رباتیک - شبیه‌سازی
 مسأله‌ی دلار گم‌شده (زنگ تفريح شماره‌ي 61)
مسأله‌ی دلار گم‌شده (زنگ تفريح شماره‌ي 61)زنگ تفريح رياضي
معما

مسأله‌ی دلار گم‌شده




اشاره
آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.

 

 

 

چكيده

اهداف آموزشي

 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني

    - «توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني» < «فهميدن» < «ترجمه» < «تفسير»

    - «توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني» < «فهميدن» < «ترجمه» < «درون‌يابي»

 نتايج مورد نظر

    - افزایش دقت در فهم مسأله

 محتواي آموزشي
    - روش‌هاي اثبات.





معما
سه‌دوست در یک رستوران ناهار می‌خورند و صورتحساب آن‌ها برابر با 30 دلار می‌شود. آن‌ها توافق می‌کنند این مبلغ را به‌طور مساوی تقسیم و هریک 10 دلار پرداخت کند.

پیشخدمت صورتحساب و 30 دلار پرداخت ‌شده را نزد صندوقدار می‌برد. صندوقدار تشخیص می‌دهد که اشتباه شده و صورتحساب درست تنها 25 دلار است؛ بنابراین 5 عدد 1 دلاری را به پیشخدمت می‌دهد تا به مشتری‌ها برگرداند و از آن‌ها بابت این اشتباه عذرخواهی کند.

در هر صورت پیشخدمت صادق نبوده و 2 دلار را برای خود برداشته و تنها 3 دلار را به مشتریان بر‌می‌گرداند. بنابراین هر یک از 3 دوست 9 دلار پرداخت کرده و پیشخدمت نیز 2 دلار را دزدیده که جمع این مبالغ 29 دلار می‌شود؛ ولی صورت‌حساب اولیه 30 دلار بود!

دلار گم‌شده کجاست؟!



توضيح معما
البته هیچ دلاری گم نشده! جمع 27 دلار و 2 دلار (با حاصل 29 دلار) یک عملیات ساختگی است تا شما را گمراه کند. 3 دوست 27 دلار پرداخت کرده‌اند؛ پیش‌خدمت 2 دلار دزدیده و به رستوران 25 دلار پرداخت شده است.

شما باید 2 دلار را از 27 دلار کم کنید تا 25 دلار به‌دست آید!

1388/1/5لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 فعاليت هاي علمي