متن كامل خبر
برگزاری آیین آغاز سال تحصیلی در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی فاطمه الزهرا (س) واقع در منطقه 18 تهران با حضور رییس جمهور و سرپرست وزارت آموزش پرورش

تاريخ خبر :  2/7/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  2709

رئیس جمهور دیروز با حضور در آیین آغاز سال تحصیلی یکی از مدارس تهران درباره مسائل دانش آموزی و آموزش و پرورش سخنان تازه ای ایراد کرد.
دکتر حسن روحانی ساعت 8 صبح پیش از عزیمت به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد همراه با دکتر فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان دخترانه فاطمه الزهرا(س) در منطقه 18 شهر تهران حضور پیدا کردند.

دکتر روحانی در آیین بازگشایی مدارس سال 92-93 تحصیلی
تصویر از خبرآنلاین

رئیس جمهور پس از نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی و تبریک به فرهنگیان و دانش آموزان گفت: آشنایی با قانون و قانونمداری باید از مدرسه آغاز شود و دانش آموز در مدرسه به حقوق و تکالیف خود پی می برد. به همین علت دانش آموزان باید بدانند که در مدرسه در عین داشتن حق آموختن، از حق احترام و کرامت نیز به طور مساوی برخوردارند.
رئیس جمهور با بیان اینکه کودک برای نخستین بار در مدرسه تنوع انسان ها و نیازها را مشاهده می کند، تصریح کرد: نیازهای همه انسان ها بی پایان است و امکانات و منابع هر جامعه ای محدود و اینجاست که تعارض با امکانات موجود به وجود می آید.
در چنین شرایطی نیاز به قانون داریم. وی با بیان اینکه سعادت و پیروزی یک ملت در قانونمداری است و استبداد و ظلم زمانی در کشور حاکم می شود که ملت قانون گریز شوند، توضیح داد: درخواست من از فرهنگیان این است که در محیط مدرسه به دانش آموزان کمک کنند تا بهتر و راحت تر با زندگی اجتماعی، قانون و حق و حقوق خود آشنا شوند.
روحانی با بیان اینکه اعتراض حق دانش آموز است، گفت: دانش آموزان بدانند اگر حقشان تضییع شود، حق دارند به معلم خود اعتراض کنند، اگر جواب نگرفتند می توانند ابتدا به مدیر و سپس به مسئولان منطقه اعتراض کنند و من معتقدم حق اعتراض آغاز شکوفایی کرامت یک انسان است که باید از مدرسه آغاز شود و این می تواند جامعه را به سمت قانونمداری سوق دهد.
رئیس جمهور اضافه کرد: دانش آموزان باید بدانند که از عواطف معلم و مدیر به صورت یکسان برخوردارند و همچنین همه معلمان و مسئولان آموزش و پرورش بدانند که نگاه یکسانی به تمامی دانش آموزان داشته باشند و هیچ تفاوتی به نام نژاد، چهره، تعلق به گروه سیاسی خاص در محیط آموزش و پرورش نباید وجود داشته باشد.
روحانی با اشاره به اینکه دانش آموزان از کلاس اول ابتدایی تا پایان متوسطه باید از امنیت جسمی و روحی در مدرسه برخوردار باشند، توضیح داد: هیچ معلمی نباید به خود اجازه توهین به دانش آموز یا صحبت کردن با لحن و کلام درشت بدهد و اهانت به دانش آموز، اهانت به کل ملت ایران است و همه دانش آموزان فرزندان این مرز و بوم هستند.
وی تاکید کرد: من از تنبیه جسمی سخن نمی گویم چون قطعاً دیگر وجود ندارد اما چنانچه دولت تدبیر و امید در هر گوشه ای از کشور با موردی از تنبیه جسمی مواجه شود، فرد یا مدرسه خطاکار با اشد برخورد روبه رو خواهد شد.

جامعه از کتاب فاصله گرفته است
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود خواهان ایجاد زنگ کتاب، زنگ گفت وگو و زنگ انشاء در مدارس کشور شد و گفت: من از آموزش و پرورش و فرهنگیان درخواست دارم که زنگ کتاب را در مدارس ایجاد کنند و ساعتی را در طول هفته یا ماه به کتابخوانی دانش آموزان و توضیح خلاصه کتابی که دانش آموز خوانده، اختصاص دهند.
روحانی ریشه برخی از مشکلات را این دانست که جامعه ما از کتاب و کتابخوانی فاصله گرفته است و افزود: خواندن کتاب باید از کلاس اول شروع شود. به عنوان مثال در کشورهای پیشرفته، دانش آموزان ابتدایی هر هفته چند کتاب می خوانند و خلاصه اش را برای همکلاسی ها بیان می کنند.
درخواست دیگر روحانی از فرهنگیان در آیین بازگشایی مدارس در روز اول مهر، تبدیل شدن فرهنگ شفاهی به فرهنگ کتبی بود. او در این خصوص توضیح داد: مردم حرف های خود را به صورت شفاهی می زنند اما نمی توانند حق و حقوق خودشان را به صورت کتبی بیان کنند. بنابراین درخواست من از فرهنگیان و آموزش و پرورش آن است که زنگ انشا را البته نه به معنای سنتی آن احیا کنند و به دانش آموزان اجازه دهند در انشای خود از رئیس جمهور انتقاد کنند و به او پیشنهاد بدهند.
دکتر روحانی از معلمان خواست اجازه دهند دانش آموزان در انشای خود نواقص و کاستی های رئیس جمهور را در کار اداره کشور بنویسند و آموزش و پرورش انشا ها را برای وی ارسال کند تا پیوند رئیس جمهور با دانش آموزان کشور بیشتر شود.

ایجاد زنگ گفت وگو و نقد
رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود به ایجاد زنگ گفت وگو اشاره کرد و افزود: زنگ گفت وگو به ویژه باید در مقطع متوسطه ایجاد شود چون دانش آموزان باید از مدرسه گفت وگو کردن با یکدیگر، نقد مودبانه و انتقاد از یکدیگر را یاد بگیرند. وی افزود: درخواست من آن است که با ایجاد زنگ گفت وگو، کرسی های آزاداندیشی نیز که مورد توجه مقام معظم رهبری است محقق شود بنابراین به وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد می دهم که این زنگ را در ساعتی از هفته یا ماه در مدارس بگنجانند و سپس این زنگ به یک ماده درسی تبدیل شود که دانش آموز به ازایش نمره می گیرد چون قطعاً با این اقدام، دانش آموزان با بحث و مباحثه و تضارب آرا آشناتر می شوند.


     

بازگشت