XMod
 مدارس اصلاً مدارس هيجان‌انگيزي نيستند و خيلي عادي و مصنوعي هستند (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 155)
مدارس اصلاً مدارس هيجان‌انگيزي نيستند و خيلي عادي و مصنوعي هستند (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 155)
نخبه هم بايد در محيط طبيعي زندگي کند تا روياهايش شکل بگيرد- مصاحبه با دكتر «خسروشاهي»- قسمت سوم

 

 

مدارس اصلاً مدارس هيجان‌انگيزي نيستند

و خيلي عادي و مصنوعي هستند

 

 

 

قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم

 
 

اين‌که خيلي خوب است و بچه‌‌ها مطمئناً مي‌پسندند

و دوست دارند به سمت رياضي و فيزيک بيايند و حتماً به لحاظ دروني گرايش دارند ولي وقتي فکر آينده را مي‌کنند و وضعيت اقتصادي و ... ناخودآگاه پس زده مي‌شوند. نظر شما چيست؟

البته حالا وضعيت بهتر از سابق است. سابق بر اين بچه‌ها كه به دانشگاه تهران مي‌آمدند يا در فني و يا در پزشکي قبول مي‌شدند و اگر قبول نمي‌شدند دانشکده‌ي علوم جايي (station) بود که يک سال به آنجا بيايند و درس بخوانند و در نهايت کنکور فني بدهند بدين ترتيب دانشکده‌ي علوم از اين آدم‌هاي سرخورده انباشته مي‌شد و در واقع آن زمان علوم وضع نابسامان، بد و بحران‌زده‌اي داشت ولي اين وضع بعد از انقلاب با کمک المپيادي‌ها بهتر شد

آمدن عده‌اي از آن‌ها در دانشگاه صنعتي و خواندن رياضيات و فيزيک و عده‌اي هم در پزشکي و خواندن bio technology در دانشکده‌ي علوم وضعيت خيلي بهتر شد به‌طوريكه اصلاً با سابق قابل مقايسه نيست. ولي اين‌که بچه رشته‌ي ديگري برود در گذر زمان طبيعي است مثلاً از بچه مي‌پرسيم که مي‌خواهي چه کاره شوي؟ مي‌گويد مي‌خواهم راننده‌ي کاميون بشوم ولي بعد مي‌خواهد پزشک بشود و يا بعد از آن مي‌خواهد چيز ديگري بشود بالاخره اين رويا‌پردازي‌ها به يک جايي ختم مي‌شود البته اينها زياد مهم نيست.

 

 

يعني اينقدر رؤياپردازي‌ها احتمالاً تأثير ندارد؟   

اگر به آن پرداخته بشود و يک نفر هم استعدادش را داشته باشد، ديگر منحرف نمي‌شود. ولي اگر استعداد نداشته باشد و شما بخواهيد با زورچپان کردن به او بگوئيدکه فلان رشته را بخوان اين اصلاً خوب نيست.

بايد محيط آن چنان محيط گسترده و فراگيري باشد که بچه از آن بستر بيرون نيفتد هر جا كه در اين بستر گير کرد، يک singular point باشد که فرو برود و وزن خودش را احساس کند و وزن خودش را به آن حوزه تحميل کند. ولي اينجا بستر آنقدر گسترده نيست کنکور چيزهايي را از بين مي‌برد. مدارس اصلاً مدارس هيجان‌انگيزي نيستند و خيلي عادي و مصنوعي هستند. معلم‌هاي معروف رياضي به بچه‌ها مي‌گويند كه اين‌ها را درست کنيد، مثلث بکشيد، خط بکشيد و ... يعني فکربرانگيز، اما رؤيابرانگيز نيستند.

شما چند تا معلم سراغ داريد که بيايد و از هيجانات رياضي حرف بزند؟ معلم‌ها فقط به دنبال پول هستند. من نمي‌خواهم آن‌ها را انکار کنم بالاخره در اين مملکت همه يک‌طوري دنبال پول و امکانات هستند. زمانه خيلي بدي شده، معنويتي كه زمان دانش-آموزي ما بود ديگر نيست، البته در آن زمان زندگي خيلي بد بود در آن دوره معلمي شغلي کم درآمد ولي پرافتخار بود، در حالي‌كه حالا اين‌طور نيست و اغلب ارزش‌ها از بين رفته‌اند.

شما ببينيد من استاد، بعد از 40 سال در دانشگاه تهران، وقتي با شما درد و دل مي‌کنم اين‌طور عصباني مي‌شوم و به ياد کار آقاي «زنجاني» مي‌افتم، خب معلم به چه فکر کند؟ اصلاً اين احترامات و کرامات و مهرباني که مي‌گويند کجا رفته و مي‌رود؟ البته ما در محيط بيرون دانشگاه خيلي احترام مي‌بينيم. مثلاً من يک روز به نظام وظيفه دنبال کار انتقال پسرم رفته بودم، پيش امير كه رفتم وقتي كه گفتم من استاد دانشگاه تهران هستم او از جايش بلند شد و به من سلام نظامي داد ولي آقاي «عميد زنجاني» با بدترين شيوه با من برخورد کرد. محيط علمي که اين‌‌طوري نمي‌شود. به نظر من در اينجا (در اين مملکت) به آن صورت علم وجود ندارد کساني که مي‌گويند وجود دارد در واقع هياهو براي هيچ است براي اين که علم فرهنگ خودش را ايجاد مي‌کند، در حالي كه در اينجا فرهنگ علمي وجود ندارد در اصل فرهنگ دانشگاهي وجود ندارد. شما نگاه کنيد دانشجوهاي دکتراي ما کوچکترين احترامي از اين دانشگاه‌ها دريافت نمي‌کنند، مثلاً حتي به آن‌ها اتاق نمي‌دهند يا اگر هم مي‌دهند برويد و ببينيد كه چقدر اتاقشان کثيف و پر از گرد و خاک است يک کامپيوتر هم در آنجا پيدا نمي‌شود. اگر شما به قم برويد هر طلبه‌اي يک کامپيوتر دارد آن‌وقت در دانشگاه‌ها و دوره‌ي دکتراي ما کامپيوتر پيدا نمي‌شود.

مثلاً آقاي «مرتضي محمدنوري» كه استاد آنجاست و کامپيوتر هم ابزار دستش است، به عبارتي کامپيوتريست است به او مي‌گفتند كه بايد طرح تحقيقاتي بدهي پژوهانه (grant) بگيري و سپس از آن پژوهانه کامپيوتر بگيري. اين برخورد دانشگاه‌هاي ايران با اساتيد است. آن‌وقت شما فکر مي‌کنيد با اين رفتارها حوزه‌ي فرهنگي ايجاد مي‌شود؟ مدارس بدتر از اين است، در آنجا معلم‌ها مي‌آيند و فقط درس مي‌دهند.

 

 

با اين حساب شما فرار مغزها را مجاز مي‌دانيد؟

نه. به نظر من آدم بايد آزاد باشد. شما بايد توسط نخبگان دانش‌آموزي فرهنگ ايجاد کنيد. من هنوز در اين‌باره فکر نکردم که چگونه از ابزار المپياد و دانش‌آموزان زبده مي‌توان براي فرهنگ‌سازي استفاده کرد.

اين يک فرهنگ «اليتيزم» به‌وجود آورده. مثلاً عده‌اي مي‌روند دانشگاه صنعتي مي‌گويند اين‌ها (المپيادي‌ها) براي ما ژست مي‌گيرند و طاقچه بالا مي‌گذارند. اين فرهنگ خيلي مخربي است. شما بايد اين فرهنگ اليتيزم را به فرهنگ عام علمي تبديل کنيد. حالا چگونه؟ اين مسئله مهمي است. به نطرم از اين‌ها بايد به عنوان پيام‌آوران مجتهدين علمي استفاده کنيد، تا پيام نشاط و فرهنگ علمي را به وجود بياورند نه اينکه خودشان را بگيرند.

  مشکلي که درباره‌ي المپياد است و در سايت هم درباره‌اش صحبت کرده‌ايم
 اين است که اصولاً خود المپياد يک هدف نبوده بلکه وسيله‌اي بوده براي اينکه دانش‌آموزان کشف کنند، دانش‌آموزان سريع با موضوعات جديد آشنا شوند ولي در ايران برعکس شده المپياد شده يک هدف و شايد يکي از دلايلش هم خود کنکور باشد براي اينکه ديگر کنکور ندارند و سريع يک دانشگاه خوب انتخاب مي‌کنند.

در اينجا و در اين مورد نهضت سالمي ايجاد نشده. 

 

ما هم بحثمان در شبکه هميشه همين بوده. محوريت اصلي صحبتهايمان

 اين بوده که هدفمان هدف اصلي المپياد است و غير از المپياد که شروع کارمان بود و اهداف اصلي ما شد اهدافي که از اول براي المپياد داشتيم بحث من اين بود که ما کار اصلي‌مان را که در شبکه‌ي «رشد» شروع کرديم و با آموزش المپياد بود در هر رشته بين 2000-1000 سؤال در المپياد طبقه¬بندي مي‌کرديم براي هر رشته (5 رشته) جمعاً 7000 يا 8000 تا و يک بخش آموزش داريم که همه را به صورت document هاي کامپيوتري درآورديم و در سايت گذاشتيم که اکثرش الان upload شده، يک بخش مشاوره داريم، يک بخش پرسش و پاسخ علمي داريم که بچه¬ها مي‌آيند مشاوره مي‌کنند يا سؤال مي‌پرسند و جواب مي‌گيرند، مشاوره جدا براي تيزهوشان داريم، معرفي کتاب داريم و کتاب‌هايي را معرفي مي‌کنيم ولي ما هميشه در شبکه صحبت مي‌کرديم که ما نمي‌خواهيم فقط به المپياد بپردازيم و المپياد چون روش خيلي خوبي بود براي اولين گام آن را انتخاب کرديم و نمي‌خواهيم مثل خود المپياد و کاري که باشگاه مي‌کند هدفمان گم شود و هدف المپياد بشود. در واقع نمي‌خواستيم هدف اصلي ما را آن اهداف المپياد که 70-60 سال پيش در اروپا تعريف شده قرار بدهيم حالا اگر اين هم بتواند به صورت يک فرهنگ جا بيفتد.

بله، اگر بتوانيد در اين‌باره خوب فکر کنيد و از پديده‌ي المپياد استفاده کنيد و باعث فرهنگ‌سازي کلي علمي در بين افراد گرديد اين مي‌تواند يک جنبش ايجاد کند. اين خصوصيات آدمهاي قوي است و حالا هم به عقيده‌ي من اگر شما مي‌توانيد اين کار را انجام دهيد، اين ابزار بسيار خوبي است. توجه مردم به اين مسئله بسيار جلب شده نه اين‌که آن‌ها علم‌دوست باشند، نه! فقط آ‌ن‌ها مي‌خواهند بچه‌هايشان بدون کنکور و آسان به دانشگاه بروند. الان هر کسي را که مي‌بينيم مي‌گويد بچه‌ي من تيزهوشان مي‌رود خيلي باهوش است همان بچه وقتي وارد دبيرستان مي‌شود سقوط مي‌کند. اين روزها همه بچه¬هايشان بيست مي‌گيرند. اين يک ارزش نيمه‌باسمه‌اي و تصنعي است، در واقع آن فرهنگ‌سازي هنوز انجام نشده است. چيزي که من مي‌گويم خيلي مشهود است، من عده‌اي از دانشجوهايم را به دانشگاه صنعتي فرستاده بودم. آن‌ها مي‌گفتند جو آنجا خوب نيست مي‌گويم يعني چه خوب نيست؟ مي‌گويند المپيادي‌هايي كه ‌آنجايند در کلاس‌ها خيلي ابراز وجود مي‌کنند بخاطر همين مسئله کسي ديگر سؤال نمي‌کند يعني اصلاً آن‌جا كسي آزاد فکر نمي‌کند. اين جو خيلي بدي است. مي‌توانم يك مثالي بياورم يك عده‌اي در دانشگاه «کرنل» از تمام آمريکا افرادي را جمع کرده بودند و يک برنامه‌ي PHD مستقيم پيوسته‌ي 6 ساله درست کرده بودند، آن‌ها ساختمان مجللي گرفته بودند و در آنجا زندگي مي‌کردند و يک استاد هم راهنماي آن‌ها بود؛ يک روز فاجعه‌اي اتفاق افتاد و آن اين بود كه يک نفر از آن‌ها با گروهي که درست کرده بود ساختمان را آتش زدند كه موجب کشته شدن چند نفر از جمله خود مربي (استاد) شدند اين باعث شد كه کلاً اين‌گونه نخبه‌پروري تعطيل گردد. اين حادثه بسيار تلخ و ناگواري براي دانشگاه بود. به نظر من بايد بچه در محيط طبيعي زندگي كند و بزرگ شود، اسباب بازي داشته باشد و بازي کند. بچه‌اي داشتيم كه مي‌رفت و وان را پر از آب مي‌کرد و مي‌نشست در وان و با ماشينهايش بازي مي‌كرد ما كه مي‌رفتيم و به او مي‌گفتيم نمي‌خواهي بيايي بيرون؟ مي‌گفت بازيم هنوز تمام نشده اما وقتي خسته مي‌شد خودش در مي‌آمد. انجام اين کارها مقداري اين بچه را اغنا مي‌کرد. نخبه هم بايد در محيط طبيعي زندگي کند تا روياهايش شکل بگيرد. راجع به اينکه پرسيديد من با فرار مغزها مخالفم يا موافق؟ به من هم خيلي سخت مي‌گذرد. من دانشجوي ممتازي به نام «آجوداني» داشتم. به نظرم ايشان بهترين دکترايي است که تا به حال از ايران درآمده. اين آدم وقتي فوق ليسانسش را گرفت من را ذله کرد که من مي‌خواهم بروم من هم كه واقعاً آن زمان اطلاعات آن چناني در مورد ترکيبيات نداشتم تا پاسخگوي نيازهاي اين شخص باشم رضايت دادم و او به دانشگاه «کلتک» (‍Caltech) رفت و با آقاي «ويلسون» کار کرد. «ويلسون» مي‌گفت که من ماهي يک مرتبه او را مي‌ديدم آنقدر او آدم گوشه‌گيري شده بود كه تزش را خودش نوشت و فارغ‌التحصيل شد. کار دانشگاهي هم نگرفت و در «بوستون» به يک شرکت کامپيوتري رفت. آقاي دکتر «شهرياري» به من مي‌گفت که اين فرد داراي شخصيت خاصي است فردي گوشه‌گير و خجالتي است. اگر همين آدم ايران مي‌ماند و زير دست شما، همين کارها را مي‌کرد، عاقبت به خير هم مي‌شد تازه تبديل به يک ستاره هم مي‌شد، ستاره هم مي ماند، براي اينکه کارهايي که دوره‌ي ليسانس و فوق ليسانس انجام داده بود واقعاً بي‌نظير بود. خب اين آدم از بين رفت بنابراين اين نمونه‌اي از صدمه‌ فرار مغزهاست. در كل فکر مي‌کنم آزاد باشند البته شما هم نمي‌توانيد کاري کنيد.

 

 

شما چرا خودتان مشمول اين قضيه نشديد؟ چه چيزي شما را اينجا نگه داشته؟ 

چرا به ايران برگشتم؟ چون من در آمريکا احساس تنهايي مي‌کردم و اين احساس ناخوشايندي بود. بعد هم که اينجا انقلاب شد هيجاناتي ايجاد شد. انقلاب يک ديگ جوشاني بود که آدم دائماً فکر و نيروهايش کار مي‌کرد. الان هم من فکر مي‌کنم اينجا هيجان‌انگيزترين نقطه‌ي دنياست، ديگ جوشان انقلاب هنوز مي‌جوشد، هنوز اتفاقات در راه است، هنوز اينجا به آن دشت هموار نرسيده بنابراين فکر کردن خيلي جالب است. اينجا هم براي فکر کردن موارد جالبي وجود دارد علاوه بر آن آدم هم از نظر عاطفي اغنا مي‌شود، در ضمن کلي هم‌زبان دارد، آدم مي‌تواند شعر بخواند اين خيلي هيجان‌انگيز است. من وقتي به کنفرانس‌ها مي‌روم بيشتر از 10 روز دوام نمي‌آورم و بايد برگردم چون فکر مي‌کنم از زندگي عقب افتادم حالا ممکن است اين خصوصيات من باشد. 

 

 

دقيقاً، چون خيلي‌ها معتقدند اينجا آنقدر تنش هست که ابزار فکر کردن را هم از بين مي‌برد.

نه آدم بايد عادت کند در حالت تنش فکر کند، مثلاً مسائل انتخابات براي من جالب است که ببينم چه مي‌شود، مي‌دانيد اينها خيلي چيزهاي پيچيده‌اي است. سياست يک منيفلد (manifold) بزرگي است که هر نقطه‌اش داراي خصوصياتي است يعني manifold اي است که پيوستگي دارد ولي هر همسايگي (neibourhood) آن يک خاصيت دارد. بنابراين پر از شگفتي است. البته من در سياست وارد نيستم ولي مسئله‌ي انتخابات را دنبال مي‌کنم و مي‌بينم كه چقدر اين مسئله هيجان‌انگيز است اصلاً هم هيچ قصد وارد شدن در سياست را ندارم چون اصلاً حوصله‌ي اين کار را ندارم ولي اين همان هيجاني است که در زندگي وجود دارد، آدم را به فکر کردن وادار مي‌کند تا مسائل را تجزيه و تحليل بکند. زندگي که همش در آمريکا بودن و ماشين داشتن و اين چيزها نيست. من ده سال در آمريکا بودم، بهترين دوران زندگي من يعني جوانيم در آمريکا گذشته ولي بعد بلافاصله برگشتم. طبايع فرق مي‌کند من اصلاً به هيچ وجه قصد ندارم کساني که اينجا ماندند و يا کساني که رفتند را مورد سؤال قرار دهم. البته الان دنيا در حال يکپارچه‌تر شدن و نزديک‌تر شدن به هم است. من 8 سال رفتم و در آن دوره هيچ وقت برنگشتم، بعد از 4 سال توانستم 2 دقيقه با مادرم صحبت کنم كه آن هم فقط به گريه كردن گذشت، يعني آن زمان روزگار به اين صورت بود، نامه هم كه مي‌نوشتيم بعد از 5 ماه مي‌رسيد يا گم مي‌شد. بعبارتي وقتي مي‌رفتي يعني ديگه رفتي، کلي از آشنايان فوت مي‌کردند و ما اصلاً خبردار نمي‌شديم، خيلي بد بود. الان خيلي خيلي فرق کرده، يعني بهتر شده است. بچه‌ها كه مي‌روند تابستان، عيد مي‌آيند و يا هر شب با تلفن صحبت مي‌کنند. يکي از سياست‌هاي ما در اين مرکز اين است که در اينجا بستري درست کنيم که اگر كساني رفتند و برگشتند به اين مركز بيايند و احساس خوبي بکنند، البته ما در اين کار خيلي موفق شده‌ايم، مي‌توانيد ببينيد. 

 

 

با اين حساب فکر کنم از شرايطتان راضي هستيد تا حدودي البته به استثناء آن قضيه آخر که ... ؟

من راضي هستم از اين نظر که برايم هيجان‌انگيز است، البته نه مثل «آقاي عميد زنجاني» که در دانشگاه تهران بي‌مهري مي‌کند. آدم درباره‌ي بي‌مهري‌ها بايد صحبت کند تا محيط مقداري ياد بگيرد كه احترام بگذارد و بدين ترتيب فرهنگ ايجاد شود. ولي كلاً در اينجا خيلي بي‌مهري‌ها نسبت به مردم، افراد، تاريخ، نسبت به همه چيز وجود دارد. آقاي «احمدي‌نژاد» مي‌گويد مهرورزي و ... من اصلاً در اين کارها هيچ مهرورزي نمي‌بينم ولي بالاخره آدم بايد ناراحتي‌هاي خودش را اگر قابل بيان هستند، بيان کند. من فرهنگ دانشگاهي و علمي را سرزنش مي‌کنم و مورد نقد قرار مي‌دهم و مي‌گويم اين كه نشد، با فرهنگي که شما اينجا داريد معلوم است که علمش را هم نداريد براي اين‌که اين بي‌فرهنگي است. من مسئله‌ام اين است، براي همين هم است که من به شما مي‌گويم، به اين و آن مي‌گويم چرا به مقامات نمي‌گويم؟ براي اين که مقامات متوجه نمي‌شوند ولي نوشتم که بدانند، بدانند که اين کلام ملامت گشودن است.

 

اين از بزرگي شماست به رغم اين همه ناملايمات؟

آدم بايد سنگ زيرين آسياب باشد وگرنه در زندگي ساخته نمي‌شود من فکر مي‌کنم مسئله فرهنگ علمي يک مملکت يك چيز خلق‌الساعه نيست، براي همين طول مي‌کشد. آدم‌هايي هم که نسبت به فرهنگ حساسيت دارند بايد هميشه کمر همت ببندند و در اشاعه‌ي فرهنگ و بهبود آن کار کنند. من هم احساس مي‌کنم اين فرهنگ 2500 ساله نبايد منقطع بشود، بايد هم از نظر علمي و هم از نظر اخلاقي و هم از نظر ادبي بهتر شود خب بايد به آن کمک کرد. آن‌هايي که از گذشته مانده‌اند و در اين زمينه کار کرده‌اند را بايد ارج نهاد. اگر تاريخ 100 سال گذشته را نگاه كنيد پر است از فداکاري، آدم‌هاي درخشان و قهرمان. کمتر ملتي چنين چيزي دارند، کمتر ملتي چنين زبان فرهيخته‌ و فاخري دارند و همين طور سرزمين پر نعمتي، چرا ما بايد عقب بيافتيم چرا مردم بايد ناراضي باشند؟ بايد همه‌ چيز درست شود، درست شدن هم مقداري فداکاري مي‌خواهد. ممکن است در طول زندگي بنده و شما باشد ولي بالاخره ما بايد زندگي را بهتر کنيم، اين شعار من است.

در نهايت اينکه به نظر من شما تنها به سايت اکتفا نکنيد، من تا به حال با کار شما آشنا نبودم و با المپيادي‌ها هيچ تماسي نداشتم ولي الان با ديدن و صحبت با شما علاقه‌مند شدم.

 

 

 

خانم «عيدي» ليسانس رياضي از الزهرا هستند من هم که دانشگاه خود شما رياضي محض خواندم، سايت ما بخش‌هاي مختلفي دارد مشاوره، زنگ تفريح و ... 

 سايتي هم که ما براي combinatorics درست مي‌کنيم ممکن است در آينده به درد شما بخورد خيلي چيزها مي‌خواهيم آنجا بگذاريم مثلاً مسائل، مقدمه، نظر و ... شما مي‌توانيد دانش‌آموزانتان را تشويق کنيد از آن بازديد کنند. من روي قولي هم که به شما دادم کار مي‌کنم که مثلاً روزي در بهار به کمک شما مجلسي بر پا کنيم كه با دانش‌آموزانتان به اينجا بياييد و برايشان سخنراني کنيم اين مي‌تواند هم براي شما خبرساز باشد هم براي ما، بالاخره مي‌توانيم به عنوان اولين گام پيگيري کنيم شما هم از درآوردن مجله غافل نشويد، اين تجربه بسيار خوبي است.

 

 

ما دو بخش زنگ تفريح و مسابقه در سايت داريم که تقريباً ساختار مجله دارد. قبلاً کميت کمي داشت و کيفيت بيشتري داشت ولي الان کميت زياد شده و کيفيت پايين آمده.

بايد يک مجله‌ي واقعي (paper) داشته باشيد نه سايت. مجله كاغذي بيش‌تر مي‌ماند. در سال 1990 پيش‌بيني کردند كه تمام مجله‌هاي كاغذي از بين خواهد رفت ولي نه تنها اين‌گونه نشد بلكه برعکس هم شد. به‌طور مثال مجله‌هايي مثل انجمن رياضي آمريکا پابرجا ماند و تازه پولساز هم شد. همين mathematical review يک مقاله نوشته بود که مي‌خواستند 10 سال پيش درش را ببندند، حالا کلي پولساز هم شده بنابراين شما نبايد از كاغذ غافل شويد. مثلاً همين مراکز تحقيقاتي بزرگ احتياجي به خبرنامه ده، پانزده صفحه‌اي ندارد ولي همه‌ي آن‌ها (ICTP ، MSRI) دارند و در هم مي‌آورند. خيلي‌ها هم به ما مي‌گفتند كه لازم نيست مجله داشته باشيد اما ما 3000 نفر خواننده داريم بخاطر همين نه تنها 3-2 ميليون تومان خرج مي‌کنيم كه از اين مجله‌ها دربياوريم تازه مجاني هم مي‌فرستيم تا پيغاممان را برسانيم. اگر يک مقاله هم از اين طريق خوانده شود در واقع اين علامت پرچم تحقيق است. درآوردن مجله و غيره بخاطر اين خوب است كه اولاً همه که نمي‌روند در اينترنت بخوانند. ثانياً بعضي وقتها آدم دلش مي‌خواهد كه در كنار رختخوابش مطالعه داشته باشد. بنابراين شما بايد مجله يا روزنامه‌اي درآوريد، اين خيلي مهم است. منتها بايد فرمتي باشد که همه بتوانند به طور دموکراتيک contribute کنند يعني از خودشان بجوشد. دليل اين كه من در آن «جنگ رياضي دانشجو» تبديل به مشاور شدم اين بود كه چون مي‌ديدم اين ماشين خودش ديگر راه افتاده و ماشين بسيار تيزي شده بطوريكه وقتي بعضي اوقات از مقاله‌اي نقد مي‌کردند مي‌خواستند همديگر را بزنند يعني واقعاً برايشان با تعصب و اعتقاد همراه بود به نظر من اگر آدم اينجوري مقاله کلاسيک را بخواند و نقد کند و تحويل بدهد حتماً چيزهاي زيادي ياد مي‌گيرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1388/10/17 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مدارس اصلاً مدارس هيجان‌انگيزي نيستند و خيلي عادي و مصنوعي هستند (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 155)
مدارس اصلاً مدارس هيجان‌انگيزي نيستند و خيلي عادي و مصنوعي هستند (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 155)
نخبه هم بايد در محيط طبيعي زندگي کند تا روياهايش شکل بگيرد- مصاحبه با دكتر «خسروشاهي»- قسمت سوم

 

 

مدارس اصلاً مدارس هيجان‌انگيزي نيستند

و خيلي عادي و مصنوعي هستند

 

 

 

قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم

 
 

اين‌که خيلي خوب است و بچه‌‌ها مطمئناً مي‌پسندند

و دوست دارند به سمت رياضي و فيزيک بيايند و حتماً به لحاظ دروني گرايش دارند ولي وقتي فکر آينده را مي‌کنند و وضعيت اقتصادي و ... ناخودآگاه پس زده مي‌شوند. نظر شما چيست؟

البته حالا وضعيت بهتر از سابق است. سابق بر اين بچه‌ها كه به دانشگاه تهران مي‌آمدند يا در فني و يا در پزشکي قبول مي‌شدند و اگر قبول نمي‌شدند دانشکده‌ي علوم جايي (station) بود که يک سال به آنجا بيايند و درس بخوانند و در نهايت کنکور فني بدهند بدين ترتيب دانشکده‌ي علوم از اين آدم‌هاي سرخورده انباشته مي‌شد و در واقع آن زمان علوم وضع نابسامان، بد و بحران‌زده‌اي داشت ولي اين وضع بعد از انقلاب با کمک المپيادي‌ها بهتر شد

آمدن عده‌اي از آن‌ها در دانشگاه صنعتي و خواندن رياضيات و فيزيک و عده‌اي هم در پزشکي و خواندن bio technology در دانشکده‌ي علوم وضعيت خيلي بهتر شد به‌طوريكه اصلاً با سابق قابل مقايسه نيست. ولي اين‌که بچه رشته‌ي ديگري برود در گذر زمان طبيعي است مثلاً از بچه مي‌پرسيم که مي‌خواهي چه کاره شوي؟ مي‌گويد مي‌خواهم راننده‌ي کاميون بشوم ولي بعد مي‌خواهد پزشک بشود و يا بعد از آن مي‌خواهد چيز ديگري بشود بالاخره اين رويا‌پردازي‌ها به يک جايي ختم مي‌شود البته اينها زياد مهم نيست.

 

 

يعني اينقدر رؤياپردازي‌ها احتمالاً تأثير ندارد؟   

اگر به آن پرداخته بشود و يک نفر هم استعدادش را داشته باشد، ديگر منحرف نمي‌شود. ولي اگر استعداد نداشته باشد و شما بخواهيد با زورچپان کردن به او بگوئيدکه فلان رشته را بخوان اين اصلاً خوب نيست.

بايد محيط آن چنان محيط گسترده و فراگيري باشد که بچه از آن بستر بيرون نيفتد هر جا كه در اين بستر گير کرد، يک singular point باشد که فرو برود و وزن خودش را احساس کند و وزن خودش را به آن حوزه تحميل کند. ولي اينجا بستر آنقدر گسترده نيست کنکور چيزهايي را از بين مي‌برد. مدارس اصلاً مدارس هيجان‌انگيزي نيستند و خيلي عادي و مصنوعي هستند. معلم‌هاي معروف رياضي به بچه‌ها مي‌گويند كه اين‌ها را درست کنيد، مثلث بکشيد، خط بکشيد و ... يعني فکربرانگيز، اما رؤيابرانگيز نيستند.

شما چند تا معلم سراغ داريد که بيايد و از هيجانات رياضي حرف بزند؟ معلم‌ها فقط به دنبال پول هستند. من نمي‌خواهم آن‌ها را انکار کنم بالاخره در اين مملکت همه يک‌طوري دنبال پول و امکانات هستند. زمانه خيلي بدي شده، معنويتي كه زمان دانش-آموزي ما بود ديگر نيست، البته در آن زمان زندگي خيلي بد بود در آن دوره معلمي شغلي کم درآمد ولي پرافتخار بود، در حالي‌كه حالا اين‌طور نيست و اغلب ارزش‌ها از بين رفته‌اند.

شما ببينيد من استاد، بعد از 40 سال در دانشگاه تهران، وقتي با شما درد و دل مي‌کنم اين‌طور عصباني مي‌شوم و به ياد کار آقاي «زنجاني» مي‌افتم، خب معلم به چه فکر کند؟ اصلاً اين احترامات و کرامات و مهرباني که مي‌گويند کجا رفته و مي‌رود؟ البته ما در محيط بيرون دانشگاه خيلي احترام مي‌بينيم. مثلاً من يک روز به نظام وظيفه دنبال کار انتقال پسرم رفته بودم، پيش امير كه رفتم وقتي كه گفتم من استاد دانشگاه تهران هستم او از جايش بلند شد و به من سلام نظامي داد ولي آقاي «عميد زنجاني» با بدترين شيوه با من برخورد کرد. محيط علمي که اين‌‌طوري نمي‌شود. به نظر من در اينجا (در اين مملکت) به آن صورت علم وجود ندارد کساني که مي‌گويند وجود دارد در واقع هياهو براي هيچ است براي اين که علم فرهنگ خودش را ايجاد مي‌کند، در حالي كه در اينجا فرهنگ علمي وجود ندارد در اصل فرهنگ دانشگاهي وجود ندارد. شما نگاه کنيد دانشجوهاي دکتراي ما کوچکترين احترامي از اين دانشگاه‌ها دريافت نمي‌کنند، مثلاً حتي به آن‌ها اتاق نمي‌دهند يا اگر هم مي‌دهند برويد و ببينيد كه چقدر اتاقشان کثيف و پر از گرد و خاک است يک کامپيوتر هم در آنجا پيدا نمي‌شود. اگر شما به قم برويد هر طلبه‌اي يک کامپيوتر دارد آن‌وقت در دانشگاه‌ها و دوره‌ي دکتراي ما کامپيوتر پيدا نمي‌شود.

مثلاً آقاي «مرتضي محمدنوري» كه استاد آنجاست و کامپيوتر هم ابزار دستش است، به عبارتي کامپيوتريست است به او مي‌گفتند كه بايد طرح تحقيقاتي بدهي پژوهانه (grant) بگيري و سپس از آن پژوهانه کامپيوتر بگيري. اين برخورد دانشگاه‌هاي ايران با اساتيد است. آن‌وقت شما فکر مي‌کنيد با اين رفتارها حوزه‌ي فرهنگي ايجاد مي‌شود؟ مدارس بدتر از اين است، در آنجا معلم‌ها مي‌آيند و فقط درس مي‌دهند.

 

 

با اين حساب شما فرار مغزها را مجاز مي‌دانيد؟

نه. به نظر من آدم بايد آزاد باشد. شما بايد توسط نخبگان دانش‌آموزي فرهنگ ايجاد کنيد. من هنوز در اين‌باره فکر نکردم که چگونه از ابزار المپياد و دانش‌آموزان زبده مي‌توان براي فرهنگ‌سازي استفاده کرد.

اين يک فرهنگ «اليتيزم» به‌وجود آورده. مثلاً عده‌اي مي‌روند دانشگاه صنعتي مي‌گويند اين‌ها (المپيادي‌ها) براي ما ژست مي‌گيرند و طاقچه بالا مي‌گذارند. اين فرهنگ خيلي مخربي است. شما بايد اين فرهنگ اليتيزم را به فرهنگ عام علمي تبديل کنيد. حالا چگونه؟ اين مسئله مهمي است. به نطرم از اين‌ها بايد به عنوان پيام‌آوران مجتهدين علمي استفاده کنيد، تا پيام نشاط و فرهنگ علمي را به وجود بياورند نه اينکه خودشان را بگيرند.

  مشکلي که درباره‌ي المپياد است و در سايت هم درباره‌اش صحبت کرده‌ايم
 اين است که اصولاً خود المپياد يک هدف نبوده بلکه وسيله‌اي بوده براي اينکه دانش‌آموزان کشف کنند، دانش‌آموزان سريع با موضوعات جديد آشنا شوند ولي در ايران برعکس شده المپياد شده يک هدف و شايد يکي از دلايلش هم خود کنکور باشد براي اينکه ديگر کنکور ندارند و سريع يک دانشگاه خوب انتخاب مي‌کنند.

در اينجا و در اين مورد نهضت سالمي ايجاد نشده. 

 

ما هم بحثمان در شبکه هميشه همين بوده. محوريت اصلي صحبتهايمان

 اين بوده که هدفمان هدف اصلي المپياد است و غير از المپياد که شروع کارمان بود و اهداف اصلي ما شد اهدافي که از اول براي المپياد داشتيم بحث من اين بود که ما کار اصلي‌مان را که در شبکه‌ي «رشد» شروع کرديم و با آموزش المپياد بود در هر رشته بين 2000-1000 سؤال در المپياد طبقه¬بندي مي‌کرديم براي هر رشته (5 رشته) جمعاً 7000 يا 8000 تا و يک بخش آموزش داريم که همه را به صورت document هاي کامپيوتري درآورديم و در سايت گذاشتيم که اکثرش الان upload شده، يک بخش مشاوره داريم، يک بخش پرسش و پاسخ علمي داريم که بچه¬ها مي‌آيند مشاوره مي‌کنند يا سؤال مي‌پرسند و جواب مي‌گيرند، مشاوره جدا براي تيزهوشان داريم، معرفي کتاب داريم و کتاب‌هايي را معرفي مي‌کنيم ولي ما هميشه در شبکه صحبت مي‌کرديم که ما نمي‌خواهيم فقط به المپياد بپردازيم و المپياد چون روش خيلي خوبي بود براي اولين گام آن را انتخاب کرديم و نمي‌خواهيم مثل خود المپياد و کاري که باشگاه مي‌کند هدفمان گم شود و هدف المپياد بشود. در واقع نمي‌خواستيم هدف اصلي ما را آن اهداف المپياد که 70-60 سال پيش در اروپا تعريف شده قرار بدهيم حالا اگر اين هم بتواند به صورت يک فرهنگ جا بيفتد.

بله، اگر بتوانيد در اين‌باره خوب فکر کنيد و از پديده‌ي المپياد استفاده کنيد و باعث فرهنگ‌سازي کلي علمي در بين افراد گرديد اين مي‌تواند يک جنبش ايجاد کند. اين خصوصيات آدمهاي قوي است و حالا هم به عقيده‌ي من اگر شما مي‌توانيد اين کار را انجام دهيد، اين ابزار بسيار خوبي است. توجه مردم به اين مسئله بسيار جلب شده نه اين‌که آن‌ها علم‌دوست باشند، نه! فقط آ‌ن‌ها مي‌خواهند بچه‌هايشان بدون کنکور و آسان به دانشگاه بروند. الان هر کسي را که مي‌بينيم مي‌گويد بچه‌ي من تيزهوشان مي‌رود خيلي باهوش است همان بچه وقتي وارد دبيرستان مي‌شود سقوط مي‌کند. اين روزها همه بچه¬هايشان بيست مي‌گيرند. اين يک ارزش نيمه‌باسمه‌اي و تصنعي است، در واقع آن فرهنگ‌سازي هنوز انجام نشده است. چيزي که من مي‌گويم خيلي مشهود است، من عده‌اي از دانشجوهايم را به دانشگاه صنعتي فرستاده بودم. آن‌ها مي‌گفتند جو آنجا خوب نيست مي‌گويم يعني چه خوب نيست؟ مي‌گويند المپيادي‌هايي كه ‌آنجايند در کلاس‌ها خيلي ابراز وجود مي‌کنند بخاطر همين مسئله کسي ديگر سؤال نمي‌کند يعني اصلاً آن‌جا كسي آزاد فکر نمي‌کند. اين جو خيلي بدي است. مي‌توانم يك مثالي بياورم يك عده‌اي در دانشگاه «کرنل» از تمام آمريکا افرادي را جمع کرده بودند و يک برنامه‌ي PHD مستقيم پيوسته‌ي 6 ساله درست کرده بودند، آن‌ها ساختمان مجللي گرفته بودند و در آنجا زندگي مي‌کردند و يک استاد هم راهنماي آن‌ها بود؛ يک روز فاجعه‌اي اتفاق افتاد و آن اين بود كه يک نفر از آن‌ها با گروهي که درست کرده بود ساختمان را آتش زدند كه موجب کشته شدن چند نفر از جمله خود مربي (استاد) شدند اين باعث شد كه کلاً اين‌گونه نخبه‌پروري تعطيل گردد. اين حادثه بسيار تلخ و ناگواري براي دانشگاه بود. به نظر من بايد بچه در محيط طبيعي زندگي كند و بزرگ شود، اسباب بازي داشته باشد و بازي کند. بچه‌اي داشتيم كه مي‌رفت و وان را پر از آب مي‌کرد و مي‌نشست در وان و با ماشينهايش بازي مي‌كرد ما كه مي‌رفتيم و به او مي‌گفتيم نمي‌خواهي بيايي بيرون؟ مي‌گفت بازيم هنوز تمام نشده اما وقتي خسته مي‌شد خودش در مي‌آمد. انجام اين کارها مقداري اين بچه را اغنا مي‌کرد. نخبه هم بايد در محيط طبيعي زندگي کند تا روياهايش شکل بگيرد. راجع به اينکه پرسيديد من با فرار مغزها مخالفم يا موافق؟ به من هم خيلي سخت مي‌گذرد. من دانشجوي ممتازي به نام «آجوداني» داشتم. به نظرم ايشان بهترين دکترايي است که تا به حال از ايران درآمده. اين آدم وقتي فوق ليسانسش را گرفت من را ذله کرد که من مي‌خواهم بروم من هم كه واقعاً آن زمان اطلاعات آن چناني در مورد ترکيبيات نداشتم تا پاسخگوي نيازهاي اين شخص باشم رضايت دادم و او به دانشگاه «کلتک» (‍Caltech) رفت و با آقاي «ويلسون» کار کرد. «ويلسون» مي‌گفت که من ماهي يک مرتبه او را مي‌ديدم آنقدر او آدم گوشه‌گيري شده بود كه تزش را خودش نوشت و فارغ‌التحصيل شد. کار دانشگاهي هم نگرفت و در «بوستون» به يک شرکت کامپيوتري رفت. آقاي دکتر «شهرياري» به من مي‌گفت که اين فرد داراي شخصيت خاصي است فردي گوشه‌گير و خجالتي است. اگر همين آدم ايران مي‌ماند و زير دست شما، همين کارها را مي‌کرد، عاقبت به خير هم مي‌شد تازه تبديل به يک ستاره هم مي‌شد، ستاره هم مي ماند، براي اينکه کارهايي که دوره‌ي ليسانس و فوق ليسانس انجام داده بود واقعاً بي‌نظير بود. خب اين آدم از بين رفت بنابراين اين نمونه‌اي از صدمه‌ فرار مغزهاست. در كل فکر مي‌کنم آزاد باشند البته شما هم نمي‌توانيد کاري کنيد.

 

 

شما چرا خودتان مشمول اين قضيه نشديد؟ چه چيزي شما را اينجا نگه داشته؟ 

چرا به ايران برگشتم؟ چون من در آمريکا احساس تنهايي مي‌کردم و اين احساس ناخوشايندي بود. بعد هم که اينجا انقلاب شد هيجاناتي ايجاد شد. انقلاب يک ديگ جوشاني بود که آدم دائماً فکر و نيروهايش کار مي‌کرد. الان هم من فکر مي‌کنم اينجا هيجان‌انگيزترين نقطه‌ي دنياست، ديگ جوشان انقلاب هنوز مي‌جوشد، هنوز اتفاقات در راه است، هنوز اينجا به آن دشت هموار نرسيده بنابراين فکر کردن خيلي جالب است. اينجا هم براي فکر کردن موارد جالبي وجود دارد علاوه بر آن آدم هم از نظر عاطفي اغنا مي‌شود، در ضمن کلي هم‌زبان دارد، آدم مي‌تواند شعر بخواند اين خيلي هيجان‌انگيز است. من وقتي به کنفرانس‌ها مي‌روم بيشتر از 10 روز دوام نمي‌آورم و بايد برگردم چون فکر مي‌کنم از زندگي عقب افتادم حالا ممکن است اين خصوصيات من باشد. 

 

 

دقيقاً، چون خيلي‌ها معتقدند اينجا آنقدر تنش هست که ابزار فکر کردن را هم از بين مي‌برد.

نه آدم بايد عادت کند در حالت تنش فکر کند، مثلاً مسائل انتخابات براي من جالب است که ببينم چه مي‌شود، مي‌دانيد اينها خيلي چيزهاي پيچيده‌اي است. سياست يک منيفلد (manifold) بزرگي است که هر نقطه‌اش داراي خصوصياتي است يعني manifold اي است که پيوستگي دارد ولي هر همسايگي (neibourhood) آن يک خاصيت دارد. بنابراين پر از شگفتي است. البته من در سياست وارد نيستم ولي مسئله‌ي انتخابات را دنبال مي‌کنم و مي‌بينم كه چقدر اين مسئله هيجان‌انگيز است اصلاً هم هيچ قصد وارد شدن در سياست را ندارم چون اصلاً حوصله‌ي اين کار را ندارم ولي اين همان هيجاني است که در زندگي وجود دارد، آدم را به فکر کردن وادار مي‌کند تا مسائل را تجزيه و تحليل بکند. زندگي که همش در آمريکا بودن و ماشين داشتن و اين چيزها نيست. من ده سال در آمريکا بودم، بهترين دوران زندگي من يعني جوانيم در آمريکا گذشته ولي بعد بلافاصله برگشتم. طبايع فرق مي‌کند من اصلاً به هيچ وجه قصد ندارم کساني که اينجا ماندند و يا کساني که رفتند را مورد سؤال قرار دهم. البته الان دنيا در حال يکپارچه‌تر شدن و نزديک‌تر شدن به هم است. من 8 سال رفتم و در آن دوره هيچ وقت برنگشتم، بعد از 4 سال توانستم 2 دقيقه با مادرم صحبت کنم كه آن هم فقط به گريه كردن گذشت، يعني آن زمان روزگار به اين صورت بود، نامه هم كه مي‌نوشتيم بعد از 5 ماه مي‌رسيد يا گم مي‌شد. بعبارتي وقتي مي‌رفتي يعني ديگه رفتي، کلي از آشنايان فوت مي‌کردند و ما اصلاً خبردار نمي‌شديم، خيلي بد بود. الان خيلي خيلي فرق کرده، يعني بهتر شده است. بچه‌ها كه مي‌روند تابستان، عيد مي‌آيند و يا هر شب با تلفن صحبت مي‌کنند. يکي از سياست‌هاي ما در اين مرکز اين است که در اينجا بستري درست کنيم که اگر كساني رفتند و برگشتند به اين مركز بيايند و احساس خوبي بکنند، البته ما در اين کار خيلي موفق شده‌ايم، مي‌توانيد ببينيد. 

 

 

با اين حساب فکر کنم از شرايطتان راضي هستيد تا حدودي البته به استثناء آن قضيه آخر که ... ؟

من راضي هستم از اين نظر که برايم هيجان‌انگيز است، البته نه مثل «آقاي عميد زنجاني» که در دانشگاه تهران بي‌مهري مي‌کند. آدم درباره‌ي بي‌مهري‌ها بايد صحبت کند تا محيط مقداري ياد بگيرد كه احترام بگذارد و بدين ترتيب فرهنگ ايجاد شود. ولي كلاً در اينجا خيلي بي‌مهري‌ها نسبت به مردم، افراد، تاريخ، نسبت به همه چيز وجود دارد. آقاي «احمدي‌نژاد» مي‌گويد مهرورزي و ... من اصلاً در اين کارها هيچ مهرورزي نمي‌بينم ولي بالاخره آدم بايد ناراحتي‌هاي خودش را اگر قابل بيان هستند، بيان کند. من فرهنگ دانشگاهي و علمي را سرزنش مي‌کنم و مورد نقد قرار مي‌دهم و مي‌گويم اين كه نشد، با فرهنگي که شما اينجا داريد معلوم است که علمش را هم نداريد براي اين‌که اين بي‌فرهنگي است. من مسئله‌ام اين است، براي همين هم است که من به شما مي‌گويم، به اين و آن مي‌گويم چرا به مقامات نمي‌گويم؟ براي اين که مقامات متوجه نمي‌شوند ولي نوشتم که بدانند، بدانند که اين کلام ملامت گشودن است.

 

اين از بزرگي شماست به رغم اين همه ناملايمات؟

آدم بايد سنگ زيرين آسياب باشد وگرنه در زندگي ساخته نمي‌شود من فکر مي‌کنم مسئله فرهنگ علمي يک مملکت يك چيز خلق‌الساعه نيست، براي همين طول مي‌کشد. آدم‌هايي هم که نسبت به فرهنگ حساسيت دارند بايد هميشه کمر همت ببندند و در اشاعه‌ي فرهنگ و بهبود آن کار کنند. من هم احساس مي‌کنم اين فرهنگ 2500 ساله نبايد منقطع بشود، بايد هم از نظر علمي و هم از نظر اخلاقي و هم از نظر ادبي بهتر شود خب بايد به آن کمک کرد. آن‌هايي که از گذشته مانده‌اند و در اين زمينه کار کرده‌اند را بايد ارج نهاد. اگر تاريخ 100 سال گذشته را نگاه كنيد پر است از فداکاري، آدم‌هاي درخشان و قهرمان. کمتر ملتي چنين چيزي دارند، کمتر ملتي چنين زبان فرهيخته‌ و فاخري دارند و همين طور سرزمين پر نعمتي، چرا ما بايد عقب بيافتيم چرا مردم بايد ناراضي باشند؟ بايد همه‌ چيز درست شود، درست شدن هم مقداري فداکاري مي‌خواهد. ممکن است در طول زندگي بنده و شما باشد ولي بالاخره ما بايد زندگي را بهتر کنيم، اين شعار من است.

در نهايت اينکه به نظر من شما تنها به سايت اکتفا نکنيد، من تا به حال با کار شما آشنا نبودم و با المپيادي‌ها هيچ تماسي نداشتم ولي الان با ديدن و صحبت با شما علاقه‌مند شدم.

 

 

 

خانم «عيدي» ليسانس رياضي از الزهرا هستند من هم که دانشگاه خود شما رياضي محض خواندم، سايت ما بخش‌هاي مختلفي دارد مشاوره، زنگ تفريح و ... 

 سايتي هم که ما براي combinatorics درست مي‌کنيم ممکن است در آينده به درد شما بخورد خيلي چيزها مي‌خواهيم آنجا بگذاريم مثلاً مسائل، مقدمه، نظر و ... شما مي‌توانيد دانش‌آموزانتان را تشويق کنيد از آن بازديد کنند. من روي قولي هم که به شما دادم کار مي‌کنم که مثلاً روزي در بهار به کمک شما مجلسي بر پا کنيم كه با دانش‌آموزانتان به اينجا بياييد و برايشان سخنراني کنيم اين مي‌تواند هم براي شما خبرساز باشد هم براي ما، بالاخره مي‌توانيم به عنوان اولين گام پيگيري کنيم شما هم از درآوردن مجله غافل نشويد، اين تجربه بسيار خوبي است.

 

 

ما دو بخش زنگ تفريح و مسابقه در سايت داريم که تقريباً ساختار مجله دارد. قبلاً کميت کمي داشت و کيفيت بيشتري داشت ولي الان کميت زياد شده و کيفيت پايين آمده.

بايد يک مجله‌ي واقعي (paper) داشته باشيد نه سايت. مجله كاغذي بيش‌تر مي‌ماند. در سال 1990 پيش‌بيني کردند كه تمام مجله‌هاي كاغذي از بين خواهد رفت ولي نه تنها اين‌گونه نشد بلكه برعکس هم شد. به‌طور مثال مجله‌هايي مثل انجمن رياضي آمريکا پابرجا ماند و تازه پولساز هم شد. همين mathematical review يک مقاله نوشته بود که مي‌خواستند 10 سال پيش درش را ببندند، حالا کلي پولساز هم شده بنابراين شما نبايد از كاغذ غافل شويد. مثلاً همين مراکز تحقيقاتي بزرگ احتياجي به خبرنامه ده، پانزده صفحه‌اي ندارد ولي همه‌ي آن‌ها (ICTP ، MSRI) دارند و در هم مي‌آورند. خيلي‌ها هم به ما مي‌گفتند كه لازم نيست مجله داشته باشيد اما ما 3000 نفر خواننده داريم بخاطر همين نه تنها 3-2 ميليون تومان خرج مي‌کنيم كه از اين مجله‌ها دربياوريم تازه مجاني هم مي‌فرستيم تا پيغاممان را برسانيم. اگر يک مقاله هم از اين طريق خوانده شود در واقع اين علامت پرچم تحقيق است. درآوردن مجله و غيره بخاطر اين خوب است كه اولاً همه که نمي‌روند در اينترنت بخوانند. ثانياً بعضي وقتها آدم دلش مي‌خواهد كه در كنار رختخوابش مطالعه داشته باشد. بنابراين شما بايد مجله يا روزنامه‌اي درآوريد، اين خيلي مهم است. منتها بايد فرمتي باشد که همه بتوانند به طور دموکراتيک contribute کنند يعني از خودشان بجوشد. دليل اين كه من در آن «جنگ رياضي دانشجو» تبديل به مشاور شدم اين بود كه چون مي‌ديدم اين ماشين خودش ديگر راه افتاده و ماشين بسيار تيزي شده بطوريكه وقتي بعضي اوقات از مقاله‌اي نقد مي‌کردند مي‌خواستند همديگر را بزنند يعني واقعاً برايشان با تعصب و اعتقاد همراه بود به نظر من اگر آدم اينجوري مقاله کلاسيک را بخواند و نقد کند و تحويل بدهد حتماً چيزهاي زيادي ياد مي‌گيرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1388/10/17 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content