3-1 جمعآوري دادهها:
دو راه اصلي زير به منظور جمعآوري دادههاي مربوط به جاي ساختمانها، پيادهروها و جادهها مورد استفاده قرار گيرند:
1-عكس هوايي و دادههاي ماهوارهاي
2- جمعآوري عكس زميني از مناطق مربوطه
پس از كسب اطلاعات فوق بايد اين اطلاعات را توسط سكس از سيستمهاي شناخته شده يا يك سيستم ابداعي مدلسازي كنيم. منظور از مدل مجموعهاي از مقادير است كه با استفاده از ساختار خاصي اطلاعات كسب شده را نگهداري ميكنند. نرمافزارهايي مانند اتوكد وجود دارند كه علاوه بر امكان مدلسازي امكان مشاهدهي بصري اين مدلها را نيز به ما ميدهند.
كار ديگري كه ميتوان انجام داد اين است كه با استفاده از عكسهاس زميني يا هوايي يك فرد مسلط به نرمافزارهاي گرافيكي سه بعدي مانند Adobe Illustrator يا 3D studio Max يك مدل بصري از مناطقي از شهر كه از آنها عكسبرداري شده است را بسازد. مدل ساخته شده از اين طريق بيشتر شامل اطلاعات بصري مانند نماها و ... است در صورتي كه مدل ساخته شده از روش GIS شامل اطلاعات دقيق از شكل هندسي ساختمانها، خيابانها و .. است.
3-2 ايجاد مدلها
ايجاد مدلها دومين مرحله از فرآيند شهر مجازي است. شايد بيشترين كار مربوط به اين مرحله باشد. جزئيات ساختمانها بسته به ويژگي آنها دارد كه ميتواند كم يا زياد باشد. شما مدلتان را در نرمافزار مدل سازي مورد نظر ايجاد ميكنيد. سه نرمافزار Maya، MultiGen، World toolkit از معروفترينها براي اين كار ميباند. بهعلاوه ميتوان از نرمافزارهاي CosmoWorlds و VizX3D كه نرمافزارهاي سادهتري هستند نيز استفاده نمود.
3-3 اعمال بافتها
سومين مرحله در توليد شهر مجازي اعمال بافت است. بافتها براي آن بايد مدنظر قرار بگيرند كه مدل واقعيتر به نظر بيايد. براي اعمال بافتها دو مرحله زير بايد مد نظر قرار بگيرند:
3-3-1 آماده سازي عكسها
بعد از عكسبردارياز ساختمانها، آنها را كنار هم با استفاده از نرمافزارهاي ويرايش تصاوير مانند Photoshop ميچسبانيم تا تصويري دقيقتر از يك قطعه به دست آيد. هر ساختمان بايد تصوير برآمدگيهايش در عكسها با يكديگر سازگار باشند. يكي از تكنيكهيي كه در اين زمينه مورد توجه قرار گرفته است تكنيك عكسبرداري پانورا است. در اين تكنيك عكسهاي فراواني به طور بهم پيوسته از يك منطقه تهيه ميشوند به طوري كه به عنوان مثال نماي 360 درجه از يك نقطه خاص يا دور تا دور يك شيء خاص مورد عكسبرداري قرار ميگيرند و با بهم چسباندن اين عكسها ميتوانيم تصويري به ظاهر سه بعدي از مكان يا شيء مورد نظر تهيه كنيم.
3-4 فرايندهاي توليد اتوماتيك مدل شهر سه بعدي
فرايند توليد مدلها از روي عكسهاي هوايي و دادههاي ديجيتالي كار بسيار مسكل و زمانبري است. نرمافزارهايي بدين منظور در پروژههاي شهرسازي مجازي توليد شدهاند كه اين كار را سادهتر ميكنند.
4- مشكلات پيش روي پروژههاي شهرهاي مجازي
4-1 استانداردها و استفادهها
هنوز هيچ روند استانداردسازي براي ايجاد مدلهاي شهري آغاز نشده است. اكثر مدلهاي توليد شده از شهرهاي مختلف با ابزارها و قالبهاي فايلي متفاوت ايجاد شدهاند. از سوي ديگر يكي از خلأهاي موجود در اين زمينه نبود استانداردي براي ارائهي اين مدلهاي مجازي از طريق اينترنت ميباشد. هرچند كنسرسيومهاي W3C و Web3D به شدت در اين زمينه فعاليت ميكنند، بعد از شور و اشتياق بوجود آمده حاصل از اولين استاندارد اين كنسرسيومها (VRML) و ياس و نااميدي حاصل از عدم اقبال عمومي به اين استاندارد، استاندارد بعدي ارائه شده توسط اين كنسرسومها، X3D هم نتوانست خواستههاي اغلب پروژههاي حال حاضر را برآورده سازد. به دنبال اين مشكلات مشكل بزرگتري بوجود ميآيد كه عبارت است از عدم امكان اعمال تغييرات به سورت توشيع شده بر روي يك مدل شهري.
علاوه بر اينها گرد و غبار ديجيتالي معمولاً بر چهرهي مدلهاي ديجيتالي مينشيند. يكي از دغدغههاي كنوني، استفادههاي بعدي از پروژههاي شهر مجازي موجود است كه در گذشته با هداف خاصي توليد شدهاند.
4-2 مديريت داده و نگهداري
مشكل ديگر مديريت داده است. مشكل حاد در اينجا ميزان قابل توجه دادهها است كه درخواستهاي مختلف (عمدتاً با توجه به شرايط فيزيكي و جغرافيايي) برروي آنها اجرا ميشوند. پايگاه دادههاي جغرافيايي سه بعدي با تمام تكنيكهاي محاورهاي براي يك سيستم قابل بهروز رساني و قابل استفاده مجدد يك پروژه نوپاي تحقيقاتي است. در پروژه تخقيقاتي ARCO كه با حمايت اتحاديه اروپا براي موزهها با هدف ايجاد و مديريت نمايشگاههاي مجازي بر روي وب يا كيوسكهاي اطلاعرساني به انجام رسيد، از چنين سيستم پايگاه دادهاي استفاده شده است. همچنين پروژهي اروپايي COVAX نيز از پروژههايي است كه از يك سيستم پايگاه داده اين چنيني بر مبناي XML استفاده ميكند.
اين پروژه قصد دارد جزئيات اسناد، كتابخانههاي ديجيتالي، موزهها و آرشيوها را به منظور يك سيستم يكپارچه و همه منظوره استخراج اطلاعات با يكديگر تركيب كند. اجراي اين پروژه امكان دسترسي به سطح وسيعي از اسناد را بدون توجه به مكان آنها فراهم ميسازد. در اين پروژه بهخوبي از تواناييهاي X3D در XML استفاده شده است.
منبع: مجله گزارش كامپيوتر