زنگ تفریح 208، ریاضی باتری و آمپر/ساعت، با باتریهای بزرگ به درستی رفتار کنید
<< قسمت قبلی
حقیقت و تصویر باتریها
بیشتر باتریها با توجه به ظرفیت الکتریکی برای سرعت تخلیه از 20 ساعت درجه بندی شدهاند. یک باتری 20 آمپر/ساعت باید قبل از تخلیه کامل یک جریان 1 آمپری برای مدت 20 ساعت تولید کند.
بعضی باتریهای کوچکتر مانند آنهایی که در رادیوهای کوچک ترانزیستوری مورد استفاده قرار میگیرند در واحد میلی آمپر/ساعت درجه بندی میشوند. البته این نیز همان مفهوم را دارد، فقط در این باتریها به دلیل کارکرد سبک آنها از میلی آمپر استفاده میشود. این واحد به صورت ma/Hr نمایش داده میشود که برای مثال 1200ma/Hr معادل با 1.2amp/Hour میباشد.
یک باتری کوچک ماشین استادارد حدود 45amp/Hour است. این بدان معنا است که این باتری میتواند بیش از 2 آمپر را برای 20 ساعت تامین کند. یک باتری نباید در یک آمپر بالاتر تخلیه شود یا بیشتر از درجهی آمپر/ساعت باتری از آن انتظار تامین آمپر داشت. البته آمپرها را به 10 قسمت تقسیم میکنند تا بتوانند از حداکثر ظرفیت باتری استفاده کنند. در حالتی که یک باتری 45amp/Hour داریم به این معنا است که نباید از باتری تقاضای تامین بیشتر از حدود 4 آمپر را در بهترین حالت داشته باشیم.
|
|
|
با باتریهای بزرگ به درستی رفتار کنید
یک باتری ماشین میتواند تا 300 آمپر را تامین کند اگر در مدار کوتاه (مداری با مقاومت خیلی کم=short circuited) بسته شود! این حالت بسیار خطرناک است. گرمای اضافی ممکن است ایجاد شود، مقدار زیادی گاز خروجی ایجاد میشود، صفحات ممکن است بیش از اندازه گرم شوند و تاب بردارند و در نهایت باتری خراب شود. البته این اتفاق دقیقا زمانی که شما ماشین را روشن میکنید اتفاق میافتد. دلیل اینکه باتری سالم میماند این است که بار سنگین روشن کردن ماشین در زمان خیلی کوتاهی اتفاق میافتد. زمان حمل باتریها و معلق نگه داشتن آنها با چنگک بسیار مراقب باشید. کم کردن قطبهای مدار یک باتری بزرگ میتواند بسیار خطرناک باشد.
اینکه باتری به اندازهای قدرت دارد که میتواند شما را چندین بار توسط برق بکشد، هیچ ارزشی ندارد! دلیل این امر مقاومت پوست است. نیاز به 48 ولت میباشد تا بتواند مقاومت پوست بدن شکسته شود و برق در مایعات بدن جریان پیدا کند. حتی پوست مرطوب نیز در ولتاژهای پایین مقاومتش را از دست نمیدهد. به همین دلیل است که شما میتوانید به سیم متصل شده به باتری دست بزنید و در اکثر موارد دچار برق گرفتگی نشوید، ولتاژ بسیار پایین است برای اینکه به داخل بدن نفوذ کرده و باعث آسیب شود. البته شما باز هم باید مراقب وسایل دارای کاربرد الکتریکی سنگین بدون توجه به ولتاژ آنها باشید. |
|
این امر که از یک باتری در حالتیکه درجهی آمپر/ساعت آن به 6 یا 4 و یا حتی 3 بخش تقسیم شده است استفاده کنیم کاملا منطقی است. بنابراین یک باتری 45amp/Hour میتواند برای تامین انرژی یک وسیله که 10 تا 12 آمپر انرژی نیاز دارد مورد استفاده قرار گیرد. ولی انتظار نداشته باشید که چهار ساعت دوام داشته باشد. تقاضای جریان بیشتر از باتری سبب ایجاد شکستهای بیشتر در مقاومت داخلی برای بالا رفتن میشود و تمام ظرفیت باتری قبل از تخلیهی کامل آن در این درجات بالاتر، کمتر میشود. برای مثال انرژی بیشتری برای افزایش دما ضایع میشود.
بنابراین اگر شما درجهی آمپر/ساعت باتری را با توجه به جریان باری که قرار است از آن بکشید تنظیم کنید میتوانید تخمین بزنید که چه مقدار دوام خواهد آورد. اگر شما درجهی آمپر/ساعت باتری را به 20 بخش تقسیم کنید، میتوانید بفهمید که چه مقدار جریان میتواند تامین کند و با توجه به درجهی ظرفیتش همچنان باقی بماند. اگر درجهی آمپر/ساعت یک باتری را به 4 بخش تقسیم کنید، میتوانید حداکثر جریانی که انتظار دارید آن باتری تامین کند را تخمین بزنید و همچنین یک عمر متوسط منطقی قبل از تخلیه کامل از آن انتظار داشته باشید.
باتریهای موتورسیکلت برای امور در حال حمل مناسب هستند. یک نوع معمولی از آن در 12 آمپر/ساعت درجه بندی میشود. این بدان معنا است که میتواند نصف آمپر را برای شما تامین کند و به راحتی برای 24 ساعت کار کند. نباید از این باتری انتظار تامین بیشتر از 3 آمپر را داشت.
یک مزیت باتریهای موتورسیکلت این هست که آنها دارای سرپوشهای پیچ بر روی پیل هستند. این پیلها همواره برای آزمایش و بررسی قابل دسترس هستند و آنها کمتر سر ریز میکنند و در هنگام حمل نیز در مقابل ترشح روغن یا مایعات و ریختن مایعات بر اثر واژگونی مقاومتر هستند.
زمانی که از باتری موتورسیکلت مشابه با آنچه گفته شد تقاضای تامین انرژی تجهیزاتی با نیاز به 6 آمپر را میکنیم باتری خفه یا خاموش میشود، ولتاژ به شدت افت میکند و نیروی خارجی از تجهیزات کم میشود. برای درجهی تخلیهی شش آمپر، چیزی بیشتر شبیه یک باتری 28-32 آمپر مناسب است.