XMod
 جلسه‌ی نوزدهم
جلسه‌ی نوزدهم
تکمیل مدار اصلی ربات مسیریاب ساده...

به نام خدا

سلام به همه‌ي دوستان عزيزم

طبق قولي که داده بوديم از اين به بعد تا پايان تابستون، انشاالله ما هر 5 روز يک جلسه مطلب جديد بر روي سايت قرار خواهيم داد. اميدوارم دوستاني هم که از سرعت پايين کار گلايه داشتند، از روند فعلي کار راضي باشند.

بدون مقدمه ي بيشتر وارد بحث مي شويم...

در جلسه قبل در مورد الگوريتم کلي حرکت يک ربات مسير ياب براي دنبال کردن خط آشنا شديم و ديديم ربات براي دنبال کردن خط بايد با توجه به اطلاعاتي که از سنسورها دريافت مي کند، هرگاه سنسور هر سمت خط را ديد(يعني هرگاه بر روي خط قرار گرفت و خط را حس کرد)، موتور متناظر همان سمت خاموش شود تا ربات روي خط باقي بماند.

همچنين در جلسه ي پيش توضيح داده شد که چگونه مي توان به وسيله ي يک جفت گيرنده فرستنده ي مادون قرمز، خط سياه را در زمينه ي سفيد تشخيص داد.

همانطور که در جلسه ي پنجم توضيح داده شد، ربات به 3 قسمت تقسيم مي شود: 1-ورودي ها 2-پردازش 3-خروجي

تا به اينجا ما در مورد قسمت ورودي هاي ربات، يعني همان گيرنده فرستنده ها توضيحاتي داده ايم. پيشنهاد مي شود براي بالاتر رفتن دقت ربات، براي هر طرف، 3 جفت گيرنده _فرستنده بر روي ربات تعبيه شود.دوستان اگر روي لحيم کاري بردهاي سوراخ دار(يا فيبري) تسلط دارند، مي توانند اين 6 جفت گيرنده_فرستنده را بر روي يک برد هزارسوراخ(فيبري) لحيم کنند.(مانند آخرين عکس جلسه ي پيش ).

اما در مورد بخش پردازش...

بخش پردازشگر و کنترل کننده ي مرکزي

در اين قسمت ما بايد با توجه به آموخته هاي فعلي خود بتوانيم مداري طراحي کنيم که بتواند الگوريتم مورد نظر ما را پياده سازي کند. يعني 3 سنسور هر طرف را چک کند و اگر هر کدام خط را ديدند به موتور آن سمت دستور خاموش شدن بدهد. براي اينکار، با توجه به اينکه رنگ زمينه سفيد، و رنگ خط سياه است، بهتر است براي راه اندازي سنسورها از مدار شماره 2(به جلسه ي 14 مراجعه شود) استفاده شود. سپس يک AND 3 ورودي درست کرده(به جلسه ي هفدهم مراجعه شود) و خروجي سنسورها را به اين 3 ورودي وصل کنيم.

به همين ترتيب براي 3 سنسور طرف ديگر هم همين مدار را مي بنديم.

حال نتيجه ي مدار را بررسي مي کنيم. (به عنوان مثال سمت راست را بررسي مي کنيم)

در حالت عادي که هيچ يک از سنسورها روي خط نيستند، سنسورها در ناحيه ي سفيد رنگ هستند و خروجي انها 1 منطقي است و در نتيجه، خروجي AND نيز 1 مي باشد، و اگر هر کدام از سنسورها بر روي خط بروند، خروجي آ ن سنسور 0 مي شود و در نتيجه خروجي AND نيز 0 منطقي مي شود.

حالا چگونه به وسيله ي خروجي AND هر طرف موتور آن سمت را خاموش و روشن کنيم؟


بخش خروجي ربات(کنترل موتورها)

ما در اين قسمت بايد مداري را براي موتورها ببنديم که بتوان با آن، به وسيله ي خروجيِ ANDي که در قسمت پردازشگر آماده کرده ايم، موتور را روشن و خاموش کرد. يعني هرگاه خروجي AND ، 1 منطقي بود، موتور روشن باشد و هرگاه خروجي AND ، 0 منطقي بود، موتور خاموش شود.

اين مدار همانطور که احتمالاً حدس زده ايد بسيار ساده است، فقط کافيست ما پايه ي – موتور هر سمت را به – منبع تغذيه متصل کنيم، و + آن موتور را هم نيز به خروجي AND هر طرف وصل کنيم.

حالا مدار اصلي ربات را به صورت شماتيک رسم مي کنيم.



نکته: در مدار بالا، براي مختصرتر شدن مدار شماتيک، فرستنده هاي مادون قرمز در مدار کشيده نشده اند، دوستان فراموش نکنند که در مدار اصلي در کنار هر گيرنده بايد يک فرستنده تعبيه شود!!

نکته ي بسيار مهم:

همانطور که در شکل مي بينيد، خروجي آي سي 7408 مستقيماً به موتورها متصل نشده است، بلکه وارد بافر شده و از از پايه ي متناظر به موتور وصل شده. همانطور که در جلسات قبل نيز گفته شده بود، آي سي هاي معمولي مثل 7408 و 7432 و ...، جريان دهي پاييني دارند و نمي توان آن ها را مستقيماً به موتور يا ساير قطعاتي که جريان بالايي مي خواهند متصل کرد، به همين منظور ما از بافر74245 استفاده مي کنيم. اما معمولاَ اين أي سي نيز توانايي راه اندازي موتور ربات را ندارد. ساده‌ترين راه براي حل اين مشكل، يك تقويت ترانزيستوري ساده است. يعني خروجي بافر را توسط يك ترانزيستور(مثلاً TIP41) تقويت كنيم. در صورت استفاده از ترانزيستور معمولاً ديگر نيازي به استفاده از بافر نيست و مي‌توان خروجي آي سي 7408 را مستقيماً به پايه‌ي Base ترانزيستور متصل نمود و  آن را به اين شكل تقويت كرد.

 
البته براي موتورها قوي تر، بايد از درايورهاي مخصوص مثل L298 استفاده کنيم که جلسه ي بعد به آن اشاره خواهد شد.

همچنين در جلسه ي بعد با آي سي ULN2003 نيز آشنا خواهيد شد (براي راه اندازي موتور). چند نکته ي حرفه اي هم در مورد ربات مسير ياب مطرح خواهيم کرد.

موفق و پيروز باشيد.تا جلسه ي آينده خدا نگه دار

دوست شما، فراز

 


جلسه‌ي هجدهم

صفحه ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي بيستم


1387/5/26 لينک مستقيم

فرستنده :
hichkas HyperLink HyperLink 1388/1/17
مـتـن : سلام فراز جان عزیز
می خواستم بدونم برای سنسورها و icبافروic7408یه باتری کتابی 9vروباicرگولاتوربه5vتبدیل کنم برای کل مدار بسه یا باید تقذیه هر کدوم جدا باشه ؟؟؟؟؟؟؟
خواهش میکنم کامل توضیح بده.
ممنونم فراز جان
پاسـخ : سلام دوست عزيز
بله، براي اين ربات كافيست، اما اگر موتور‌هاي شما 12 ولت باشد و از L298 استفاده كرده باشيد، بايد يك تغذيه‌ي 12 ولت جداگانه‌هم به پايه‌ي Vs در آي‌سي L298 بدهيد. موفق باشي

فرستنده :
hichkas HyperLink HyperLink 1387/12/7
مـتـن : سلام آقا فراز گل
ببخشید که من زیاد سوال میکنم دیگه درس روبوتیک و کنجکاوی های من
چند تا سوال داشتم:1. شما در جلسه 8درباره آی سی بافر74245گفتیدکه پایه1یا همانDIRاگربه زمین متصل شود,جهت بافرها از BبهAاست(یعنیBورودی وAخروجی است).
پس چرا در نقشه شماتیک مدار ربات با اینکه پایه1یا همانDIRبه زمین وصل شده است جهت بافر از AبهBاست؟؟؟؟؟!!!!!
2.شماگفتیدکه بافرها از0شروع می شوند!پس چرا بافرها از1شروع شده اند؟؟؟!!!!
3.میشه برای فرستنده بکار رفته در ربات,همه فرستنده ها را سری کردوقبل ازاولین فرستنده برای همه یک مقاومت100اهم با آنها سری کرد؟؟؟
4.عکسی که از ربات در گوشه سمت راست وبالا هست, از بالای ربات هست یا از زیر؟؟؟
ممنون که به سوال هایم پاسخ میدهید.
شهادت مظلومانه سالار شهیدان اباعبدالله حسین(ع)را به شماوتمام مسلمانان جهان تسلیت میگم.
پاسـخ : سلام دوست عزيز
ممنون از دقت نظرتون، خيلي عاليِ.
در مورد سوال اول من اشتباه كرده بودم و حق با شماست. نقشه رو اصلاح كردم.
سوال دومتون هم متوجه نشدم، لطفاً بيشتر توضيح بديد.
در مورد سوال سوم : اگر اين كار را بكنيد، جريان كافي براي فعال شدن فرستنده‌ها تامين نمي‌شود و فرستنده‌ها نور كافي را از خود ساتع نمي‌كنند، زيرا جرياني كه بايد به يك فرستنده ميرسيده، حالا بايد بين 3 فرستنده تقسيم شود. در نتيجه شما بايد يا يك مقاومت 33 اهم ببنديد، يا 3 مقاومت 100 اهم را با يكديگر موازي كنيد تا جريان كافي براي مدار تامين شود.
موفق باشي دوست عزيزم

فرستنده :
مهدی HyperLink HyperLink 1387/12/7
مـتـن : با سلام
سایت بسیار خوب و مفیدی است. از اطلاعات گذاشته شده متشکریم.
اما مدارهای ج 19 قابل مشاهده نیست. لطفا بررسی کنید.
با تشکر.
پاسـخ : سلام مهدي جان
ممنون از تذكرت، فكر مي‌كنم مشكل برطرف شد.موفق باشي

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/6/15
مـتـن : این مدار به منبع تغذیه چند ولت نیاز داره ؟و کدام سیم ها به مثبت و کدام یک باید به منفی وصل شود؟ لطفا با توجه به این که من یک مبتدی تمام عیارم کامل پاسخ دهید. در ضمن اگر تمام ایترنت را بگردیم جایی مطالبی به این جالبی با مطالبی یه این کاملی نمی توان پیدا کرد.با تشکر...
پاسـخ : سلام دوست عزیز
این مدار باید تغذیه ی 5 ولت داشته باشه، زیرا آی سی های منطقی(And, or,...) باید حتماً تغذیه ی 5 ولت داشته باشند.
جاهایی که Vcc نوشته شده باید به + (در این مدار 5 ولت است) و جاهایی که چند خط کوچک موازی کشیده شده که به شکل یک مثلث هستند، باید به - وصل شود. البته این مطالب در جلسات قبل توضیح داده شده...
موفق و پیروز باشید.

فرستنده :
مصطفی HyperLink HyperLink 1387/6/2
مـتـن : سلام . از سایت خوبتون ممنون. من تازه با شما همراه شدم و خیلی عقب هستم. اگر از حالا مطالب قبلی را به طور فشرده کار کنم آیا می توانم به شما برسم؟ در رابطه با برنامه نویسی ربات ها هم می خواستم بدانم از چه زبان هایی می شود استفاده کرد و کدام بهتر و راحت تر است؟ باز هم ممنون
پاسـخ : سلام دوست عزیزم
خوشحالم که به جمع ما پیوستی، امیدوارم بتونی از سایت به خوبی استفاده کنی.
اصلاً نگران عقب بودنت نباش، یه کم تلاش کنی می تونی به سرعت به ما برسی. در مورد برنامه نویسی ربات هم هنوز یه کم زوده که بحث کنیم، انشاالله به موقع در موردش مفصل بحث می کنیم.
موفق باشی

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1387/6/2
مـتـن : سلام،خيلي ممنون از اينكه يه برنامه براي كلاسا گذاشتين!
پاسـخ : سلام، خوهش می کنم

فرستنده :
فاطيما HyperLink HyperLink 1387/6/2
مـتـن : سلام فراز.من دانشجوي ترم دوم كامپيوتر هستم توي رشته خودم واردم ولي ميخوام علم روبوتيك رو هم ياد بگيرم به نظرت رشته تحصيليم چقدر ميتونه كمكم كنه واينكه كتاب ديگه اي لازم نيست بخونم واينكه به نظرت اين ره كه من ميخوام بيام به تركستان نيست وميتونم مطمين بشم از عمر واستعدادم درست استفاده مي كنم چون من يه مدت دنبال هك رفتم ولي اهلش بهم گفت وقت تلف كردنه حالا ميخوام از تو به عنوان يه پيش كسوت روبوتيك مشورت بگيرم اميدوارم دوستانه راهنماييم كني...
پاسـخ : سلام دوست عزیز
رشته ی شما برای رباتیک کاملاً مناسبه، فقط شما باید کمی با رباتیک آشنا تر بشید که ببینید به کدوم بخش رباتیک بیشتر علاقه دارید و بعد کار رو حرفه ای دنبال کنید.
رباتیک رو شما نباید با هک و چیزای اینطوری مقایسه کنید، رباتیک تلفیقی از آموخته های و خلاقیت و ابتکار شماست و در سطح جهان اهمیت و جایگاه ویژه ای داره!!!
موفق و پیروز باشید

فرستنده :
روحی HyperLink HyperLink 1387/6/2
مـتـن : سلام خسته نباشید.
خیلی خوشحال شدم که این سایت رو پیدا کردم
خیلی خیلی ممنون از مطالب خیلی خوبتون.
ولی خوب بازم سر قولتون نیستین...
فقط خواهشا زود به زود مطلب بزارین.خیلی خیلی ممونون میشم.
تا بعدخدا نگهدار
پاسـخ : سلام دوست عزیز
خوشحالم که شما هم به جمع ما اضافه شدید، انشاالله بتونید از مطالب به خوبی استفاده کنید. حتماً!!
موفق و پیروز باشید

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 جلسه‌ی نوزدهم
جلسه‌ی نوزدهم
تکمیل مدار اصلی ربات مسیریاب ساده...

به نام خدا

سلام به همه‌ي دوستان عزيزم

طبق قولي که داده بوديم از اين به بعد تا پايان تابستون، انشاالله ما هر 5 روز يک جلسه مطلب جديد بر روي سايت قرار خواهيم داد. اميدوارم دوستاني هم که از سرعت پايين کار گلايه داشتند، از روند فعلي کار راضي باشند.

بدون مقدمه ي بيشتر وارد بحث مي شويم...

در جلسه قبل در مورد الگوريتم کلي حرکت يک ربات مسير ياب براي دنبال کردن خط آشنا شديم و ديديم ربات براي دنبال کردن خط بايد با توجه به اطلاعاتي که از سنسورها دريافت مي کند، هرگاه سنسور هر سمت خط را ديد(يعني هرگاه بر روي خط قرار گرفت و خط را حس کرد)، موتور متناظر همان سمت خاموش شود تا ربات روي خط باقي بماند.

همچنين در جلسه ي پيش توضيح داده شد که چگونه مي توان به وسيله ي يک جفت گيرنده فرستنده ي مادون قرمز، خط سياه را در زمينه ي سفيد تشخيص داد.

همانطور که در جلسه ي پنجم توضيح داده شد، ربات به 3 قسمت تقسيم مي شود: 1-ورودي ها 2-پردازش 3-خروجي

تا به اينجا ما در مورد قسمت ورودي هاي ربات، يعني همان گيرنده فرستنده ها توضيحاتي داده ايم. پيشنهاد مي شود براي بالاتر رفتن دقت ربات، براي هر طرف، 3 جفت گيرنده _فرستنده بر روي ربات تعبيه شود.دوستان اگر روي لحيم کاري بردهاي سوراخ دار(يا فيبري) تسلط دارند، مي توانند اين 6 جفت گيرنده_فرستنده را بر روي يک برد هزارسوراخ(فيبري) لحيم کنند.(مانند آخرين عکس جلسه ي پيش ).

اما در مورد بخش پردازش...

بخش پردازشگر و کنترل کننده ي مرکزي

در اين قسمت ما بايد با توجه به آموخته هاي فعلي خود بتوانيم مداري طراحي کنيم که بتواند الگوريتم مورد نظر ما را پياده سازي کند. يعني 3 سنسور هر طرف را چک کند و اگر هر کدام خط را ديدند به موتور آن سمت دستور خاموش شدن بدهد. براي اينکار، با توجه به اينکه رنگ زمينه سفيد، و رنگ خط سياه است، بهتر است براي راه اندازي سنسورها از مدار شماره 2(به جلسه ي 14 مراجعه شود) استفاده شود. سپس يک AND 3 ورودي درست کرده(به جلسه ي هفدهم مراجعه شود) و خروجي سنسورها را به اين 3 ورودي وصل کنيم.

به همين ترتيب براي 3 سنسور طرف ديگر هم همين مدار را مي بنديم.

حال نتيجه ي مدار را بررسي مي کنيم. (به عنوان مثال سمت راست را بررسي مي کنيم)

در حالت عادي که هيچ يک از سنسورها روي خط نيستند، سنسورها در ناحيه ي سفيد رنگ هستند و خروجي انها 1 منطقي است و در نتيجه، خروجي AND نيز 1 مي باشد، و اگر هر کدام از سنسورها بر روي خط بروند، خروجي آ ن سنسور 0 مي شود و در نتيجه خروجي AND نيز 0 منطقي مي شود.

حالا چگونه به وسيله ي خروجي AND هر طرف موتور آن سمت را خاموش و روشن کنيم؟


بخش خروجي ربات(کنترل موتورها)

ما در اين قسمت بايد مداري را براي موتورها ببنديم که بتوان با آن، به وسيله ي خروجيِ ANDي که در قسمت پردازشگر آماده کرده ايم، موتور را روشن و خاموش کرد. يعني هرگاه خروجي AND ، 1 منطقي بود، موتور روشن باشد و هرگاه خروجي AND ، 0 منطقي بود، موتور خاموش شود.

اين مدار همانطور که احتمالاً حدس زده ايد بسيار ساده است، فقط کافيست ما پايه ي – موتور هر سمت را به – منبع تغذيه متصل کنيم، و + آن موتور را هم نيز به خروجي AND هر طرف وصل کنيم.

حالا مدار اصلي ربات را به صورت شماتيک رسم مي کنيم.



نکته: در مدار بالا، براي مختصرتر شدن مدار شماتيک، فرستنده هاي مادون قرمز در مدار کشيده نشده اند، دوستان فراموش نکنند که در مدار اصلي در کنار هر گيرنده بايد يک فرستنده تعبيه شود!!

نکته ي بسيار مهم:

همانطور که در شکل مي بينيد، خروجي آي سي 7408 مستقيماً به موتورها متصل نشده است، بلکه وارد بافر شده و از از پايه ي متناظر به موتور وصل شده. همانطور که در جلسات قبل نيز گفته شده بود، آي سي هاي معمولي مثل 7408 و 7432 و ...، جريان دهي پاييني دارند و نمي توان آن ها را مستقيماً به موتور يا ساير قطعاتي که جريان بالايي مي خواهند متصل کرد، به همين منظور ما از بافر74245 استفاده مي کنيم. اما معمولاَ اين أي سي نيز توانايي راه اندازي موتور ربات را ندارد. ساده‌ترين راه براي حل اين مشكل، يك تقويت ترانزيستوري ساده است. يعني خروجي بافر را توسط يك ترانزيستور(مثلاً TIP41) تقويت كنيم. در صورت استفاده از ترانزيستور معمولاً ديگر نيازي به استفاده از بافر نيست و مي‌توان خروجي آي سي 7408 را مستقيماً به پايه‌ي Base ترانزيستور متصل نمود و  آن را به اين شكل تقويت كرد.

 
البته براي موتورها قوي تر، بايد از درايورهاي مخصوص مثل L298 استفاده کنيم که جلسه ي بعد به آن اشاره خواهد شد.

همچنين در جلسه ي بعد با آي سي ULN2003 نيز آشنا خواهيد شد (براي راه اندازي موتور). چند نکته ي حرفه اي هم در مورد ربات مسير ياب مطرح خواهيم کرد.

موفق و پيروز باشيد.تا جلسه ي آينده خدا نگه دار

دوست شما، فراز

 


جلسه‌ي هجدهم

صفحه ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي بيستم


1387/5/26 لينک مستقيم

فرستنده :
hichkas HyperLink HyperLink 1388/1/17
مـتـن : سلام فراز جان عزیز
می خواستم بدونم برای سنسورها و icبافروic7408یه باتری کتابی 9vروباicرگولاتوربه5vتبدیل کنم برای کل مدار بسه یا باید تقذیه هر کدوم جدا باشه ؟؟؟؟؟؟؟
خواهش میکنم کامل توضیح بده.
ممنونم فراز جان
پاسـخ : سلام دوست عزيز
بله، براي اين ربات كافيست، اما اگر موتور‌هاي شما 12 ولت باشد و از L298 استفاده كرده باشيد، بايد يك تغذيه‌ي 12 ولت جداگانه‌هم به پايه‌ي Vs در آي‌سي L298 بدهيد. موفق باشي

فرستنده :
hichkas HyperLink HyperLink 1387/12/7
مـتـن : سلام آقا فراز گل
ببخشید که من زیاد سوال میکنم دیگه درس روبوتیک و کنجکاوی های من
چند تا سوال داشتم:1. شما در جلسه 8درباره آی سی بافر74245گفتیدکه پایه1یا همانDIRاگربه زمین متصل شود,جهت بافرها از BبهAاست(یعنیBورودی وAخروجی است).
پس چرا در نقشه شماتیک مدار ربات با اینکه پایه1یا همانDIRبه زمین وصل شده است جهت بافر از AبهBاست؟؟؟؟؟!!!!!
2.شماگفتیدکه بافرها از0شروع می شوند!پس چرا بافرها از1شروع شده اند؟؟؟!!!!
3.میشه برای فرستنده بکار رفته در ربات,همه فرستنده ها را سری کردوقبل ازاولین فرستنده برای همه یک مقاومت100اهم با آنها سری کرد؟؟؟
4.عکسی که از ربات در گوشه سمت راست وبالا هست, از بالای ربات هست یا از زیر؟؟؟
ممنون که به سوال هایم پاسخ میدهید.
شهادت مظلومانه سالار شهیدان اباعبدالله حسین(ع)را به شماوتمام مسلمانان جهان تسلیت میگم.
پاسـخ : سلام دوست عزيز
ممنون از دقت نظرتون، خيلي عاليِ.
در مورد سوال اول من اشتباه كرده بودم و حق با شماست. نقشه رو اصلاح كردم.
سوال دومتون هم متوجه نشدم، لطفاً بيشتر توضيح بديد.
در مورد سوال سوم : اگر اين كار را بكنيد، جريان كافي براي فعال شدن فرستنده‌ها تامين نمي‌شود و فرستنده‌ها نور كافي را از خود ساتع نمي‌كنند، زيرا جرياني كه بايد به يك فرستنده ميرسيده، حالا بايد بين 3 فرستنده تقسيم شود. در نتيجه شما بايد يا يك مقاومت 33 اهم ببنديد، يا 3 مقاومت 100 اهم را با يكديگر موازي كنيد تا جريان كافي براي مدار تامين شود.
موفق باشي دوست عزيزم

فرستنده :
مهدی HyperLink HyperLink 1387/12/7
مـتـن : با سلام
سایت بسیار خوب و مفیدی است. از اطلاعات گذاشته شده متشکریم.
اما مدارهای ج 19 قابل مشاهده نیست. لطفا بررسی کنید.
با تشکر.
پاسـخ : سلام مهدي جان
ممنون از تذكرت، فكر مي‌كنم مشكل برطرف شد.موفق باشي

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/6/15
مـتـن : این مدار به منبع تغذیه چند ولت نیاز داره ؟و کدام سیم ها به مثبت و کدام یک باید به منفی وصل شود؟ لطفا با توجه به این که من یک مبتدی تمام عیارم کامل پاسخ دهید. در ضمن اگر تمام ایترنت را بگردیم جایی مطالبی به این جالبی با مطالبی یه این کاملی نمی توان پیدا کرد.با تشکر...
پاسـخ : سلام دوست عزیز
این مدار باید تغذیه ی 5 ولت داشته باشه، زیرا آی سی های منطقی(And, or,...) باید حتماً تغذیه ی 5 ولت داشته باشند.
جاهایی که Vcc نوشته شده باید به + (در این مدار 5 ولت است) و جاهایی که چند خط کوچک موازی کشیده شده که به شکل یک مثلث هستند، باید به - وصل شود. البته این مطالب در جلسات قبل توضیح داده شده...
موفق و پیروز باشید.

فرستنده :
مصطفی HyperLink HyperLink 1387/6/2
مـتـن : سلام . از سایت خوبتون ممنون. من تازه با شما همراه شدم و خیلی عقب هستم. اگر از حالا مطالب قبلی را به طور فشرده کار کنم آیا می توانم به شما برسم؟ در رابطه با برنامه نویسی ربات ها هم می خواستم بدانم از چه زبان هایی می شود استفاده کرد و کدام بهتر و راحت تر است؟ باز هم ممنون
پاسـخ : سلام دوست عزیزم
خوشحالم که به جمع ما پیوستی، امیدوارم بتونی از سایت به خوبی استفاده کنی.
اصلاً نگران عقب بودنت نباش، یه کم تلاش کنی می تونی به سرعت به ما برسی. در مورد برنامه نویسی ربات هم هنوز یه کم زوده که بحث کنیم، انشاالله به موقع در موردش مفصل بحث می کنیم.
موفق باشی

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1387/6/2
مـتـن : سلام،خيلي ممنون از اينكه يه برنامه براي كلاسا گذاشتين!
پاسـخ : سلام، خوهش می کنم

فرستنده :
فاطيما HyperLink HyperLink 1387/6/2
مـتـن : سلام فراز.من دانشجوي ترم دوم كامپيوتر هستم توي رشته خودم واردم ولي ميخوام علم روبوتيك رو هم ياد بگيرم به نظرت رشته تحصيليم چقدر ميتونه كمكم كنه واينكه كتاب ديگه اي لازم نيست بخونم واينكه به نظرت اين ره كه من ميخوام بيام به تركستان نيست وميتونم مطمين بشم از عمر واستعدادم درست استفاده مي كنم چون من يه مدت دنبال هك رفتم ولي اهلش بهم گفت وقت تلف كردنه حالا ميخوام از تو به عنوان يه پيش كسوت روبوتيك مشورت بگيرم اميدوارم دوستانه راهنماييم كني...
پاسـخ : سلام دوست عزیز
رشته ی شما برای رباتیک کاملاً مناسبه، فقط شما باید کمی با رباتیک آشنا تر بشید که ببینید به کدوم بخش رباتیک بیشتر علاقه دارید و بعد کار رو حرفه ای دنبال کنید.
رباتیک رو شما نباید با هک و چیزای اینطوری مقایسه کنید، رباتیک تلفیقی از آموخته های و خلاقیت و ابتکار شماست و در سطح جهان اهمیت و جایگاه ویژه ای داره!!!
موفق و پیروز باشید

فرستنده :
روحی HyperLink HyperLink 1387/6/2
مـتـن : سلام خسته نباشید.
خیلی خوشحال شدم که این سایت رو پیدا کردم
خیلی خیلی ممنون از مطالب خیلی خوبتون.
ولی خوب بازم سر قولتون نیستین...
فقط خواهشا زود به زود مطلب بزارین.خیلی خیلی ممونون میشم.
تا بعدخدا نگهدار
پاسـخ : سلام دوست عزیز
خوشحالم که شما هم به جمع ما اضافه شدید، انشاالله بتونید از مطالب به خوبی استفاده کنید. حتماً!!
موفق و پیروز باشید

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content