XMod
 جلسه‌ی بیست و پنجم
جلسه‌ی بیست و پنجم
در‌باره‌ی متغیرها، Identifierها، نکات مهم در برنامه نویسی و ...

در این جلسه نیز در ادامه‌ی مطالب جلسه پیش، سعی می‌کنیم کمی بیشتر با نحوه‌ی برنامه نویسی در زبان C آشنا شویم...


جلسه‌ي بيست و چهارم

صفحه‌ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي بيست و ششم


به نام خدا

با عرض سلام خدمت همه‌ي دوستان عزيز

در اين جلسه نيز در ادامه‌ي مطالب جلسه پيش، سعي مي‌کنيم کمي بيشتر با نحوه‌ي برنامه‌نويسي در زبان C آشنا شويم.


متغيّر چيست؟

متغير قسمتي از حافظه است که ما براي آن يک نام دلخواه انتخاب مي کنيم و از آن براي نگه داري اطلاعات مورد نياز خود در روند اجراي برنامه استفاده مي کنيم.

1- متغيرها با خاموش شدن مدار پاک مي شوند و حافظه ي دائمي نيستند.

2- بايد نوع اطلاعاتي که قرار است در متغير نگه داري شود، معلوم گردد، مثلاً قرار است در آن عدد ذخيره شود يا حروف، يا عدد اعشاري يا .... .

3- کامپيلر به صورت خودکار بخشي از حافظه را به متغير مورد نياز ما اختصاص مي دهد و نيازي نيست ما براي آن مشخص کنيم که اطلاعات را در کجاي حافظه ذخيره کند. البته مي توان در صورت نياز آدرس بخشي از حافظه را مشخص کنيم تا اطلاعات ما در ان جا ذخيره شود(که فعلاً به آن نمي پردازيم).


تعريف متغير:

براي تعريف يک متغير ابتدا بايد نوع يا تايپ (Type) اطلاعاتي که قرار است در آن ذخيره شود، نوشته شود، و بعد از يک فاصله (Space) نام متغير نوشته شود. به مثال زير دقت کنيد:

int a;

در اينجا متغيري با نام "a" و از نوع integer يا همان عددي تعريف شده است، يعني در اين متغير فقط مي توان يک عدد صحيح (غير اعشاري) را ذخيره کرد.

نکته: اگر يک عدد اعشاري در آن ريخته شود، بخش اعشاري آن حذف مي شود.

هر متغير از جنس int، دو بايت حافظه را به خود اختصاص مي دهد و مي توان در آن اعداد در گستره ي32767 تا 32768- را ذخيره کرد.

براي ذخيره سازي حروف(Character) بايد متغير از نوع Char تعريف شود. متغيرهاي Char يک بايت حافظه را به خود اختصاص مي دهند و در آن ها مي توان تنها يک حرف را ذخيره سازي کرد. براي ذخيره سازي حروف در حافظه، کد اسکي (ASCII code) حروف در آن ذخيره مي شود.

در جدول زير چند نوع داده(Data Type) ي ديگر نيز معرفي شده است.

بازه ي تحت پوشش

اندازه (size)

Type

 2147483647  تا 2147483648 -

4 بايت

Long int

4294967295  از 0 تا

4 بايت

Unsigned long int

براي اعداد اعشاري

4 بايت

Float

65535 از 0 تا

2 بايت

Unsigned int

براي ذخيره سازي اطلاعات در داخل متغيرها نيز از همان عملگر "=" استفاده مي کنيم. مثلاً:

sum1=75;

مي توانيم متغيرها در همان موقع تعريف مقدار دهي کنيم. به اين کار مقدار دهي اوليه يا "Initialize" کردن ميگويند. مثلاً:

int sum1=75;

اطلاعاتي که در داخل متغيرها ذخيره مي شود ثابت نيست و مي توان در هر جاي برنامه که لازم بود، مقدار ديگري در متغير ذخيره کرد. مثلاً:

int Cross1=34;
.
.
.
Cross1= 68;

اگر بخواهيم مقدار متغير ثابت و غير قابل تغيير باشد بايد قبل از تعيين نوع متغير، کلمه ي "const" را بنويسيم. مثلاً

Const float pi=3.14;

مي توان چند متغير را با هم تعريف کرد و انها را مقدار دهي کرد. مثلاً:

char a1='a', a2, a3, a4='B';

توجه:برای مقدار دهی متغیرهایی که از جنس "char" تعریف میشوند، باید مقدار در داخل '   ' قرار بگیرد، به مثال بالا دقت کنید.



قوانين نام گذاري شناسه ها(Identifiers) در زبان C:

شناسه ها همان نام هايي هستند که براي متغيرها، توابع و ... انتخاب مي شوند.

براي انتخاب يک شناسه فقط مي توانيم از حروف زير استفاده کنيم:

1- اعداد 9 تا 0

2- حروف z تا a (حروف کوچک)

3- حروفZ تا A (حروف بزرگ)

4- خط فاصله "_" (Under Line)

5- علامت $

به غير از اين کاراکترها مجاز به استفاده از هيچ کاراکتر ديگري (حتي فاصله(Space) ) نيستيم.

همچنين در ابتدا شناسه ها نمي توانيم از اعداد استفاده کنيم. مثلاً شناسه ي 1loop غلط است، ولي Loop1 درست است.

طول شناسه ها نيز نميتواند بيش از 32 کاراکتر باشد.

بعضي کلمات در اين زبان جزو کلمات رزرو شده (Reserved word) هستند و نمي توانند به عنوان شناسه استفاده شوند مانند:int, float, void, char, while, if ، و ...



نکات مهم در مورد برنامه نويسي در زبان C:

1- در پايان هر دستور بايد يک ";" گذاشته شود.

2- جملات و عبارات غير عددي را بايد در داخل " " قرار دهيم. مثلاً اگر مي خواهيم کارکتر B را در داخل متغيري با نام Temp که از جنس char تعريف شده است ذخيره کنيم، بايد بنويسيم:

Temp='B';

3- زبان C در اصطلاح يک زبان Case sensitive است، يعني در اين زبان بين حروف بزرگ و کوچک تفاوت وجود دارد. مثلاً در يک برنامه ما مي توانيم دو متغير با نام هاي "temp" و "Temp" داشته باشيم که ارتباطي هم با يکديگر ندارند.

4- اگر بخواهيم در هر قسمت از برنامه توضيحاتي رو بنويسيم، بايد يک "//" در ابتداي جمله بنويسيم. مثلاً:

int a; // etelaate porte C dar in moteghayer rikhte mishavad

همچنين اگر بخواهيم چند خط پشت سر هم را موقتاً از روند اجراي برنامه حذف کنيم، بايد علامت"*/" را در ابتدا، و "/*" را در انتهاي ان خطوط قرار دهيم. هرگاه اين 2 علامت را پاک کنيم، دوباره آن قسمت، به روند اجراي برنامه اضافه مي شود.

5- در ساختار زير، هردستور يا دستوراتي که در داخل{} نوشته شود، بي نهايت بار انجام مي شود. در حقيقت while(1)، يک حلقه ي بي پايان است که دستورات داخل آن تا وقتي که مدار فعال باشد، تکرار مي شوند. در جلسات آيند شما با ساختار حلقه ها بيشتر آشنا خواهيد شد.

while(1)

{

PORTD.3=PINA.2;

PORTD.4=PINA.3;

}

اين 2 دستور مکرراً تا زمانيکه ميکروکنترلر فعال باشد، اجرا مي شوند.

در بخش برنامه نويسي مطالب بسيار گسترده اي براي آموزش هست، ولي جلسه ي آينده سعي مي کنيم کمي هم از ساير بخش هاي نرم افزاري ميکروکنترلر يعني همان Code vision صحبت کنيم تا تنوعي هم در مطالب ارائه شده داشته باشيم.

در ضمن،از اين هفته سعي مي کنيم هر هفته يک جلسه مطلب بر روي سايت قرار دهيم. جلسه ي بعد نيز 3شنبه ي هفته ي آينده بر روي سايت قرار داده خواهد شد.

منتظر سوالات و نظرات دوستان خوبم هستم

تا جلسه ي آينده خدا نگه دار

دوست شما، فراز


جلسه‌ي بيست و چهارم

صفحه‌ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي بيست و ششم


1387/7/29 لينک مستقيم

فرستنده :
ستاره HyperLink HyperLink 1387/9/23
مـتـن : من همه جلسات شما رو خوندم دستت درد نکنه کار ارزشمندیه حالا چه کتابایی برای بیشتر یاد گرفتن و اینکه طوری یاد بگیرم که بتونم در فکر توسعه روبات باشم و حتی چیزهای جدید براش طراحی کنم نه به تصور کپی پیست باقی بمونم مرسی
پاسـخ : سلام.نگران نباشيد، مطالبي كه تا الان مطرح شده مطالب پايه‌اي و عميقي هست و شما تا الان هم بايد بتونيد خيلي چيزارو خودتون به ربات كم و زياد كنيد. بهترين راه پيشرفت در اين زمينه هم، كار عملي هست!! به هر حال من در اين جلسه سعي مي كنم منابع مناسبي رو براي مطالعه‌ي دوستان معرفي كنم.
موفق باشيد

فرستنده :
فردادِ پوران HyperLink HyperLink 1387/9/23
مـتـن : با سلام
لطفاً مطالبی در رابطه با RoboCup Soccer Simulation(logplayer,base,monitor,server,...) در سایت قرار دهید.
با سپاس فراوان
پاسـخ : سلام دوست عزيز.
چشم، سعي مي كنم مطالبي رو در ايم مورد حتماً روي سايت قرار بدم.
پيروز باشيد

فرستنده :
نیلوفر HyperLink HyperLink 1387/9/23
مـتـن : میشه کتاب هم درباره این موضوع معرفی کنید؟
پاسـخ : سلام. بله، در اين جلسه حتماً يك كتاب مناسب معرفي خواهم كرد. موفق باشيد

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1387/8/12
مـتـن : سلام
خسته نباشين!
خيلي خوب بود!
پاسـخ : سلام
ممنونم دوست عزيز

فرستنده :
پدرام سرحدي دانشجوي رشته مهندسي برق(الكترونيك) HyperLink HyperLink 1387/8/12
مـتـن : سلام يك سوالي پرسيدم در مورد زبان برنامه نويسي كه شما فرموديد از ميانC++وC#بهتر استC#را انتخاب كنم چون خیلی با ارزشتره و زبان خیلی کاملتر و به روزتریه، کاربرد اقتصادی بیشتری هم نسبت به C++داره.منظورتان از كامل تر اين است كه دستور هاي بيشتر ي را مي توانيم به صورت ميانبر و از قبل آماده شده داشته باشيم يا چي؟لطفا توضيح دهيدو اين كه كاربرد اقتصادي بيشتري دارد يعني چي؟ من متاسفانه خوب متوجه نشدم!راستي دستتان هم درد نكند خسته نباشيد
پاسـخ : سلام پدرام جان
بله، منظور بنده اين بود كه اين زبان C# به خاطر پشتيباني بهتري كه از بحث Object oriented يا همون برنامه نويسي شي گرا مي كنه، خيلي به روزتره نسبت به C++، و براي كار كردن در شركت ها و برنامه نويسي هاي تجاري هم كاربرد بسيار بيشتري نسبت به C++ داره.
موفق باشي دوست عزيز، اگر باز هم نكته ي گنگي وجود داره من در خدمتم

فرستنده :
sh.n HyperLink HyperLink 1387/8/12
مـتـن : ba tashakore kheili kheili ziad az zahmati kke baraye in jalasat mikeshid. khastam beporsam ke agar bekhaim dar zamineye robatik faaliate amali dashte bashim va betore ekhtesasi baraye mosabeghat amade beshim che moddat bayad kar konim?yani haddeaksar cheghadr tool mikeshe ke dar in zamine be marahele khoob va gabele tavajohi beresim va soale dige inke aia mishe tamaman az tarighe internet in amoozeshha ro did ?dar gheire insoorat aia makani baraye in faaliat vojood dare?agar momkene dar morede hodoode hazineye in faaliat ham tozih bedid.
ba tashakor az talashe shoma baraye in site kheili mofid
sh.n
پاسـخ : سلام
ممنونم دوست عزيز. شما بعد از اينكه AVR رو تا حد خوبي ياد گرفتيد، مي تونيد كار ساخت ربات رو شروع كنيد. ساخت يك ربات حرفه اي مسير ياب براي شما، بدون استاد راهنما تقريباً 20 جلسه ي آموزشي طول خواهد كشيد.
آموزش اين ربات ها رو نميشه تماماً از طريق اينترنت انجام داد و نياز به كمي پيگيري از طرف خود دانش آموز هم داره. پژوهشكده هاي مناطق آموزش پرورش معمولاً بخشي از فعاليت هاشونو به رباتيك اختصاص مي دهند، شما مي تونيد از طريق مدرسه خودتون در اين زمينه بيشتر تحقيق كنيد. اگر هم بخواهيد با بودجه ي شخصي كار كنيد، با حدود 80هزار تومان هزينه مي تونيد يك ربات مسيرياب يا آتش نشان خوب بسازيد.
به اين موضوع هم دقت كنيد كه كار رباتيك خيلي بهتره كه به صورت تيمي انجام بشه.
موفق و پيروز باشيد

فرستنده :
پیام HyperLink HyperLink 1387/8/12
مـتـن : سلام
خسته نباشی
واقعا عالیه
خواهش می کنم تا اخر ادامه بدید
در ضمن راستی نمیشه یه کم سریعتر اپدیت کنید
بازم ممنونم
بای
پاسـخ : سلام پيام جان
ممنونم،نگران نباش، حتماً ادامه خواهيم داد.
اون هم به روي چشم، سعي مي كنيم مطالب رو منظم روي سايت قرار بديم
موفق باشي دوست عزيزم

فرستنده :
پدرام HyperLink HyperLink 1387/8/12
مـتـن : سلام در جلسه 18 شما سوالي پرسيديد از ما ولي من به جوابي نرسيدم لطفا جواب سوال را خودتان بدهيد:دقت كنيد كه سنسورها مستقيماً در كنار هم چيده نشده‌اند و يه صورت زاويه دار (به شكل هشتي) چيده شده‌اند(چرا؟
پاسـخ : سلام پدرام جان
ممنون از دقت نظري كه روي مطالب داري.
دليل اين مطلب رو بيشتر مي شه در رابطه با پيچ هاي 90 درجه در مسير مسابقه مطرح كرد.
در پيچهاي 90 درجه، اگر همه ي سنسور ها در يك خط باشند، در لحظه ي اولي كه ربات به خط مي رسد، با اينكه به موتورها دستور توقف داده مي شود، ربات به خاطر سرعت اوليه اي كه دارد، از روي خط عمود رد مي شود و مسير مسابقه را گم مي كند. اما زمانيكه سنسورها هم خط نباشند، وقتي سنسور اول به خاطر سرعت زياد ربات از روي خط رد مي شود، سنسورهاي بعدي دوباره خط را ميابند و بلاخره سنسور سوم يا چهارم مي توانند ربات را متوقف كرده و به مسير مسابقه برگردانند.
باز هم اگر در اين خصوص مطلب گنگي وجود داره من در خدمتم
موفق باشي دوست عزيزم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/8/12
مـتـن : سلام
با تشکر از مطالب خیلی خوبتون
لطفا اگ می شه یه مقدار اطلاعات هر جلسه را بیشتر و فاصله زمانی بین جلسات رو کمتر کنید
پاسـخ : سلام
ممنونم دوست عزيز. ميزان مطالبي كه در هر جلسه ارايه مي شه نمي شه خيلي بيش تر از اين مقدار فعلي باشه، چون به هر حال اين مطالب جديد هست و بار علمي مناسبي داره، ولي در خصوص فاصله ي زماني حق با شماست، ما بايد هفته اي 1 جلسه مطلب ارايه بديم و اين هفته تاخير زيادي داشتيم.انشاالله سعي مي كنيم اين مشكلات زودتر رفع بشه.
موفق باشيد

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 جلسه‌ی بیست و پنجم
جلسه‌ی بیست و پنجم
در‌باره‌ی متغیرها، Identifierها، نکات مهم در برنامه نویسی و ...

در این جلسه نیز در ادامه‌ی مطالب جلسه پیش، سعی می‌کنیم کمی بیشتر با نحوه‌ی برنامه نویسی در زبان C آشنا شویم...


جلسه‌ي بيست و چهارم

صفحه‌ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي بيست و ششم


به نام خدا

با عرض سلام خدمت همه‌ي دوستان عزيز

در اين جلسه نيز در ادامه‌ي مطالب جلسه پيش، سعي مي‌کنيم کمي بيشتر با نحوه‌ي برنامه‌نويسي در زبان C آشنا شويم.


متغيّر چيست؟

متغير قسمتي از حافظه است که ما براي آن يک نام دلخواه انتخاب مي کنيم و از آن براي نگه داري اطلاعات مورد نياز خود در روند اجراي برنامه استفاده مي کنيم.

1- متغيرها با خاموش شدن مدار پاک مي شوند و حافظه ي دائمي نيستند.

2- بايد نوع اطلاعاتي که قرار است در متغير نگه داري شود، معلوم گردد، مثلاً قرار است در آن عدد ذخيره شود يا حروف، يا عدد اعشاري يا .... .

3- کامپيلر به صورت خودکار بخشي از حافظه را به متغير مورد نياز ما اختصاص مي دهد و نيازي نيست ما براي آن مشخص کنيم که اطلاعات را در کجاي حافظه ذخيره کند. البته مي توان در صورت نياز آدرس بخشي از حافظه را مشخص کنيم تا اطلاعات ما در ان جا ذخيره شود(که فعلاً به آن نمي پردازيم).


تعريف متغير:

براي تعريف يک متغير ابتدا بايد نوع يا تايپ (Type) اطلاعاتي که قرار است در آن ذخيره شود، نوشته شود، و بعد از يک فاصله (Space) نام متغير نوشته شود. به مثال زير دقت کنيد:

int a;

در اينجا متغيري با نام "a" و از نوع integer يا همان عددي تعريف شده است، يعني در اين متغير فقط مي توان يک عدد صحيح (غير اعشاري) را ذخيره کرد.

نکته: اگر يک عدد اعشاري در آن ريخته شود، بخش اعشاري آن حذف مي شود.

هر متغير از جنس int، دو بايت حافظه را به خود اختصاص مي دهد و مي توان در آن اعداد در گستره ي32767 تا 32768- را ذخيره کرد.

براي ذخيره سازي حروف(Character) بايد متغير از نوع Char تعريف شود. متغيرهاي Char يک بايت حافظه را به خود اختصاص مي دهند و در آن ها مي توان تنها يک حرف را ذخيره سازي کرد. براي ذخيره سازي حروف در حافظه، کد اسکي (ASCII code) حروف در آن ذخيره مي شود.

در جدول زير چند نوع داده(Data Type) ي ديگر نيز معرفي شده است.

بازه ي تحت پوشش

اندازه (size)

Type

 2147483647  تا 2147483648 -

4 بايت

Long int

4294967295  از 0 تا

4 بايت

Unsigned long int

براي اعداد اعشاري

4 بايت

Float

65535 از 0 تا

2 بايت

Unsigned int

براي ذخيره سازي اطلاعات در داخل متغيرها نيز از همان عملگر "=" استفاده مي کنيم. مثلاً:

sum1=75;

مي توانيم متغيرها در همان موقع تعريف مقدار دهي کنيم. به اين کار مقدار دهي اوليه يا "Initialize" کردن ميگويند. مثلاً:

int sum1=75;

اطلاعاتي که در داخل متغيرها ذخيره مي شود ثابت نيست و مي توان در هر جاي برنامه که لازم بود، مقدار ديگري در متغير ذخيره کرد. مثلاً:

int Cross1=34;
.
.
.
Cross1= 68;

اگر بخواهيم مقدار متغير ثابت و غير قابل تغيير باشد بايد قبل از تعيين نوع متغير، کلمه ي "const" را بنويسيم. مثلاً

Const float pi=3.14;

مي توان چند متغير را با هم تعريف کرد و انها را مقدار دهي کرد. مثلاً:

char a1='a', a2, a3, a4='B';

توجه:برای مقدار دهی متغیرهایی که از جنس "char" تعریف میشوند، باید مقدار در داخل '   ' قرار بگیرد، به مثال بالا دقت کنید.



قوانين نام گذاري شناسه ها(Identifiers) در زبان C:

شناسه ها همان نام هايي هستند که براي متغيرها، توابع و ... انتخاب مي شوند.

براي انتخاب يک شناسه فقط مي توانيم از حروف زير استفاده کنيم:

1- اعداد 9 تا 0

2- حروف z تا a (حروف کوچک)

3- حروفZ تا A (حروف بزرگ)

4- خط فاصله "_" (Under Line)

5- علامت $

به غير از اين کاراکترها مجاز به استفاده از هيچ کاراکتر ديگري (حتي فاصله(Space) ) نيستيم.

همچنين در ابتدا شناسه ها نمي توانيم از اعداد استفاده کنيم. مثلاً شناسه ي 1loop غلط است، ولي Loop1 درست است.

طول شناسه ها نيز نميتواند بيش از 32 کاراکتر باشد.

بعضي کلمات در اين زبان جزو کلمات رزرو شده (Reserved word) هستند و نمي توانند به عنوان شناسه استفاده شوند مانند:int, float, void, char, while, if ، و ...



نکات مهم در مورد برنامه نويسي در زبان C:

1- در پايان هر دستور بايد يک ";" گذاشته شود.

2- جملات و عبارات غير عددي را بايد در داخل " " قرار دهيم. مثلاً اگر مي خواهيم کارکتر B را در داخل متغيري با نام Temp که از جنس char تعريف شده است ذخيره کنيم، بايد بنويسيم:

Temp='B';

3- زبان C در اصطلاح يک زبان Case sensitive است، يعني در اين زبان بين حروف بزرگ و کوچک تفاوت وجود دارد. مثلاً در يک برنامه ما مي توانيم دو متغير با نام هاي "temp" و "Temp" داشته باشيم که ارتباطي هم با يکديگر ندارند.

4- اگر بخواهيم در هر قسمت از برنامه توضيحاتي رو بنويسيم، بايد يک "//" در ابتداي جمله بنويسيم. مثلاً:

int a; // etelaate porte C dar in moteghayer rikhte mishavad

همچنين اگر بخواهيم چند خط پشت سر هم را موقتاً از روند اجراي برنامه حذف کنيم، بايد علامت"*/" را در ابتدا، و "/*" را در انتهاي ان خطوط قرار دهيم. هرگاه اين 2 علامت را پاک کنيم، دوباره آن قسمت، به روند اجراي برنامه اضافه مي شود.

5- در ساختار زير، هردستور يا دستوراتي که در داخل{} نوشته شود، بي نهايت بار انجام مي شود. در حقيقت while(1)، يک حلقه ي بي پايان است که دستورات داخل آن تا وقتي که مدار فعال باشد، تکرار مي شوند. در جلسات آيند شما با ساختار حلقه ها بيشتر آشنا خواهيد شد.

while(1)

{

PORTD.3=PINA.2;

PORTD.4=PINA.3;

}

اين 2 دستور مکرراً تا زمانيکه ميکروکنترلر فعال باشد، اجرا مي شوند.

در بخش برنامه نويسي مطالب بسيار گسترده اي براي آموزش هست، ولي جلسه ي آينده سعي مي کنيم کمي هم از ساير بخش هاي نرم افزاري ميکروکنترلر يعني همان Code vision صحبت کنيم تا تنوعي هم در مطالب ارائه شده داشته باشيم.

در ضمن،از اين هفته سعي مي کنيم هر هفته يک جلسه مطلب بر روي سايت قرار دهيم. جلسه ي بعد نيز 3شنبه ي هفته ي آينده بر روي سايت قرار داده خواهد شد.

منتظر سوالات و نظرات دوستان خوبم هستم

تا جلسه ي آينده خدا نگه دار

دوست شما، فراز


جلسه‌ي بيست و چهارم

صفحه‌ي اصلي رباتيك

جلسه‌ي بيست و ششم


1387/7/29 لينک مستقيم

فرستنده :
ستاره HyperLink HyperLink 1387/9/23
مـتـن : من همه جلسات شما رو خوندم دستت درد نکنه کار ارزشمندیه حالا چه کتابایی برای بیشتر یاد گرفتن و اینکه طوری یاد بگیرم که بتونم در فکر توسعه روبات باشم و حتی چیزهای جدید براش طراحی کنم نه به تصور کپی پیست باقی بمونم مرسی
پاسـخ : سلام.نگران نباشيد، مطالبي كه تا الان مطرح شده مطالب پايه‌اي و عميقي هست و شما تا الان هم بايد بتونيد خيلي چيزارو خودتون به ربات كم و زياد كنيد. بهترين راه پيشرفت در اين زمينه هم، كار عملي هست!! به هر حال من در اين جلسه سعي مي كنم منابع مناسبي رو براي مطالعه‌ي دوستان معرفي كنم.
موفق باشيد

فرستنده :
فردادِ پوران HyperLink HyperLink 1387/9/23
مـتـن : با سلام
لطفاً مطالبی در رابطه با RoboCup Soccer Simulation(logplayer,base,monitor,server,...) در سایت قرار دهید.
با سپاس فراوان
پاسـخ : سلام دوست عزيز.
چشم، سعي مي كنم مطالبي رو در ايم مورد حتماً روي سايت قرار بدم.
پيروز باشيد

فرستنده :
نیلوفر HyperLink HyperLink 1387/9/23
مـتـن : میشه کتاب هم درباره این موضوع معرفی کنید؟
پاسـخ : سلام. بله، در اين جلسه حتماً يك كتاب مناسب معرفي خواهم كرد. موفق باشيد

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1387/8/12
مـتـن : سلام
خسته نباشين!
خيلي خوب بود!
پاسـخ : سلام
ممنونم دوست عزيز

فرستنده :
پدرام سرحدي دانشجوي رشته مهندسي برق(الكترونيك) HyperLink HyperLink 1387/8/12
مـتـن : سلام يك سوالي پرسيدم در مورد زبان برنامه نويسي كه شما فرموديد از ميانC++وC#بهتر استC#را انتخاب كنم چون خیلی با ارزشتره و زبان خیلی کاملتر و به روزتریه، کاربرد اقتصادی بیشتری هم نسبت به C++داره.منظورتان از كامل تر اين است كه دستور هاي بيشتر ي را مي توانيم به صورت ميانبر و از قبل آماده شده داشته باشيم يا چي؟لطفا توضيح دهيدو اين كه كاربرد اقتصادي بيشتري دارد يعني چي؟ من متاسفانه خوب متوجه نشدم!راستي دستتان هم درد نكند خسته نباشيد
پاسـخ : سلام پدرام جان
بله، منظور بنده اين بود كه اين زبان C# به خاطر پشتيباني بهتري كه از بحث Object oriented يا همون برنامه نويسي شي گرا مي كنه، خيلي به روزتره نسبت به C++، و براي كار كردن در شركت ها و برنامه نويسي هاي تجاري هم كاربرد بسيار بيشتري نسبت به C++ داره.
موفق باشي دوست عزيز، اگر باز هم نكته ي گنگي وجود داره من در خدمتم

فرستنده :
sh.n HyperLink HyperLink 1387/8/12
مـتـن : ba tashakore kheili kheili ziad az zahmati kke baraye in jalasat mikeshid. khastam beporsam ke agar bekhaim dar zamineye robatik faaliate amali dashte bashim va betore ekhtesasi baraye mosabeghat amade beshim che moddat bayad kar konim?yani haddeaksar cheghadr tool mikeshe ke dar in zamine be marahele khoob va gabele tavajohi beresim va soale dige inke aia mishe tamaman az tarighe internet in amoozeshha ro did ?dar gheire insoorat aia makani baraye in faaliat vojood dare?agar momkene dar morede hodoode hazineye in faaliat ham tozih bedid.
ba tashakor az talashe shoma baraye in site kheili mofid
sh.n
پاسـخ : سلام
ممنونم دوست عزيز. شما بعد از اينكه AVR رو تا حد خوبي ياد گرفتيد، مي تونيد كار ساخت ربات رو شروع كنيد. ساخت يك ربات حرفه اي مسير ياب براي شما، بدون استاد راهنما تقريباً 20 جلسه ي آموزشي طول خواهد كشيد.
آموزش اين ربات ها رو نميشه تماماً از طريق اينترنت انجام داد و نياز به كمي پيگيري از طرف خود دانش آموز هم داره. پژوهشكده هاي مناطق آموزش پرورش معمولاً بخشي از فعاليت هاشونو به رباتيك اختصاص مي دهند، شما مي تونيد از طريق مدرسه خودتون در اين زمينه بيشتر تحقيق كنيد. اگر هم بخواهيد با بودجه ي شخصي كار كنيد، با حدود 80هزار تومان هزينه مي تونيد يك ربات مسيرياب يا آتش نشان خوب بسازيد.
به اين موضوع هم دقت كنيد كه كار رباتيك خيلي بهتره كه به صورت تيمي انجام بشه.
موفق و پيروز باشيد

فرستنده :
پیام HyperLink HyperLink 1387/8/12
مـتـن : سلام
خسته نباشی
واقعا عالیه
خواهش می کنم تا اخر ادامه بدید
در ضمن راستی نمیشه یه کم سریعتر اپدیت کنید
بازم ممنونم
بای
پاسـخ : سلام پيام جان
ممنونم،نگران نباش، حتماً ادامه خواهيم داد.
اون هم به روي چشم، سعي مي كنيم مطالب رو منظم روي سايت قرار بديم
موفق باشي دوست عزيزم

فرستنده :
پدرام HyperLink HyperLink 1387/8/12
مـتـن : سلام در جلسه 18 شما سوالي پرسيديد از ما ولي من به جوابي نرسيدم لطفا جواب سوال را خودتان بدهيد:دقت كنيد كه سنسورها مستقيماً در كنار هم چيده نشده‌اند و يه صورت زاويه دار (به شكل هشتي) چيده شده‌اند(چرا؟
پاسـخ : سلام پدرام جان
ممنون از دقت نظري كه روي مطالب داري.
دليل اين مطلب رو بيشتر مي شه در رابطه با پيچ هاي 90 درجه در مسير مسابقه مطرح كرد.
در پيچهاي 90 درجه، اگر همه ي سنسور ها در يك خط باشند، در لحظه ي اولي كه ربات به خط مي رسد، با اينكه به موتورها دستور توقف داده مي شود، ربات به خاطر سرعت اوليه اي كه دارد، از روي خط عمود رد مي شود و مسير مسابقه را گم مي كند. اما زمانيكه سنسورها هم خط نباشند، وقتي سنسور اول به خاطر سرعت زياد ربات از روي خط رد مي شود، سنسورهاي بعدي دوباره خط را ميابند و بلاخره سنسور سوم يا چهارم مي توانند ربات را متوقف كرده و به مسير مسابقه برگردانند.
باز هم اگر در اين خصوص مطلب گنگي وجود داره من در خدمتم
موفق باشي دوست عزيزم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1387/8/12
مـتـن : سلام
با تشکر از مطالب خیلی خوبتون
لطفا اگ می شه یه مقدار اطلاعات هر جلسه را بیشتر و فاصله زمانی بین جلسات رو کمتر کنید
پاسـخ : سلام
ممنونم دوست عزيز. ميزان مطالبي كه در هر جلسه ارايه مي شه نمي شه خيلي بيش تر از اين مقدار فعلي باشه، چون به هر حال اين مطالب جديد هست و بار علمي مناسبي داره، ولي در خصوص فاصله ي زماني حق با شماست، ما بايد هفته اي 1 جلسه مطلب ارايه بديم و اين هفته تاخير زيادي داشتيم.انشاالله سعي مي كنيم اين مشكلات زودتر رفع بشه.
موفق باشيد

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content