متن كامل خبر
سرعت ابرریانه تحقیقاتی جاگوار دو برابر شد

تاريخ خبر :  5/6/1385 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1415

سرعت قویترین ابررایانه در زمینه تحقیقات علمی عمومی در آمریکا به دو برابر افزایش یافت و به ‪ ۵۴‬ترافلاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از تنسی، سرعت ابررایانه ‪ Cray XT3‬در آزمایشگاه ملی "آک ریج" در تنسی از ‪ ۲۵‬ترافلاپ به ‪ ۵۴‬ترافلاپ افزایش یافت. این میزان معادل ‪ ۵۴‬تریلیون محاسبات ریاضی در هر ثانیه است.

توماس ذکریا معاونت این آزمایشگاه گفت این ابررایانه پنجمین ماشین پرسرعت جهان و سریعترین ماشین علمی آزاد در آمریکا محسوب می‌شود.

این ابررایانه که نام جاگوار بر آن نهاده شده قبل از ارتقا سرعت، عنوان سیزدهمین ابررایانه پرقدرت جهان را در اختیار داشت. فهرست ‪۵۰۰‬ دستگاه از قدرتمندترین رایانه‌ها در جهان را دانشمندان دانشگاه مانهایم در آلمان و آزمایشگاه ملی لورنس برکلی و دانشگاه تنسی تهیه می‌کنند.

ذکریا این ابررایانه را ابزار علمی عظیمی خواند.

این اقدام اولین گام در اجرای قرارداد چندساله ‪ ۲۰۰‬میلیون دلاری بین شرکت ‪ Cray‬در سیاتل و وزرات انرژی آمریکا برای افزایش ظرفیت ابررایانه جاگوار به ‪ ۱۰۰۰‬تریلیون محاسبه در هر ثانیه یا یک پتافلاپ تا سال ‪۲۰۰۹‬ است.

ابررایانه بلوجین / ال‌شرکت آی بی‌ام با سرعت ‪ ۲۸۰/۶‬ترافلاپ قویترین ابررایانه جهان است که سرعت آن شش برابر ابررایانه جاگوار است و در آزمایشگاه ملی لورنس لیورمور در کالیفرنیا مستقر است و برای اهداف دفاعی ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزارت انرژی متعهد شده است ‪ ۸۰‬درصد زمان استفاده از ابررایانه جاگوار را برای تحقیقات دقیق غیرمحرمانه اختصاص دهد.

شرکت انیمیشن ‪ dreamworks‬برای تهیه الگورتیم‌های جدید برای تکرار اثر نور و سایه در انیمیشن سه بعدی علاقه‌مند به استفاده از این ابررایانه است. این نتایج می‌تواند در فیلم‌های انیمیشن یا آموزش پزشکی و شغلی مشاهده شود.

شرکت بویینگ امیدوار است این ابررایانه به ساخت هواپیماهای سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر بینجامد. شرکت جنرال اتومیکس قصد دارد با این ابررایانه‌ها تحقیقات گداخت انرژی انجام دهد.

در ماه نوامبر بازهم این ابررایانه ارتقا یافته و سرعت آن به دو برابر یعنی ‪ ۱۰۰‬ترافلاپ خواهد رسید. یک سال دیگر نصب پردازنده‌های جدید ظرفیت آن را به ‪ ۲۵۰‬ترافلاپ خواهد رساند.


      منبع خبر : ايرنا

بازگشت