XMod
 جلسه‌ی بیست و دوم
جلسه‌ی بیست و دوم
میکرو‌کنترلر و مقدمات ...

از ابن جلسه ما وارد مبحث میکروکنترلر می‌شویم. این مبحث نسبت به مباحث قبلی، نیازمند توجه و دقت بیشتری است و دوستان باید زمان بیشتری برای آموزش این مبحث صرف کنند. بخشی از این مبحث مربوط به برنامه نویسی تحت زبان C است که ما سعی می کنیم دوستان رو در حد کمی با مقدمات برنامه نویسی در این زبان نیز آشنا کنیم.


جلسه‌ي بيست و يكم

صفحه‌ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي بيست و سوم


به نام خدا

با عرض سلام خدمت همه‌ي دوستان عزيزم

اميدوارم تا اين جلسه مطالب مفيد بوده باشند و دوستان عزيز توانسته باشند از اين مطالب به خوبي استفاده کنند. از ابن جلسه ما وارد مبحث ميکروکنترلر مي شويم. اين مبحث نسبت به مباحث قبلي، نيازمند توجه و دقت بيشتري است و دوستان بايد زمان بيشتري براي آموزش اين مبحث صرف کنند. بخشي از اين مبحث مربوط به برنامه نويسي تحت زبان C مي باشد که ما سعي مي کنيم دوستان رو در حد کمي با مقدمات برنامه نويسي در اين زبان نيز آشنا کنيم.

 

   ميکروکنترلر در زبان انگليسي به معني «ريز کنترل کننده" است. اين قطعه در واقع يک کنترل کننده ي مرکزي و يک مرکز تصميم گيري و هدايت براي مدارهاي ماست. اين قطعه يک آي سي است که مي تواند توسط کاربر برنامه ريزي شود. برنامه ريزي آن نيز توسط زبان هاي مختلف برنامه نويسي مانند C، اسمبلي و basic انجام مي شود.

   فقط کافيست تمام ورودي و خروجي هاي مدار يا ربات خود را در اختيار ميکرو کنترلر قرار دهيم و سپس الگوريتم مورد نظر خود را تحت يکي از اين زبان هاي برنامه نويسي پياده سازي کرده و ميکروکنتلر را برنامه ريزي کنيم، حالا اين قطعه به راحتي ربات يا مدار ما را به طور کامل کنترل مي کند.



   تصوير بالا تصوير يک ميکروکنترلر ATmega16L است. اين ميکرو کنترلر يک آي سي 40 پايه از خانواده ي ميکروکنترلرهاي AVR است و به دليل ويژگي هاي خاص و قيمت مناسبش(حدوداً 2000تومان)، به عنوان يکي از پرکاربردترين و معروف ترين انواع ميکروکنترلرها در جهان شناخته شده است. به همين دليل ما نيز آموزش کار با همين ميکروکنترلر را خواهيم داد. البته اين به اين مفهوم نيست که ما اگر ميکروکنترلرATmega16L را آموزش ببينيم فقط مي تونيم فقط با همين ميکروکنترلر کار کنيم، بلکه کار کردن با ساير ميکروکنترلرهاي خانواده ي AVR را نيز فرا مي گيريم و فقط کافيست چند نکته ي کوچک در مورد ميکروکنترلر هاي ديگر اين خانواده ياد بگيريم تا بتوانيم با آن ها نيز کار کنيم.

   جالبه بدونيد که اولين ميکروکنترلرها در دهه ي 80 ميلادي ساخته شد، که هنوز هم کار با آن ميکروکنترلرها در بسياري از دانشگاه ها و مراکز مختلف آموزشي، آموزش داده مي شود.

خوب، حالا کمي با اين قطعه ي جادويي بيشتر آشنا بشويم...

   ميکروکنترلر يک ريز پردازنده (Processor) است که مي تواند ورودي و خروجي هاي متعدد داشته باشد. يعني تعددادي ورودي از محيط دريافت کند و طبق برنامه ريزي هايي که روي آن انجام شده، خروجي هايي متناسب با آن ها صادر کند.

   ما براي برنامه ريزي اين قطعه، از زبان C که يکي از کاملترين زبان هاي برنامه نويسي روز دنياست، استفاده مي کنيم.

توضيحات ابتدايي در مورد قسمت هاي نرم افزاري:

 

   به برنامه اي که توسط کاربر نوشته مي شود، Source گفته مي شود. اين برنامه بايد توسط يک نرم افزار، به زبان قابل فهم براي ميکروکنترلر تبديل شود. به اين نرم افزار کامپايلر مي گويند. به اين برنامه ي کامپايل شده نيز، يک Object مي گويند. حالا بايد اين Object توسط نرم افزار ديگري به چيپ (Chip) يا همان آي سي منتقل شود. به اين عمل، يعني انتقال برنامه ي کامپايل شده به چيپ، پروگرام کردن مي گويند و به نرم افزاري که اين کار را انجام مي دهد پروگرامر (Programmer) مي گويند. محيطي که ما در آن برنامه ي مورد نظر خود را مي نويسيم (تايپ مي کنيم) Editor نام دارد. اين نرم افزار ما را در خلل برنامه نويسي بسيار کمک مي کند، مثلاً کلمات رزرو شده و غير قابل تعويض را با رنگها و فونت هاي گوناگون براي ما برجسته مي کند.

   اين 3 برنامه، يعني کامپايلر، پروگرامر و اديتور، در غالب نرم افزاري به نام "Code Vision" توسط شرکت HP به بازار عرضه شده است . کاربر با نصب اين نرم افزار بر روي کامپيوتر شخصي خود، در حقيقت هر 3 برنام را، به علاوه ي چندين قابليت و برنامه ي جانبي ديگر را که در جلسات آينده با آن ها آشنا خواهيد شد، بر روي دستگاه خود نصب کرده است. در واقع Code vision يک بسته‌ي نرم افزاري کامل و جامع براي خانواده ي AVR است که تمام نيازهاي نرم افزاري ما را براي کار کردن با ميکروکنترلرهاي اين خانواده برطرف مي کند.
در جلسات آينده در مورد اين نرم افزار بيش تر توضيح خواهيم داد.

توضيحات مقدماتي در مورد قسمت هاي سخت افزاري:

   ميکروکنترلر ATmega16L داراي 4 پورت (Port) يا درگاه است. هر پورت داراي 8 پايه است که مي توانند به عنوان ورودي يا خروجي استفاده شوند. در حقيقت اين ميکروکنترلر داراي 32 پايه براي دريافت اطلاعات و يا صدور دستورات مختلف براي کنترل ساير قطعات است. 8 پايه ي ديگر نيز وظايف مختلفي بر عهده دارند که در جلسات آينده در مورد آن ها نيز توضيح داده خواهد شد.

   در بعضي از ميکروکنترلرها براي انتقال برنامه به چيپ (پروگرام کردن چيپ)، از يک مدار جانبي به نام "Micro controller programmer" استفاده مي کنند و چيپ را در آن مدار قرار داده و چيپ بايد فقط روي آن مدار پروگرام شود. ATmega16L اين قابليت را دارد که بدون هيچگونه مدار خارجي و فقط به وسيله ي چند رشته سيم معمولي، بر روي خود ربات يا مدار اصلي پروگرام شود. اين قابليت به اختصار ISP يا (In System programing) نام دارد. اين قابليت يکي از بزرگترين مزيت هاي اين نوع ميکروکنترلر به شمار مي رود. زيرا ديگر نيازي به صرف هزينه ي اضافي براي خريد اين مدار نيست. علاوه بر اين ديگر نيازي نيست چيپ هر بار براي پروگرام شدن از روي ربات جدا شود.

 

   در مورد ميکروکنترلر مطالب بسيار گسترده و زيادي وجود دارد، تا جايي که به عنوان يکي از درس هاي تخصصي رشته هاي برق و کامپيوتر به دانشجويان مقطع کارشناسي ارائه مي شود. بديهي است ما نمي توانيم در اينجا تمامي مطالب موجود در مورد ميکروکنترلر ها را آموزش دهيم. اما به هر حال در جلسات آينده سعي مي کنيم شما رو تا حد مناسبي با اين قطعه ي با ارزش آشنا کنيم.

تا جلسه آينده خدا نگه دار
پيروز باشيد!

دوست شما، فراز


جلسه‌ي بيست و يكم

صفحه‌ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي بيست و سوم


1387/6/16 لينک مستقيم

فرستنده :
نغمه HyperLink HyperLink 1387/12/7
مـتـن : ببخشید میشه فرق میکروکنترلر ATmega16L با ATmega16 رو بگید؟
پاسـخ : سلام
تقريباً اين 2 تفاوت خاصي با هم ديگه ندارند كه در كار ما تاثير مستقيمي داشته باشد.

فرستنده :
احمد HyperLink HyperLink 1387/7/10
مـتـن : با عرض سلام و خسته نیاشید خدمت شما.من امشب برای اولین بار به بخش رباتیک شما اومدم.
من امسال تابستان حدود 10 جلسه کلاس رباتیک رفتم.بیشتر برنامه نویسی picتدریس شد.کلاس تمام شده.و من برای شرکت در مسابقات باید خودم و از روی کتاب مطالب باقی مانده را یاد بگیرم.می خواستم برای تکمیل آموخته های خود از بخش شما استفاده کنم.می خواهم بدانم
1- که از برنامه AVRمی توان در PICاستفاده کرد؟
2-برای ساخت ربات مسیر یاب به وسیله ی PIC دانستن چه مطالبی نیاز است؟
پاسـخ : سلام. خوشحالم که با بخش ما آشنا شدید.
من فکر می کنم شما نیاز به آموزش مفصلی دارید تا بتونید ربات بسازید، از برنامه های AVR نمی شه برای PIC استفاده کرد، ولی از بقیه ی مطالب میشه خیلی استفاده کرد. به نظر من شما مطالب رو از ابتدا شروع کنید به خوندن، مطمئن باشید خیلی بهتون کمک می کنه.
موفق باشی دوست عزیز

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/7/10
مـتـن : خوبه
پاسـخ :

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/7/10
مـتـن : سلام خسته نباشيد.
در مورد 7segment براي كار ما آند باشه يا كاتد تفاوتش چيه؟
در مورد بستن مدار جاي قرار گرفتنشون چه تفاوتي داره؟
متشكرم
پاسـخ : سلام
ممنونم دوست عزیز
تقریباً این 2 هیچ تفاوتی با هم ندارند، فقط نحوه ی اتصال + و -اونها برعکس هم دیگر است. که در جلسه ی مربوطه در موردش توضیحاتی دادم.
موفق باشی دوست عزیز

فرستنده :
ناصر HyperLink HyperLink 1387/6/22
مـتـن : با عرض سلام وخسته نباشیدو ضمن قبولی طاعات وعبادات شما استاد گرامی و همکارانتان در سایت شبکه ی رشد .مطالب این جلسه بسیار ارزشمند ومفید بودند. من خیلی خوشحالم که وارد مبحث بسیار گسترده و پیچیده ی میکروکنترلر شده ایم . استاد من چند تا سوال دارم و ممنون می شوم که به انها پاسخ دهید.
1- ایا برای شروع بخش مربوط به برنامه نویسی میکروکنترلر این زبانی که انتخاب کرده اید مشکل نیست و بهتر نیست با زبان ساده تری مثل ویژوال بیسیک برای اشنایی شروع کنیم البته باز شما استادید وصاحب اختیار ومن فقط یک پیشنها د دادم.
2- چرا بعضی از میکروکنترلرها برای programmکردن نیاز به مدارات خارجی دارند .ایا این به دلیل ساختمان داخلی انها است یا اینکه فناوری این نوع ای سی ها کهنه شده است؟
3- ایا نرم افزار Code Visionفقط برای میکروکنترلر های خانواده ی avrمی باشدیا برای همه ی خانواده هامی توان از ان استفاده کرد؟
پاسـخ : سلام دوست عزیز
روزه نمازهای شما قبول حق. خیلی ممنونم.
سوال اول: باید عرض کنم که اینجوری نیست که ما برای هر میکروکنترلری کامپایلرهای مختف برای زبان ها برنامه نویسی مختلف داشته باشیم. یعنی ما نمی توانیم هر زبانی را که خواستیم انتخاب کنیم و با آن برنامه بنویسیم. علاوه بر این، زبان C زبان بسیار قدرتمندی و برنامه نویسی با اون کار زیاد سختی نیست. ما هم قرار نیست C را به طور کامل یاد بگیریم. ما فقط در حد رفع نیاز با این زبان آشنا خواهیم شد.
سوال دوم: هر دو، یعنی بعضی از این میکروکنترلر ها به خاطر قدیمی بودن فناوری شان نیاز به مدار خارجی دارند، مثل 8051 که چندین سال پیش، توسط سازنده ی همینAVR به بازار عرضه شد و نیاز به مدار خارجی داشت.
ولی خوب خیلی از میکروکنترلرهای مدرن هم نیاز به مدار خارجی دارند.
سول سوم: بله، این نرم افزار فقط برای همین خانواده طراحی شده است.
پیروز باشی

فرستنده :
ali HyperLink HyperLink 1387/6/18
مـتـن : با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقا فراز
من چند هفته ای است که با این سایت آشنا شدم و الان تا جلسه 19 پیش رفتم ولی به یه مشکلی بر خوردم اگه میشه کمک کنید .
1) شما در جلسه 14در مدارهاي سنسورهاي نوري فتوترانزيسوری سنسور گیرنده رو رسم کردید اما فرستنده نه و اینکه چرا + باتری رو به -- گیرنده وصل کردید ؟؟
2) چرا در شماتیک ربات مسیریاب در جلسه 19 هم اثری از فرستنده نیست ؟
پاسـخ : سلام دوست عزیز
خوشحالم که شما هم به جمع ما پیوستید.
ج1: علی جان در همون جلسه ی چهاردهم قبل از اون 2 مدار برای گیرنده، مدار فرستنده رو کشیدم براتون، دقت کن دوباره.
ممنون از دقت نظرت، دلیل این که چرا به طور معکوس گیرنده را وصل میکنیم، یکی دیگه از دوستان هم در همون جلسه پرسیده بود. دلیل این کار بر می گرده به ساختار داخلی دیودها و پیوندهای P-n میان آن ها. انشاالله در فیزیک پیش دانشگاهی با این مفاهیم بیشتر آشنا خواهید شد.
ج2: چون وصل کردن فرستنده ها پیچیدگی خاصی نداره، نخواستم اون مدار را بیش از حد شلوغ کنم. ولی کمی بالاتر توضیح دادم که هر جا گیرنده میذارید، بهتره یک فرستنده هم کنارش باشه. یعنی به ازای هر گیرنده یک فرستنده باید تعبیه شود.
پیروز باشی

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 جلسه‌ی بیست و دوم
جلسه‌ی بیست و دوم
میکرو‌کنترلر و مقدمات ...

از ابن جلسه ما وارد مبحث میکروکنترلر می‌شویم. این مبحث نسبت به مباحث قبلی، نیازمند توجه و دقت بیشتری است و دوستان باید زمان بیشتری برای آموزش این مبحث صرف کنند. بخشی از این مبحث مربوط به برنامه نویسی تحت زبان C است که ما سعی می کنیم دوستان رو در حد کمی با مقدمات برنامه نویسی در این زبان نیز آشنا کنیم.


جلسه‌ي بيست و يكم

صفحه‌ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي بيست و سوم


به نام خدا

با عرض سلام خدمت همه‌ي دوستان عزيزم

اميدوارم تا اين جلسه مطالب مفيد بوده باشند و دوستان عزيز توانسته باشند از اين مطالب به خوبي استفاده کنند. از ابن جلسه ما وارد مبحث ميکروکنترلر مي شويم. اين مبحث نسبت به مباحث قبلي، نيازمند توجه و دقت بيشتري است و دوستان بايد زمان بيشتري براي آموزش اين مبحث صرف کنند. بخشي از اين مبحث مربوط به برنامه نويسي تحت زبان C مي باشد که ما سعي مي کنيم دوستان رو در حد کمي با مقدمات برنامه نويسي در اين زبان نيز آشنا کنيم.

 

   ميکروکنترلر در زبان انگليسي به معني «ريز کنترل کننده" است. اين قطعه در واقع يک کنترل کننده ي مرکزي و يک مرکز تصميم گيري و هدايت براي مدارهاي ماست. اين قطعه يک آي سي است که مي تواند توسط کاربر برنامه ريزي شود. برنامه ريزي آن نيز توسط زبان هاي مختلف برنامه نويسي مانند C، اسمبلي و basic انجام مي شود.

   فقط کافيست تمام ورودي و خروجي هاي مدار يا ربات خود را در اختيار ميکرو کنترلر قرار دهيم و سپس الگوريتم مورد نظر خود را تحت يکي از اين زبان هاي برنامه نويسي پياده سازي کرده و ميکروکنتلر را برنامه ريزي کنيم، حالا اين قطعه به راحتي ربات يا مدار ما را به طور کامل کنترل مي کند.



   تصوير بالا تصوير يک ميکروکنترلر ATmega16L است. اين ميکرو کنترلر يک آي سي 40 پايه از خانواده ي ميکروکنترلرهاي AVR است و به دليل ويژگي هاي خاص و قيمت مناسبش(حدوداً 2000تومان)، به عنوان يکي از پرکاربردترين و معروف ترين انواع ميکروکنترلرها در جهان شناخته شده است. به همين دليل ما نيز آموزش کار با همين ميکروکنترلر را خواهيم داد. البته اين به اين مفهوم نيست که ما اگر ميکروکنترلرATmega16L را آموزش ببينيم فقط مي تونيم فقط با همين ميکروکنترلر کار کنيم، بلکه کار کردن با ساير ميکروکنترلرهاي خانواده ي AVR را نيز فرا مي گيريم و فقط کافيست چند نکته ي کوچک در مورد ميکروکنترلر هاي ديگر اين خانواده ياد بگيريم تا بتوانيم با آن ها نيز کار کنيم.

   جالبه بدونيد که اولين ميکروکنترلرها در دهه ي 80 ميلادي ساخته شد، که هنوز هم کار با آن ميکروکنترلرها در بسياري از دانشگاه ها و مراکز مختلف آموزشي، آموزش داده مي شود.

خوب، حالا کمي با اين قطعه ي جادويي بيشتر آشنا بشويم...

   ميکروکنترلر يک ريز پردازنده (Processor) است که مي تواند ورودي و خروجي هاي متعدد داشته باشد. يعني تعددادي ورودي از محيط دريافت کند و طبق برنامه ريزي هايي که روي آن انجام شده، خروجي هايي متناسب با آن ها صادر کند.

   ما براي برنامه ريزي اين قطعه، از زبان C که يکي از کاملترين زبان هاي برنامه نويسي روز دنياست، استفاده مي کنيم.

توضيحات ابتدايي در مورد قسمت هاي نرم افزاري:

 

   به برنامه اي که توسط کاربر نوشته مي شود، Source گفته مي شود. اين برنامه بايد توسط يک نرم افزار، به زبان قابل فهم براي ميکروکنترلر تبديل شود. به اين نرم افزار کامپايلر مي گويند. به اين برنامه ي کامپايل شده نيز، يک Object مي گويند. حالا بايد اين Object توسط نرم افزار ديگري به چيپ (Chip) يا همان آي سي منتقل شود. به اين عمل، يعني انتقال برنامه ي کامپايل شده به چيپ، پروگرام کردن مي گويند و به نرم افزاري که اين کار را انجام مي دهد پروگرامر (Programmer) مي گويند. محيطي که ما در آن برنامه ي مورد نظر خود را مي نويسيم (تايپ مي کنيم) Editor نام دارد. اين نرم افزار ما را در خلل برنامه نويسي بسيار کمک مي کند، مثلاً کلمات رزرو شده و غير قابل تعويض را با رنگها و فونت هاي گوناگون براي ما برجسته مي کند.

   اين 3 برنامه، يعني کامپايلر، پروگرامر و اديتور، در غالب نرم افزاري به نام "Code Vision" توسط شرکت HP به بازار عرضه شده است . کاربر با نصب اين نرم افزار بر روي کامپيوتر شخصي خود، در حقيقت هر 3 برنام را، به علاوه ي چندين قابليت و برنامه ي جانبي ديگر را که در جلسات آينده با آن ها آشنا خواهيد شد، بر روي دستگاه خود نصب کرده است. در واقع Code vision يک بسته‌ي نرم افزاري کامل و جامع براي خانواده ي AVR است که تمام نيازهاي نرم افزاري ما را براي کار کردن با ميکروکنترلرهاي اين خانواده برطرف مي کند.
در جلسات آينده در مورد اين نرم افزار بيش تر توضيح خواهيم داد.

توضيحات مقدماتي در مورد قسمت هاي سخت افزاري:

   ميکروکنترلر ATmega16L داراي 4 پورت (Port) يا درگاه است. هر پورت داراي 8 پايه است که مي توانند به عنوان ورودي يا خروجي استفاده شوند. در حقيقت اين ميکروکنترلر داراي 32 پايه براي دريافت اطلاعات و يا صدور دستورات مختلف براي کنترل ساير قطعات است. 8 پايه ي ديگر نيز وظايف مختلفي بر عهده دارند که در جلسات آينده در مورد آن ها نيز توضيح داده خواهد شد.

   در بعضي از ميکروکنترلرها براي انتقال برنامه به چيپ (پروگرام کردن چيپ)، از يک مدار جانبي به نام "Micro controller programmer" استفاده مي کنند و چيپ را در آن مدار قرار داده و چيپ بايد فقط روي آن مدار پروگرام شود. ATmega16L اين قابليت را دارد که بدون هيچگونه مدار خارجي و فقط به وسيله ي چند رشته سيم معمولي، بر روي خود ربات يا مدار اصلي پروگرام شود. اين قابليت به اختصار ISP يا (In System programing) نام دارد. اين قابليت يکي از بزرگترين مزيت هاي اين نوع ميکروکنترلر به شمار مي رود. زيرا ديگر نيازي به صرف هزينه ي اضافي براي خريد اين مدار نيست. علاوه بر اين ديگر نيازي نيست چيپ هر بار براي پروگرام شدن از روي ربات جدا شود.

 

   در مورد ميکروکنترلر مطالب بسيار گسترده و زيادي وجود دارد، تا جايي که به عنوان يکي از درس هاي تخصصي رشته هاي برق و کامپيوتر به دانشجويان مقطع کارشناسي ارائه مي شود. بديهي است ما نمي توانيم در اينجا تمامي مطالب موجود در مورد ميکروکنترلر ها را آموزش دهيم. اما به هر حال در جلسات آينده سعي مي کنيم شما رو تا حد مناسبي با اين قطعه ي با ارزش آشنا کنيم.

تا جلسه آينده خدا نگه دار
پيروز باشيد!

دوست شما، فراز


جلسه‌ي بيست و يكم

صفحه‌ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي بيست و سوم


1387/6/16 لينک مستقيم

فرستنده :
نغمه HyperLink HyperLink 1387/12/7
مـتـن : ببخشید میشه فرق میکروکنترلر ATmega16L با ATmega16 رو بگید؟
پاسـخ : سلام
تقريباً اين 2 تفاوت خاصي با هم ديگه ندارند كه در كار ما تاثير مستقيمي داشته باشد.

فرستنده :
احمد HyperLink HyperLink 1387/7/10
مـتـن : با عرض سلام و خسته نیاشید خدمت شما.من امشب برای اولین بار به بخش رباتیک شما اومدم.
من امسال تابستان حدود 10 جلسه کلاس رباتیک رفتم.بیشتر برنامه نویسی picتدریس شد.کلاس تمام شده.و من برای شرکت در مسابقات باید خودم و از روی کتاب مطالب باقی مانده را یاد بگیرم.می خواستم برای تکمیل آموخته های خود از بخش شما استفاده کنم.می خواهم بدانم
1- که از برنامه AVRمی توان در PICاستفاده کرد؟
2-برای ساخت ربات مسیر یاب به وسیله ی PIC دانستن چه مطالبی نیاز است؟
پاسـخ : سلام. خوشحالم که با بخش ما آشنا شدید.
من فکر می کنم شما نیاز به آموزش مفصلی دارید تا بتونید ربات بسازید، از برنامه های AVR نمی شه برای PIC استفاده کرد، ولی از بقیه ی مطالب میشه خیلی استفاده کرد. به نظر من شما مطالب رو از ابتدا شروع کنید به خوندن، مطمئن باشید خیلی بهتون کمک می کنه.
موفق باشی دوست عزیز

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/7/10
مـتـن : خوبه
پاسـخ :

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/7/10
مـتـن : سلام خسته نباشيد.
در مورد 7segment براي كار ما آند باشه يا كاتد تفاوتش چيه؟
در مورد بستن مدار جاي قرار گرفتنشون چه تفاوتي داره؟
متشكرم
پاسـخ : سلام
ممنونم دوست عزیز
تقریباً این 2 هیچ تفاوتی با هم ندارند، فقط نحوه ی اتصال + و -اونها برعکس هم دیگر است. که در جلسه ی مربوطه در موردش توضیحاتی دادم.
موفق باشی دوست عزیز

فرستنده :
ناصر HyperLink HyperLink 1387/6/22
مـتـن : با عرض سلام وخسته نباشیدو ضمن قبولی طاعات وعبادات شما استاد گرامی و همکارانتان در سایت شبکه ی رشد .مطالب این جلسه بسیار ارزشمند ومفید بودند. من خیلی خوشحالم که وارد مبحث بسیار گسترده و پیچیده ی میکروکنترلر شده ایم . استاد من چند تا سوال دارم و ممنون می شوم که به انها پاسخ دهید.
1- ایا برای شروع بخش مربوط به برنامه نویسی میکروکنترلر این زبانی که انتخاب کرده اید مشکل نیست و بهتر نیست با زبان ساده تری مثل ویژوال بیسیک برای اشنایی شروع کنیم البته باز شما استادید وصاحب اختیار ومن فقط یک پیشنها د دادم.
2- چرا بعضی از میکروکنترلرها برای programmکردن نیاز به مدارات خارجی دارند .ایا این به دلیل ساختمان داخلی انها است یا اینکه فناوری این نوع ای سی ها کهنه شده است؟
3- ایا نرم افزار Code Visionفقط برای میکروکنترلر های خانواده ی avrمی باشدیا برای همه ی خانواده هامی توان از ان استفاده کرد؟
پاسـخ : سلام دوست عزیز
روزه نمازهای شما قبول حق. خیلی ممنونم.
سوال اول: باید عرض کنم که اینجوری نیست که ما برای هر میکروکنترلری کامپایلرهای مختف برای زبان ها برنامه نویسی مختلف داشته باشیم. یعنی ما نمی توانیم هر زبانی را که خواستیم انتخاب کنیم و با آن برنامه بنویسیم. علاوه بر این، زبان C زبان بسیار قدرتمندی و برنامه نویسی با اون کار زیاد سختی نیست. ما هم قرار نیست C را به طور کامل یاد بگیریم. ما فقط در حد رفع نیاز با این زبان آشنا خواهیم شد.
سوال دوم: هر دو، یعنی بعضی از این میکروکنترلر ها به خاطر قدیمی بودن فناوری شان نیاز به مدار خارجی دارند، مثل 8051 که چندین سال پیش، توسط سازنده ی همینAVR به بازار عرضه شد و نیاز به مدار خارجی داشت.
ولی خوب خیلی از میکروکنترلرهای مدرن هم نیاز به مدار خارجی دارند.
سول سوم: بله، این نرم افزار فقط برای همین خانواده طراحی شده است.
پیروز باشی

فرستنده :
ali HyperLink HyperLink 1387/6/18
مـتـن : با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقا فراز
من چند هفته ای است که با این سایت آشنا شدم و الان تا جلسه 19 پیش رفتم ولی به یه مشکلی بر خوردم اگه میشه کمک کنید .
1) شما در جلسه 14در مدارهاي سنسورهاي نوري فتوترانزيسوری سنسور گیرنده رو رسم کردید اما فرستنده نه و اینکه چرا + باتری رو به -- گیرنده وصل کردید ؟؟
2) چرا در شماتیک ربات مسیریاب در جلسه 19 هم اثری از فرستنده نیست ؟
پاسـخ : سلام دوست عزیز
خوشحالم که شما هم به جمع ما پیوستید.
ج1: علی جان در همون جلسه ی چهاردهم قبل از اون 2 مدار برای گیرنده، مدار فرستنده رو کشیدم براتون، دقت کن دوباره.
ممنون از دقت نظرت، دلیل این که چرا به طور معکوس گیرنده را وصل میکنیم، یکی دیگه از دوستان هم در همون جلسه پرسیده بود. دلیل این کار بر می گرده به ساختار داخلی دیودها و پیوندهای P-n میان آن ها. انشاالله در فیزیک پیش دانشگاهی با این مفاهیم بیشتر آشنا خواهید شد.
ج2: چون وصل کردن فرستنده ها پیچیدگی خاصی نداره، نخواستم اون مدار را بیش از حد شلوغ کنم. ولی کمی بالاتر توضیح دادم که هر جا گیرنده میذارید، بهتره یک فرستنده هم کنارش باشه. یعنی به ازای هر گیرنده یک فرستنده باید تعبیه شود.
پیروز باشی

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content