علوم فضايي،فضانوردي و نسل جديد فضاپيماهاي ارزانقيمت حمل و نقل
اژدها فضاپيماي قابل استفاده مجددي است كه شركتي خصوصي بنام Space-X ابتدا از طريق حامياني در ايالات متحده وارد عرصه فضانوردي شد. در سال 2005 كپسول فشرده و مخزن غيرفشردهاي ساخته شد كه قابليت حركت از زمين به مدار را داشت و ميتوانست حمل و نقل اقلام ضروري را به مدار فراهم كند. از جاييكه شاتلهاي ناسا و اِسا و همينطور سايوزهاي روسيه اينكار را ميكنند، شركتهاي خصوصي تأسيس شده با اين هدف كه فضانوردي و حمل و نقل فضايي هم خصوصيسازي شودو هم با روشها و قيمتهاي بسيار كمتري انجام شود. چراكه هزينهي آمادهسازي و پرتاب يك راكت كه شاتل رو حمل ميكند فوقالعاده سنگين است.
در ماه مي (ارديبشهت-خرداد) 2012 با آمادهسازي اولين فضاپيماي تجاري تاريخساز شد. چراكه توانست با موفقيت به ايستگاه بينالمللي فضاييبرسد. قبلاً فقط 4 كشور آژانس فضايي داشتند و آنها هم دولتي بودند. ايالات متحده، روسيه، ژاپن و سازمان فضايي اروپا (ESA). با آژانسهاي خصوصي اين سازمانهاي بزرگ به چالش كشيده ميشوند تا هر روز به روشهاي نويني بتوانند پروژههاي خود را پيش ببرند.
|
فضاپيماي اژدها از 3 بخش عمده تشكيل شده: دماغه، كه فضاپيما و ملحقات آن را به هنگام صعود به سمت مدار محافظت ميكند. فضاپيما، كه خدمه و/يا بار فشرده شدهاي چون دستگاه RCS (...)، چتر، دستگاههاي كنترل پرواز خودكار و ديگر وسايل فرا ساختاري را در خود جاي ميدهد. مخزن، كه رادياتورهاي حرارتي و آرايه خورشيدي را در خود دارد.
|
در سال 2008 ناسا اعلام كرد كه فالكون9 همان پرتابگر اژدها و اژدها براي پشتيباني ايستگاه فضايي پرتاب خواهد شد و شاتلهاي فضايي بازنشسته ميشوند.
بازوي روباتيك ايستگاه فضايي بينالمللي از ديد اژدها كه در حال نزديك شدن به آن است.
اتصال اژدها به ايستگاه
قراردادي 1.6 ميليارد دلاري بسته ميشود كه شامل حداقل 12 پرتاب خواهد بود و بقيهي پرتابها نهايتا تا 3.1 ميليارد دلار افزايش قرارداد خواهد داشت. اين در حالي است كه هر شاتل براي هر رفت و برگشت حدود 1.5 ميليارد دلار هزينه دارد. پس در قياس پروژهي اين شركت تازهكار از نظر هزينه بسيار بهصرفه بوده و خطرات و حساسيتهاي شاتلها را هم ندارد.
طراحي اژدها طوري بوده كه در فضا هم براحتي ميتواند مانور بدهد و از فناورهاي نوين براي كنترل و استقلال حركتي و مانور برخوردار باشد، و امكانات كافي و پيشرفتهي علمي هم در آن كار گذاشته ميشود. اژدها ديگر حتي نام آزمايشگاه را كه غيرتجاري بهنظر ميرسد به يدك نميكشد و فقط تجاري است.
- بطور كامل مستقل است، خودش به محل اتصال يا همان لنگرگاه فضايي وصل ميشود و با خدمه شرايطش داخلياش تغيير ميكند.
- 6000 كيلوگرم (13.228 پوند) قابليت بارگيري دارد. 3000كيلوگرم در قسمت انتهايي آن قابل بارگيري است.
- حجم بارگيري 10 مترمكعب بهصورت فشرده است و 14 مترمكعب فشرده نشده.
- اژدها 4.4 متر طول و 3.66 متر قطر دارد.
- مخزن 4.4 متر طول و 3.66 متر پهنا دارد. صفحات خورشيدي دارد كه كاملاً ميتوانند باز شوند. و خود وسيلهنقليه 16.5 متر پهنا دارد.
- تا 7 نفر خدمه را پشتيباني ميكند.
|
- 18 محل نيروي رانشي دارد كه ر مدار مانور ميدهد و ارتفاع را كنترل ميكند.
- پيشران هايي دارد كه با تتروكسيد نيتروژن /مونومتيل هيدرازين (NTO/MMH) تأمين ميشوند.
- 400 نيوتن نيروي پيشران براي مانور مداري و ارتفاع گيريهاي متعددش در نظر گرفته شده است.
|
اژدها قويترين سپر حرارتي را دارد كه با همكاري ناسا تهيه شده، از مادهاي بنام PICA-X (Phenolic Impregnated Carbon Ablator) تهيه شده كه تغييرات بالا را تحمل ميكند.
سپر حرارتي مادهي قاطع (SPAM).
دو آرايهي خورشيدي (8 پنل كامل)
دو سيستم الكترونيك
كابين قابل سكونت را فراهم ميكند: تهويه هوا، آشكارساز آتش، نور، كنترل فشار، مانيتور كردن فشار و رطوبت
براي فرود در آب و بازيابي از اقيانس طراحي شده.
براي بازگرداندن فضانوردان به نيروي گرانش كم (برحسب g ) طراحي شده.
براي اطمينان از حمل و نقل سريع محموله به خدمه، طراحي انباري و محل خدمه در اژدها تقريباً يكسان هستند. غير از سيستم فرار و كنترل حيات.
فضاي داخلي اژدها
فضانورد اسا در اژدها
|
فضاي پيشبيني شدهي خدمهي اژدها
|