لیگ شبیه سازی رباتهای امدادگر
به نام خدا
با عرض سلام خدمت شما دوستان عزیز
در این جلسه به یکی دیگر از رقابت های ربوکاپ می پردازیم.
لیگ شبیه سازی رباتهای امدادگر(Rescue Simulation League)
هدف شاخة ربات های امدادگر طراحی و ساخت رباتهایی است که بتوانند در زمان حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی به کمک انسانها شتافته و در اعمال مختلف نظیر مهار آتش سوزی ، جستجو و نجات مصدومان از زیر آوار و انتقال آنها به بیمارستان و باز کردن جاده های مسدود شده به تیمهای امداد کمک کنند . با توجه به عدم پیشرفت کافی جهت طراحی مکانیکی چنین رباتهایی که با توجه به خصوصیات محیط های آسیب دیده از جمله حرارت بسیار زیاد یا بسیار کم ، نا همواری سطوح و نبود هوا در بعضی موارد باید از قابلیت های بسیار بالایی برخوردار باشند . شاخة رباتهای امدادگر به دو بخش شبیهسازی و رباتهای مکانیکی تقسیم شده است .
در بخش شبیه سازی ، یک حادثة طبیعی مثل زلزله در یک شهر بزرگ شبیه سازی می شود. با وقوع زلزله ساختمان های زیادی خراب شده و شهروندان زیادی زیر آوار گرفتار میشوند ، همچنین جاده های زیادی در شهر مسدود میشوند و تعدادی از ساختمانهای شهر نیز آتش می گیرند .
هدف تیم ها، برنامه ریزی نیرو های امداد و انجام اعمال مختلف امداد (خاموش کردن آتش ، باز کردن جاده های مسدود شده و نجات مصدومان) به صورتی است که در پایان میزان آسیب های وارد شده به دلیل وقوع زلزله به حداقل ممکن برسد .
فدراسيون جهاني روبوكاپ و انجمن هوش مصنوعي آمريكا (AAAI) در سال 2000 و به منظور استفاده از نتايج بدست آمده از ليگهاي مختلف روبوکاپ در كاربردهاي واقعي و بشر دوستانه تصميم گرفتند تا ليگ جديدي به نام ليگ روباتهاي امدادگر را در مسابقات بگنجانند. اولين دوره رسمي اين ليگ كاربردي با حمايت سازمان ناسا (NASA)، آژانس تحقيقات پيشرفته دفاعي (DARPA) و آزمايشگاه تحقيقاتي دريايي (NRL)، در سال 2001 در شهر سياتل آمريكا برگزار شد. در جريان مسابقه هر روبات ميبايست به مدلي از يك سازه ويران كه در محل مسابقه ساخته شده بود وارد شده، به جستجوي مصدومين احتمالي پرداخته، محل دقيق آنها را گزارش ميداد. روبات بايد پس از انجام اين اعمال از محوطه خارج ميشد. نواحي مسابقه بر اساس ميزان ناهمواري به سه ناحيه زرد، نارنجي و قرمز تقسيم شده بود و هر روبات براي جستجو در اين نواحي تنها 20 دقيقه فرصت داشت.
در این مسابقات وظیفه روبات پیدا کردن هدف هایی است که توسط داوران اعلام میشود. این هدف ها در مسابقات سطح مقدماتی و متوسط عروسک هایی با رنگ سبز و قوطی کنسرو به رنگ نقره ای هستند. در این سطح از مسابقات زمین مسابقه به اتاق هایی با سختی متفاوت تقسیم بندی شده و از ابتدای مسیر ، خطی مسیر حرکت روبات را در این اتاق ها نشان میدهد. هر روبات باید خط را تعقیب و از ورودی اتاق وارد آن و از خروجی آن از اتاق خارج شود. در طول این مسیر روبات باید هدف های قرار داده شده در اتاق ها را شناسایی و مکان آنها را گزارش دهد.
در سطح پیشرفته این مسابقات زمین مسابقات به صورت منطقه ای شبیه سازی شده از یک مکان زلزله زده یا تخریب شده در اثر سیل یا آتش سوزی میباشد. اهدافی که روبات ها در این دسته از مسابقات باید شناسایی کنند ماکت های انسان نما و حتی در برخی موارد خود انسان است. در این مسابقات هدف ها در حال حرکت هستند و روبات با پیدا کردن هدف علاوه بر گزارش مکان آن باید در صورت امکان آن را از خطرات نجات دهد.
امدادگران لیگ امداد و نجات، دو هدف اصلی دارند:
۱) توسعه سیاستگزاریهای موثر برای خدمات اضطراری دادهشده به مجموعهی شبیهسازی، هدف اصلی این رقابتها است.
۲) گسترش شبیهسازهای جدید، سناریوها و مسائل پژوهشی، از جنبههای دیگر و برون ساختاری این رقابتها است.
دنیای شبیهسازیشده
لیگ امداد و نجات، در مرکز یک شهر شبیهسازی میشود. عناصر و امکاناتی که شبیهسازی شدهاند عبارتند از:
آتش
راهبند
جانپناهها و پناهگاهها ساختمانهایی خاص هستند که شهروندان مصدوم، در آنها مداوا میشوند، و میتوانند آتشنشانان را در خود جایدهند.
حرکت ترافیک
راههای مسدودشده بهدلیل لاشههای ساختمانی و قلوهسنگ و ...
آتشنشانها
تیم امداد پزشکی (امدادگران آمبولانس)
نیروهای پلیس
برای مشاهدهی جزئیات بیشتر این نهادها صفحهی شکل زیر را مشاهده کنید.
یک تصویر از نمایشگر مانیتور که تصویری ۲بعدی از فضای مسابقهی شبیهسازی امداد و نجات را نمایش میدهد. عوامل امدادی در این مسابقه، نقطههایی بهرنگهای قرمز، آبی و سفید هستند؛ و شهروندان سبز یا مشکی نمایش دادهمیشوند. ساختمانهای رنگی در حال آتشسوزی هستند یا آنکه آتش آنها خاموش شدهاست. نشانهای + نمایانگر مسدود کنندهی معابر هست.
امدادگران (عوامل امدادی)، بخشی از مسابقات امداد و نجات روبوکاپ ( که بهعنوان رقابتهای شبیهسازی امداد و نجات نیز شناختهمیشوند)، باید سیاستهای کارآمدی برای پیادهسازی خدمات موثر در جهت پاسخگویی به نیازهای اضطراری این حادثهی شبیهسازی شده، داشتهباشند و به اجرا بگذارند.تیمی که با بهترین سیاست اجرایی و حداقل رساندن آسیب های وارده مابقه را به پایان برساند پیروز مسابقه است.
یگ شبیه ساز امداد
لیگ شبیه ساز امدار با برتری تیم SOS از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به کار خود خاتمه داد در این لیگ تیم MRL از دانشگاه آزاد قزوین وZGU از چین به ترتیب مقامهای دوم و سوم را از آن خود کردند.