DC بود، بروي قسمت DC قرار مي دهيم. اگر هم قصد اندازه گيري مقاومت يا جريان را هم داشتيم، بايد نشانگر را بچرخانيم و روي بخش مربوطه قرار دهيم. به اين نوع مولتي مترها که به صورت خودکار تنظيم مي شوند مولتي رنج يا آُتو رنج ميگويند

   اين دستگاه نيز مانند هر سيستم ديگري داراي دو ترمينال - و + مي باشد. براي استفاده صحيح از دستگاه بايستي سيم مشکي را به ترمينال منفي و سيم قرمز را به ترمينال مثبت متصل کنيد. حال دکمه power دستگاه را زده و هر نوع اندازگيري را مي توانيد شروع کنيد. دقت کنيد که معمولاً مولتي مترها 2 پايانه ي قرمز يا + دارند که شما بايد با توجه به توضيحات اختصاري ِ زير آنها پايانه ي مناسب را انتخاب کنيد. مثلاً براي اندازه گيري جريان هاي بيش از چند دهم آمپر بايد سيم قرمز را در پايانه ي ديگري قرار دهيم.

در اين آزمايش قصد داريم مدار روبرو را از لحاظ جريان ، ولتاژ و مقاومت تحليل کنيم.


مقدار مقاومت را از روي کد رنگي آن بخوانيد.(يک کيلو اهم)

مقدار همين مقاومت را (قبل از اتصال در مدار) با مولتي متر اندازه گيري کنيد.

اين 2 مقدار بايد تقريباً مساوي باشند.

حال مدار بالا را ببنديد(منبع تغذيه را روي 5 ولت تنظيم کنيد.)

جريان مدار را توسط مولتي متر اندازه گيري کنيد(نشانگر مولتي متر در قسمت آمپر و در همين موقيعتي که در شکل نشان داده شده بايد قرار گيرد.)

جرياني که مولتي متر نشان مي دهد را يادداشت کنيد.

حال توسط قانون اهم (V=I*R) جريان مدار را محاسبه کنيد.

آيا مقدا بدست آمده با چيزي که مولتي متر نشان مي دهد مطابقت دارد؟ اگر چنين است آزمايش را با موفقيت انجام داده ايد.

مولتي متر را در مُد ولت متر نيز به صورت نشان داده شده در شکل(در 2 طرف مقاومت) وصل کنيد و عدد را بخوانيد. اگر سيم شما مقومت واقعً ناچيزي داشته باشد اين مقدار تقريباً همان ولتاژ منبع تغذيه خواهد بود.

خطاهاي احتمالي:

ممکن است منبع تغذيه ي شما دقيقاً ولتاژ 5 ولت را در اختيار شما قرار ندهد، پس ممکن است محاسبات شما دچار مشکل شود. بهتر است در ابتدا ولتاژ منبع تغذيه را با مولتي متر چک کنيد.


در جلسه ي آينده نحوه ي استفاده از بِرِد بُرد نيز آموزش داده مي شود تا از اين به بعد مدارها را بر روي برد برد ببنديم.

از دوستاي عزيز تقاضا مي کنم اگر در روند کار سوال و مشکلي داشتند حتماً مطرح کنند تا اگر دوستان ديگه اي هم با اين مشکل روبرو شدند بتونند از تجربيات بقيه استفاده کنند.

ضمناً جلسه ي آينده 5 شنبه 25/11 ارايه خواهد شد.

تا جلسه ي آينده خدا نگه دار

دوست شما، فراز


جلسه‌ي نهم (آزمايشگاه)

صفحه ي اصلي رباتيك

جلسه ي يازدهم (آزمايشگاه)


1386/11/21 لينک مستقيم

فرستنده :
حمیدرضا HyperLink HyperLink 1387/2/15
مـتـن : جالبه

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1386/12/1
مـتـن : khaste nabashi ostad faraz!
پاسـخ : ممنونم دوست عزیز

فرستنده :
محمد HyperLink HyperLink 1386/12/1
مـتـن : سلام
ابتدا تشكر مي كنم از اين كه اين قسمت را راه اندازي كرده ايد.
از آن جا كه من علاقه ي بسيار زيادي به رباتيك دارم و تازه كار هم هستم مي خواستم طريقه ي ساخت ربات مسير ياب را به صورت ساده با نقشه شماتيك و مدار چاپي آن را توضيح دهيد بسيار متشكرم.
پاسـخ : سلام محمد جان
حقیقتش ما در اینجا قصد ساخت ربات آتش نشان رو داریم و باید این کار رو تا انتها دنبال کنیم، پیشنهاد می کنم اگر واقعاً تازه کار هستید با ما پیش بیاید و روی همین ربات آتش نشان سرمایه گذاری کنید.
به هر حال براتون آرزوی موفقیت میکنم

فرستنده :
barbod HyperLink HyperLink 1386/12/1
مـتـن : به مظر من چوت مبحث رو از ابتدا شروع کردید خیلی خوبه امیدوارم آموزشهاتون ادامه داشته باشه موفق باشید
پاسـخ : ممنونم دوست عزیز، حتماً همینطور خواهد بود

فرستنده :
رامین HyperLink HyperLink 1386/12/1
مـتـن : سایت فوق العاده ای دارید . اگر ممکن است نقشه مدارهای ربات را درسایت بگذاریدواگر ازروی نقشه آموزش دهید بهتر است . البته این پیشنهاد بود .
پاسـخ : سلام رامين جان
ممنونم، هدف ما اینکه قدم به قدم با کمک شما پیش بریم و نقشه ی ربات رو با هم طراحی کنیم، اگر ما از الان نقشه رو روی سایت قرار بدیم روال کار یه مقدار مختل می شه.
به هر حال ممنونم از پیشنهادت

فرستنده :
nima HyperLink HyperLink 1386/12/1
مـتـن : kashki adresse sitehairo ke mitunim az akhbare robotic khabar begirim,bezarin vasamun..mamnoonam khaste nabashid agha faraz!
پاسـخ : سلان نیما جان
مشکل اینجاست که سایت رسمی برای اخبار رباتیک فعلاً در ایران وجود ندارد که من بخوام به شما معرفی کنم. سایت های متعددی در این زمینه فعالیت می کنند، ولی هیچ کدام اخبار جامعی در اختیار شما قرار نخواهند داد. شاید با یه کم جستجو در سایت های Search مثله Google بتونید اخبار نسبتاً مناسبی پیدا کنید.
موفق باشی دوست عزیز

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1386/12/1
مـتـن : salam mikhastam begam mishe kami dar morede sensor tozih bedin
پاسـخ : سلام
سنسور در حالت کلی به معنای حسگر است، حسگر ممکن است حسگر دما، نور، حرارت، گاز یا..... باشد.در مورد سنسور نوری نیز در جلسه ی 6 توضیحاتی داده شده...
موفق باشید

فرستنده :
کلاغ سفید HyperLink HyperLink 1386/12/1
مـتـن : سلام کاکو!
داری کاری می کنی کارسون. خیلی با حالی.
ولی قول و قراری که می ذاری پایبند باشید.(انتقاد اساسی).
میگما، من میخوام یه Deminer بسازم. می شه راهنماییم کنی؟
اگه مطلب یا پروژه ای داری واسم میل کنید.
قبلا ازت کلی ممنونم.
پاسـخ : سلام
ممنون دوست عزیز
در مورد Diminer باید خدمتتون عرض کنم که این ربات واقعاً ساختش برای دانش آموزان دبیرستانی سخت و سنگینه، نیاز به مقدمات و تجربه ی فراوون داره(البته اگه بخوای حضور پررنگی داشته باشی)
من پیش نهاد می کنم شما روی ربات های ساده تر(مثلاً مسیریاب یا آتش نشان یا حداکثر فوتبالیست کوچک(Junior)) سرمایه گذاری کن.
موفق باشی دوست عزیز

فرستنده :
اختروش HyperLink HyperLink 1386/11/30
مـتـن : با سلام
مطالب واقعا مفیدی دارین
اگه بتونین در کنار همین مطالب در مورد کد نویسی روبات توضیحاتی رو بدین خیلی خوب میشه و به درد خیلی ها می خوره
اگر هم چنین امکانی وجود نداره لطفا صفحه ای رو به من معرفی کنید که آموزش کد نویسی روبات رو به طور کامل از اول داده باشه
با تشکر یکی از دانش آموزان تیزهوشان زاهدان
پاسـخ : سلام
خیلی ممنونم، ما در برنامه هامون آموزش کدنویسی میکروکنترلر خواهیم داشت، البته بعد از ارایه ی بحث دیجیتال...
موفق باشید دوست عزیز

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content