XMod
 جلسه‌ي چهل و دوم
جلسه‌ي چهل و دوم
در اين جلسه به موضوع انواع حافظه در ميكروكنترلرهاي مي‌پردازيم ...

 به نام خدا
با عرض سلام خدمت دوستان عزيز
در مورد ميكروكنترلر‌هاي AVR در جلسات گذشته توضيحات مفصلي داده شده است و دوستان تا حد خوبي با اين خانواده از ميكروكنترلر‌ها آشنا شده‌اند، اما اين آشنايي براي انجام پروژه‌هاي حرفه‌اي‌تر كافي نيست و مطالب بسيار گسترده‌ي ديگري هم در مورد اين خانواده از ميكروكنترلرها وجود دارد كه هنوز مطرح نشده‌اند، ولي اهميت بسيار زيادي دارند. از اين رو ما سعي مي‌كنيم در خلل كار، مجدداً جلساتي را به مباحث مرتبط با AVR اختصاص دهيم تا خلأ موجود در اين بخش را به تدريج برطرف كنيم.
در اين جلسه به موضوع انواع حافظه در ميكروكنترلرهاي مي‌پردازيم.
با نحوه‌ي پروگرام كردن ميكرو كنترلر در جلسه‌ي 27 آشنا شديد. همان‌طور كه مي‌دانيد، اطلاعاتي كه در مرحله‌ي پروگرام كردن به ميكروكنترلر منتقل مي‌شود، با خاموش كردن سيستم(يعني قطع جريان برق ميكروكنترلر)، از بين نمي‌رود و نيازي نيست براي هر بار استفاده از ميكروكنترلر مجدداً آن را پروگرام كنيم، و تا زمانيكه برنامه‌ي پروگرام شده روي ميكروكنترلر توسط كاربر Erase نشود، آن برنامه پاك نخواهد شد. اين نوع حافظه را «حافظه‌ي غير فرّار» مي‌گوييم، در اين نوع حافظه اگر جريان برق قطع هم شود اطلاعات از بين نخواهند رفت. مثال ديگر اين نوع حافظه‌ها، هارد ديسك كامپيوتر‌هاي شخصي خانگيست.
نوع ديگر حافظه‌ها، حافظه‌هاي «فرّار» نام دارند، در اين نوع، با قطع جريان برق، اطلاعات هم از بين مي‌روند. مثال آن حافظه‌ي RAM در كامپيوتر‌هاي شخصي خانگيست.
در ميكروكنترلر‌هاي AVR چند  نوع حافظه وجود دارد كه در زير به اختصار در مورد هر يك آن‌ها توضيح مي‌دهيم.


حافظه‌ي FLASH



اين حافظه در مرحله‌ي پروگرام كردن، و براي ذخيره‌ي برنامه‌ي كامپايل شده توسط كامپيوتر (فايل با پسوند hex.) در ميكروكنترلر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همان‌ط‌ور كه توضيح داده شد اين حافظه از نوع حافظه‌هاي غير فرّار است.


حافظه‌ي SRAM



وقتي در برنامه‌هاي خود متغيري تعريف مي‌كنيم، در زمان اجراي آن توسط ميكروكنترلر، به‌طور معمول از حافظه‌ي SRAM استفاده مي‌شود. مثلاً وقتي در برنامه جمله‌ي زير را مي‌نويسيد:
int TEMP;


ميكروكنترلر براي ساختن اين متغير 2-بايتي، از حافظه‌ي SRAM استفاده مي‌كند.
حافظه‌ي SRAM از نوع حافظه‌هاي فرّار است و اطلاعاتي كه در آن ذخيره مي‌شوند، پس از خاموش شدن ربات و قطع جريان برق از ميكروكنترلر، همگي پاك مي‌شوند. اگر بخواهيم براي تعريف حافظه از فضاي ديگري به جز SRAM استفاده كنيم، بايد در الگوي تعريف متغير، تغيير كوچكي دهيم كه در ادامه شرح داده شده است.


حافظه‌ي EEPROM



گاهي اوقات ما نياز داريم اطلاعاتي كه در متغير‌ها ذخيره شده‌اند با خاموش شدن ربات يا دستگاه پاك نشوند و براي استفاده در زمان‌هاي ديگر هم قابل استفاده باشند. براي اين منظور حافظه‌ي EEPROM تعبيه شده است. EEPROM جزو حافظه‌هاي غير فرّار است.
براي استفاده از اين حافظه بايد متغير‌ها را به گونه‌اي تعريف كنيد كه به جاي استفاده از SRAM از EEPROM استفاده كنند. براي اين منظور طبق الگوي زير عمل مي كنيم:
eeprom int  TEMP;


يعني پيش از تعريف متغير، كلمه‌ي كليدي «eeprom» را ذكر مي‌كنيم. اگر اين كار را نكنيم، متغير به صورت پيش فرض در حافظه‌ي SRAM تعريف مي‌شود.
براي مثال فرض كنيد ربات مين‌يابي داريم كه مختصات مين‌هاي كشف شده را در متغيرهايي از حافظه‌ي ميكروكنترلرش ذخيره كرده است. اگر اين متغير‌ها در SRAM باشند، زماني‌كه ربات خاموش شود اين اطلاعات پاك مي‌شوند و ديگر قابل بازبيني نيستند، در اين‌گونه موارد بهتر است اطلاعات در eeprom ذخيره شوند تا خيالمان از بابت ذخيره‌ي اين اطلاعات راحت باشد.


رجيسترها



در مورد رجيستر‌ها در جلسه‌ي 24 توضيحاتي داده شده است. رجيسترها هم جزو متغير‌هاي فرّار هستند و با قطع جريان برق پاك مي‌شوند. مهم‌ترين مزيت رجيسترها نسبت به SRAM سرعت بالاي آن‌ها به‌خاطر نزديك بودن به واحد پردازش‌گر مركزي است. و مهم‌ترين محدوديت‌ آن‌ها هم كم بودن تعداد آن‌هاست.  نيازي نيست كه ما در برنامه‌هاي خود مستقيماً از رجيستر‌ها استفاد كنيم، اما خود ميكروكنترلر براي اجراي برنامه‌هاي خود مكرراً از آن‌ها استفاده مي‌كند.
مطالب مطرح شده مختصر و اجمالي هستند، ولي اين مطالب براي رفع نياز دوستان و انجام پروژه‌هاي مختلف كفايت مي‌كنند و نياز به بررسي تخصصي‌تر روي اين مبحث نيست. توضيحات بيشتر در اين باب، نياز به مقدمات علمي و تخصصي بيشتري دارد كه در اين‌جا مجال مطرح كردن تمام اين مطالب نيست.
منتظر سوالات، نظرها و پيشنهادهاي دوستان خوبم هستم.


شاد و پيروز باشيد
دوست شما، فراز اميرغياثوند



>
1388/4/30 لينک مستقيم

فرستنده :
علیرضا HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : سلام من یه سوال داشتم:
در ابتدای این آموزش شما قصد ساختن ربات آتش نشان داشتید.بعد شما به سمت ربات مسیر یاب رفتید و هیچ کدام را هم به سرانجام نرسوندید. می خواستم بدونم ما با استفاده از این آموزش بالاخره یک ربات بسازیم؟
پاسـخ : سلام عليرضا جان
ما در اين بخش علم رباتيك را به شما آموزش داده‌ايم، حالا شما با اين علم طبيعتاً مي‌توانيد ربات‌هاي مختلفي طراحي كنيد. ما علاوه بر اين دو رباتي كه شما فرموديد توضيحات مفصلي در مورد ربات‌هاي ديگري هم مثل مين‌ياب يا فوتباليست هم مطرح خواهيم نمود. اين ربات ها وجوه اشتراك بسيار زيادي با يكديگر دارند و به همين خاطر ما آموزشمان را محدود به فقط ربات آتش نشان نكرده‌ايم. پيرز باشيد

فرستنده :
sana HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : ممنون واسه مطالب مفید اما اگه امکان داره در مورد الگوریتم حرکت در زمین مین یاب توضیح بدین
پاسـخ : سلام. ممنونم. در جلسه‌ي چهلم مطالب زيادي در اين باب مطرح شد، اگر مطالب را مطالعه كرديد و سوال خاصي مد نظرتون هست بنده در خدمتم. پيروز باشيد

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : مطالب خوب و مفیدن اگه امکان داره در مورد الگوریتم های حرکت در زمین مین یاب بیشتر توضیح بدین
جلسه های پیش یه اشاره ی کوچیکی کردین اما گفتین بعدا توضیح میدین
پاسـخ : سلام. در مورد الگوريتم‌هاي جستجو توضيحات تقريباً جامع بود، اما اگر سوال و ابهام خاصي در مورد نحوه‌ي پياده سازي اين الگوريتم‌ها و ساير مطالب مرتبط با بحث وجود دارد بنده در خدمت هستم.پيروز باشيد

فرستنده :
حبیب HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : سلام فراز جان
ممنون از سایت خوب و موفقت
اگه میشه روش ساخت سنسور فلزیاب رو توضیح بدی
البته میدونم چطور کار میکنه
منظورم اینه که توضیح بده چطور مدارشو ببندیم
ممنونم از لطفت
شاد باش و دیر زی
پاسـخ : سلام حبيب جان
ممنونم دوست عزيز
ساخت سنسور فلزياب به هيچ وجه كار ساده ‌اي نيست و نياز به معلومات زيادي در باب الكرونيك آنالوگ دارد كه اين معلومات در سطح دانش‌اموزي نيست. اما مدار‌هاي چاپي آماده و حتي دستگاه آماده‌ي آن در بازار موجود است.
پيروز باشيد

فرستنده :
behzad HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : عالی بود دستتون درد نکنه موفق باشید
پاسـخ : ممنونم دوست عزيز

فرستنده :
l[dn HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : سلام
مرسي از تمام زحماتتون
اما استاد اين روباتيك كي تموم ميشه ؟ منظورم ميكروهاست ؟ چن ماه ديگه؟
پاسـخ : سلام. ممنونم. رباتيك علمي نيست كه تموم بشه، به همين خاطر بنده نمي‌تونم تاريخ دقيقي را خدمت شما عرض كنم. در مورد ميكروكنترلر هم مطالب زيادي باقي مونده هنوز كه من پيشنهد مي‌كنم اگر مي‌خواهيد به صورت حرفه‌اي تر ميكروكنترلر را ياد بگيريد، خودتون از طريق منابع معرفي شده كار را دنبال كنيد و منتظر ما نباشيد، چون احتمالاً زمان زيادي طول خواهد كشيد تا مطالب ما در مورد ميكرو كنترلر به سطح كاملاً حرفه‌اي برسد. پيروز باشيد

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : با سلام و خسته نباشید
ممنون از تمام مطالبی که روی سایت قرار دادید.خیلی مفید هستند.من سوال دارم:علت اینکه ساخت روبات های فوتبالیست از ساخت روبات های آتش نشان سخت تر است چیست؟اگر کسانی که علاقه مند به ساخت روبات فوتبالیست هستند بعد از مطالعه ی آموزش ها و راهنمایی های مفید شما در ساخت روبات آتش نشان بخواهند سراغ ساخت روبات های فوتبالیست بروند باید چه مباحثی را مطالعه کنند و این کار چقدر طول میکشد؟
یک سوال دیگر نیز دارم:آیا در آینده امکان قرار دادن نحوه ساخت روبات فوتبالیست روی سایت رشد وجود دارد؟
با تشکر از شما
پاسـخ : سلام دوست عزيز
ممنونم. در حالت كلي نمي‌توان گفت ساخت ربات آتش نشان از ساخت ربات فوتباليست سخت تر است يا آسانتر است. زيرا هم ربات هاي آتش نشان هم ربات هاي فوتباليست انواع گوناگوني دارند و نمي‌توان همه‌ي آن‌هارا در يك سطح بررسي كرد. مثلاً رباتهاي آتش نشاني كه براي مسابقات دانشگاه بابل برگزار مي‌شوند، بسيار پيشرفته هستند و سطحشان بعضاً از ربات‌هاي فوتباليست دانش‌اموزي بالاتر هم هست. به زودي(يعني تا 10 جلسه‌ي آينده) هم طرز ساخت ربات فوتباليست بر روي سايت قرار خواهد گرفت، هم طرز ساخت ربات آتش نشان. البته بديهيست كه محدوديت‌هاي موجود باعث مي‌شود نتوانيم تمام مطالب لازم براي ساخت اين ربات‌ها را بيان كنيم.
پيروز باشيد

فرستنده :
حسین وکیل زاده HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : از همه نهایت تشکر و قدردانی را می کنم . مطالب بسیار مفیدی بود. اگه خواستین ، در مورد سایر موضوعات می توانم به این سایت کمک کنم و مطالب در اختیار شما قرار دهم. همیشه شاد و پاینده باشید.
پاسـخ : سلام دوست عزيز
ممنون از لطفتون. بنده خوشحال مي‌شم بتونم از علم و تجربيات ساير دوستان براي ارتقا سطح كار استفاده كنيم. لطفاً مطالبتون را به آدرس faraz.amirghiasvand@gmail.com براي بنده ارسال بفرماييد.
پيروز باشيد

فرستنده :
ميهمان HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : سلام کارتون عاليه ولي اگراصول طراحي مدار رو ياد مي داديد بهتر بود تا اينکه لقمه اماده تو دهنمون بذاريد اينجوري سطح خلاقيت هم بالا مي رفت
البته قصد توهين به کارتون رو ندارم
پاسـخ : سلام دوست عزيز
ممنون از انتقادتون. من منظور شما را از لقمه‌ي آماده متوجه نمي‌شوم. ما هيچ مطلبي را در اين بخش بدون پشتوانه‌ي علمي عنوان نكرده‌ايم، اگر مصداق خاصي از قصور ما مد نظرتون هست لطفاً مستقيم اشاره بفرماييد كه مشكل را سريعتر بر طرف كنيم. پيروز باشيد.

فرستنده :
دانیال محمدی HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : با سلام و خسته نباشی - واقعا کار بی نظیری انجام دادی و در انتها تعداد جلسات رباتیک چه تعداد خواهد شد.
پاسـخ : سلام دوست عزيز
ممنونم از لطفت. متاسفانه اين سوال شما جواب مشخصي نداره . همونطور كه مي‌دونيد رباتيك علمي كه تقريباً مي‌شه گفت انتها نداره، ما هم سعي مي‌كنيم تا جايي كه بتونيم، كار رو در اين بخش جلو ببريم و آموزشمون رو ادامه بدهيم. ولي نمي‌تونيم زمان مشخصي را براي پايان ارايه ي مطالب اين بخش اعلام كنم. پيروز باشيد.

فرستنده :
حسین HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : سلام
می خواستم درباره ساخت مدار چاپی ولحیم کاری توضیح بدهید
ممنون
پاسـخ : سلام دوست عزيز
چشم، در جلسات آينده حتماً به اين موضوع خواهيم پرداخت.پيروز باشيد

فرستنده :
فرزانه HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : سلام. تشکر می کنم از مطالب خواندنی و جالبتون.یک مشکلی داشتم ما می خواهیم یک مدار ربات مین یاب بسازیم که متاسفانه نمونه این مدار اصلا پیدا نمی شه .می خواستیم از مدار مسیر یاب استفاده کنیم با قوی کردن موتورش و تعویضسنسورش آیا امکان داره؟ اگه نمونه مداری از مین یاب دارین ما رو راهنمایی کنین. با تشکر
پاسـخ : سلام.
ممنونم دوست عزيز. خير، به اين شكل نمي‌توان يك ربات مين‌ياب ساخت. اصولاً براي ساخت يك ربات دنبال استفاده از مدار آماده نباشيد، سعي كنيد با مطالبي كه خودتون آموخته‌ايد، مداري براي ربات خودتون طراحي كنيد. طراحي مدار كار پيچيده‌اي نيست. در جلسات آينده، حتماً به اين موضوع خواهيم پرداخت، چون احساس مي‌كنم دوستان در اين بخش احساس ضعف مي‌كنند. پيروز باشيد

فرستنده :
ريحانه HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : چندتايي نظر دادم ولي تو سايت قرار نگرفتن! چرا؟! :(
کارتون فوق العاده است..ميخوام از الگوريتم هاي مين ياب (خودکار) بيشتر بگيد!
ممنون
پاسـخ : سلام.من عذر‌خواهي مي‌كنم به خاطر تاخير در پاسخ گويي به سوالات.
ممنونم دوست عزيز، لطفاً در هر بخشي از مين ياب خودكار كه سوالي به ذهنتون مي‌رسه سوالتون را مطرح كنيد تا بنده مستقيماً به سوال شما پاسخ بدهم.
پيروز باشيد

فرستنده :
فرزانه HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : با سلام.ممنون از مطالب زیباتون.ما می خواهیم یک مدار مین یاب بسازیم و مدارش رو پیدانمی کنیم.در ضمن یکی از استید به ما گفت مدار مین یاب همان مدار ربات مسیر یاب است که تنها سنسور آن متفتوت است.آیا واقعا همین طور است؟
پاسـخ : سلام
ممنونم. اين حرف هم تا حدي درست است، هم درست نيست. در حالت كلي، مدار اكثر ربات‌هاي در اين سطح، مشتركات زيادي با هم دارند، يعني همه‌ي آن‌ها بايد ميكرو كنترلر، درايور موتور، يك سري ورودي و خروجي براي سنسور‌ها و ... را داشته باشند، از اين رو مي‌توان گفت كه مدار مين ياب همان مدار مسيرياب پيشرفته است. اما مدار يك ربات مين ياب پيشرفته جزييات بسيار بيشتري دارد كه در ربات مسير ياب وجود ندارد. مثلاً سنسور قطب نماي الكتريكي، كه بايد در مدار مين ياب تعبيه شود، در مدار مسير ياب هيچ كاربردي ندارد. به همين خاطر بنده اين حرف را نمي‌تونم تاييد كنم.
موفق باشيد دوست عزيز

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 جلسه‌ي چهل و دوم
جلسه‌ي چهل و دوم
در اين جلسه به موضوع انواع حافظه در ميكروكنترلرهاي مي‌پردازيم ...

 به نام خدا
با عرض سلام خدمت دوستان عزيز
در مورد ميكروكنترلر‌هاي AVR در جلسات گذشته توضيحات مفصلي داده شده است و دوستان تا حد خوبي با اين خانواده از ميكروكنترلر‌ها آشنا شده‌اند، اما اين آشنايي براي انجام پروژه‌هاي حرفه‌اي‌تر كافي نيست و مطالب بسيار گسترده‌ي ديگري هم در مورد اين خانواده از ميكروكنترلرها وجود دارد كه هنوز مطرح نشده‌اند، ولي اهميت بسيار زيادي دارند. از اين رو ما سعي مي‌كنيم در خلل كار، مجدداً جلساتي را به مباحث مرتبط با AVR اختصاص دهيم تا خلأ موجود در اين بخش را به تدريج برطرف كنيم.
در اين جلسه به موضوع انواع حافظه در ميكروكنترلرهاي مي‌پردازيم.
با نحوه‌ي پروگرام كردن ميكرو كنترلر در جلسه‌ي 27 آشنا شديد. همان‌طور كه مي‌دانيد، اطلاعاتي كه در مرحله‌ي پروگرام كردن به ميكروكنترلر منتقل مي‌شود، با خاموش كردن سيستم(يعني قطع جريان برق ميكروكنترلر)، از بين نمي‌رود و نيازي نيست براي هر بار استفاده از ميكروكنترلر مجدداً آن را پروگرام كنيم، و تا زمانيكه برنامه‌ي پروگرام شده روي ميكروكنترلر توسط كاربر Erase نشود، آن برنامه پاك نخواهد شد. اين نوع حافظه را «حافظه‌ي غير فرّار» مي‌گوييم، در اين نوع حافظه اگر جريان برق قطع هم شود اطلاعات از بين نخواهند رفت. مثال ديگر اين نوع حافظه‌ها، هارد ديسك كامپيوتر‌هاي شخصي خانگيست.
نوع ديگر حافظه‌ها، حافظه‌هاي «فرّار» نام دارند، در اين نوع، با قطع جريان برق، اطلاعات هم از بين مي‌روند. مثال آن حافظه‌ي RAM در كامپيوتر‌هاي شخصي خانگيست.
در ميكروكنترلر‌هاي AVR چند  نوع حافظه وجود دارد كه در زير به اختصار در مورد هر يك آن‌ها توضيح مي‌دهيم.


حافظه‌ي FLASH



اين حافظه در مرحله‌ي پروگرام كردن، و براي ذخيره‌ي برنامه‌ي كامپايل شده توسط كامپيوتر (فايل با پسوند hex.) در ميكروكنترلر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همان‌ط‌ور كه توضيح داده شد اين حافظه از نوع حافظه‌هاي غير فرّار است.


حافظه‌ي SRAM



وقتي در برنامه‌هاي خود متغيري تعريف مي‌كنيم، در زمان اجراي آن توسط ميكروكنترلر، به‌طور معمول از حافظه‌ي SRAM استفاده مي‌شود. مثلاً وقتي در برنامه جمله‌ي زير را مي‌نويسيد:
int TEMP;


ميكروكنترلر براي ساختن اين متغير 2-بايتي، از حافظه‌ي SRAM استفاده مي‌كند.
حافظه‌ي SRAM از نوع حافظه‌هاي فرّار است و اطلاعاتي كه در آن ذخيره مي‌شوند، پس از خاموش شدن ربات و قطع جريان برق از ميكروكنترلر، همگي پاك مي‌شوند. اگر بخواهيم براي تعريف حافظه از فضاي ديگري به جز SRAM استفاده كنيم، بايد در الگوي تعريف متغير، تغيير كوچكي دهيم كه در ادامه شرح داده شده است.


حافظه‌ي EEPROM



گاهي اوقات ما نياز داريم اطلاعاتي كه در متغير‌ها ذخيره شده‌اند با خاموش شدن ربات يا دستگاه پاك نشوند و براي استفاده در زمان‌هاي ديگر هم قابل استفاده باشند. براي اين منظور حافظه‌ي EEPROM تعبيه شده است. EEPROM جزو حافظه‌هاي غير فرّار است.
براي استفاده از اين حافظه بايد متغير‌ها را به گونه‌اي تعريف كنيد كه به جاي استفاده از SRAM از EEPROM استفاده كنند. براي اين منظور طبق الگوي زير عمل مي كنيم:
eeprom int  TEMP;


يعني پيش از تعريف متغير، كلمه‌ي كليدي «eeprom» را ذكر مي‌كنيم. اگر اين كار را نكنيم، متغير به صورت پيش فرض در حافظه‌ي SRAM تعريف مي‌شود.
براي مثال فرض كنيد ربات مين‌يابي داريم كه مختصات مين‌هاي كشف شده را در متغيرهايي از حافظه‌ي ميكروكنترلرش ذخيره كرده است. اگر اين متغير‌ها در SRAM باشند، زماني‌كه ربات خاموش شود اين اطلاعات پاك مي‌شوند و ديگر قابل بازبيني نيستند، در اين‌گونه موارد بهتر است اطلاعات در eeprom ذخيره شوند تا خيالمان از بابت ذخيره‌ي اين اطلاعات راحت باشد.


رجيسترها



در مورد رجيستر‌ها در جلسه‌ي 24 توضيحاتي داده شده است. رجيسترها هم جزو متغير‌هاي فرّار هستند و با قطع جريان برق پاك مي‌شوند. مهم‌ترين مزيت رجيسترها نسبت به SRAM سرعت بالاي آن‌ها به‌خاطر نزديك بودن به واحد پردازش‌گر مركزي است. و مهم‌ترين محدوديت‌ آن‌ها هم كم بودن تعداد آن‌هاست.  نيازي نيست كه ما در برنامه‌هاي خود مستقيماً از رجيستر‌ها استفاد كنيم، اما خود ميكروكنترلر براي اجراي برنامه‌هاي خود مكرراً از آن‌ها استفاده مي‌كند.
مطالب مطرح شده مختصر و اجمالي هستند، ولي اين مطالب براي رفع نياز دوستان و انجام پروژه‌هاي مختلف كفايت مي‌كنند و نياز به بررسي تخصصي‌تر روي اين مبحث نيست. توضيحات بيشتر در اين باب، نياز به مقدمات علمي و تخصصي بيشتري دارد كه در اين‌جا مجال مطرح كردن تمام اين مطالب نيست.
منتظر سوالات، نظرها و پيشنهادهاي دوستان خوبم هستم.


شاد و پيروز باشيد
دوست شما، فراز اميرغياثوند



>
1388/4/30 لينک مستقيم

فرستنده :
علیرضا HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : سلام من یه سوال داشتم:
در ابتدای این آموزش شما قصد ساختن ربات آتش نشان داشتید.بعد شما به سمت ربات مسیر یاب رفتید و هیچ کدام را هم به سرانجام نرسوندید. می خواستم بدونم ما با استفاده از این آموزش بالاخره یک ربات بسازیم؟
پاسـخ : سلام عليرضا جان
ما در اين بخش علم رباتيك را به شما آموزش داده‌ايم، حالا شما با اين علم طبيعتاً مي‌توانيد ربات‌هاي مختلفي طراحي كنيد. ما علاوه بر اين دو رباتي كه شما فرموديد توضيحات مفصلي در مورد ربات‌هاي ديگري هم مثل مين‌ياب يا فوتباليست هم مطرح خواهيم نمود. اين ربات ها وجوه اشتراك بسيار زيادي با يكديگر دارند و به همين خاطر ما آموزشمان را محدود به فقط ربات آتش نشان نكرده‌ايم. پيرز باشيد

فرستنده :
sana HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : ممنون واسه مطالب مفید اما اگه امکان داره در مورد الگوریتم حرکت در زمین مین یاب توضیح بدین
پاسـخ : سلام. ممنونم. در جلسه‌ي چهلم مطالب زيادي در اين باب مطرح شد، اگر مطالب را مطالعه كرديد و سوال خاصي مد نظرتون هست بنده در خدمتم. پيروز باشيد

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : مطالب خوب و مفیدن اگه امکان داره در مورد الگوریتم های حرکت در زمین مین یاب بیشتر توضیح بدین
جلسه های پیش یه اشاره ی کوچیکی کردین اما گفتین بعدا توضیح میدین
پاسـخ : سلام. در مورد الگوريتم‌هاي جستجو توضيحات تقريباً جامع بود، اما اگر سوال و ابهام خاصي در مورد نحوه‌ي پياده سازي اين الگوريتم‌ها و ساير مطالب مرتبط با بحث وجود دارد بنده در خدمت هستم.پيروز باشيد

فرستنده :
حبیب HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : سلام فراز جان
ممنون از سایت خوب و موفقت
اگه میشه روش ساخت سنسور فلزیاب رو توضیح بدی
البته میدونم چطور کار میکنه
منظورم اینه که توضیح بده چطور مدارشو ببندیم
ممنونم از لطفت
شاد باش و دیر زی
پاسـخ : سلام حبيب جان
ممنونم دوست عزيز
ساخت سنسور فلزياب به هيچ وجه كار ساده ‌اي نيست و نياز به معلومات زيادي در باب الكرونيك آنالوگ دارد كه اين معلومات در سطح دانش‌اموزي نيست. اما مدار‌هاي چاپي آماده و حتي دستگاه آماده‌ي آن در بازار موجود است.
پيروز باشيد

فرستنده :
behzad HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : عالی بود دستتون درد نکنه موفق باشید
پاسـخ : ممنونم دوست عزيز

فرستنده :
l[dn HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : سلام
مرسي از تمام زحماتتون
اما استاد اين روباتيك كي تموم ميشه ؟ منظورم ميكروهاست ؟ چن ماه ديگه؟
پاسـخ : سلام. ممنونم. رباتيك علمي نيست كه تموم بشه، به همين خاطر بنده نمي‌تونم تاريخ دقيقي را خدمت شما عرض كنم. در مورد ميكروكنترلر هم مطالب زيادي باقي مونده هنوز كه من پيشنهد مي‌كنم اگر مي‌خواهيد به صورت حرفه‌اي تر ميكروكنترلر را ياد بگيريد، خودتون از طريق منابع معرفي شده كار را دنبال كنيد و منتظر ما نباشيد، چون احتمالاً زمان زيادي طول خواهد كشيد تا مطالب ما در مورد ميكرو كنترلر به سطح كاملاً حرفه‌اي برسد. پيروز باشيد

فرستنده :
فاطمه HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : با سلام و خسته نباشید
ممنون از تمام مطالبی که روی سایت قرار دادید.خیلی مفید هستند.من سوال دارم:علت اینکه ساخت روبات های فوتبالیست از ساخت روبات های آتش نشان سخت تر است چیست؟اگر کسانی که علاقه مند به ساخت روبات فوتبالیست هستند بعد از مطالعه ی آموزش ها و راهنمایی های مفید شما در ساخت روبات آتش نشان بخواهند سراغ ساخت روبات های فوتبالیست بروند باید چه مباحثی را مطالعه کنند و این کار چقدر طول میکشد؟
یک سوال دیگر نیز دارم:آیا در آینده امکان قرار دادن نحوه ساخت روبات فوتبالیست روی سایت رشد وجود دارد؟
با تشکر از شما
پاسـخ : سلام دوست عزيز
ممنونم. در حالت كلي نمي‌توان گفت ساخت ربات آتش نشان از ساخت ربات فوتباليست سخت تر است يا آسانتر است. زيرا هم ربات هاي آتش نشان هم ربات هاي فوتباليست انواع گوناگوني دارند و نمي‌توان همه‌ي آن‌هارا در يك سطح بررسي كرد. مثلاً رباتهاي آتش نشاني كه براي مسابقات دانشگاه بابل برگزار مي‌شوند، بسيار پيشرفته هستند و سطحشان بعضاً از ربات‌هاي فوتباليست دانش‌اموزي بالاتر هم هست. به زودي(يعني تا 10 جلسه‌ي آينده) هم طرز ساخت ربات فوتباليست بر روي سايت قرار خواهد گرفت، هم طرز ساخت ربات آتش نشان. البته بديهيست كه محدوديت‌هاي موجود باعث مي‌شود نتوانيم تمام مطالب لازم براي ساخت اين ربات‌ها را بيان كنيم.
پيروز باشيد

فرستنده :
حسین وکیل زاده HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : از همه نهایت تشکر و قدردانی را می کنم . مطالب بسیار مفیدی بود. اگه خواستین ، در مورد سایر موضوعات می توانم به این سایت کمک کنم و مطالب در اختیار شما قرار دهم. همیشه شاد و پاینده باشید.
پاسـخ : سلام دوست عزيز
ممنون از لطفتون. بنده خوشحال مي‌شم بتونم از علم و تجربيات ساير دوستان براي ارتقا سطح كار استفاده كنيم. لطفاً مطالبتون را به آدرس faraz.amirghiasvand@gmail.com براي بنده ارسال بفرماييد.
پيروز باشيد

فرستنده :
ميهمان HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : سلام کارتون عاليه ولي اگراصول طراحي مدار رو ياد مي داديد بهتر بود تا اينکه لقمه اماده تو دهنمون بذاريد اينجوري سطح خلاقيت هم بالا مي رفت
البته قصد توهين به کارتون رو ندارم
پاسـخ : سلام دوست عزيز
ممنون از انتقادتون. من منظور شما را از لقمه‌ي آماده متوجه نمي‌شوم. ما هيچ مطلبي را در اين بخش بدون پشتوانه‌ي علمي عنوان نكرده‌ايم، اگر مصداق خاصي از قصور ما مد نظرتون هست لطفاً مستقيم اشاره بفرماييد كه مشكل را سريعتر بر طرف كنيم. پيروز باشيد.

فرستنده :
دانیال محمدی HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : با سلام و خسته نباشی - واقعا کار بی نظیری انجام دادی و در انتها تعداد جلسات رباتیک چه تعداد خواهد شد.
پاسـخ : سلام دوست عزيز
ممنونم از لطفت. متاسفانه اين سوال شما جواب مشخصي نداره . همونطور كه مي‌دونيد رباتيك علمي كه تقريباً مي‌شه گفت انتها نداره، ما هم سعي مي‌كنيم تا جايي كه بتونيم، كار رو در اين بخش جلو ببريم و آموزشمون رو ادامه بدهيم. ولي نمي‌تونيم زمان مشخصي را براي پايان ارايه ي مطالب اين بخش اعلام كنم. پيروز باشيد.

فرستنده :
حسین HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : سلام
می خواستم درباره ساخت مدار چاپی ولحیم کاری توضیح بدهید
ممنون
پاسـخ : سلام دوست عزيز
چشم، در جلسات آينده حتماً به اين موضوع خواهيم پرداخت.پيروز باشيد

فرستنده :
فرزانه HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : سلام. تشکر می کنم از مطالب خواندنی و جالبتون.یک مشکلی داشتم ما می خواهیم یک مدار ربات مین یاب بسازیم که متاسفانه نمونه این مدار اصلا پیدا نمی شه .می خواستیم از مدار مسیر یاب استفاده کنیم با قوی کردن موتورش و تعویضسنسورش آیا امکان داره؟ اگه نمونه مداری از مین یاب دارین ما رو راهنمایی کنین. با تشکر
پاسـخ : سلام.
ممنونم دوست عزيز. خير، به اين شكل نمي‌توان يك ربات مين‌ياب ساخت. اصولاً براي ساخت يك ربات دنبال استفاده از مدار آماده نباشيد، سعي كنيد با مطالبي كه خودتون آموخته‌ايد، مداري براي ربات خودتون طراحي كنيد. طراحي مدار كار پيچيده‌اي نيست. در جلسات آينده، حتماً به اين موضوع خواهيم پرداخت، چون احساس مي‌كنم دوستان در اين بخش احساس ضعف مي‌كنند. پيروز باشيد

فرستنده :
ريحانه HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : چندتايي نظر دادم ولي تو سايت قرار نگرفتن! چرا؟! :(
کارتون فوق العاده است..ميخوام از الگوريتم هاي مين ياب (خودکار) بيشتر بگيد!
ممنون
پاسـخ : سلام.من عذر‌خواهي مي‌كنم به خاطر تاخير در پاسخ گويي به سوالات.
ممنونم دوست عزيز، لطفاً در هر بخشي از مين ياب خودكار كه سوالي به ذهنتون مي‌رسه سوالتون را مطرح كنيد تا بنده مستقيماً به سوال شما پاسخ بدهم.
پيروز باشيد

فرستنده :
فرزانه HyperLink HyperLink 1388/5/20
مـتـن : با سلام.ممنون از مطالب زیباتون.ما می خواهیم یک مدار مین یاب بسازیم و مدارش رو پیدانمی کنیم.در ضمن یکی از استید به ما گفت مدار مین یاب همان مدار ربات مسیر یاب است که تنها سنسور آن متفتوت است.آیا واقعا همین طور است؟
پاسـخ : سلام
ممنونم. اين حرف هم تا حدي درست است، هم درست نيست. در حالت كلي، مدار اكثر ربات‌هاي در اين سطح، مشتركات زيادي با هم دارند، يعني همه‌ي آن‌ها بايد ميكرو كنترلر، درايور موتور، يك سري ورودي و خروجي براي سنسور‌ها و ... را داشته باشند، از اين رو مي‌توان گفت كه مدار مين ياب همان مدار مسيرياب پيشرفته است. اما مدار يك ربات مين ياب پيشرفته جزييات بسيار بيشتري دارد كه در ربات مسير ياب وجود ندارد. مثلاً سنسور قطب نماي الكتريكي، كه بايد در مدار مين ياب تعبيه شود، در مدار مسير ياب هيچ كاربردي ندارد. به همين خاطر بنده اين حرف را نمي‌تونم تاييد كنم.
موفق باشيد دوست عزيز

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content