XMod
 جلسه‌ي سي و نهم
جلسه‌ي سي و نهم
آشنایی با ربات های مین یاب خودکار ...
 

به نام خدا
با سلام خدمت دوستان عزيزم. عرض پوزش دارم به خاطر تاخير در ارايه‌ي مطالب، ما ابتدا تصميم داشتيم به خاطر امتحانات دوستان، يك وقفه‌ي 2 هفته‌اي در ارايه‌ي مطالب ايجاد كنيم، اما بعد از آن نيز متاسفانه با اختلال در شبكه‌‌ي اينترنت مواجه شديم و عملاً نتوانستيم مطالب را به روز رساني كنيم.
اين جلسه تصميم داريم شما را با ليگ ربات‌هاي مين ياب يا "Deminer" آشنا كنيم. اما اهميت اين ربات‌ها چيست و اصولاً چرا چنين مسابقاتي برگزار مي‌شود؟
پاراگراف زير عيناً از دفترچه‌ي قوانين مسابقات كشوري ربات‌هاي مين ياب در تبيين اهداف ربات‌هاي مين‌ياب آورده شده است:

«بر اساس گزارشات موجود، ايران سومين كشور دنيا از لحاظ مين‌هاي دفن شده است. در طول 8 سال جنگ تحميلي عراق بر عليه ايران بالغ بر 16 ميليون مين در سرزمين‌هاي مرزي غرب و جنوب كشور كاشته شده است كه بعضاً به علت دورافتاده بودن و صعب‌العبور بودن مناطق خنثي نشده باقي مانده و همه ساله افراد زيادي از بين مردم عادي و نظاميان قرباني مي‌كنند. استانهاي آذربايجان غربي، كرمانشاه، كردستان، ايلام و خوزستان، هنوز در معرض خطر انفجار مين‌هاي باقي‌مانده از بيست سال پيش هستند. كشف و خنثي سازي مين‌ها كاري بسيار خطرناك و پرهزينه است. اين اميد وجود دارد كه ربات‌هاي مين‌ياب بتوانند اين خطر را رفع نموده و تلفات انساني و هزينه مين‌يابي را كاهش دهند.»
 



اين پاراگراف به خوبي هدف از ساخت چنين ربات‌هايي را تبيين مي‌كند. اولين دوره‌ي مسابقات ربات‌هاي مين‌ياب در ايران، 6 سال پيش و توسط دانشگاه اميركبير برگزار شد، اما آن مسابقات در سال‌هاي بعد تداوم نيافت. اما مجدداً بعد از چند سال ليگ ربات‌هاي مين‌ياب جايگاه خود را در بين ليگ‌هاي مسابقاتي رباتيك ايران باز كرد و توانست به يكي از پر طرفدارترين ليگ‌هاي رباتيك در ايران تبديل شود. در حال حاضر مسابقات متعددي ساليانه در اين ليگ برگزار مي‌شود كه معتبرترين آن هم مسابقات ملي رباتيك خوارزمي است كه آبان ما سال گذشته دوره‌ي نخست آن برگزار شد.
هر چند كه اين ليگ توسط فداراسيون جهاني روبوكاپ به عنوان ليگ مسابقات جهاني شناخته نشده است، اما در تمامي مسابقات معتبري كه هر سال در كشور ما برگزار مي‌شود، نظير خوارزمي، IranOpen، موش‌هاي هوشمند، دانشگاه نوشيرواني بابل و... مسابقات در اين ليگ برگزار مي‌شود و طرفداران زيادي هم دارد.اين ليگ در 3 زير شاخه‌ي زير برگزار مي‌شود:

1- ربات‌هاي مين‌ياب خودكار
2- ربات‌هاي مين‌ياب غيرخودكار(دستي)
3- رقابت فني


در اين جلسه بحث ما فقط در مورد ربات‌هاي مين ياب خودكار خواهد بود، در جلسات آينده، در مورد ربات‌هاي مين ياب غير خودكار و رقابت فني ليگ ‌هم توضيح خواهيم داد.
اين ليگ جزو ليگ‌هاي دانش‌جويي دسته بندي مي‌شود، اما به دليل عدم پيچيدگي‌هاي فني‌اي كه نسبت به ساير ليگ‌هاي دانشجويي(مثل ربات‌هاي فوتباليست‌و ...) دارد، باعث شده تا اين ليگ در اكثر مسابقات داخلي  پرشركت كننده‌ترين ليگ‌هاي دانشجويي باشد. حتي در مسابقات امسال تيم‌هاي دانش‌آموزي حرفه‌اي هم در اين مسابقات شركت داشتند كه اتفاقاً موفق به كسب جايگاه‌هاي مناسبي هم شدند.
در ادامه تشريح مي‌كنيم كه اين ربات چه وظايفي بر عهده دارد و در پيست مسابقه بايد چه عملي را انجام دهد.
يك ربات مين ياب، بايد قادر باشد تمامي مين‌هاي كارگذاري شده در يك ناحيه‌ي مشخص را كشف و خنثي يا نابود سازد. اما شايد ساخت رباتي كه بتواند مين‌ها را خنثي يا نابود سازد كار بسيار پيچيده‌اي باشد، زيرا اين كار براي انسانها هم كار ساده‌اي نيست و نياز به قابليت‌هاي فيزيكي و هوشي بسيار بالايي دارد، و تا به حال رباتي با چنين قابليت‌هايي ساخته نشده است. پس اين بخش (يعني خنثي سازي مين‌ها) از مسابقات حذف شده است و كار ربات مين ياب در زمين مسابقه به كشف مين‌ها و تهيه‌ي نقشه‌ي ميدان مين بسنده شده است. ابتدا در مورد مشخصات زمين مسابقه و نحوه‌ي كارگذاري مين‌ها در اين زمين و سپس در مورد نحوه‌ي كشف مين‌ها توضيح مي‌دهيم و در نهايت هم به نقشه‌ا‌ي كه بايد از ميدان مين تهيه مي‌شود مي‌پردازيم.


زمين مسابقه



زمين مسابقه را هيئت داوري و كميته‌ي برگزاري هر مسابقه با توجه به امكانات و شرايط برگزار كننده‌ها طراحي مي‌كنند، پس طبيعي است كه زمين مسابقات مختلف با هم تفاوت‌هايي داشته باشد، اما تشابهاتي بين همه‌ي آن‌ها وجود دارد كه به آن‌ها خواهيم پرداخت.

شكل كلي زمين مسابقات مين‌ياب به شكل بالاست. ابعاد زمين معمولاً در حدود 5×5 متر است و معمولاً در داخل زمين موانعي مكعب شكل با ابعاد گوناگون بين (20 تا 50 سانتي متر) قرار دارد. جنس زمين از گچ و خاك است و سعي شده است تا جاي امكان سطح آن مسطح و سفت باشد. مرز‌هاي زمين با نوارهايي سفيد رنگ (با پهناي حدوداً 30 سانتي‌متر) مشخص شده و خارج از اين مرز‌ها مين كاشته نشده است. مين‌ها در زير اين زمين و با فاصله‌ي حدوداً 10سانتي متر از سطح آن كاشته شده‌اند و جاي آن‌ها را به جز تيم داوري هيچ فرد ديگري نمي‌داند و در واقع كار اصلي اين ربات‌ها اين است كه جاي مين‌ها را با علايمي مشخص نشان دهند. اما ربات‌ها چگونه‌در اين زمين مي‌توانند جاي مين‌ها را پيدا كنند؟

 



كشف مين



همانطور كه در عكس بالا مي‌بينيد، يكي از پركاربردترين عناصر در مين‌ها و كلاً تسليحات جنگي، فلزات هستند. اين مسئله اساس كار ربات‌هاي مين‌ياب است، ربات‌هاي مين ياب به يك عدد سنسور فلزياب مجهز هستند كه مي‌تواند فلزات را تا فاصله‌ي معيني(حدوداً 20 سانتي‌متر) در زير خاك نيز تشخيص دهند. در مسابقات هم به جاي مين واقعي، از يك عدد قوطي كنسرو ماهي استفاده شده است. كار اصلي ربات اين است كه اين سنسور را در تمام نقاط زمين حركت دهد و هرجا كه توسط سنسور، جاي مين (قوطي فلزي) را پيدا كرد، ربات بر روي آن نقطه 5 ثانيه توقف كند و يك LED قرمز را روشن كند، تا به اين وسيله به تيم داوري جاي مين را اعلام كند.
زمين مسابقه به مربع‌هاي 50×50 سانتي‌متر تقسيم شده است، كه مين‌ها در وسط بعضي از اين مربع‌ها كارگذاري شده است. زمانيكه رباتي جاي يك مين را اعلام مي‌كند، داور با توجه به اين كه جاي مين‌ها را مي داند، مشخص مي‌كند كه ربات جاي مين را درست تشخيص داده است يا خير، و امتياز هر مين را جداگانه محاسبه مي‌كند. امتياز نهايي هر تيم، بر حسب تعداد مين‌هاي درست كشف شده، زمان، و تعداد برخورد‌ها با مانع و ديواره‌ها، طبق فرمول خاصي محاسبه‌مي‌شود.در نهايت امتياز تهيه‌ي نقشه‌ي ميدان مين توسط ربات(كه امتياز زيادي هم هست) به اين امتيازات اضافه مي‌شود. اما نقشه چيست؟


نقشه‌هاي مين‌ها



ربات‌ها بايد امكانات مكان‌يابي‌اي در اختيار داشته باشند تا بتوانند به وسيله‌ي آن‌ها مختصات دقيق مين‌ها را مشخص كنند و در پايان مسابقه مختصات تمام مين‌هاي كشف شده را در اختيار كاربر قرار دهند. اين بخش تقريباً پيچيده‌ترين بخش ساخت يك ربات مين‌ياب خودكار است، و تيم‌هاي محدودي اين قابليت را دارند كه از محل مين‌ها نقشه‌اي تهيه كنند.
تهيه‌ي نقشه‌ي مين‌ها اجباري نيست، اما هر تيمي كه بتواند اين كار را انجام دهد امتياز قابل توجهي دريافت خواهد كرد كه شانس آن را براي موفقيت بسيار افزايش خواهد داد. در جلسه‌ي آينده در مورد تهيه‌ي نقشه‌ي مين‌ها بيشتر توضيح مي‌دهيم، همچنين توضيحات مفصلي خواهيم داشت در باب الگوريتم‌هايي كه در كوتاه‌ترين زمان ممكن ربات كل زمين را بتواند جستجو كند. همچنين در مورد ربات‌هاي مين ياب دستي(غير خودكار) و رقابت فني ليگ هم توضيحاتي خواهيم داد.
جلسه‌ي آينده يكشنبه‌ي هفته‌ي آينده بر روي سايت قرار داده خواهد شد.

 


پيروز باشيد
دوست شما، فراز اميرغياثوند




1388/4/7 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : اقا چرا جواب سوال های ما رو نمیدین؟ ضمنا جلسه بعدی رو کی می ذارین؟ کار داریم به خدا با این مطلباتون!!
پاسـخ : سلام. من شديداً عذر خواهي مي‌كنم به خاطر تاخير طولاني در پاسخ دادن به سوالات شما و ساير دوستان عزيز. مشكل برطرف شده و انشاالله از اين پس سوالات طبق روال گذشته پاسخ داده خواهند شد.

فرستنده :
zahra HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام.
می خواستم بدونم از اول تا آخر ساخت این ربات چقدر هزینه خواهد داشت(با فرض داشتن powerکامپیوتر )
با تشکر
پاسـخ : سلام
اگر منظورتون ربات ‌آتش‌نشان هست، حداقل هزينه‌اي كه براي ساخت اين ربات بايد بكنيد در حدود 30هزار تومان هستش، اما اين ربات به هيچ وجه حرفه‌اي نيست ، براي ساخت يك ربات حرفه اي كه بتوان براي مسابقات ملي روش حساب كرد هزينه‌هاي شما كمي بيشتر خواهد شد. شاد و پيروز باشيد

فرستنده :
هیراد HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام خسته نباشید می خواستم بدونم این امکان وجود داره که از طریق ایمیل یا راه های دیگه... راجع به ربات مین یاب از شما راهنمایی بگیرم...آخه خیلی دیر مطالب رو عرضه میکنید اگر ممکنه جواب درخواست منو بدین حتا اگه این امکان وجود نداره باز هم بگید... البته اگر سایت یا فروم خاصی رو میشناسید که به درد بخوره و اونو معرفی کنید در حق من بسیار لطف میکنید من بیشتر روی ربات امدادگر دانش آموزی کار کردم و تو مسابقات ایران اوپن امسال هم شرکت داشتم اگر مایل به ادامه بودید سولات رو مطرح مینکم با تشکر
پاسـخ : سلام
من متاسفانه نمي‌تونم از طريق ديگه‌اي با شما ارتباط داشته باشم‌، اما اگر سوالاتتون رو از طريق همين سايت با ما مطرح كنيد تلاش مي‌كنم حتماً سوالتون رو پاسخ بدهم. به اين طريق ساير دوستان هم از مطالب رد و بدل شده مي توانند استفاده كنند. براتون آرزوي موفقيت مي‌كنم.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام
من از هرس میپرسم میگه برای شروع برو دنبال بیسیک و بسکام... پس چرا شما از همون اول با C که میگن سخته شروع میکنید...
در ضمن من 16 مرداد تو شهری که زندگی میکنم مسابقه است و من میخوام مسیریاب پیشرفته رو انتخاب کنم... در ضمن مبتدی هم هستم و تاحالا هیچی نساختم....
پاسـخ : سلام دوست عزيز
bascom بههيچ وجه ساده‌تر از CodeVision نيست، شايد زبان C هم در حد مبتدي از زبان بيسيك اصلاً پيچيده‌تر نيست، ولي مزيت زبان C اين است كه قابليت‌ها و مزيت‌هاي بسيار دارد كه اون رو به يك زبان كامل و حرفه‌اي تبديل كرده و تقريباً پركاربردترين زبان سطح بالا براي برنامه نويسي‌هاي ساده تا حرفه‌اي است.
به نظرم با اين تفاسير شما نمي‌تونيد حضور موفقي در بخش مسيرياب پيشرفته داشته باشيد، بهتر بود براي شروع ليگ ساده‌تري را انتخاب كنيد.
موفق باشيد

فرستنده :
مرتضی HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام دستت درد نکنه مطالبت خیلی عالیه.
پاسـخ : سلام مرتضي جان. ممنونم

فرستنده :
مصطفی HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام آقای غیاثوند
از اینکه زحمت کشیدید و این مطالب رو تهیه کردید خیلی ممنونم همچنین از انتخاب صحیح و مفید موضوعات درسی . روش تدریس خوبتون تشکر می کنم
چند روزه که اینجا رو پیدا کردم و با آشنایی مختصری که با رباتیک داشتم تونستم به سرعت مطالب رو بخونم
حالا با اجازتون چند تا سوال داشتم :
1- در جلسه ی 29 نوشتید (خط 6 از آخر) " برای میکرو های Atmega16L معمولا از اسیلاتورهای 12 یا 16 مگا هرتز استفاده می شود " در حالی که در پاسخ به یکی از سوالات گفتید که این IC با فرکانس بیش از 8 مگاهرتز کار نمی کند ؟
2- اگر برای یک پایه ورودی Pullup نکنیم به طور پیش فرض ورودی همان 0 است و اگه این کار رو بکنیم IC خودش 5 ولت رو روی پایه قرار میده
حالا اگه که به IC یک ورودی بدهیم (مثلا 0)و قطع کنیم دوباره 5 ولت روی پایه قرار میگیره یا اینکه دیگه قطع میشه ؟
3- در مورد مقاومتی که در pullup گفتید لطفا بیشتر توضیح بدید
4- اگه روی یکی از OCR هاPWM پنجاه درصد رو قرار بدیم و اختلاف پتانسیل اون رو با gnd بسنجیم آیا 2.5 ولت رو اندازه میگیریم یا نه ؟
5- من کمی با vb آشنایی دارم آیا برنامه ای مثل codevision وجود دارد که بتوان در آن با visual basic برنامه نوشت ؟
6- آیا آموزش Pic رو در برنامه تون دارید ؟
7- ببخشید که زیاد سوال پرسیدم خیلی ممنون
پاسـخ : سلام مصطفي جان
خيلي ممنونم از لطف شما، و بسيار خوشحالم كه از مطالب راضي هستيد.
ضمناً از حسن دقت و توجه شما كمال تشكر را دارم.
تذكر 1 كاملاً به جا بود و مطلب 29 اصلاح شد.

ج2- اگر پايه‌اي را Pullup نكنيم، آن پايه 0 نمي‌شود، بلكه بدون مقدار رها مي‌شود. اما اگر پايه‌اي را Pullup كنيم و به‌ ‌آن مقدار 0 بدهيم، هر زمان كه قطع كنيم، پايه بلافاصله pullup مي‌شود دوباره و 5 ولت مي‌شود.

ج3- مقاومت pullup براي اين استفاده مي‌شود كه مثلاً اگر پايه‌ي pullup شده را خواستيم 0 كنيم، بين ميكروكنترلر و منبع بيروني اتصال مستقيم بين + و - برقرار نشود، زيرا اين امر باعث عبور جريان بسيار بالا از ميكروكنترلر و در نتيجه سوختن ميكروكنترلر مي‌شود

ج4- اين امر بيشتر بستگي به فركانس PWM و نوع مولتي متر دارد، در مورد مولتي متر‌هاي قديمي عقربه‌اي معمولاً همان 2.5 ولت را نشان مي دهد ولي در مورد مولتي متر‌هاي ديجيتال نمي‌توان حكم كلي داد، زيرا همانطور كه مي‌دانيد Pwm 50درصد با 2.5 ولت تفاوت دارد.

ج5- بله، برنامه BASCOM كلاً تحت بيسيك برنامه نويسي مي‌شود.

خير، در كوتاه مدت در برنامه‌هاي ما نيست، ولي شايد در آينده به‌ آن بپردازيم

بازهم تشكر مي‌كنم از دقت نظر شما. شاد و پيروز باشيد

فرستنده :
كوروش HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام
ميخواستم بدونم استفاده از تعريف متغير ها بهتره يا استفاده ازdefine
مثلا
(define a read_adc(1
يا
int a
a=read_adc
پاسـخ : سلام كوروش جان
سوال خوبي پرسيديد. استفاده از Define ارتباطي به تعريف متغير نداره. Define صرفاً استفاده از يك نام جايگزين با نام مورد نظر شماست. در عمل define هيچ حافظه‌اي اشغال نمي‌شود بلكه صرفاً يك تغيير نام است. اما متغير‌ها قسمتي از حافظه را به خود اختصاص مي‌دهند و مي‌توانند اطلاهات مختلفي را درون خود بپذيرند.
اميدوارم جواب سوالتون رو گرفته باشيد. پيروز باشيد

فرستنده :
سپهر HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام
من یه مشکلی که دارم در لحیم کردنه و نمیتونم منظم و مرتب و تمیز و قشنگ لحیم کنم ...
باید چیکار کنم....
با تشکر.
پاسـخ : سلام.
لحيم كاري يك كار مهارتي است، يعني نياز به علم زيادي ندارد و فقط با تمرين شما مي‌تونيد مهارت خودتون را در اين زمينه بالا ببريد، تنها رانمايي كه مي‌تونم بهتون بكنم اينه كه از روغن لحيم هم براي كارتون استفاده كنيد، به اين شكل كه هرگاه مي‌خواهيد قطعه‌اي را لحيم كنيد، مقدار بسيار كمي روغن لحيم سر سيم لحيمتون بماليد، اين عمل كمي كار شما رو راحت تر مي‌كنه و باعث مي شه سيم لحيم آب شده راحت‌تر در مكان مورد نظر قرار بگيرد. موفق باشيد

فرستنده :
سپهر HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام
امیدوارم به همه سوالهام جواب بدید....
من امروز با کیت روباتیکی که خریدم یک روبات دیگه ای ساختم ولی موتورش آرمیچر وهیچ قدرتی نداره... البته وقتی موتور به 6 ولت مستقیم وصل میکنی خوب و با سرعت و قدرتمند میچرخه ولی وقتی شش ولت رو به مدار درایور و مدار maze وصل میکنم سرعت و قدرت خوبی نداره و با یک انگشت وایمیسه... چکار کنم ... البته ولتاژ ربات 6 ولته.... لطفا ترخدا کمک کنید...
در ضمن برد درایور 8 تا ترانزیستور داره که وقتی روبات رو روشن میکنم و شروع به کار میکنه یکیشون چنان داغ میشه که نمیتونم دست بهش بزنم و دستم بدجور میسوزه... چرا اینجوری میشه ؟ آیا برای ترانزیستور و مدار بده؟ یا طبیعیه؟
لطفا تروخدا کمک کنید با پاسخ به سوالهام....
با تشکر.
پاسـخ : سلام سپهر جان
من مجدداً عذر خواهي مي‌كنم كه سوال‌هاي شما رو با تاخير جواب مي‌دهم.
من در مورد كيتي كه شما خريديد اطلاعاتي ندارم و نمي‌دونم چه طراحي‌اي شده. قدرت موتور‌ها مربوط به مدار درايور اونهاست و شما نمي‌تونيد با زياد كردن ولتاژ مدار قدرت موتور‌ها رو زياد كنيد، با اين كار فقط ممكنه مدارتون آسي ببيند. در مورد ترانزيستور‌ها هم من نمي‌تونم از اينجا نظر دقيقي بدم، ولي اگر از لحيم‌كاريتون مطمين هستيد، نگران دماي ترانزيستور نباشيد، چون به هر حال كسي كه مدار را طراحي كرده حتماً به اين نكات هم توجه كرده است. موفق باشي دوست عزيز

فرستنده :
مجتبی ابدالی HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام آقا فراز
امیدوارم که حالت خوب باشه و همیشه شاد باشی
با سپاس ازمطالب خوبتون.
خواهش می کنم به کارتون سرعت بیشترترترترتری بدین و ضمناً از این که تعداد بازدید کنندگان شما زیاد شده خیلی خوشحالم.
پاسـخ : سلام مجتبي جان
ممنونم از لطف شما. چشم، حتماً تلاشمون رو مي‌كنيم تا سرعت ارايه‌ي مطالب رو بيشتر كنيم . شاد و پيروز باشي دوست عزيز

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام
من دانشجوي طرم آخر كارداني كامپيوتر دانشگاه آزاد گرگان هستم
من تقريبا همه جلساتتون رو خوندم و تا حدودي وسايل رو تهيه كردم و دارم
توي خونه كار مي كنم
دست تون درد نكنه از مطالبي كه گرد آوري ميكنين
ولي...
يه كمي سرعتتون زيادي كم شده
يه جورايي داريم نا اميد و دلزده ميشيم
و بار علمي جلساتتون هم كم شده
اگر ميشه كمي جلساتتون رو طولاني تر و زودتر برگزار كنين تا جذابيت و كشش افراد به اين سمت بيشتر بشه
خيلي ممنون
پاسـخ : سلام دوست عزيز
ممنونم از تذكراتتون، مطالبي كه فرموديد حتماً مد نظر قرار خواهيم داد و تمام تلاشمون را خواهيم كرد تا رضايت دوستان عزيزمون رو بدست بياريم. موفق باشيد

فرستنده :
سپهر HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام
یک سوال دیگه هم داشتم که اگر به این سوال و سوال قبلیم جواب بدید خیلی متشکرم...
من متاسفانه تو شیراز زندگی میکنم و خودم هم اهل شیراز نیستم و هیچ کسی رو اینجا نمیشناسم که بتونم باهاش تیمی کار کنم همونطور که شما در جلسه اول گفتید تیمی باشه خوبه... و خودم هم بیشتر دوست دارم تکی کار کنم با وجود همه سختیش ... ولی شیرینه ... بعدش هم اینجا تا حالا با هرکی خواستم کار کنم مشکل پیش اومده !! و اینجا اگر تیمی کار کنم ممکنه یکی وظیفه اش رو به خوبی انجام نده ... که این مشکل بزرگ کار تیمی است ...
فعلا خداحافظ...
لطفا پاسخ سوالهام رو بدید ...
با تشکر.
پاسـخ : اصولاً يكي از مهمترين اهداف رباتيك در سطح مسابقاتي ، بالا بردن توانايي‌هاي مختلف در افراد است و يكي از مهمترين توانايي‌هاي يك فرد براي حضور در جامعه، توانايي انجام كار تيمي است. به همين خاطر من تاكيد زيادي به كار تيمي دارم. اما به هر حال اگر مي‌بينيد راهي نيست، متوقف نشويد و تنهايي كار رو پيش ببريد، ما هم هر كمكي از دستمون بر بياد حتماً در خدمت خواهيم بود. موفق و پيروز باشيد.

فرستنده :
سپهر HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام و درود بر شما
ببخشید من در جلسه ی 34 یه مشکل داشتم ولی شما جواب ندادید...
راستی من امسال میرم اول دبیرستان ولی خیلی به الکترونیک و رباتیک و میکرو ها علاقه دارم ولی تا حالا چند تا کیت الکترونیکی بیشتر مونتاژ نکردم و یه کیت روباتی هم خریدم که فعلا مشکل دارم توش که شما جواب ندادید امیدوارم محبت کنیدو زودتر جواب بدید.
خلاصه به نظر شما برای من و افراد مبتدی یادگیری زبان بیسیک بهتر و آسان تر نیست تا زبان سی؟
راستی ممنون میشم که درمورد موتور های پله ای یا stepper توضیح دهید.
باتشکر.
پاسـخ : سلام سپهر جان
عذر خواهي مي‌كنم به خاطر تاخير در جواب.
زبان بيسيك كلاً همونطور كه از اسمش هم مشخصه ابتدا براي افراد مبتدي طراحي شد، اما به مرور زمان تكمل‌تر و حرفه‌اي تر شد لي هنوز هم يادگيريش براي افارد مبتدي ساده‌تر است.زبان C زباني كامل و حرفه‌اي است و كاربرد‌هاي بسياري دارد. براي ميكروكنترلر نيز ما ترجيح داديم از C استفاده كنيم. در مورد موتور‌هاي پله‌اي هم حتماً در جلسات آينده توضيح خواهيم داد.
موفق و پيروز باشيد

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : mishe liste mosabeghati ke tu sale 88 bargozar mishe ro begin
پاسـخ : سلام دوست عزيز
مسابقات متعددي برگزار مي‌شه كه بعضاً محدود به مناطق يا شهرهاي خاصي است، اما معتبر‌ترين مسابقات كشوري‌اي كه در سال 88 برگزار مي‌شوند مسابقات ملي خوارزمي، IranOpen، و موش‌هاي هوشمند است.
موفق باشيد

فرستنده :
HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : خسته نباشید

فرستنده :
koorosh HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : ba salam
me khastam bedonm ke noktei hast (dar mord adc) ke zeker nakarde bashed
Dar mord program kardan , etc
mersi
پاسـخ : سلام دوست عزيز
بله، تقريباً تمام مطالبي كه در اين بخش مطرح مي‌شود به صورت گلچين شده و خلاصه شده است، اما براي كارهاي دوستان تقريباً كفايت مي‌كند و كمتر نياز به منبع جامع ديگري است. در مورد ADC نكاتي كه مطرح نشده نقش كليدي‌ و كاربرد زيادي ندارند. اما در مورد پروگرام كردن نكات بسيار و شيوه‌هاي گسترده‌اي وجود دارد كه ما ساده‌ترين آنها را براي رفع نياز دوستان مطرح كرديم.
موفق باشيد

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 جلسه‌ي سي و نهم
جلسه‌ي سي و نهم
آشنایی با ربات های مین یاب خودکار ...
 

به نام خدا
با سلام خدمت دوستان عزيزم. عرض پوزش دارم به خاطر تاخير در ارايه‌ي مطالب، ما ابتدا تصميم داشتيم به خاطر امتحانات دوستان، يك وقفه‌ي 2 هفته‌اي در ارايه‌ي مطالب ايجاد كنيم، اما بعد از آن نيز متاسفانه با اختلال در شبكه‌‌ي اينترنت مواجه شديم و عملاً نتوانستيم مطالب را به روز رساني كنيم.
اين جلسه تصميم داريم شما را با ليگ ربات‌هاي مين ياب يا "Deminer" آشنا كنيم. اما اهميت اين ربات‌ها چيست و اصولاً چرا چنين مسابقاتي برگزار مي‌شود؟
پاراگراف زير عيناً از دفترچه‌ي قوانين مسابقات كشوري ربات‌هاي مين ياب در تبيين اهداف ربات‌هاي مين‌ياب آورده شده است:

«بر اساس گزارشات موجود، ايران سومين كشور دنيا از لحاظ مين‌هاي دفن شده است. در طول 8 سال جنگ تحميلي عراق بر عليه ايران بالغ بر 16 ميليون مين در سرزمين‌هاي مرزي غرب و جنوب كشور كاشته شده است كه بعضاً به علت دورافتاده بودن و صعب‌العبور بودن مناطق خنثي نشده باقي مانده و همه ساله افراد زيادي از بين مردم عادي و نظاميان قرباني مي‌كنند. استانهاي آذربايجان غربي، كرمانشاه، كردستان، ايلام و خوزستان، هنوز در معرض خطر انفجار مين‌هاي باقي‌مانده از بيست سال پيش هستند. كشف و خنثي سازي مين‌ها كاري بسيار خطرناك و پرهزينه است. اين اميد وجود دارد كه ربات‌هاي مين‌ياب بتوانند اين خطر را رفع نموده و تلفات انساني و هزينه مين‌يابي را كاهش دهند.»
 



اين پاراگراف به خوبي هدف از ساخت چنين ربات‌هايي را تبيين مي‌كند. اولين دوره‌ي مسابقات ربات‌هاي مين‌ياب در ايران، 6 سال پيش و توسط دانشگاه اميركبير برگزار شد، اما آن مسابقات در سال‌هاي بعد تداوم نيافت. اما مجدداً بعد از چند سال ليگ ربات‌هاي مين‌ياب جايگاه خود را در بين ليگ‌هاي مسابقاتي رباتيك ايران باز كرد و توانست به يكي از پر طرفدارترين ليگ‌هاي رباتيك در ايران تبديل شود. در حال حاضر مسابقات متعددي ساليانه در اين ليگ برگزار مي‌شود كه معتبرترين آن هم مسابقات ملي رباتيك خوارزمي است كه آبان ما سال گذشته دوره‌ي نخست آن برگزار شد.
هر چند كه اين ليگ توسط فداراسيون جهاني روبوكاپ به عنوان ليگ مسابقات جهاني شناخته نشده است، اما در تمامي مسابقات معتبري كه هر سال در كشور ما برگزار مي‌شود، نظير خوارزمي، IranOpen، موش‌هاي هوشمند، دانشگاه نوشيرواني بابل و... مسابقات در اين ليگ برگزار مي‌شود و طرفداران زيادي هم دارد.اين ليگ در 3 زير شاخه‌ي زير برگزار مي‌شود:

1- ربات‌هاي مين‌ياب خودكار
2- ربات‌هاي مين‌ياب غيرخودكار(دستي)
3- رقابت فني


در اين جلسه بحث ما فقط در مورد ربات‌هاي مين ياب خودكار خواهد بود، در جلسات آينده، در مورد ربات‌هاي مين ياب غير خودكار و رقابت فني ليگ ‌هم توضيح خواهيم داد.
اين ليگ جزو ليگ‌هاي دانش‌جويي دسته بندي مي‌شود، اما به دليل عدم پيچيدگي‌هاي فني‌اي كه نسبت به ساير ليگ‌هاي دانشجويي(مثل ربات‌هاي فوتباليست‌و ...) دارد، باعث شده تا اين ليگ در اكثر مسابقات داخلي  پرشركت كننده‌ترين ليگ‌هاي دانشجويي باشد. حتي در مسابقات امسال تيم‌هاي دانش‌آموزي حرفه‌اي هم در اين مسابقات شركت داشتند كه اتفاقاً موفق به كسب جايگاه‌هاي مناسبي هم شدند.
در ادامه تشريح مي‌كنيم كه اين ربات چه وظايفي بر عهده دارد و در پيست مسابقه بايد چه عملي را انجام دهد.
يك ربات مين ياب، بايد قادر باشد تمامي مين‌هاي كارگذاري شده در يك ناحيه‌ي مشخص را كشف و خنثي يا نابود سازد. اما شايد ساخت رباتي كه بتواند مين‌ها را خنثي يا نابود سازد كار بسيار پيچيده‌اي باشد، زيرا اين كار براي انسانها هم كار ساده‌اي نيست و نياز به قابليت‌هاي فيزيكي و هوشي بسيار بالايي دارد، و تا به حال رباتي با چنين قابليت‌هايي ساخته نشده است. پس اين بخش (يعني خنثي سازي مين‌ها) از مسابقات حذف شده است و كار ربات مين ياب در زمين مسابقه به كشف مين‌ها و تهيه‌ي نقشه‌ي ميدان مين بسنده شده است. ابتدا در مورد مشخصات زمين مسابقه و نحوه‌ي كارگذاري مين‌ها در اين زمين و سپس در مورد نحوه‌ي كشف مين‌ها توضيح مي‌دهيم و در نهايت هم به نقشه‌ا‌ي كه بايد از ميدان مين تهيه مي‌شود مي‌پردازيم.


زمين مسابقه



زمين مسابقه را هيئت داوري و كميته‌ي برگزاري هر مسابقه با توجه به امكانات و شرايط برگزار كننده‌ها طراحي مي‌كنند، پس طبيعي است كه زمين مسابقات مختلف با هم تفاوت‌هايي داشته باشد، اما تشابهاتي بين همه‌ي آن‌ها وجود دارد كه به آن‌ها خواهيم پرداخت.

شكل كلي زمين مسابقات مين‌ياب به شكل بالاست. ابعاد زمين معمولاً در حدود 5×5 متر است و معمولاً در داخل زمين موانعي مكعب شكل با ابعاد گوناگون بين (20 تا 50 سانتي متر) قرار دارد. جنس زمين از گچ و خاك است و سعي شده است تا جاي امكان سطح آن مسطح و سفت باشد. مرز‌هاي زمين با نوارهايي سفيد رنگ (با پهناي حدوداً 30 سانتي‌متر) مشخص شده و خارج از اين مرز‌ها مين كاشته نشده است. مين‌ها در زير اين زمين و با فاصله‌ي حدوداً 10سانتي متر از سطح آن كاشته شده‌اند و جاي آن‌ها را به جز تيم داوري هيچ فرد ديگري نمي‌داند و در واقع كار اصلي اين ربات‌ها اين است كه جاي مين‌ها را با علايمي مشخص نشان دهند. اما ربات‌ها چگونه‌در اين زمين مي‌توانند جاي مين‌ها را پيدا كنند؟

 



كشف مين



همانطور كه در عكس بالا مي‌بينيد، يكي از پركاربردترين عناصر در مين‌ها و كلاً تسليحات جنگي، فلزات هستند. اين مسئله اساس كار ربات‌هاي مين‌ياب است، ربات‌هاي مين ياب به يك عدد سنسور فلزياب مجهز هستند كه مي‌تواند فلزات را تا فاصله‌ي معيني(حدوداً 20 سانتي‌متر) در زير خاك نيز تشخيص دهند. در مسابقات هم به جاي مين واقعي، از يك عدد قوطي كنسرو ماهي استفاده شده است. كار اصلي ربات اين است كه اين سنسور را در تمام نقاط زمين حركت دهد و هرجا كه توسط سنسور، جاي مين (قوطي فلزي) را پيدا كرد، ربات بر روي آن نقطه 5 ثانيه توقف كند و يك LED قرمز را روشن كند، تا به اين وسيله به تيم داوري جاي مين را اعلام كند.
زمين مسابقه به مربع‌هاي 50×50 سانتي‌متر تقسيم شده است، كه مين‌ها در وسط بعضي از اين مربع‌ها كارگذاري شده است. زمانيكه رباتي جاي يك مين را اعلام مي‌كند، داور با توجه به اين كه جاي مين‌ها را مي داند، مشخص مي‌كند كه ربات جاي مين را درست تشخيص داده است يا خير، و امتياز هر مين را جداگانه محاسبه مي‌كند. امتياز نهايي هر تيم، بر حسب تعداد مين‌هاي درست كشف شده، زمان، و تعداد برخورد‌ها با مانع و ديواره‌ها، طبق فرمول خاصي محاسبه‌مي‌شود.در نهايت امتياز تهيه‌ي نقشه‌ي ميدان مين توسط ربات(كه امتياز زيادي هم هست) به اين امتيازات اضافه مي‌شود. اما نقشه چيست؟


نقشه‌هاي مين‌ها



ربات‌ها بايد امكانات مكان‌يابي‌اي در اختيار داشته باشند تا بتوانند به وسيله‌ي آن‌ها مختصات دقيق مين‌ها را مشخص كنند و در پايان مسابقه مختصات تمام مين‌هاي كشف شده را در اختيار كاربر قرار دهند. اين بخش تقريباً پيچيده‌ترين بخش ساخت يك ربات مين‌ياب خودكار است، و تيم‌هاي محدودي اين قابليت را دارند كه از محل مين‌ها نقشه‌اي تهيه كنند.
تهيه‌ي نقشه‌ي مين‌ها اجباري نيست، اما هر تيمي كه بتواند اين كار را انجام دهد امتياز قابل توجهي دريافت خواهد كرد كه شانس آن را براي موفقيت بسيار افزايش خواهد داد. در جلسه‌ي آينده در مورد تهيه‌ي نقشه‌ي مين‌ها بيشتر توضيح مي‌دهيم، همچنين توضيحات مفصلي خواهيم داشت در باب الگوريتم‌هايي كه در كوتاه‌ترين زمان ممكن ربات كل زمين را بتواند جستجو كند. همچنين در مورد ربات‌هاي مين ياب دستي(غير خودكار) و رقابت فني ليگ هم توضيحاتي خواهيم داد.
جلسه‌ي آينده يكشنبه‌ي هفته‌ي آينده بر روي سايت قرار داده خواهد شد.

 


پيروز باشيد
دوست شما، فراز اميرغياثوند




1388/4/7 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : اقا چرا جواب سوال های ما رو نمیدین؟ ضمنا جلسه بعدی رو کی می ذارین؟ کار داریم به خدا با این مطلباتون!!
پاسـخ : سلام. من شديداً عذر خواهي مي‌كنم به خاطر تاخير طولاني در پاسخ دادن به سوالات شما و ساير دوستان عزيز. مشكل برطرف شده و انشاالله از اين پس سوالات طبق روال گذشته پاسخ داده خواهند شد.

فرستنده :
zahra HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام.
می خواستم بدونم از اول تا آخر ساخت این ربات چقدر هزینه خواهد داشت(با فرض داشتن powerکامپیوتر )
با تشکر
پاسـخ : سلام
اگر منظورتون ربات ‌آتش‌نشان هست، حداقل هزينه‌اي كه براي ساخت اين ربات بايد بكنيد در حدود 30هزار تومان هستش، اما اين ربات به هيچ وجه حرفه‌اي نيست ، براي ساخت يك ربات حرفه اي كه بتوان براي مسابقات ملي روش حساب كرد هزينه‌هاي شما كمي بيشتر خواهد شد. شاد و پيروز باشيد

فرستنده :
هیراد HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام خسته نباشید می خواستم بدونم این امکان وجود داره که از طریق ایمیل یا راه های دیگه... راجع به ربات مین یاب از شما راهنمایی بگیرم...آخه خیلی دیر مطالب رو عرضه میکنید اگر ممکنه جواب درخواست منو بدین حتا اگه این امکان وجود نداره باز هم بگید... البته اگر سایت یا فروم خاصی رو میشناسید که به درد بخوره و اونو معرفی کنید در حق من بسیار لطف میکنید من بیشتر روی ربات امدادگر دانش آموزی کار کردم و تو مسابقات ایران اوپن امسال هم شرکت داشتم اگر مایل به ادامه بودید سولات رو مطرح مینکم با تشکر
پاسـخ : سلام
من متاسفانه نمي‌تونم از طريق ديگه‌اي با شما ارتباط داشته باشم‌، اما اگر سوالاتتون رو از طريق همين سايت با ما مطرح كنيد تلاش مي‌كنم حتماً سوالتون رو پاسخ بدهم. به اين طريق ساير دوستان هم از مطالب رد و بدل شده مي توانند استفاده كنند. براتون آرزوي موفقيت مي‌كنم.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام
من از هرس میپرسم میگه برای شروع برو دنبال بیسیک و بسکام... پس چرا شما از همون اول با C که میگن سخته شروع میکنید...
در ضمن من 16 مرداد تو شهری که زندگی میکنم مسابقه است و من میخوام مسیریاب پیشرفته رو انتخاب کنم... در ضمن مبتدی هم هستم و تاحالا هیچی نساختم....
پاسـخ : سلام دوست عزيز
bascom بههيچ وجه ساده‌تر از CodeVision نيست، شايد زبان C هم در حد مبتدي از زبان بيسيك اصلاً پيچيده‌تر نيست، ولي مزيت زبان C اين است كه قابليت‌ها و مزيت‌هاي بسيار دارد كه اون رو به يك زبان كامل و حرفه‌اي تبديل كرده و تقريباً پركاربردترين زبان سطح بالا براي برنامه نويسي‌هاي ساده تا حرفه‌اي است.
به نظرم با اين تفاسير شما نمي‌تونيد حضور موفقي در بخش مسيرياب پيشرفته داشته باشيد، بهتر بود براي شروع ليگ ساده‌تري را انتخاب كنيد.
موفق باشيد

فرستنده :
مرتضی HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام دستت درد نکنه مطالبت خیلی عالیه.
پاسـخ : سلام مرتضي جان. ممنونم

فرستنده :
مصطفی HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام آقای غیاثوند
از اینکه زحمت کشیدید و این مطالب رو تهیه کردید خیلی ممنونم همچنین از انتخاب صحیح و مفید موضوعات درسی . روش تدریس خوبتون تشکر می کنم
چند روزه که اینجا رو پیدا کردم و با آشنایی مختصری که با رباتیک داشتم تونستم به سرعت مطالب رو بخونم
حالا با اجازتون چند تا سوال داشتم :
1- در جلسه ی 29 نوشتید (خط 6 از آخر) " برای میکرو های Atmega16L معمولا از اسیلاتورهای 12 یا 16 مگا هرتز استفاده می شود " در حالی که در پاسخ به یکی از سوالات گفتید که این IC با فرکانس بیش از 8 مگاهرتز کار نمی کند ؟
2- اگر برای یک پایه ورودی Pullup نکنیم به طور پیش فرض ورودی همان 0 است و اگه این کار رو بکنیم IC خودش 5 ولت رو روی پایه قرار میده
حالا اگه که به IC یک ورودی بدهیم (مثلا 0)و قطع کنیم دوباره 5 ولت روی پایه قرار میگیره یا اینکه دیگه قطع میشه ؟
3- در مورد مقاومتی که در pullup گفتید لطفا بیشتر توضیح بدید
4- اگه روی یکی از OCR هاPWM پنجاه درصد رو قرار بدیم و اختلاف پتانسیل اون رو با gnd بسنجیم آیا 2.5 ولت رو اندازه میگیریم یا نه ؟
5- من کمی با vb آشنایی دارم آیا برنامه ای مثل codevision وجود دارد که بتوان در آن با visual basic برنامه نوشت ؟
6- آیا آموزش Pic رو در برنامه تون دارید ؟
7- ببخشید که زیاد سوال پرسیدم خیلی ممنون
پاسـخ : سلام مصطفي جان
خيلي ممنونم از لطف شما، و بسيار خوشحالم كه از مطالب راضي هستيد.
ضمناً از حسن دقت و توجه شما كمال تشكر را دارم.
تذكر 1 كاملاً به جا بود و مطلب 29 اصلاح شد.

ج2- اگر پايه‌اي را Pullup نكنيم، آن پايه 0 نمي‌شود، بلكه بدون مقدار رها مي‌شود. اما اگر پايه‌اي را Pullup كنيم و به‌ ‌آن مقدار 0 بدهيم، هر زمان كه قطع كنيم، پايه بلافاصله pullup مي‌شود دوباره و 5 ولت مي‌شود.

ج3- مقاومت pullup براي اين استفاده مي‌شود كه مثلاً اگر پايه‌ي pullup شده را خواستيم 0 كنيم، بين ميكروكنترلر و منبع بيروني اتصال مستقيم بين + و - برقرار نشود، زيرا اين امر باعث عبور جريان بسيار بالا از ميكروكنترلر و در نتيجه سوختن ميكروكنترلر مي‌شود

ج4- اين امر بيشتر بستگي به فركانس PWM و نوع مولتي متر دارد، در مورد مولتي متر‌هاي قديمي عقربه‌اي معمولاً همان 2.5 ولت را نشان مي دهد ولي در مورد مولتي متر‌هاي ديجيتال نمي‌توان حكم كلي داد، زيرا همانطور كه مي‌دانيد Pwm 50درصد با 2.5 ولت تفاوت دارد.

ج5- بله، برنامه BASCOM كلاً تحت بيسيك برنامه نويسي مي‌شود.

خير، در كوتاه مدت در برنامه‌هاي ما نيست، ولي شايد در آينده به‌ آن بپردازيم

بازهم تشكر مي‌كنم از دقت نظر شما. شاد و پيروز باشيد

فرستنده :
كوروش HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام
ميخواستم بدونم استفاده از تعريف متغير ها بهتره يا استفاده ازdefine
مثلا
(define a read_adc(1
يا
int a
a=read_adc
پاسـخ : سلام كوروش جان
سوال خوبي پرسيديد. استفاده از Define ارتباطي به تعريف متغير نداره. Define صرفاً استفاده از يك نام جايگزين با نام مورد نظر شماست. در عمل define هيچ حافظه‌اي اشغال نمي‌شود بلكه صرفاً يك تغيير نام است. اما متغير‌ها قسمتي از حافظه را به خود اختصاص مي‌دهند و مي‌توانند اطلاهات مختلفي را درون خود بپذيرند.
اميدوارم جواب سوالتون رو گرفته باشيد. پيروز باشيد

فرستنده :
سپهر HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام
من یه مشکلی که دارم در لحیم کردنه و نمیتونم منظم و مرتب و تمیز و قشنگ لحیم کنم ...
باید چیکار کنم....
با تشکر.
پاسـخ : سلام.
لحيم كاري يك كار مهارتي است، يعني نياز به علم زيادي ندارد و فقط با تمرين شما مي‌تونيد مهارت خودتون را در اين زمينه بالا ببريد، تنها رانمايي كه مي‌تونم بهتون بكنم اينه كه از روغن لحيم هم براي كارتون استفاده كنيد، به اين شكل كه هرگاه مي‌خواهيد قطعه‌اي را لحيم كنيد، مقدار بسيار كمي روغن لحيم سر سيم لحيمتون بماليد، اين عمل كمي كار شما رو راحت تر مي‌كنه و باعث مي شه سيم لحيم آب شده راحت‌تر در مكان مورد نظر قرار بگيرد. موفق باشيد

فرستنده :
سپهر HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام
امیدوارم به همه سوالهام جواب بدید....
من امروز با کیت روباتیکی که خریدم یک روبات دیگه ای ساختم ولی موتورش آرمیچر وهیچ قدرتی نداره... البته وقتی موتور به 6 ولت مستقیم وصل میکنی خوب و با سرعت و قدرتمند میچرخه ولی وقتی شش ولت رو به مدار درایور و مدار maze وصل میکنم سرعت و قدرت خوبی نداره و با یک انگشت وایمیسه... چکار کنم ... البته ولتاژ ربات 6 ولته.... لطفا ترخدا کمک کنید...
در ضمن برد درایور 8 تا ترانزیستور داره که وقتی روبات رو روشن میکنم و شروع به کار میکنه یکیشون چنان داغ میشه که نمیتونم دست بهش بزنم و دستم بدجور میسوزه... چرا اینجوری میشه ؟ آیا برای ترانزیستور و مدار بده؟ یا طبیعیه؟
لطفا تروخدا کمک کنید با پاسخ به سوالهام....
با تشکر.
پاسـخ : سلام سپهر جان
من مجدداً عذر خواهي مي‌كنم كه سوال‌هاي شما رو با تاخير جواب مي‌دهم.
من در مورد كيتي كه شما خريديد اطلاعاتي ندارم و نمي‌دونم چه طراحي‌اي شده. قدرت موتور‌ها مربوط به مدار درايور اونهاست و شما نمي‌تونيد با زياد كردن ولتاژ مدار قدرت موتور‌ها رو زياد كنيد، با اين كار فقط ممكنه مدارتون آسي ببيند. در مورد ترانزيستور‌ها هم من نمي‌تونم از اينجا نظر دقيقي بدم، ولي اگر از لحيم‌كاريتون مطمين هستيد، نگران دماي ترانزيستور نباشيد، چون به هر حال كسي كه مدار را طراحي كرده حتماً به اين نكات هم توجه كرده است. موفق باشي دوست عزيز

فرستنده :
مجتبی ابدالی HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام آقا فراز
امیدوارم که حالت خوب باشه و همیشه شاد باشی
با سپاس ازمطالب خوبتون.
خواهش می کنم به کارتون سرعت بیشترترترترتری بدین و ضمناً از این که تعداد بازدید کنندگان شما زیاد شده خیلی خوشحالم.
پاسـخ : سلام مجتبي جان
ممنونم از لطف شما. چشم، حتماً تلاشمون رو مي‌كنيم تا سرعت ارايه‌ي مطالب رو بيشتر كنيم . شاد و پيروز باشي دوست عزيز

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام
من دانشجوي طرم آخر كارداني كامپيوتر دانشگاه آزاد گرگان هستم
من تقريبا همه جلساتتون رو خوندم و تا حدودي وسايل رو تهيه كردم و دارم
توي خونه كار مي كنم
دست تون درد نكنه از مطالبي كه گرد آوري ميكنين
ولي...
يه كمي سرعتتون زيادي كم شده
يه جورايي داريم نا اميد و دلزده ميشيم
و بار علمي جلساتتون هم كم شده
اگر ميشه كمي جلساتتون رو طولاني تر و زودتر برگزار كنين تا جذابيت و كشش افراد به اين سمت بيشتر بشه
خيلي ممنون
پاسـخ : سلام دوست عزيز
ممنونم از تذكراتتون، مطالبي كه فرموديد حتماً مد نظر قرار خواهيم داد و تمام تلاشمون را خواهيم كرد تا رضايت دوستان عزيزمون رو بدست بياريم. موفق باشيد

فرستنده :
سپهر HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام
یک سوال دیگه هم داشتم که اگر به این سوال و سوال قبلیم جواب بدید خیلی متشکرم...
من متاسفانه تو شیراز زندگی میکنم و خودم هم اهل شیراز نیستم و هیچ کسی رو اینجا نمیشناسم که بتونم باهاش تیمی کار کنم همونطور که شما در جلسه اول گفتید تیمی باشه خوبه... و خودم هم بیشتر دوست دارم تکی کار کنم با وجود همه سختیش ... ولی شیرینه ... بعدش هم اینجا تا حالا با هرکی خواستم کار کنم مشکل پیش اومده !! و اینجا اگر تیمی کار کنم ممکنه یکی وظیفه اش رو به خوبی انجام نده ... که این مشکل بزرگ کار تیمی است ...
فعلا خداحافظ...
لطفا پاسخ سوالهام رو بدید ...
با تشکر.
پاسـخ : اصولاً يكي از مهمترين اهداف رباتيك در سطح مسابقاتي ، بالا بردن توانايي‌هاي مختلف در افراد است و يكي از مهمترين توانايي‌هاي يك فرد براي حضور در جامعه، توانايي انجام كار تيمي است. به همين خاطر من تاكيد زيادي به كار تيمي دارم. اما به هر حال اگر مي‌بينيد راهي نيست، متوقف نشويد و تنهايي كار رو پيش ببريد، ما هم هر كمكي از دستمون بر بياد حتماً در خدمت خواهيم بود. موفق و پيروز باشيد.

فرستنده :
سپهر HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : سلام و درود بر شما
ببخشید من در جلسه ی 34 یه مشکل داشتم ولی شما جواب ندادید...
راستی من امسال میرم اول دبیرستان ولی خیلی به الکترونیک و رباتیک و میکرو ها علاقه دارم ولی تا حالا چند تا کیت الکترونیکی بیشتر مونتاژ نکردم و یه کیت روباتی هم خریدم که فعلا مشکل دارم توش که شما جواب ندادید امیدوارم محبت کنیدو زودتر جواب بدید.
خلاصه به نظر شما برای من و افراد مبتدی یادگیری زبان بیسیک بهتر و آسان تر نیست تا زبان سی؟
راستی ممنون میشم که درمورد موتور های پله ای یا stepper توضیح دهید.
باتشکر.
پاسـخ : سلام سپهر جان
عذر خواهي مي‌كنم به خاطر تاخير در جواب.
زبان بيسيك كلاً همونطور كه از اسمش هم مشخصه ابتدا براي افراد مبتدي طراحي شد، اما به مرور زمان تكمل‌تر و حرفه‌اي تر شد لي هنوز هم يادگيريش براي افارد مبتدي ساده‌تر است.زبان C زباني كامل و حرفه‌اي است و كاربرد‌هاي بسياري دارد. براي ميكروكنترلر نيز ما ترجيح داديم از C استفاده كنيم. در مورد موتور‌هاي پله‌اي هم حتماً در جلسات آينده توضيح خواهيم داد.
موفق و پيروز باشيد

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : mishe liste mosabeghati ke tu sale 88 bargozar mishe ro begin
پاسـخ : سلام دوست عزيز
مسابقات متعددي برگزار مي‌شه كه بعضاً محدود به مناطق يا شهرهاي خاصي است، اما معتبر‌ترين مسابقات كشوري‌اي كه در سال 88 برگزار مي‌شوند مسابقات ملي خوارزمي، IranOpen، و موش‌هاي هوشمند است.
موفق باشيد

فرستنده :
HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : خسته نباشید

فرستنده :
koorosh HyperLink HyperLink 1388/5/16
مـتـن : ba salam
me khastam bedonm ke noktei hast (dar mord adc) ke zeker nakarde bashed
Dar mord program kardan , etc
mersi
پاسـخ : سلام دوست عزيز
بله، تقريباً تمام مطالبي كه در اين بخش مطرح مي‌شود به صورت گلچين شده و خلاصه شده است، اما براي كارهاي دوستان تقريباً كفايت مي‌كند و كمتر نياز به منبع جامع ديگري است. در مورد ADC نكاتي كه مطرح نشده نقش كليدي‌ و كاربرد زيادي ندارند. اما در مورد پروگرام كردن نكات بسيار و شيوه‌هاي گسترده‌اي وجود دارد كه ما ساده‌ترين آنها را براي رفع نياز دوستان مطرح كرديم.
موفق باشيد

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content